Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Og nei, det er vel ikke så veldig langt derifra til å avfeie det som skrulleri og vås...

 

Det finnes intet logisk overbevisende overhodet.. Det er veldig irrasjonelt. :)

Vi vet at hjernen kan reagere på elektriske impulser.

Det er da vel ikke så rart... Hjernen vå ER elektrisk.

Den genererer elektriske impulser. Vi går faktisk på strøm, bokstavelig talt.

 

Det er til en viss grad mulig å bestemme hva folk skal se, dog sist jeg sjekket ikke i detaljerte bilder. Flere personer som får samme bilde fra samme impuls tyder sterkt på at impulser utenfra har en påvirkning og lar oss oppfatte ting.

Ja. TV er et godt eksempel. Gammel oppfinnelse.

 

Dette har i seg selv ikke noe med spøkelser å gjøre.

Selvsagt ikke... Selv om TV fint kan generere spøkelses-underholdning for gamle koner.

 

At hjernen fungerer med elektriske signaler er de aller fleste enige om.

Hva ellers? Skulle den fungert spøkelsesmagi? Spørsmålet er vel HVORFOR hjernen fungerer med elektriske signaler? Trenger disse elektriske signalene å bli generert av en fysisk hjerne for å fungere?

Spør du meg så er svaret: JA. Derfor blir svaret på spørsmålet NEI, når det blir spurt om finnes det spøkelser uten fysiske hjerner som kan tenke, se, og høre....

 

Så har vi energien som de fant i Hessdalen. De vet ikke helt hva det er, men det er akseptert at det er snakk om en type energi som er ukjent/vi ikke klarer å gjenskape (dette var for mange år siden, mulig det har endret seg).

Hva slags energi finnes det i Hessdalen, som ikke finnes andre steder? Har du noe vitenskaplige utredninger angående dette? Eller er det synske spådamer som har følt rare og ukjente energier der?

Eller har du selv følt dem kanskje?

 

Sett disse to sammen, og jeg har få problemer med å se at det er mulig å oppleve ting som er "ukjent".

Ja, jeg har satt dem sammen, og svaret er: SLUDDER OG VÅS! :)

 

Om det er snakk om ånder fra avdøde skal jeg la være usagt.

Hvorfor lar du det ikke være usagt? Du vet da hvor ufattelig dumt dette høres ut?

 

"Hei, Gunnar her, ja, ja, ja, ja det er lenge siden nå farmor, vi hadde det jo så bra når du levde? Hæ? Hva sier du? Å, ja det stemmer det farmor.... Ja, det var det, det var veldig gøy på bingoen, ja. Nei, jeg står da opp om morgenen, koker noe sterk kaffe slik vi alltid gjorde da jeg og du var småjenter. Ja, og så venter jeg til solen går ned, går litt på toalettet innimellom, spiser den fisken du og jeg likte så godt, og så legger jeg meg.... Og sånn går no dagan... Ja. Nei, Farmor, nå må du få hvile litt i fred du nå. Ja, slik som det står på graven din. Så skal jeg ikke forstyrre deg noe mer. Adjø da farmor. Adjø"....

 

Tja, og dette var Gunnars samtale med sin avdøde farmor...

Høres det sannsynlig ut holyashell? eller må det være litt mer vanskelig for Gunnar å snakke med farmoren sin? Må det være litt gjetting om hva hun sier og sånt også? VELDIG mye tro som hører til for at dette skal fungere? Eller kan det være like klart som i eksemplet over?

 

Det jeg reagerer sterkest på er de som sier at det er umulig fordi det enda ikke er blitt bevist.

Det jeg reagerer sterkest på er de som mener at dette er mulig fordi det ikke er blitt bevist!
Lenke til kommentar

Hva slags energi finnes det i Hessdalen, som ikke finnes andre steder? Har du noe vitenskaplige utredninger angående dette? Eller er det synske spådamer som har følt rare og ukjente energier der?

Eller har du selv følt dem kanskje?

 

Til tross for at vitenskaper fra hele verden har undersøkt fenomenet kan man ikke konkludere 100% hva de lysene som plutselig oppstår er for noe.

 

Hvis det ikke er noen form for energi, hva er det da?

Lenke til kommentar

Hva slags energi finnes det i Hessdalen, som ikke finnes andre steder? Har du noe vitenskaplige utredninger angående dette? Eller er det synske spådamer som har følt rare og ukjente energier der?

Eller har du selv følt dem kanskje?

 

Til tross for at vitenskaper fra hele verden har undersøkt fenomenet kan man ikke konkludere 100% hva de lysene som plutselig oppstår er for noe.

 

Hvis det ikke er noen form for energi, hva er det da?

Det er sikkert noen former for energier. Jeg har da ikke sagt at energier ikke finnes, har jeg?

Energi det eksisterer over alt det...

 

At det finnes ukjente energier, forundrer ikke meg det minste. Det er sikkert drøssevis av ulike typer energi, som virker på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Som sagt hundre ganger: det at du "hører" en lyd betyr ikke at den eksisterer! Det betyr bare at du har en skade! Hvordan går ikke dette inn?

Poenget går deg hus forbi hver gang. Meget trolig fordi du henger deg opp i at det ikke er hørbart for andre, og dermed ikke en "lyd". Får prøve en ny vri...

 

Det du sier er at tinnitus, som ikke kan bekreftes av noe instrument, er en velkjent "hjerneskade". Det direkte resultatet av tinnitus, altså selve øresuset, kan heller ikke registreres på noen måte og eksisterer ikke. Og likevel erkjenner du at tinnitus ikke bare er oppspinn?

Endret av Holyashell
Lenke til kommentar

Som sagt hundre ganger: det at du "hører" en lyd betyr ikke at den eksisterer! Det betyr bare at du har en skade! Hvordan går ikke dette inn?

Poenget går deg hus forbi hver gang. Meget trolig fordi du henger deg opp i at det ikke er hørbart for andre, og dermed ikke en "lyd". Får prøve en ny vri...

 

Det du sier er at tinnitus, som ikke kan bekreftes av noe instrument, er en velkjent "hjerneskade". Det direkte resultatet av tinnitus, altså selve øresuset, kan heller ikke registreres på noen måte og eksisterer ikke. Og likevel erkjenner du at tinnitus ikke bare er oppspinn?

 

Nå begynner jeg lure litt. Du skjønner vel også at det ikke er en faktsik lyd, men oppfattes som likt lyd? Det blir på en måte som hvis en hører lyd i drømme. Lyden finnes ikke i virkeligheten

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det KAN registreres! Enten via MRI, via observasjoner i det indre øret, eller rett og slett ved å fikse skadene.

Hvordan er det mulig å være så fantastisk kognitivt dissonert at man anklager andre for det man selv er skyldig i I TO DAGER!!!

Må forsikre meg her. Du skriver kan i caps, og det er forståelig, for nerveskader kan man finne. Er det mulig å påvise at disse nerveskadene fører til tinnitus?

Lenke til kommentar

Savner svar på denne:

 

Og nei, det er vel ikke så veldig langt derifra til å avfeie det som skrulleri og vås...

 

Det finnes intet logisk overbevisende overhodet.. Det er veldig irrasjonelt. :)

Vi vet at hjernen kan reagere på elektriske impulser.

Det er da vel ikke så rart... Hjernen vå ER elektrisk.

Den genererer elektriske impulser. Vi går faktisk på strøm, bokstavelig talt.

 

Det er til en viss grad mulig å bestemme hva folk skal se, dog sist jeg sjekket ikke i detaljerte bilder. Flere personer som får samme bilde fra samme impuls tyder sterkt på at impulser utenfra har en påvirkning og lar oss oppfatte ting.

Ja. TV er et godt eksempel. Gammel oppfinnelse.

 

Dette har i seg selv ikke noe med spøkelser å gjøre.

Selvsagt ikke... Selv om TV fint kan generere spøkelses-underholdning for gamle koner.

 

At hjernen fungerer med elektriske signaler er de aller fleste enige om.

Hva ellers? Skulle den fungert spøkelsesmagi? Spørsmålet er vel HVORFOR hjernen fungerer med elektriske signaler? Trenger disse elektriske signalene å bli generert av en fysisk hjerne for å fungere?

Spør du meg så er svaret: JA. Derfor blir svaret på spørsmålet NEI, når det blir spurt om finnes det spøkelser uten fysiske hjerner som kan tenke, se, og høre....

 

Så har vi energien som de fant i Hessdalen. De vet ikke helt hva det er, men det er akseptert at det er snakk om en type energi som er ukjent/vi ikke klarer å gjenskape (dette var for mange år siden, mulig det har endret seg).

Hva slags energi finnes det i Hessdalen, som ikke finnes andre steder? Har du noe vitenskaplige utredninger angående dette? Eller er det synske spådamer som har følt rare og ukjente energier der?

Eller har du selv følt dem kanskje?

 

Sett disse to sammen, og jeg har få problemer med å se at det er mulig å oppleve ting som er "ukjent".

Ja, jeg har satt dem sammen, og svaret er: SLUDDER OG VÅS! :)

 

Om det er snakk om ånder fra avdøde skal jeg la være usagt.

Hvorfor lar du det ikke være usagt? Du vet da hvor ufattelig dumt dette høres ut?

 

"Hei, Gunnar her, ja, ja, ja, ja det er lenge siden nå farmor, vi hadde det jo så bra når du levde? Hæ? Hva sier du? Å, ja det stemmer det farmor.... Ja, det var det, det var veldig gøy på bingoen, ja. Nei, jeg står da opp om morgenen, koker noe sterk kaffe slik vi alltid gjorde da jeg og du var småjenter. Ja, og så venter jeg til solen går ned, går litt på toalettet innimellom, spiser den fisken du og jeg likte så godt, og så legger jeg meg.... Og sånn går no dagan... Ja. Nei, Farmor, nå må du få hvile litt i fred du nå. Ja, slik som det står på graven din. Så skal jeg ikke forstyrre deg noe mer. Adjø da farmor. Adjø"....

 

Tja, og dette var Gunnars samtale med sin avdøde farmor...

Høres det sannsynlig ut holyashell? eller må det være litt mer vanskelig for Gunnar å snakke med farmoren sin? Må det være litt gjetting om hva hun sier og sånt også? VELDIG mye tro som hører til for at dette skal fungere? Eller kan det være like klart som i eksemplet over?

 

Det jeg reagerer sterkest på er de som sier at det er umulig fordi det enda ikke er blitt bevist.

Det jeg reagerer sterkest på er de som mener at dette er mulig fordi det ikke er blitt bevist!
Lenke til kommentar

Savner svar på denne:

Du feiltolker hele innlegget, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne...

 

Med elektriske signaler mener jeg fra utsiden av hjernen, og ikke i form av TV. Vet vi noe om hvordan vår hjerne kan bli påvirket av naturlige ting som finnes rundt oss? Lyn utløser energi, noen steder må det være mer og mindre energi rundt oss. Det finnes områder som er mer og mindre magnetiske. Med andre ord, verden rundt oss er ikke konstant når det kommer til påvirkninger av elektrisk art. Greit å se for seg oldtiden før hus var innlagt i hus. Selv da ville "her" og "der" (uansett hvor det var) være forskjellig.

 

Jeg synes ikke det høres totalt urimelig ut at vår hjerne kan bli påvirket av elektriske ladninger som finnes naturlig rundt oss, og at noen får erfaringer fra disse som de sliter med å beskrive. Om det er et "syn", "lyd" eller "berøring" - jmf postene om tinnitus ovenfor - så vil det for den som opplever det være virkelig. De fleste av oss prøver å gjøre det meste av det vi opplever forståelig, hvis vi allerede har hørt snakk om gjenferd i historier er veien kort til å ta i bruk ord som folk kjenner til. Jeg omtaler min tinnitus som en lyd (eller flere) fordi det er det jeg "hører", men jeg er veldig klar over at andre ikke hører det jeg "hører". Altså virkelig for meg, og sikkert like virkelig og reell for de som eventuelt - dersom det er mulig - skulle oppleve å ta til seg elektriske impulser fra utsiden av hjernen (igjen, ikke TV).

 

Hessdalen har jeg nevnt fordi de har konkludert med at lysene der er energi, altså bare et eksempel på at vi har energi rundt oss i ulike former.

 

Jeg tror det finnes en naturlig forklaring, og at de som opplever noe godt kan oppleve noe som vi andre ikke opplever. Igjen, jmf tinnitus.

 

Spøkelser? Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hessdalen har jeg nevnt fordi de har konkludert med at lysene der er energi, altså bare et eksempel på at vi har energi rundt oss i ulike former.

Det har ikke blitt konkludert en døyt. Det er mange forskjellige hypoteser hvorav de mest trolige er fata morgana, skandium-støv fra dalbunnen, lang regle som involverer radon-stråling og plasma, og piezoelektrisitet.

Endret av Vizla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Jeg kan godt se at du ikke er enig i at det jeg oppfatter kan tolkes som en lyd, samtidig har jeg ingen bedre forklaring. (...)

 

Her inrømmer du en logisk feil, at du ikke har en bedre forklaring betyr ikke at den forklaringen du har er rett.

 

Og er ligger mye av "problemet" med ting som åndenes makt, er gis en "forklaring" som er god nok for endel mennesker, men som selvførgelig ikke er basert noe som som helst bevis.

Endret av Civilix
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her inrømmer du en logisk feil, at du ikke har en bedre forklaring betyr ikke at den forklaringen du har er rett.

Betyr heller ikke at det er feil. Selv om sitatet er tatt ut av sammenheng så regner jeg med at du ser sammenhengen i det som er postet før og etter, og på den måten klarer å forstå meningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...