Gå til innhold

Elektroshopping i Silicon Valley


Anbefalte innlegg

Morsomt sted å besøke kanskje, men jeg tviler på at jeg hadde likt å bo der pr i dag.

 

Jeg har bodd i California og liker meg godt der. Har man bra utdannelse og jobb har man mye bedre levestandard enn i Norge IMHO. Har man ikke bra utdannelse og jobb er det motsatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klesbutikker har enorme marginer på det de selger, og det er litt rart at de ikke prøver å konkurrere sterkere mot hverandre med å redusere prisene sine for å ligge under konkurrent på tilsvarende produkter. Prissamarbeid?

 

På elektronikk, spesielt data, foto, mobil og slike statusprodukter, er det minimale marginer, ettersom alle går til rimeligste butikk uten å tenke på service og andre ting. Og ettersom man kan drive nettbutikk i praksis uten andre kostnader enn varene man selger, frakt og pakkemateriell, så er det ikke rart at de blir rimeligst og utkonkurrerer de fysiske butikkene slik at mange av dem må stenge.

 

Er vi som forbrukere litt lure, bør vi bruke fysiske butikker i litt større grad. Jeg kjøper det meste av elektronikk i fysiske butikker av flere grunner, men databutikkene i Norge har så lite utvalg (pga. at butikklokaler er dyre) at jeg nesten utelukkende må bruke nettbutikker for å få tak i det jeg trenger. Digital Impuls er nesten eneste alternativet i Oslo nå, og har de det på lager (stort sett "brød-og-vann-varer) så kjøper jeg det der selv om det er dyrere enn f.eks Komplett.

Lenke til kommentar

Morsomt sted å besøke kanskje, men jeg tviler på at jeg hadde likt å bo der pr i dag.

 

Jeg har bodd i California og liker meg godt der. Har man bra utdannelse og jobb har man mye bedre levestandard enn i Norge IMHO. Har man ikke bra utdannelse og jobb er det motsatt...

Bingo. Små forskjeller i Norge, enorme forskjeller i USA. Ikke det, California er vel morsomt nok den mest Europeiske staten der borte. Morsomt fordi den ligger så langt fra Europa som en kan komme i landet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hadde vært flott om vi hadde hatt noe lignende her til lands også, riktignok i mindre skala. Blir noe annet å fysisk se på varene i motsetning til nettbutikkene,og er man i tvil om noe så kan man spørre betjeningen direkte,så slipper man å kjøpe ting som ikke passer om hverandre osv.

 

Men nå er det ikke bare elektronikk USA har et litt større utvalg av enn oss fjøsnisser. Hadde mitt første møte med et amerikansk supermarked i 2010 i New York [Long Island], der utvalg av forskjellige varer var helt sinnsykt sammenlignet med hva vi har her. Det var litt off topic beklager det. Godt Nyttår.

Lenke til kommentar

Muslimene drar til Mekka, Kristne drar til Vatikanet. Jeg vil til Fry's! :xmas:

 

Det er katolikker som drar til Vatikanet. Tilhengere av Den Katolske kirke. Om de foretrekker å bli kalt kristne vet jeg ikke. Bare man forstår forskjellen på protestantisk kristne (som det er flest av i Norge) og katolsk kristne. Forskjellene går mye dypere selvfølgelig, for de som vil sette seg inn i det.

Lenke til kommentar

Det er katolikker som drar til Vatikanet. Tilhengere av Den Katolske kirke. Om de foretrekker å bli kalt kristne vet jeg ikke. Bare man forstår forskjellen på protestantisk kristne (som det er flest av i Norge) og katolsk kristne. Forskjellene går mye dypere selvfølgelig, for de som vil sette seg inn i det.

 

klart jeg vet forskjellene :p Men jeg har ingen anelse hvor protestantene skulle dratt, så det ble det å skrive stedet hvor katolikkene ville dratt.

Lenke til kommentar

Slik ser også microcenter like utenfor Washington D.C ut. Det er så sykt mye billigere på slike plasser enn det er i Norge. Spesielt på 4th July da det ofte er 40-60% rabatt på det meste og momsen på datastuff var der 2,5% og ikke 25%.

 

Anbefales for alle nerder som vil bruke penger på ny og dyr laptop å vente til fjerde juli også reise dit. Da får man samme laptop og en USA-ferie for samme pris som bare laptoppen her.

Lenke til kommentar

Ser ut som en helt vanlig "Fry's". Butikker som denne er ikke forbeholdt Silicon Valley. Har en her i Austin, TX ogsaa.. ser omtrent helt likt ut. De er fremdeles dyrere enn newegg.com og liknende butikker, men fremdeles et godt alternativ viss du trenger noe paa dagen. Eneste negative er at man maa betale moms viss man gaar i butikken, mens online saa er det ofte moms fritt.

Lenke til kommentar

Ja, for all del. Billig og stort utvalg på materielle goder er det viktigste man har i livet...

 

post-64648-0-44300500-1356973970_thumb.jpg

 

Imponerende, fant et bilde av en uteligger, det finner man ikke i Europa....

 

Poenget er at man ikke trenger å ofre konkurranse og fritt marked mot fattigdom. Det har blitt bevist ganske tydelig de siste 100 årene. Slapp av, du skal ikke langt vekk fra Norge før du vil få mer utvalg og lavere priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende, fant et bilde av en uteligger, det finner man ikke i Europa....

 

Poenget er at man ikke trenger å ofre konkurranse og fritt marked mot fattigdom. Det har blitt bevist ganske tydelig de siste 100 årene. Slapp av, du skal ikke langt vekk fra Norge før du vil få mer utvalg og lavere priser.

 

Les: 46 millioner under fattigdomsgrensa. Den artikkelen handler om litt mer enn en enkel uteligger. Vi har da konkurranse og et fritt marked i Norge. Hva er det du mener vi burde strebe etter som USA har? For den økonomiske politikken er ikke noe å skryte av. Ikke langt vekk til nærmeste land med billigere priser kanskje, men hvilket land har bedre levevilkår enn oss? Ingen ifølge diverse rangeringer. Slutt å syt om enkle materielle goder.

 

Sosialisme er vel det beste grepet som kan tas mot fattigdom, og det har vel Norge bevist den siste tiden.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...