Gå til innhold

Test: Slik er NRKs nye nett-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle personlig ønske det var litt bedre kvalitet, 720p er helt adekvat, men det er endel å hente. Den er også litt vel rask med å sette ned kvalitet, skifter man itl ett annet aktivt vindu er det ofte dårlig oppløsning i 10 sekund etter du har skiftet tilbake (og ikke minste dårlig lyd). For meg hadde det nok funket bedre om man kunne låse kvalitet.

 

AtW

 

Ja.

Og finner heller ingen steder hvor man kan si hvor mye som skal være bufret. Det er kjipt at man plutselig må gå kratifg ned i oppløsning og lydkvalitet pga en liten hikke i nettverket. Særlig på mobile enheter vil nok dette være et problem.

VIl heller vente noen sekunder på at streamen starter, enn at bildet plutselig blir satt ned til 320x180 i 10 sekunder eller så.

Lenke til kommentar

Det er ikke 3 000 kr/året pr annehver mottaker. Det er 2 580 kr pr hustand med mottaker. Dvs om du har 10 mottakere i en hustand så betaler du bare en avgift. Jeg har personlig 6 mottakere.

Tja, om du er over 18 med inntekt og bor hjemme hos foreldrene, så må du betale din egen lisens også.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at NRK satser stort på Flash. Flash er vel under avvikling, og Adobe har allerede kuttet flash-støtten på mobile enheter. Det er vel bare et tidsspørsmål før flash-støtten også kuttes under Windows/Linux/Mac. Microsoft har gjort det klinkende klart at nettlesere på Windows 8 / RT plattformen ikke vil støtte plug-ins. Jeg tester ut Internet Explorer 10 under Windows 8 CP, og det er ikke mulig å få spilt av flash (ei heller Sliverlight). Google og Mozilla har annonsert at de utvikler Chrome og Firefox under den nye Windows 8 plattformen, og selvsagt blir det ikke plug-ins på disse heller. Hva er det NRK tenker på? Mener de alvorlig at de ikke skal ha støtte for Windows 8 plattformen?

Lenke til kommentar

@Dj_Evelen De kan kontrollere det på den nye Windows 8 metroplattformen, ikke i legacy desktop modus, Browsere er de eneste programmene (i hvert fall foreløpig) som kan installeres uten å gå via Windows Store. Disse programmene får et eget sertifikat utsted av Microsoft som tillater installasjon. Google og Mozilla er i full gang med å utvikle sine nettlesere for Windows 8. @JohndoeMAKT Kanskje de burde ha ventet litt med å velge ny teknologisk plattform? HTML5 har fått godt fotfeste og MPEG-DASH er jo nettopp godkjent. Leverandøren støtter også MMS som er dagens nett-tv løsning, og NRK kunne fortsatt å bruke dette. Da kan i hvert fall Media Player og VLC under Windows 8 spille av videoen.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Kanskje de burde ha ventet litt med å velge ny teknologisk plattform?

Det er ingen alternativer som vil dukke opp i nær fremtid.

 

HTML5 har fått godt fotfeste..

HTML5 utenfor iPhone/iPad har absolutt ikke fotfeste i det hele tatt i forhold til alternativene og gir både en mer kompisert leveranse, færre tilgjengelige egenskaper og høyere pris.

 

MPEG-DASH er jo nettopp godkjent.

Det betyr likevel ikke at det er tilgjengelig. Se gjerne et par to-tre år før det kan adapteres.

 

Leverandøren støtter også MMS som er dagens nett-tv løsning, og NRK kunne fortsatt å bruke dette. Da kan i hvert fall Media Player og VLC under Windows 8 spille av videoen.

Hverken av de to plattformene er nok mål for NRK (eller andre). Det vil også komplisere og signifikant øke prisen på tjenesten om det skal støttes.

 

HDS og HLS er desverre det beste valget i dag for en aktør som NRK.

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med JohndoeMAKT her.

 

Når det gjelder MMS er det faktisk en protokoll som Microsoft i realiteten ikke støtter lengre og som ikke støtter dagens krav.

 

Ellers har ikke NRK avskrevet HTML5, de sier faktisk at om nødvendig og funksjonsrik nok støtte for f.eks HDS/HLS eller MPEG DASH kommer i nettleserene så vil de med all sannsynlighet gå over til HTML5. Men i dag er det kun Safari som støtter HLS i særlig grad - og da ikke med god nok funksjonalitet.

 

Internet Explorer 10 kommer til å bli et problem uansett - da jeg ikke kan se at Microsoft har tenkt å støtte noen som helst fornuftige standarder for adaptiv streaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...