Gå til innhold

Elektroshopping i Silicon Valley


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dra upp så här gamla artiklar när den stora nyheten idag är att Newegg expanderar till europa?

Den nyheten er fra Februar. Men hardware er som regel sent ute med nyheter, så forundrer meg ikke om "nyheten" kommer på hardware.no snart :p

Newegg åpnet for britiske kunder tidligere i April, men jeg tviler på at de vil komme til skandinavia med det første, det er et tøft marked å bryte igjennom.

Men hvis de satser på produkter som ikke selges her til lands, så har de kanskje en sjanse :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Norge er et lite sjitland i forhold når man setter ting i kontrast.

 

Vi henger ikke bare etter i den teknologiske verden, vi henger også etter i nesten alle områder, ta medisin for eksmpel.

 

Pet scanere har vært et normalt instrument i sykehusene over nord amerika, og har vært slik siden tidlig 2000 tallet.

 

I norge fikk tromsø sin første pet scanner i 2012, og de har enda ikke lært seg per skrivende øyeblikk å utilisere hele maskinen, de kan f.eks ikke ta bilder av hodet, og de kan ikke syntisere eller oppevarer isotoper som trengs for å bruke maskinen og ta bilder av hodet og andre organer, dette må bestiller fra finland hver gang en pasient skal bruke maskinen.

 

Jeg blir provosert av slikt, vi sitter med tusenvis av milliarder på bok, og enda er vi på et gigantisk etterslep i den teknologiske og medisinske værden.

 

Det er som å sitte med 56k modem når andre har fiber, og dette var jo faktisk tilfellet også, når svenskene satt med fiber og det beste vi hadde var ISDN, på tidlig 2000 tallet.

 

Stakkars lille norge på 5 mill innbygere, her må vi ta til takke med det som serveres, mange vet ikke bedre, så vi klager ikke.

Lenke til kommentar

Jeg var akkurat på den butikken i November i fjor. Min far jobber i silicon valley så jeg besøker ham 2-3 ganger pr år. Drar tilbake igjen i bynnelsen på juni å da blir det nokk en tur innom Fry's igjen ;) en butikk som har alt en hardware enthusiast kan drømme om :) kjøpte mye snacks der sist å har spart en del pennger for å gjøre litt innkjøp bl.a en gtx 780ti muligens når jeg drar dit nå i juni :D

Lenke til kommentar

Hadde ComputerCity på Alnabru i Oslo. Holdt ut en fem års tid før de måtte legge inn årene. Selve butikklokalene var på rundt 700 kvadratmeter. Hadde ganske stort utvalg på det meste, men måtte legge inn årene pga. høye kostnader og små marginer. Hadde utvalgte produktgrupper slik som skjermer, laptop, nettverk og printere m.m. der de konkurrerte prismessig med nettbutikkene. Ren hardware og andre småting var kanskje noe dyrere enn på nettet.

 

Er dessverre ikke liv laga for slike butikker i Norge per dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var akkurat på den butikken i November i fjor. Min far jobber i silicon valley så jeg besøker ham 2-3 ganger pr år. Drar tilbake igjen i bynnelsen på juni å da blir det nokk en tur innom Fry's igjen ;) en butikk som har alt en hardware enthusiast kan drømme om :) kjøpte mye snacks der sist å har spart en del pennger for å gjøre litt innkjøp bl.a en gtx 780ti muligens når jeg drar dit nå i juni :D

 

Tror kanskje du bør dra frem kalkulatoren på nytt, for det er lite å spare på elektronikkkjøp i USA i forhold til Norge. For de billigste gtx780ti skjermkortene kan du spare typisk 2-300kr når skatter er lagt til. Og det er UTEN reklamasjonsretten vi har her i Norge. Skal du kjøpe garanti som gir lignende rettigheter, så koster det plutselig mer å kjøpe i USA.

Lenke til kommentar

Vel i norge har ikke en sånn type butikk mulighet for og gå rundt! Kostnadene ved og holde en fysisk butikk er så ufattelig mye større enn nettbutikker. Dermed blir prisene høyere. Men hadde vært veldig morsomt og vært der en tur =)

Jeg er helt enig men det er jo alltid gøy å se litt rundt i en teknologi butikk, slik som vi har så få av i Norge. Det er jo nesten bare klesbutikker og matbutikker. Hadde vert fint om Komplett hadde hatt en butikk.

Lenke til kommentar

Har jobbet med retail datakomponenter i 10 år, men ga opp for ett års tid siden. Vi hadde fire butikker på det meste, den største på over 500 m2.

 

Det største problemet er nok at mange forventer å få både i pose og sekk. Det er dyrt å drive butikk i USA og det er enda dyrere i Norge. Likevel forventer mange kunder å få prisene fra forhandlerne som ligger øverst på prisguide/prisjakt, men selvfølgelig også alle fordelene med å handle i butikk som personlig service og kjøpshjelp, varer på lager og reklamasjonshåndtering mens de venter. Dette koster.

 

Ellers er det nok generelt mindre behov for faghandel innen data. For de aller fleste er det å kjøpe en ny laptop jevngodt med å kjøpe ny brødrister, og da har kanskje ikke faghandelen livets rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...