Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av førstebil


Anbefalte innlegg

Har allerede en tråd her ute ang. kjøp av diesel bil, men har nå ombestemt meg, og er helt sikker på at jeg skal ha bensin. Dette er en førstebil!

Bilene jeg har sett på er:

 

- Mitsubishi Galant Sports utgaven (liker disse veldig godt, er vel lite feil og svakheter på disse også? kun rust?)

- Audi A3/A4 og Golf. Tenker da på 1.8T utgaven, hvordan er disse?

- Toyota MR2, celica. Er litt usikker på om jeg vil ha slike "upraktiske" biler pga. lite romslighet og 2 dørs.

- Diverse BMW'er, men er vanskelig å finne et bra eksemplar som ikke er rævkjørt

- Har også sett litt på mercedes, men liker ikke de nye modellene med de nye lyktene. Liker bedre de gamle W124 bilene, men vil ikke ha altfor gammel bil.

Gjerne kom med positive og negative opplevelser eller erfaringer rundt disse bilene, og eventuelt tips til andre biler.

 

Krav:

Bensin

Småsprek. 130 hk+

Manuell girkasse

Helst 5 dørs Sedan

Kmstand: Helst i underkant av 150 000. MAX 200k.

Voksenkjørt

Pris: 0-70 000 ca.

Servicehefte er jo et pluss

 

Vil helst ha en bil som er pålitelig, og minst mulig problemer. Skal jo også se kul og flott ut!

Er ikke interessert i noe pengesluk, og bilen skal ikke bruke uvanlig mye på mila.

Takk på forhånd!

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp w124, alle bilene du ramser opp eldes unntatt den. Sjekk opp rust (om du ikke er så god på det få med en som kan litt) Jeg kikka lenge etter Bmwer men fant ut at når de har detti langt nok ned i pris er det en eller annen snørrunge som har fått finga i den og begynt og kuke. Men du kan ha flaks altså, men du må nok lete litt.

 

 

Selv kjøpte jeg en nærmest rustfri nydelig 300E, den har gått 270k så den var ifølge en Mercefan jeg har i familien "akkurat innkjørt". Disse sliter med rust. Det vil si, kun om man ikke er god på å vedlikeholde og vaske bilen under vinterstid. Og den er ikke noen racerbil, man cruiser med denne. Jeg ble ganske forfjamset av hvor mye bil man får for 20 000kr. Dette er gammel luksus, jeg husker da disse var nye og jeg løp rundt som drittunge å sikla på de. Sett flagg i grillen og sus forbi kompisen i civicen sin, her er det du som er kongen. Ps bruker helvetes mye bensin :)

 

En bil som gang på gang har blitt solgt billig er ofte ikke tatt skikkelig vare på, få eiere er superpluss!

 

Mitt tips, gå litt utafor boksen. I den prisklassen du ser er det faenmeg mye jokkmokk også blant små/mellomstore sportslige biler.

 

Og ikke glem: alle biler er så dårlige som eiern har tillatt. Jeg har sett folk med Alfa 33 1,7 kjøre flere hundre tusen uten problem og jeg har sett Corolla kvelde etter under 200k. Vedlikehold er tingen, vask den, ta ting med en gang det skjer, ALDRI over 3000omdr på kald motor.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

W124 virker som greie biler, ja. Er ikke noe dumt med cruisebil, men vil at det skal være litt krefter når jeg først trår på. Har aldri prøvd en merce bensin, bare diesel, så vet ikke hvor spreke dem er. Men de er jo litt tunge, så bør vel ha litt hk på bakhjulet for å få fart på dem. (?) Eneste med de gamle modellene er at de drikker litt bensin som du sier, ja.

Lenke til kommentar

Den veier ca 1500kg med automat og har 188hk, så ja den går ganske greit. Den gjorde 0-100 på 8,5 ny, samt gjør rundt 220kmt max, uten at jeg har prøvd å utfordre det selv. Den har et veldig behagelig moment og er en ren kjøremaskin. Er motor og automatkasse i stand har du en kraftpakke av de sjeldne. Diesel er bråkete og tregt, ikke noe for en autofil ungdom. Den jeg kjøpte er utrolig stille i 100kmt, litt vindsus og en rolig motordur fra sekseren. Har kjørt 230, den er helt okei den men den går ikke spesiellt fort.

 

Jeg havner på rundt litern under pen landeveiskjøring og har ca 1,5 ved bykjøring. Mye motor = mye bensin, og jeg betaler heller en tank mer i mnd og har bensinbil.

Lenke til kommentar

Jeg har mye erfaring med Audi A3 første generasjon (8L) 1.6 l bensin og 1.9 TDi. Begge manuell. Kort sakt: Styr unna Automat og 1.8l uten turbo. 1.8T er ikke supersprek men helt ok.

 

I ca 2000 kom A3 med elektromekanisk styring, hva nå dette er.

 

Under bagasjeromsmatten finnes det et klistremerke med masse koder. Ta bilde av lappen og google de, da finner du masse nyttig info om respektiv bil.

 

Sjekk at plastdeksel under motor er på plass, fukt under teppe (lukt) som skyldes lekk AC og lekkasje i karosseri. Batteriboks oppå batteri er ofte dårlig.

 

Karosserimessig ruster de lite, men sinkslipp og lakkproblemer forekommer. Dersom du finner en med sinkslipp kan det hende at det forsatt dekkes av garanti.

 

Hjuloppheng er ofte svært rustent, så dersom du finner en tectylert utgave som er godt vedlikehold, så er det gull. Nylig importerte A3er er often mindre rusten. Men husk at disse mangler lyktespyler og varme i sidespeil. (Mangler kaldt klima pakke.)

 

Førerdør er ofte slitt.

 

Quatrosystemet det av haldextypen og oppleves som en forhjulsdrevet bil. Noen modifiserer systemet for å få mer kraft på bakhjul.

 

Har sett hva S3 8L har prestert på Streat Legal der dårlig bunndrag gjør at de ikke imponerer. Dyre reservedeler og service.

 

A3 kjører bra pga bla fint førermiljø og store hjul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...