Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Så hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskapelig dokumentert spøkelse?

Hehe. Den syntes jeg var litt morsom: Hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskaplig dokumentert spøkelse?" :)

 

Selv pleier jeg å forbinde spøkelser, med ordet: "spøk". Og at spøkelser er noe man bare spøker med.

 

Men spøkelser finnes inni hodene til folk; i deres forestillingsverden... Hos psykotiske personer hvor drømmens verden har gått over i den virkelige, så vil drøm og virkelighet blandes, og det som egentlig er i hodet til personen oppleves som utenfor. Det er dette som er grunnen til at mange mennesker tror på spøkelser, og at det er noe mer... :) Hjernen vår, har en lei tendens til å forsøke å lure oss dersom vi ikke helt forstår hvordan noe fungerer.

 

Menneskets sinn, er blant de tingene som vi forstår minst av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskapelig dokumentert spøkelse?

Hehe. Den syntes jeg var litt morsom: Hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskaplig dokumentert spøkelse?" :)

 

Selv pleier jeg å forbinde spøkelser, med ordet: "spøk". Og at spøkelser er noe man bare spøker med.

 

Men spøkelser finnes inni hodene til folk; i deres forestillingsverden... Hos psykotiske personer hvor drømmens verden har gått over i den virkelige, så vil drøm og virkelighet blandes, og det som egentlig er i hodet til personen oppleves som utenfor. Det er dette som er grunnen til at mange mennesker tror på spøkelser, og at det er noe mer... :)Hjernen vår, har en lei tendens til å forsøke å lure oss dersom vi ikke helt forstår hvordan noe fungerer.

 

Menneskets sinn, er blant de tingene som vi forstår minst av...

Uhm, jeg leste den linja, så leste jeg innlegget ditt en gang til. Og ja! Jeg tror du er inne på noe! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sluttet vel å tro på spøkelser i ungdommen engang. Lot meg overbevise av de logiske argumentasjonene mot at noe sånt eksisterer.

  1. Er ikke fysiske, men lager lyder (for å kunne lage lyder, må man være fysisk (ha en masse, et volum, og en tetthet. Man må veie så mye at man kan presse tregulvet ned på en slik måte at det forårsaker en knirkelyd)

  2. Siden spøkelser er usynlige, vil det bli umulig for et spøkelse å se, fordi synet fungerer på en slik måte at når lyset treffer de fysiske øynene, så sender de refleksjoner av det som blir sett, som signaler videre til den fysiske hjernen om hva som blir sett, slik at vi får en forståelse av hva vi ser med øynene. Spøkelsene har ikke noe sånt, fysisk, og kan derfor ikke se.

  3. Spøkelser har ikke fysisk hjerne. Dermed kan ikke spøkelser generere tanker, fordi tanker krever en biologisk (eller syntetisk) fysisk hjerne som kan behandle de prosessene som kreves for å kunne tenke.. De har ingen hjerneceller.

  4. Spøkelser kan ikke lukte. Av samme grunner som ovenfor. Luktesansen vår er fysisk.

  5. Spøkelser er ikke fysiske, de er åndelige, derfor kan ikke spøkelser ta på ting, flytte på ting og så videre. De har ingen fysisk masse som de kan gripe ting med å flytte dem til andre steder.

     
     
     
    For å oppsumere: Spøkelser er totalt umulige vesener i den verden vi alle deler. De eksisterer kun som et produkt av menneskelig tanke, og ide, forestilling om spøkelser!
     
    Det er hva jeg TurboNello, ville tilføye i den saken!
     
    Foresten, en ting: Åndenes makt er et underholdningsprogram, som jeg hater som pesten.
    På grunn av dette programmet opprettholdes overtroen, og frykten for spøkelser og sånt blir bare forsterket i menneskers sinn. Dette syntes jeg de burde holde opp med. Jeg ønsker en storstilt demonstrasjon utenfor TVNorges studio, hvor man demonstrerer MOT Åndenes Makt: på grunn av at de villeder folk til å tro på spøkelser ved sine rekonstruksjoner, der de gjør disse gjenferdene levende, ved å legge til video-effekter og så videre.
     
    Å få folk til å tro på spøkelser, det er ikke godt for noe. Det eneste det medfører er flere religioner, samt øke frykten i befolkningen unødvendig.
     
    Når jeg ikke trodde på spøkelser lenger, så var det for meg en befrielse. Det samme skjedde da jeg mistet troen på Gud. Jeg følte meg friere enn noen gang tidligere! :-D

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskapelig dokumentert spøkelse?

Hehe. Den syntes jeg var litt morsom: Hvorfor finnes det ikke et eneste eksempel på et vitenskaplig dokumentert spøkelse?" :)

 

Selv pleier jeg å forbinde spøkelser, med ordet: "spøk". Og at spøkelser er noe man bare spøker med.

 

Men spøkelser finnes inni hodene til folk; i deres forestillingsverden... Hos psykotiske personer hvor drømmens verden har gått over i den virkelige, så vil drøm og virkelighet blandes, og det som egentlig er i hodet til personen oppleves som utenfor. Det er dette som er grunnen til at mange mennesker tror på spøkelser, og at det er noe mer... :)Hjernen vår, har en lei tendens til å forsøke å lure oss dersom vi ikke helt forstår hvordan noe fungerer.

 

Menneskets sinn, er blant de tingene som vi forstår minst av...

Uhm, jeg leste den linja, så leste jeg innlegget ditt en gang til. Og ja! Jeg tror du er inne på noe! :)

Ja, jeg er ganske så skråsikker på det :)

Da jeg trodde på spøkelser, så genererte hjernen min spøkelser. Jeg så til og med spøkelser, når jeg hadde lagt meg for kvelden, og hjernen var sliten. Det som er viktig her, er at "hjernen var sliten", fordi når hjernen blir sliten av dagen, så blandes drøm ofte med virkeligheten, og det er som oftest når det er mørkt at man begynner å tenke på, og forestille seg spøkelser. Men det er lenge siden at jeg gjorde det nå. Men etter at jeg sluttet å tro på spøkelser, så har jeg ALDRI siden den gangen sett eller hørt noe som helst spøkelse... :)

Lenke til kommentar

Hmm... Godt sammenfattet. Det eneste som dermed blir logisk er at ingen lyder, bilder eller lignende faktisk eksisterer, og at alt skjer i hjernen.

Jo, det gjør det, men det blir tolket (oppfattet) av hjernen. Men en døv person kan ikke høre noen som helst lyder. For en døv person eksisterer ikke lyd.

 

Poenget mitt er at hjernen kan sende signaler feil. Sende signaler som egentlig burde blitt oppfattet som noe som kom innenfra, istedet for at de blir feiltolket til å komme utenfra, noe som ofte er tilfelle når vi er i en tilstand mellom drøm og våken tilstand. Grunnen til det er at hjernen ikke er helt våken, men heller ikke det motsatte; sover. I slike tilstander vil hjernen spille en mange puss.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at det jeg uthevet i ditt innlegg også forklarer det du skrev. Altså at det er din hjerne som ønsker at det er forklaringen.

 

Ja det er den typisk logiske lapsus disse besservisserne vasser i: Deres egne hjerner er klinisk fullkomne (og kvalifisert til å bedømme andres), mens alle de som er uenige med dem sine hjerner er "mindfucked" eller "lurt av illusjoner. Det var visst en gjeng som engang satt og ble

enige og skrev ned det et sted , så da så - pling :roll:

Lenke til kommentar

Wow, litt av en tolkning å komme med. Det vi sier er jo tvert imot at ALLE hjerner er uperfekte, det er derfor det kreves at FLERE personer vitner ting. Eller enda bedre, måleinstrumenter som vi vet fungerer 100%.

 

Det høres ikke sånn ut. Vi får stadig servert konklusjoner om at det er vrøvl og bare "underholdning".Og hvor mange personer har ikke stått fram i disse programmene i årevis? Det står jo flere å "vitner" - nær famile, barn osv. Men alle lyver vel eller har hjernefeil..?

 

Vet du egentlig hvilke måleinstrumenter som skal kunne brukes og bevise noe 100% i disse tilfellene? Kan du spesifisere nærmere?

Lenke til kommentar

Spøkelser er ikke fysiske, de er åndelige, derfor kan ikke spøkelser ta på ting, flytte på ting og så videre. De har ingen fysisk masse som de kan gripe ting med å flytte dem til andre steder.

 

Akkurat det du beskriver over her, er også ting jeg har undret meg på når jeg hører om folk som for eksempel har sett at ting har beveget seg eller flyttet seg. La meg poengtere at jeg aldri har sett, hørt eller "opplevd" spøkelser på noen måte, og jeg tror ikke på noe jeg ikke har sett. Men skulle det ha vært slik at spøkelser hadde eksistert, så tror jeg de ville vært en energi som teoretisk kan forårsake lyder, syn og bevege ting. En annen ting, hvis spøkelser bare er luft, så kan jo luft flytte hele hus og lage mye lyder.

 

Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, og skulle de eksistere, så kan de eksistere på en helt annen måte enn de mulighetene vi kan tenke oss. En gang i tiden var jorden flat, universets sentrum og tyngdekraft var det ingen som visste hva var. Men at de er tenkende, bevisste vesener... det blir for utrolig til at jeg klarer å akseptere at det er en mulighet for det.

 

Jeg ønsker en storstilt demonstrasjon utenfor TVNorges studio, hvor man demonstrerer MOT Åndenes Makt: på grunn av at de villeder folk til å tro på spøkelser ved sine rekonstruksjoner, der de gjør disse gjenferdene levende, ved å legge til video-effekter og så videre.

For å være helt ærlig så er jeg litt misunnelig på deg. For hvis dette irriterer deg så mye at du ønsker "en storstilt demonstrasjon" mot et underholdningsprogram, så kan du ikke ha mange bekymringer :)

Lenke til kommentar

For lyder bruker man gjerne en mikrofon. For bilder, kameraer og for følelser bruker man EEG. Dette er selvsagt bare de mest åpenbare måleinstrumentene.

Men ingen mikrofoner, ingen kameraer og ingen EEGer har noensinne funnet bevis for spøkelser. Gee, that's weird.

 

For øvrig: https://www.google.no/search?hl=no&safe=off&biw=1352&bih=783&sclient=psy-ab&q=fake+psychic+encounters&btnG=&oq=&gs_l=&pbx=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det en mulighet for at det vi prøver å måle ikke kan bli målt med det utstyret vi har? Spesifikt hva er det som måles og hva betyr det?

 

Jeg tror de aller fleste vil svare "ja" og "vet ikke". Dersom du fikk andre svar ber jeg om en forklaring, for jeg vet ikke. :)

 

Fortell meg om disse lydene som ingen mikrofoner kan høre og bildene som ingen kameraer kan se, er du snill!

Vi har lydopptaksutstyr og videoopptaksutstyr som kan høre og se LANGT mer enn mennesker kan, så den funker ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For lyder bruker man gjerne en mikrofon. For bilder, kameraer og for følelser bruker man EEG. Dette er selvsagt bare de mest åpenbare måleinstrumentene.

Men ingen mikrofoner, ingen kameraer og ingen EEGer har noensinne funnet bevis for spøkelser. Gee, that's weird.

 

Ærlig talt - har det noengang funnets bevis for noe annet da?

 

Jo jeg vet det er påstander, men det er da voldsomt hvor mye det er av det. Så mye penger er det da ikke å tjene på slikt, og det popper opp saker i ett og et hvert nærmiljø til stadighet . :hmm: Tror ikke de som bor rett her borte, som var med i programmet for 6 - 7 år siden, tjener penger på det

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Finnes det en mulighet for at det vi prøver å måle ikke kan bli målt med det utstyret vi har? Spesifikt hva er det som måles og hva betyr det?

 

Jeg tror de aller fleste vil svare "ja" og "vet ikke". Dersom du fikk andre svar ber jeg om en forklaring, for jeg vet ikke. :)

 

Fortell meg om disse lydene som ingen mikrofoner kan høre og bildene som ingen kameraer kan se, er du snill!

Vi har lydopptaksutstyr og videoopptaksutstyr som kan høre og se LANGT mer enn mennesker kan, så den funker ikke.

Har enda ikke hørt opptak av tinnitus, selv om jeg hører (eller oppfatter, om du vil) tinnitus hver dag. Tinnitus kan oppstå pga andre ytre påvirkninger enn bare lyd, dette er bare et eksempel og har ikke noe med noe åndelig å gjøre, men har du hørt lydopptak av stress?

 

Du ser det fra feil vinkel, slik jeg ser det. Hvordan kan vi vite hva vi leter etter, dersom ingenting er bekreftet funnet? Hvordan kan du da vite at det utstyret som blir brukt i dag er det riktige? Jeg holder samtidig muligheten åpen for at det ikke er noe å registrere, bare for å ha det sagt.

Lenke til kommentar

Fortell meg om disse lydene som ingen mikrofoner kan høre og bildene som ingen kameraer kan se, er du snill!

Vi har lydopptaksutstyr og videoopptaksutstyr som kan høre og se LANGT mer enn mennesker kan, så den funker ikke.

Men hva om disse lydene og synene ikke oppstår som fysiske fenomener slik vi kjenner de, men noe som påvirker våre sanser på en annen måte? Da står man fortsatt igjen med spørsmålet om det er innbilt eller en ytre energi som påvirker våre sanser. Det kan også forklare hvorfor noen aldri merker noe til det, mens andre kan oppleve ting som er uforklarlige.

 

Som sagt tror jeg ikke på "spøkelser" slik de fremstilles som av dere, som fysiske fenomener og et bevisst vesen. Men når flere opplever det samme, på samme tid, så er det neppe innbilt. Mine foreldre opplevde noe uforklarlig en gang, helt plutselig og på samme tid. Dette "synet" reddet en annen persons liv. Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva det var med mindre noen er veldig nysgjerrige, og jeg forventer ikke at dere tror på noen dere aldri har møtt, men jeg vet at de ikke lyver om sånne ting. Og det er to mennesker som ellers aldri opplever noe uforklarlig og som ønsker å gjøre seg selv interessante med slike skrøner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...