Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Finnes det en mulighet for at det vi prøver å måle ikke kan bli målt med det utstyret vi har? Spesifikt hva er det som måles og hva betyr det?

 

Jeg tror de aller fleste vil svare "ja" og "vet ikke". Dersom du fikk andre svar ber jeg om en forklaring, for jeg vet ikke. :)

 

Fortell meg om disse lydene som ingen mikrofoner kan høre og bildene som ingen kameraer kan se, er du snill!

Vi har lydopptaksutstyr og videoopptaksutstyr som kan høre og se LANGT mer enn mennesker kan, så den funker ikke.

Har enda ikke hørt opptak av tinnitus, selv om jeg hører (eller oppfatter, om du vil) tinnitus hver dag. Tinnitus kan oppstå pga andre ytre påvirkninger enn bare lyd, dette er bare et eksempel og har ikke noe med noe åndelig å gjøre, men har du hørt lydopptak av stress?

 

Du ser det fra feil vinkel, slik jeg ser det. Hvordan kan vi vite hva vi leter etter, dersom ingenting er bekreftet funnet? Hvordan kan du da vite at det utstyret som blir brukt i dag er det riktige? Jeg holder samtidig muligheten åpen for at det ikke er noe å registrere, bare for å ha det sagt.

 

Tinnitus er et glimrende eksempel på nettopp det jeg snakker om, hjerneskade! Jeg syntes det er flott at du uten å vite det har blitt enig med meg.

Stress måles kjempeenkelt med blodtrykk, puls og pustefrekvens.

 

Selv om dere ikke vet hvordan noe måles så betyr ikke det at det ikke kan måles.

 

Fortell meg om disse lydene som ingen mikrofoner kan høre og bildene som ingen kameraer kan se, er du snill!

Vi har lydopptaksutstyr og videoopptaksutstyr som kan høre og se LANGT mer enn mennesker kan, så den funker ikke.

Men hva om disse lydene og synene ikke oppstår som fysiske fenomener slik vi kjenner de, men noe som påvirker våre sanser på en annen måte? Da står man fortsatt igjen med spørsmålet om det er innbilt eller en ytre energi som påvirker våre sanser. Det kan også forklare hvorfor noen aldri merker noe til det, mens andre kan oppleve ting som er uforklarlige.

 

Som sagt tror jeg ikke på "spøkelser" slik de fremstilles som av dere, som fysiske fenomener og et bevisst vesen. Men når flere opplever det samme, på samme tid, så er det neppe innbilt. Mine foreldre opplevde noe uforklarlig en gang, helt plutselig og på samme tid. Dette "synet" reddet en annen persons liv. Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva det var med mindre noen er veldig nysgjerrige, og jeg forventer ikke at dere tror på noen dere aldri har møtt, men jeg vet at de ikke lyver om sånne ting. Og det er to mennesker som ellers aldri opplever noe uforklarlig og som ønsker å gjøre seg selv interessante med slike skrøner.

 

Alt som påvirker våre sanser må eksistere fysisk. Alt som eksisterer fysisk kan måles. Ditt argument holder ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder "klarsynthet", så skal jeg innrømme at jeg har fått dokumentert personlig at det er mulig.

 

Det var ikke en av disse som driver som medium, men en tilfeldig person som beskrev noen detaljer kun jeg visste om. Dermed fikk jeg det bekreftet. Det har jeg jo ingen bevis for, så kan ikke si mer om det. Men lyver gjør jeg hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Spøkelser er ikke fysiske, de er åndelige, derfor kan ikke spøkelser ta på ting, flytte på ting og så videre. De har ingen fysisk masse som de kan gripe ting med å flytte dem til andre steder.

 

Akkurat det du beskriver over her, er også ting jeg har undret meg på når jeg hører om folk som for eksempel har sett at ting har beveget seg eller flyttet seg. La meg poengtere at jeg aldri har sett, hørt eller "opplevd" spøkelser på noen måte, og jeg tror ikke på noe jeg ikke har sett. Men skulle det ha vært slik at spøkelser hadde eksistert, så tror jeg de ville vært en energi som teoretisk kan forårsake lyder, syn og bevege ting. En annen ting, hvis spøkelser bare er luft, så kan jo luft flytte hele hus og lage mye lyder.

 

Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, og skulle de eksistere, så kan de eksistere på en helt annen måte enn de mulighetene vi kan tenke oss. En gang i tiden var jorden flat, universets sentrum og tyngdekraft var det ingen som visste hva var. Men at de er tenkende, bevisste vesener... det blir for utrolig til at jeg klarer å akseptere at det er en mulighet for det.

Jeg tror ikke det finnes noe mer mellom himmel og jord. Og om det er det, så er det ytterst naturlige ting vi bare ikke har oppdaget enda, eksempelvis higgs boson, før man hadde oppdaget det, og sånne ting.

 

Jeg anser sannsynligheten for det som svært usannsynlig, så usannsynlig at man like gjerne kan utelukke noe slikt helt. Er i alle fall ikke noe poeng i å tro på noe sånt.

 

Jeg ønsker en storstilt demonstrasjon utenfor TVNorges studio, hvor man demonstrerer MOT Åndenes Makt: på grunn av at de villeder folk til å tro på spøkelser ved sine rekonstruksjoner, der de gjør disse gjenferdene levende, ved å legge til video-effekter og så videre.

For å være helt ærlig så er jeg litt misunnelig på deg. For hvis dette irriterer deg så mye at du ønsker "en storstilt demonstrasjon" mot et underholdningsprogram, så kan du ikke ha mange bekymringer :)

Nei. Det irriterer meg ikke så mye... Og nei, jeg har ikke så alt for mange bekymringer heller.

En demonstrasjon blir sannsynligvis ikke noe av heller... Ingen som gidder å demonstrere mot et dårlig TV-program. Det jeg sa var bare illustrativt, egentlig... Det jeg mener er at TV-programmet er skadelig... Man utsetter allerede svake mennesker for overtro som gjør dem enda mer redde unødvendig. Gamle damer for eksempel, som bor alene, og som blir matet med dette løgnaktige sludderet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det ikke måles kan det ikke sanses. Du kan ikke se det, høre det, føle det eller i det hele tatt vite om det. Det må per definisjon eksistere utelukkende i hjernen din.

 

Så det er utenkelig for deg, at det kan finnes noe som kan sanses, men ikke måles med dagens viten? Så lenge det er mulig å tenke seg en mulighet, er muligheten også i teorien mulig. Slike skritt har jo blitt tatt gjennom hele historien. Og før man fant det ut, var skeptikerne like hardnakkede på at det "måtte" være en annen forklaring. Akkurat likt deg nå.

Lenke til kommentar

Tinnitus er et glimrende eksempel på nettopp det jeg snakker om, hjerneskade! Jeg syntes det er flott at du uten å vite det har blitt enig med meg.

Stress måles kjempeenkelt med blodtrykk, puls og pustefrekvens.

 

Selv om dere ikke vet hvordan noe måles så betyr ikke det at det ikke kan måles.

Du overså poenget totalt. Tinnitus er der uten tvil for de som har den. Dersom tinnitus trigges av energi som omslutter oss hele tiden - hvordan vil en mikrofon kunne måle denne energien?

 

Får en følelse av å prate med en vegg her, lite som går inn... Får bare pøse på! :) Du kan måle stress fordi vi vet hvordan det fungerer. Spørsmålet er hvordan kan du vite hvilke apparater som eventuelt kan fange opp noe vi ikke kjenner til?

 

Jeg tror ikke det finnes noe mer mellom himmel og jord. Og om det er det, så er det ytterst naturlige ting vi bare ikke har oppdaget enda, eksempelvis higgs boson, før man hadde oppdaget det, og sånne ting.

Akkurat. Derfor er det litt merkelig at vitenskapstilhengere blankt nekter for at det kan finnes en mulighet for at noe av dette er relatert til hittil ukjente fenomen/egenskaper/energier/hva som helst.

Jeg kan godt se at de(re) ikke kjøper selve programmet Åndenes Makt, men det er langt skritt derfra til det å totalt avfeie alt i samme retning. Tror for siste gang jeg skal referere til Hessdalen. Hvor mange vitenskapsfolk nektet for at det var noe ukjent der, og hva ble resultatet?

Lenke til kommentar

Spør igjen: Hvor tas det fra at Tinnitus er en hjernefeil, hjerneskade?

 

Kom med henvisning er du snill.

 

Fra Doktor online:

 

"Årsaker

 

Tinnitus er konstant og vedvarende øresus, som oppstår fordi sansecellene i det indre øret, som sender lyd til hjernen, har blitt forstyrret eller skadet. Plagen kan følge med andre ørelidelser, som presbyacusis (aldersbetinget hørselstap) og otosklerose (tilstand som skyldes at småknoklene som overfører lyd stivner til). Tinnitus kan også oppstå i forbindelse med larmskader i form av kortvarig, høy støy, som en eksplosjon, geværskudd, overdøvende høy musikk, eller pga. vedvarende støy på arbeidsplassen (ofte i industrien.)"

 

Kan ikke se det står noe annet sted heller, at dette har med "hjerneskade" å gjøre.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er de som ikke tror på holocaust, noen tror ikke vi landet på månen. Noen tror ikke på spøkelser, og noen tror ikke på eskimoer.

 

Hva folk velger å ikke tro på, eller tror på, er opp til hver enkelt.

 

Å overbevise en som ikke tror på holocaust er like umulig som å overbevise en som ikke tror på spøkelser.

 

Uansett hvilke bevis man drar frem vil den som ikke tror påstå at bevisene er manipulert, falske, skaffet på feil måte, at det er feil på utstyret, at det bare er i hodet, at det ikke skjedde osv.

 

Det er ting jeg tror på som andre ikke tror på, og det er ting andre tror på som jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar

Nei, jeg forsto og utvidet poenget ditt: tinnitus kan måles uten problemer. Men det er ikke en lyd, det er en hjernefeil! Du tror du hører en lyd, men det er feil - hjernen din er skadet.

Vær så snill å del med deg om hvem som kan måle tinnitus, for ingen av de spesialistene jeg har snakket med kan gjøre det. Den eneste målingen jeg vet om er ekstremt avhengig av personen med tinnitus. Er den personen tonedøv vil det være umulig å fastslå frekvens. Uansett er ikke tinnitus poenget her. For å måle noe vi kjenner til brukes apparater vi har laget til formålet. Å bruke eksisterende måleutstyr på noe nytt fungerer sjelden, derfor har vi også flere enn en håndfull ulike apparater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle disse fysiologiske årsakene kan oppdages, altså spores: Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.

Otosklerose (forkalkninger i ørebeinskjeden, oftest i stapedius (stigbøyla), en sjelden årsak.

Spasmer i musklene (Musculus tensor tympani og Musculus stapedius) som er tilknyttet de små knoklene i mellomøret, hammer, ambolt, stigbøyle. Disse går dermed inn i ukontrollerte vibrasjonener som overføres til det ovale vindu (scala vestibuli), men forekommer sjeldent.

Forstyrrelser i blodkar nær akustisk nerve i det indre øret eller i Cortis organ, men er sjeldent.

Svulst (Vestibularisschwannom) nær akustisk nerve, initialt (oftest godartet), noe som er en svært sjelden årsak.

 

Psykologiske årsaker finner man ut av ved litt mer abstrakte metoder, men også der kan man stille objektive diagnoser, altså kan man måle det.

Lyden sitter i hjernen mer enn i øret (fantomlyd). Lydimpulsene genereres evnt. forsterkes av hjernestammens hørselsbaner (avanserte nevrale nettverk med stor bearbeidingskapasitet). fMRI studier har påvist (tinnitusrelatert) unormal aktivitet i Colliculus Inferior (en av hørselsbanens kjerner). Først når impulsene når fram til auditiv cortex (hjernens bevisste hørselssenter), blir de identifisert som lyd.

Psykogene faktorer, særlig de knyttet til hjernens limbiske system, som for eksempel angst, medfører forsterkning, overvåking og prioritering av tinnituslyden.

 

Var det noe mer jeg kan hjelpe deg med, eller er du i stand til å google selv fra nå av?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle disse fysiologiske årsakene kan oppdages, altså spores: Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.(...)

Det er langt fra å påstå at det er en "hjernefeil" og at "hjernen er skadet", til det du siterer i denne posten.

 

Men det blir litt off-topic å begynne å diskutere tinnitus.

 

Jeg nekter samtidig å tro at de som sammen med flere opplever de samme fenomener på samme tidspunkt lider av akkurat samme hjernefeil som får de til å se/høre akkurat de samme syner akkurat samtidig. Kan du forklare det?

Lenke til kommentar

Jeg nekter samtidig å tro at de som sammen med flere opplever de samme fenomener på samme tidspunkt lider av akkurat samme hjernefeil som får de til å se/høre akkurat de samme syner akkurat samtidig. Kan du forklare det?

Ja, teorien om confirmation bias forklarer det ganske godt.

 

Her kan du lese mer om hvordan vi prosesserer minner i hjernen: http://svevendeord.b...elighet-og.html

 

Utdrag:

(...)En mulig feilkilde er at personen ikke har oppfattet situasjonen korrekt i utgangspunktet. Sanseinntrykk er ofte tvetydige og involverer en hel del tolkning som tildels kan være ekstremt subjektiv og upålitelig. Selv enkle observasjoner inneholder som regel langt mer informasjon enn hjernen har kapasitet til å prosessere. Hjernen er derfor avhengig av å single ut deler av informasjonen som relevant og se bort fra resten:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, teorien om confirmation bias forklarer det ganske godt. (...)

Ja, mulig det forklarer. Men allikevel, i det eksempelet jeg forklarte tidligere med mine foreldre, så var det en ting som bare plutselig ble borte, samtidig, foran begges øyne. Uansett om en av de husker feil med tanke på hva som ble borte, så var det uansett en ting som ble borte i løse luften.

 

For å utdype så så begge to en stor lastebil komme mot de mot en sving. Faren min la seg godt ut mot siden og senket farten. Lastebilen forsvant, og i neste øyeblikk så de en veltet syklist ligge og kave midt i veien. Hadde ikke min far, på grunn av lastebilen, senket farten og lagt seg ut mot siden hadde han kjørt over syklisten og potensielt tatt livet av han. Begge to husker lastebilen og har et klart bilde av hvordan den så ut.

 

Noen av de som har hørt historien, mener at syklisten ble passet på av "noe", andre mener det er en tilfeldighet, men at en lastebil faktisk ble borte, mens andre sier nøyaktig det du mener. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men velger å tro at mine foreldre ikke lyver og i hvert fall faktisk tror at de så det de sier de så (knotete sistesetning ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...