Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Alle disse fysiologiske årsakene kan oppdages, altså spores: Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.(...)

Det er langt fra å påstå at det er en "hjernefeil" og at "hjernen er skadet", til det du siterer i denne posten.

 

Men det blir litt off-topic å begynne å diskutere tinnitus.

 

Jeg nekter samtidig å tro at de som sammen med flere opplever de samme fenomener på samme tidspunkt lider av akkurat samme hjernefeil som får de til å se/høre akkurat de samme syner akkurat samtidig. Kan du forklare det?

 

Noen av de årsakene lenger nede er hjernefeil, noen av de andre er andre fysiske feil i hodet.

Hvis vi har to personer som opplever det samme, er det åpenbart at det neppe kan dreie seg om noe psykisk. I det tilfellet er det enten løgn eller noe helt udramatisk som skjer.

Poenget er at med en gang vi har to forskjellige personer som opplever det MÅ det per definisjon være fysisk, og dermed MÅ kameraer og annet måleutstyr kunne måle det. Hvis de ikke gjør det er det løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse fysiologiske årsakene kan oppdages, altså spores: Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.

Otosklerose (forkalkninger i ørebeinskjeden, oftest i stapedius (stigbøyla), en sjelden årsak.

Spasmer i musklene (Musculus tensor tympani og Musculus stapedius) som er tilknyttet de små knoklene i mellomøret, hammer, ambolt, stigbøyle. Disse går dermed inn i ukontrollerte vibrasjonener som overføres til det ovale vindu (scala vestibuli), men forekommer sjeldent.

Forstyrrelser i blodkar nær akustisk nerve i det indre øret eller i Cortis organ, men er sjeldent.

Svulst (Vestibularisschwannom) nær akustisk nerve, initialt (oftest godartet), noe som er en svært sjelden årsak.

 

Psykologiske årsaker finner man ut av ved litt mer abstrakte metoder, men også der kan man stille objektive diagnoser, altså kan man måle det.

Lyden sitter i hjernen mer enn i øret (fantomlyd). Lydimpulsene genereres evnt. forsterkes av hjernestammens hørselsbaner (avanserte nevrale nettverk med stor bearbeidingskapasitet). fMRI studier har påvist (tinnitusrelatert) unormal aktivitet i Colliculus Inferior (en av hørselsbanens kjerner). Først når impulsene når fram til auditiv cortex (hjernens bevisste hørselssenter), blir de identifisert som lyd.

Psykogene faktorer, særlig de knyttet til hjernens limbiske system, som for eksempel angst, medfører forsterkning, overvåking og prioritering av tinnituslyden.

 

Var det noe mer jeg kan hjelpe deg med, eller er du i stand til å google selv fra nå av?

Hvor står det hvordan tinnitus måles? Forventer frekvens og desibel.

Lenke til kommentar

Han har nok lite begreper om hva han fabler om i hytt og pigedevær. "Det er feil på hjernen din" liksom :roll:

 

Han har tatt utdraget fra Wikipedia, og lagt til selv linjen om "at det kan måles"

 

Psykogene årsaker

Nevroforskeren Pawel Jastreboff fremla i 1988 sin nevrofysiologiske modell av tinnitus og hyperakusis (lydoverfølsomhet). Teorien gir den hittil beste forklaring på hvilke mekanismer som ligger pak plagsom tinnitus.

  • Lyden sitter i hjernen mer enn i øret (fantomlyd). Lydimpulsene genereres evnt. forsterkes av hjernestammens hørselsbaner (avanserte nevrale nettverk med stor bearbeidingskapasitet). fMRI studier har påvist (tinnitusrelatert) unormal aktivitet i Colliculus Inferior (en av hørselsbanens kjerner). Først når impulsene når fram til auditiv cortex (hjernens bevisste hørselssenter), blir de identifisert som lyd.
  • Psykogene faktorer, særlig de knyttet til hjernens limbiske system, som for eksempel angst, medfører forsterkning, overvåking og prioritering av tinnituslyden.

 

Dette har ingenting med "hjernefeil" eller "hjerneskade" å gjøre ( selv om det sikkert ønsker det skal være det).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det finnes noe mer mellom himmel og jord. Og om det er det, så er det ytterst naturlige ting vi bare ikke har oppdaget enda, eksempelvis higgs boson, før man hadde oppdaget det, og sånne ting.

Akkurat. Derfor er det litt merkelig at vitenskapstilhengere blankt nekter for at det kan finnes en mulighet for at noe av dette er relatert til hittil ukjente fenomen/egenskaper/energier/hva som helst.

Hva er det motsatte av vitenskapstilhenger? Jeg NEKTER ikke. Jeg sier at jeg ikke tror det finnes spøkelser.

For meg så er ikke spøkelser noe hittil ukjent fenomen, men det er en menneskelig abstraksjon, en tankekonstruksjon. En forestilling som lever i beste velgående.

 

Jeg kan godt se at de(re) ikke kjøper selve programmet Åndenes Makt, men det er langt skritt derfra til det å totalt avfeie alt i samme retning. Tror for siste gang jeg skal referere til Hessdalen. Hvor mange vitenskapsfolk nektet for at det var noe ukjent der, og hva ble resultatet?

Nei. Åndenes makt gjør meg utmattet av skuffelse. De ekstremt få gangene jeg har kikket litt på det, så har jeg tenkt: "det finnes intet håp for menneskeheten" ... Og nei, det er vel ikke så veldig langt derifra til å avfeie det som skrulleri og vås...

 

Det finnes intet logisk overbevisende overhodet.. Det er veldig irrasjonelt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nei, det er vel ikke så veldig langt derifra til å avfeie det som skrulleri og vås...

 

Det finnes intet logisk overbevisende overhodet.. Det er veldig irrasjonelt. :)

Vi vet at hjernen kan reagere på elektriske impulser. Det er til en viss grad mulig å bestemme hva folk skal se, dog sist jeg sjekket ikke i detaljerte bilder. Flere personer som får samme bilde fra samme impuls tyder sterkt på at impulser utenfra har en påvirkning og lar oss oppfatte ting. Dette har i seg selv ikke noe med spøkelser å gjøre. At hjernen fungerer med elektriske signaler er de aller fleste enige om.

 

Så har vi energien som de fant i Hessdalen. De vet ikke helt hva det er, men det er akseptert at det er snakk om en type energi som er ukjent/vi ikke klarer å gjenskape (dette var for mange år siden, mulig det har endret seg).

 

Sett disse to sammen, og jeg har få problemer med å se at det er mulig å oppleve ting som er "ukjent". Om det er snakk om ånder fra avdøde skal jeg la være usagt. Det jeg reagerer sterkest på er de som sier at det er umulig fordi det enda ikke er blitt bevist.

Lenke til kommentar

Alle disse fysiologiske årsakene kan oppdages, altså spores: Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.

Otosklerose (forkalkninger i ørebeinskjeden, oftest i stapedius (stigbøyla), en sjelden årsak.

Spasmer i musklene (Musculus tensor tympani og Musculus stapedius) som er tilknyttet de små knoklene i mellomøret, hammer, ambolt, stigbøyle. Disse går dermed inn i ukontrollerte vibrasjonener som overføres til det ovale vindu (scala vestibuli), men forekommer sjeldent.

Forstyrrelser i blodkar nær akustisk nerve i det indre øret eller i Cortis organ, men er sjeldent.

Svulst (Vestibularisschwannom) nær akustisk nerve, initialt (oftest godartet), noe som er en svært sjelden årsak.

 

Psykologiske årsaker finner man ut av ved litt mer abstrakte metoder, men også der kan man stille objektive diagnoser, altså kan man måle det.

Lyden sitter i hjernen mer enn i øret (fantomlyd). Lydimpulsene genereres evnt. forsterkes av hjernestammens hørselsbaner (avanserte nevrale nettverk med stor bearbeidingskapasitet). fMRI studier har påvist (tinnitusrelatert) unormal aktivitet i Colliculus Inferior (en av hørselsbanens kjerner). Først når impulsene når fram til auditiv cortex (hjernens bevisste hørselssenter), blir de identifisert som lyd.

Psykogene faktorer, særlig de knyttet til hjernens limbiske system, som for eksempel angst, medfører forsterkning, overvåking og prioritering av tinnituslyden.

 

Var det noe mer jeg kan hjelpe deg med, eller er du i stand til å google selv fra nå av?

Hvor står det hvordan tinnitus måles? Forventer frekvens og desibel.

 

Fy faen, nå er jeg lei av dette idiotiet: DET ER INGEN LYD! Det er hele poenget med Tinnitus! Ingen frekvens, ingen desibel! Øret eller hjernen er SKADET! Les om det! Google ffs!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører klart og tydelig en lyd. Med litt utstyr kan jeg finne frekvens og desibel. Men du mener altså at det ikke er en lyd. Jeg har ikke særlig tiltro til din kunnskap om tinnitus, men det spiller egentlig ingen rolle i denne tråden. Poenget, som til stadighet ser ut til å gå deg hus forbi, er at du ikke kan basere deg på apparater laget for andre formål til å registrere noe vi (eventuelt) ikke vet hva er.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen lyd, det er en FEIL! Hjernen din eller høreapparatet ditt er skadet slik at du TROR du hører en lyd. La meg si det slik: hvis jeg sto helt stille ved siden av deg og lyttet, ville jeg hørt den? Nei. Hvorfor? Fordi det ikke er noen lyd! Lyder er definert slik på wikipedia:

Sound is a mechanical wave that is an oscillation of pressure transmitted through a solid, liquid, or gas, composed of frequencies within the range of hearing.[1]

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som tror på ånder: Har dyr også ånder/gjenferd/spøkelser? Kan man se sjelen til kuene gå igjen? Har slanger gjenferd?

 

Hvis nei, hvorfor ikke? Mennesker er også dyr, noe mange ikke tenker nok over. Det er ingenting annet enn intelligensen vår som skiller oss stort fra andre dyr. Hvorfor skulle vi ha liv etter døden, og ikke dyr? Hvorfor er det gjenferd av mennesker som går igjen, og ikke trær? Trær, planter, fugler og andre organiske skapninger har da også levd et liv.

 

Hvis ja, hvilke grunner har du for å tro det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen lyd, det er en FEIL! Hjernen din eller høreapparatet ditt er skadet slik at du TROR du hører en lyd. La meg si det slik: hvis jeg sto helt stille ved siden av deg og lyttet, ville jeg hørt den? Nei. Hvorfor? Fordi det ikke er noen lyd! Lyder er definert slik på wikipedia:

Sound is a mechanical wave that is an oscillation of pressure transmitted through a solid, liquid, or gas, composed of frequencies within the range of hearing.[1]

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

 

Hvorfor sier du alltid "hjernen din" til han?

 

Og du har enda ikke satt deg inn i hva tinnitus er, som snakker om "hjerneskade".

 

Hjernen oppfatter lyd (fantomlyd) av nevrofysiologiske eller andre årsaker.

Men der er ikke skade på hjernen. Er det ikke mulig for deg å få inn i knollen? Du liker bare å peke på hjernen hans ( si "hjernen din") til din meningsmotstander, fom et triks til å forsøke sette han ut.

Lenke til kommentar

Dere som tror på ånder: Har dyr også ånder/gjenferd/spøkelser? Kan man se sjelen til kuene gå igjen? Har slanger gjenferd?

 

Hvis nei, hvorfor ikke? Mennesker er også dyr, noe mange ikke tenker nok over. Det er ingenting annet enn intelligensen vår som skiller oss stort fra andre dyr. Hvorfor skulle vi ha liv etter døden, og ikke dyr? Hvorfor er det gjenferd av mennesker som går igjen, og ikke trær? Trær, planter, fugler og andre organiske skapninger har da også levd et liv.

 

Hvis ja, hvilke grunner har du for å tro det?

 

Mener å ha hørt om at det er blitt sett gjenferd av dyr også.

 

Men nå er det slett ikke sikkert det man ser er gjenferd.

Det kan være demoner (falne fra himmelen) som utgir seg for avdøde. Det kan også være noe man ser fra en annen tid. Det er den muligheten jeg anser som mest sannsynlig. Altså at det i noen steder er et svakere skille mellom ulike tidsperioder på stedet, og at man dermed av og til ser og merker litt av noe som skjedde akkurat der i en tidligere tidsepoke.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

Hvorfor står det om liv og død for deg å overbevise en annen om at han/hun tar feil (ref. din måte å ordlegge deg på).

 

Og hvorfor er du så opptatt av å overbevise andre om at spøkelser ikke eksisterer, når du selv tror på Gud og Jesus? Er Gud mer sannsynlig? Er ikke en del av Gudslæren at vi har et liv etter døden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen lyd, det er en FEIL! Hjernen din eller høreapparatet ditt er skadet slik at du TROR du hører en lyd. La meg si det slik: hvis jeg sto helt stille ved siden av deg og lyttet, ville jeg hørt den? Nei. Hvorfor? Fordi det ikke er noen lyd! Lyder er definert slik på wikipedia:

Sound is a mechanical wave that is an oscillation of pressure transmitted through a solid, liquid, or gas, composed of frequencies within the range of hearing.[1]

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

Hvordan vil du da anbefale at jeg forklarer det jeg oppfatter for at andre skal forstå best mulig? Hjerneskade eller lyd med gitt frekvens og desibel?

 

Det eneste som er 100% likt er lyd. At årsaken er en annen spiller ingen rolle for min del, JEG oppfatter en lyd. Hvis du vil kan jeg finne posten der du sier at det er null problem å måle tinnitus, noe du senere går tilbake på. Hele poenget med at tinnitus ble dratt inn i dette er fordi for meg er det en lyd, men du kan ikke fange opp den lyden med en mikrofon. At mikrofoner ikke hadde ført til bevis var et av dine ankepunkter. Og her sitter vi. Du blir arg og vred fordi du selv ikke har erfart tinnitus (relativt tydelig, ellers tror jeg bestemt at du ville akseptert lyd som en beskrivelse) og mener at jeg bør oppfatte noe annet - hva vet jeg ikke.

 

Jeg kan godt bli kalt for nedsettende ting, jeg kan senke meg ned på ditt nivå lenge nok til å fortsette diskusjonen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen lyd, det er en FEIL! Hjernen din eller høreapparatet ditt er skadet slik at du TROR du hører en lyd. La meg si det slik: hvis jeg sto helt stille ved siden av deg og lyttet, ville jeg hørt den? Nei. Hvorfor? Fordi det ikke er noen lyd! Lyder er definert slik på wikipedia:

Sound is a mechanical wave that is an oscillation of pressure transmitted through a solid, liquid, or gas, composed of frequencies within the range of hearing.[1]

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

 

Hvorfor sier du alltid "hjernen din" til han?

 

Og du har enda ikke satt deg inn i hva tinnitus er, som snakker om "hjerneskade".

 

Hjernen oppfatter lyd (fantomlyd) av nevrofysiologiske eller andre årsaker.

Men der er ikke skade på hjernen. Er det ikke mulig for deg å få inn i knollen? Du liker bare å peke på hjernen hans ( si "hjernen din") til din meningsmotstander, fom et triks til å forsøke sette han ut.

 

Jeg sier øret eller hjernen fordi det er de to stedene det kan skje. Man får ikke tinnitus av å brekke beinet.

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

Hvorfor står det om liv og død for deg å overbevise en annen om at han/hun tar feil (ref. din måte å ordlegge deg på).

 

Og hvorfor er du så opptatt av å overbevise andre om at spøkelser ikke eksisterer, når du selv tror på Gud og Jesus? Er Gud mer sannsynlig? Er ikke en del av Gudslæren at vi har et liv etter døden?

 

Dude, wtf. Hvor i alle dager har du fått det fra at dette står på liv og død og at jeg er kristen?

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen lyd, det er en FEIL! Hjernen din eller høreapparatet ditt er skadet slik at du TROR du hører en lyd. La meg si det slik: hvis jeg sto helt stille ved siden av deg og lyttet, ville jeg hørt den? Nei. Hvorfor? Fordi det ikke er noen lyd! Lyder er definert slik på wikipedia:

Sound is a mechanical wave that is an oscillation of pressure transmitted through a solid, liquid, or gas, composed of frequencies within the range of hearing.[1]

 

Ingen slike bølger eksisterer, og dermed heller ingen lyder. Jesus christ hvor vanskelig kan det være å forstå dette? Det er faen ikke rart at du tror på spøkelser når du ikke engang skjønner dine egne sykdommer!

Hvordan vil du da anbefale at jeg forklarer det jeg oppfatter for at andre skal forstå best mulig? Hjerneskade eller lyd med gitt frekvens og desibel?

 

Det eneste som er 100% likt er lyd. At årsaken er en annen spiller ingen rolle for min del, JEG oppfatter en lyd. Hvis du vil kan jeg finne posten der du sier at det er null problem å måle tinnitus, noe du senere går tilbake på. Hele poenget med at tinnitus ble dratt inn i dette er fordi for meg er det en lyd, men du kan ikke fange opp den lyden med en mikrofon. At mikrofoner ikke hadde ført til bevis var et av dine ankepunkter. Og her sitter vi. Du blir arg og vred fordi du selv ikke har erfart tinnitus (relativt tydelig, ellers tror jeg bestemt at du ville akseptert lyd som en beskrivelse) og mener at jeg bør oppfatte noe annet - hva vet jeg ikke.

 

Jeg kan godt bli kalt for nedsettende ting, jeg kan senke meg ned på ditt nivå lenge nok til å fortsette diskusjonen. :)

 

1: NETTOPP! DU oppfatter en lyd, men ingen lyd eksisterer. Bestemor tror hun ser et spøkelse på loftet, men ingen spøkelser eksisterer. En fantastisk sliten radaroperatør tror han ser fiender på radarskjermen, men når man sjekker systemet viser det seg at det ikke var noe der. Ser du ikke sammenhengen?

2: Bli vant til å bli kalt nedsettende ting. Du er åpenbart ikke i stand til å se ting fra andres vinkel, og det gjør at du ikke er objektiv i diskusjoner. Dette er et enormt problem på dette forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dude, wtf. Hvor i alle dager har du fått det fra at dette står på liv og død og at jeg er kristen?

Du påkaller "jesus christ" i ditt innlegg for å få din motstander til å forstå det du mener er rett.

 

Men du brukte det kanskje bare som et nedsettende uttrykk for å vise hvor idiot du mener din motstander er. Jeg vil ikke si det er noe bedre.

Lenke til kommentar

Dude, wtf. Hvor i alle dager har du fått det fra at dette står på liv og død og at jeg er kristen?

Du påkaller "jesus christ" i ditt innlegg for å få din motstander til å forstå det du mener er rett.

 

Men du brukte det kanskje bare som et nedsettende uttrykk for å vise hvor idiot du mener din motstander er. Jeg vil ikke si det er noe bedre.

 

Jeg brukte det som en ed, et banneuttrykk. Slutt å prøve å gjette hva jeg mener, det er åpenbart at du ikke skjønner noe som helst om meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...