Gå til innhold

Elektroshopping i Silicon Valley


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo mer jeg opplever verden utenfor norges grenser, blir jeg mer og mer skuffa over Norge. "Verdens rikeste land" my arse.

Du er klar over at en by som New York har flere innbyggere enn Norge har totalt? Det er ikke praktisk gjennomførbart å bygge en slik butikk her til lands siden befolkningen er for spredt og andelen av befolkningen som kunne tenkt seg å handla ett slikt sted (heller enn å kjøpe ferdig-boks på Elkjøp) er forholdsvis liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å stikk ein tur eller tre innom Fry's har vel nesten blitt tradisjon når eg er her borte :-)

 

I tillegg bygger dei alle tilnærma heilt likt så vidt eg veit. Så har du vore i ein Fry's, finner du fram i neste også. Forøvrig eit "fenomen" ein finner i andre kjeder her borte. Veldig hendig.

 

Fry's har også ein del elektronikk- og elektroartikler til DIY, alt i frå småskruar til oscilloskop til kabler. Også veldig hendig når ein er på jobbreise og har gløymt eit eller anna :)

 

Radioshack blir det færre og færre av, og dei har dårlegare og dårlegare utvalg virkar det som. Trur dei merkar konkurransen frå nettbutikkar betraktelig meir enn "gigantbutikkane" her borte.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg opplever verden utenfor norges grenser, blir jeg mer og mer skuffa over Norge. "Verdens rikeste land" my arse.

Du er klar over at en by som New York har flere innbyggere enn Norge har totalt? Det er ikke praktisk gjennomførbart å bygge en slik butikk her til lands siden befolkningen er for spredt og andelen av befolkningen som kunne tenkt seg å handla ett slikt sted (heller enn å kjøpe ferdig-boks på Elkjøp) er forholdsvis liten.

 

Er fullstendig klar over det, du.

Som andre også antyder; vedkommende som evt. hadde åpna en sånn butikk i Norge hadde gått konkurs veldig fort :-)

 

Mitt hjertesukk ang. Norge var på generelt grunnlag, ikke direkte knyttet til Silicon Valley.

Beklager at det ikke ble skrevet bedre med en gang.

Lenke til kommentar
Men om noen lager en sånn butikk her i Norge så tror jeg nok den personen vil tjene en god del, altså han vil nok få en del sponsorer eller hva?`
Hvorfor skal noen sponse en butikk? ;p Uansett, er ikke nok kunder for at noe slikt skal gå rundt.. Flere og flere databutikker går konkurrs nå pga nettbutikkene tar over. Er kunn de største som overlever (elkjøp osv).

 

Finnes vel en og annen fysisk data butikk. Hardisk.no vokser og har nettop utvidet lokalene sine for eksempel.

 

I

 

Lenke til kommentar
Men om noen lager en sånn butikk her i Norge så tror jeg nok den personen vil tjene en god del, altså han vil nok få en del sponsorer eller hva?`
Hvorfor skal noen sponse en butikk? ;p Uansett, er ikke nok kunder for at noe slikt skal gå rundt.. Flere og flere databutikker går konkurrs nå pga nettbutikkene tar over. Er kunn de største som overlever (elkjøp osv).

 

Finnes vel en og annen fysisk data butikk. Hardisk.no vokser og har nettop utvidet lokalene sine for eksempel.

 

I

ja, er vel ikke lenge til de også må si seg tapt ;p Gir dem et par år :dremel:

Lenke til kommentar

Det var saker ja! I Norge finnes det knapt et eneste sted som selger løse komponenter i butikk. Digital-Impuls i Møllergata Oslo er vel blant de beste i lande, selv om butikken er under 30m2 De har i det minste komponenter utstilt.. Men service er på topp!

Datakjedens nye Oslo lokaler er en nitrist butikk. Det er bare et par hyller med litt anti-virus og noen kjipe mus/tastatur/printere, sammen med den vanlige trøtte og relativt lite kunnskapsrike betjeningen..

 

De store elektrokjedene har ikke sprøyt av interne komponenter. Bare sedvanlige blandingen av kjipe mus/tastatur/printere

 

Clas Ohlson har en og annen PSU, optisk-ROM, et par modeller HK og et og annet low-end skjermkort i det minste om man skulle havne i nød..

Lenke til kommentar
vi hadde sånne butikker før, det lå på alnabru og het brick computers.Men allt er på nett nå, pga det er billiger og lokalene er svindyre i oslo område.
Tror jeg skrota en 486 som kom derfra for noen år siden. Og jeg tror Fry's og andre kjenner presset fra Amazon, på samme måte som at Elkjøp og gjengen blir presset av Komplett og andre nettbutikker. Forøvrig er det større mulighet for å drive på med slike butikker der borte, siden en forstad har mer innbyggere den hele norge.

Nettop, mye mer folk som bor tettere noe som gir denne butikken mange flere kunder, en annen forsjell er at folk i usa er vant til større avstander, det er vanligere å kjøre langt for å shoppe. I Norge gjør vi bare det for knaltilbud.

Kostnads nivået i USA er også mye lavere noe som gjør det billigere å ha store spesial butikker.

Lenke til kommentar

Vi kan selvsagt aldri "måle oss med" med USA i størst & flottest (5 mill vs 310 mill. innbyggere)

 

Man får være takknemlig for at Claser'n, Elkjøp, etc. i allefall har et lite minimum av enkelte hardware.

 

Før i tiden, hvis du plutselig trengte en CD-rom spiller eller en harddisk en fredagskveld, så var du ferdig. Løpet var kjørt.

 

Nå derimot kan man fise avgårde til nærmeste sjappe frem til 8 om kvelden og det er jo ren luxus :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomme rants av folk som klager på Norge her ... Sitter hjemme og sutrer, skal stemme FRP som skal kvitte seg med sosialsitsvina og gjøre det mulig å starte en slik butikk i hver eneste bygd! Nå skal vi endelig få det like godt som de har det i Sverige og USA!

Et lite faktum man like gjerne kan drite i er at hele Norges befolkning er ca. halvparten av New York City. Det har selvsagt null betydning.

 

Forøvrig vil jeg anbefale folk å tenke seg om to ganger før de bestiller datakomonenter fra USA. Man sparer lite\ikkeno når man må legge til frakt og moms. På toppen av det hele kan man se langt etter luksuriøse reklamasjonsordninger og fri retur innen 14-45 dager etter kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steike. Blir jeg rik engang så skal jeg dit å hamstre slik som damene på kjøpesenterene gjør.

 

Minnet meg litt om en diskusjon en kompis og jeg hadde. Hva om vi booster wr teknologien litt og skaper en virtuel butikk av komplett eller netshop eller noe. Da kan man få sett noe sånt

Endret av Limbeck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steike. Blir jeg rik engang så skal jeg dit å hamstre slik som damene på kjøpesenterene gjør.

Det er nok det som er løsningen, framfor å sutre over at det ikke er klin likt det vi har her hjemme.

 

Selv her i lille Kr-sund har vi tilgang på fysisk butikker med selvbyggkomponenter. Ser ikke det store problemet når man kan bestille på nett i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk tro at det finnes et marked for det i Oslo-området. Å ha noe slikt på Lierstranda, Ski eller mer downtown Oslo tror jeg skulle gå. Siden folketallet ikke er så stort, så tror jeg et større bygg med få ansatte kunne vært veien, f.eks om Komplett drev det, også som nettbutikkjøp for de som bor i Oslo, ala det Elkjøp har der du kjøper på nettbutikk og henter i butikk, har de det på lager kan du ta det på dagen.

 

Si at prisen på varene er som med frakt fra Sandefjord til Oslo per vare pluss noen prosent, da er alt av andeler butikken skal ha pluss mer dekket, så lønn, husleie og strøm blir dekket. Kanskje ikke et prosjekt for skikkelig avkastning, men et prosjekt for å gå i null for å yte maks for kundene. Også for å faktisk møte noen i et firma som Komplett som faktisk kan noe om datamaskiner, i motsetning til de fleste på Elkjøp og Expert som mener 2GB RAM er masse i 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...