Gå til innhold

Hvis Norge blir dypt polarisert, hvilken side ville du vært på?


  

193 stemmer

  1. 1. Hvilken side ville du vært på?

    • Den multikulturelle
      54
    • Den patriotiske
      139


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises.

 

Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises. Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

 

Jeg vil tro at når man bruker uttrykket multikultur så er det i all hovedsak snakk om muslimer, siden det er innvandrergruppen som i størst omfang ønsker å bevare sin egen kultur kontra å tilpasse seg den norske.

 

Dermed kan man argumentere mot dine forslag ved å si at vi importerer svært lite muslimsk mat og teknologi. Det er vel stort sett mennesker og kultur vi importerer fra den kanten :hmm:

 

Oksygen i luften er vel mer noe planteriket frigir via fotosyntesen enn noe som kan importeres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises. Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

 

Jeg vil tro at når man bruker uttrykket multikultur så er det i all hovedsak snakk om muslimer, siden det er innvandrergruppen som i størst omfang ønsker å bevare sin egen kultur kontra å tilpasse seg den norske.

 

Dermed kan man argumentere mot dine forslag ved å si at vi importerer svært lite muslimsk mat og teknologi. Det er vel stort sett mennesker og kultur vi importerer fra den kanten :hmm:

 

Oksygen i luften er vel mer noe planteriket frigir via fotosyntesen enn noe som kan importeres.

 

Kanskje vi burde være klarere på hva vi snakker om da.

 

Snakker vi for eksempel om absolutt ALT ved muslimsk kultur (inkludert likhetene i vår egen kultur) eller snakker vi om ekstremistiske synspunkter som terpes på igjen og igjen i media og som mindre enn 1% av muslimer står inne for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dermed kan man argumentere mot dine forslag ved å si at vi importerer svært lite muslimsk mat og teknologi. Det er vel stort sett mennesker og kultur vi importerer fra den kanten :hmm:

Mye av teknologien vi baserer oss på idag kommer fra islamske nasjoner, synd vitenskap og teknologi ikke er så viktig lengre innenfor islam, kan jo legge til at ordet alkohol arabisk.

Lenke til kommentar

Problemet med en slik poll er vel at multikulturalistene ikke anerkjenner at de er nettopp det. Flerkultur skal være en uungåelig vending i historien som vi ikke kan gjøre noe med, slik at det ikke finnes noen flerkulturell side man kan velge å være på.

 

Delvis uenig i din påstand om at flerkultur er en uungåelig vending i historien. Det er ingen automatikk i dette, men et form for argument at man ikke kan stoppe det. Har flere land som har klart å holde seg som en form for "ett-kultur land".

 

For Norge derimot er påstanden din sann. Det ingenting å gjøre med. Uten tilskudd til arbeidsstryken vår vil nok mange av næringene våre kollapse grunnet mangel av arbeidskraft (tilegg til mangelen av konkurransedyktig arbeidskraft)., deretter er det umulig å unngå, hvis man ikke er villig til å ofre sin økonomi for dette. Vi må deretter ha arbeidsinnvandring, men i hvilken "stil" man gjør dette har mye å si.

 

Forslaget mitt går ut på: Økt arbeidsinnvandring, men uavhengig av hvor lenge de jobber her vil de ikke få statsborgerskap i den forstand at de opparbeider seg noe form for mulighet til statsborgerskap. Familien må også bli værende i hjemlandet - vi unngår da problemet "familie gjenforening". Dette sikrer oss en stor og sterk arbeidsstyrke, samtidig som vi får mindre kriminalitet gjennom at vi BARE slipper inn folk som faktisk har jobb og bidrar (man begår mye mindre kriminalitet når man faktisk føler man er en del av samfunnet, noe man gjør når man bidrar og tar del i samfunnets utvikling).

Lenke til kommentar

[q

De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises.

 

Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

 

Dette var veldig usaklig. Det handler ikke om matvarer, gjenstander eller noe i den duren. Det handler om norsk kultur og hva som er norsk. Nå er det veldig viktig å understreke at selv om jeg valgte "det patriotiske", så betyr det på ingen måte at jeg har noe imot innvandring, utlendinger, muslimer eller har noe som helst fremmedfrykt.

 

Nå skal det sies at jeg har verken studert dette, eller voldsomt mye kunnskap om det. Jeg leser fra media sin vinkling (som ofte er veldig feilvisende) og har personlige meninger og oppfatninger rundt meg.

 

Om jeg fikk lov å regjere, så mener jeg at vi må skjerpe kravene for hvem som får komme og på hvilket grunnlag. Jeg hører om mange som får seg flere barn fordi sjansen øker, og at en stor andel av fengselinnsatte har utenlandsk bakgrunn. DET misliker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises. Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

 

Jeg vil tro at når man bruker uttrykket multikultur så er det i all hovedsak snakk om muslimer, siden det er innvandrergruppen som i størst omfang ønsker å bevare sin egen kultur kontra å tilpasse seg den norske.

 

Dermed kan man argumentere mot dine forslag ved å si at vi importerer svært lite muslimsk mat og teknologi. Det er vel stort sett mennesker og kultur vi importerer fra den kanten :hmm:

 

Oksygen i luften er vel mer noe planteriket frigir via fotosyntesen enn noe som kan importeres.

 

Kanskje vi burde være klarere på hva vi snakker om da.

 

Snakker vi for eksempel om absolutt ALT ved muslimsk kultur (inkludert likhetene i vår egen kultur) eller snakker vi om ekstremistiske synspunkter som terpes på igjen og igjen i media og som mindre enn 1% av muslimer står inne for?

1% av muslimer ?

var vel 1000hvis som klappet midt i Oslo for uttalelser som gikk på terror, og var 3-4 som møtte opp på motdemonstrasjonen ;)

Mulig de bare klappet og ikke skjønte språket siden det var Norsk :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt stolt over å være norsk, jeg føler heller ingen tilhørighet til Norge, bortsett fra det språklige, erfaringene jeg har hatt i landet og båndene jeg har knyttet.

Jeg forstår ikke hvorfor noen blir nasjonalistiske, av samme grunn som at jeg ikke forstår at folk snakker om "vi" når de snakker om et fotballag sine prestasjoner.

 

Om jeg med Norge kun mener statsdannelsen - det rent territorielle samt de politiske strukturene - så ville ikke jeg følt særlig mye tilhørighet heller. Det er tross alt ikke de strekene som er dratt opp på kartet, eller Jens Stoltenberg som betyr noe. Eller statsborgerskap i seg selv, som ikke er annet enn et formelt medlemskap uten krav på dypere tilhørighet. Det Norge som er viktig for meg handler om det etniske - den fysiske folkestammen og dets historie, samt dets folkelige og kulturelle identitet slik det har utviklet seg over lang tid, dog uten å kappe av røttene. Landet Norge er bare viktig som denne folkegruppens hjem: den naturen og det kulturlandsskapet som folket har levd i tett forbindelse med over hundrevis av år, og som dermed har formet deler av vår identitet. Denne identiteten kan strekke seg fra rent slektsmessige bånd, til lokalsamfunnet, til nasjonen (dvs. etnisiteten og dets territorium) som helhet, til det pan-skandinaviske eller pan-nordiske etno-kulturelle nivået, det bredere germanske området, og til den større pan-europeiske sammenhengen. Dette handler ikke om kunstige, adopterte identiteter og tilhørigheter, men historiske folke-organismer som vi er født inn i og deler naturlige bånd med. Det er altså en integrert del av hvem vi er, i motsetning til kunstige populærkulturelle og mote-avhengige, overfladiske identiteter. Man kan styrke eller svekke bevisstheten om denne tilhørigheten, men essensielt sett er den sammenfletted med ditt naturlige vesen på lik linje med ditt fysiske utseende.

Alt dette er viktig for meg. Mindre viktig er merkelapper som begrepet nasjonalisme. Om den typen etnisk bevissthet som jeg såvidt har streifet innom passer med din definisjon av nasjonalisme, da er jeg nasjonalist. Om du har en annen forståelse av dette begrepet, er det greit for meg. Mine holdninger blir stående uforandret som en integrert del av mitt syn på verden, meg selv og de større sammenhengene.

 

Jeg stemmer for det multikulturelle, fordi framgang skjer ved forskjeller.

 

Ingenting tyder på at det automatisk blir mer "fremgang" (hva nå det betyr) bare man plasserer så mange folkegrupper som mulig på et territorium hvor de mangler enhver eldre tilknytning til folk, historie og kultur. Om man ser på økt kriminalitet f.eks. som "fremgang", blir det naturligvis "fremgang" på dette området. Men "fremgang" er et vagt begrep. Om man med dette kun mener utvikling, kan utvikling gå i både bedre eller dårligere retning, alt ettersom hva som ligger til grunn for ens bedømning av dette.

 

De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises.

 

Nasjonalister: Vis oss hvor dedikerte dere er til dette premisset!

 

Hvorvidt jeg er nasjonalist eller ikke avhenger forsåvidt på hvilken definisjon du bruker. Jeg kan bare si dette: å adoptere enkelte ting fra andre land eller kulturer såvidt dette ga en tydelig fordel for ens eget folk og kultur er en meget gammel ting. Det finnes ingen kulturer som ikke har latt seg inspirere av andre til tider, ei heller de europeiske (selv om det finnes mange røde tråder som går gjennom de europeiske kulturene og kjennetegner dem som nettopp dette - med eldgamle røtter). Hvordan dette kan sammenlignes med den drastiske innvandringspolitikken som mange europeiske stater fører idag, må gudene vite.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De som tar avstand fra det multikulturelle tar kanskje også avstand fra ting som internett eller computere produsert i andre land enn norge eller importerte matvarer? Oksygenen i lufta produseres forresten heller ikke i Norge og må derfor avvises.

 

'Sufficiently advanced political correctness is indistinguishable from sarcasm'

 

Jeg stemmer for det multikulturelle, fordi framgang skjer ved forskjeller.

 

Har du noe slags empirisk grunnlag for dette, eller er det bare tatt ut av hatten din?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Problemet med en slik poll er vel at multikulturalistene ikke anerkjenner at de er nettopp det. Flerkultur skal være en uungåelig vending i historien som vi ikke kan gjøre noe med, slik at det ikke finnes noen flerkulturell side man kan velge å være på.

 

Delvis uenig i din påstand om at flerkultur er en uungåelig vending i historien. Det er ingen automatikk i dette, men et form for argument at man ikke kan stoppe det. Har flere land som har klart å holde seg som en form for "ett-kultur land".

 

Hallo, dette er da ikke min påstand.

 

For Norge derimot er påstanden din sann. Det ingenting å gjøre med. Uten tilskudd til arbeidsstryken vår vil nok mange av næringene våre kollapse grunnet mangel av arbeidskraft (tilegg til mangelen av konkurransedyktig arbeidskraft)., deretter er det umulig å unngå, hvis man ikke er villig til å ofre sin økonomi for dette. Vi må deretter ha arbeidsinnvandring, men i hvilken "stil" man gjør dette har mye å si.

 

Se der var den ja. Utrolig hva slags effekt man kan få ved å hamre inn et budskap tilstrekkelig antall ganger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg er ikke spesielt stolt over å være norsk, jeg føler heller ingen tilhørighet til Norge, bortsett fra det språklige, erfaringene jeg har hatt i landet og båndene jeg har knyttet.

 

Jeg forstår ikke hvorfor noen blir nasjonalistiske, av samme grunn som at jeg ikke forstår at folk snakker om "vi" når de snakker om et fotballag sine prestasjoner.

 

Jeg stemmer for det multikulturelle, fordi framgang skjer ved forskjeller.

 

Det er vel ikkje det å være så forferdelig stolt av å være norsk som er grunnen til det å være patriotisk. Det er at du er glad i nasjonen din, familien din og ditt folk. Eg er personlig ikkje så forferdeleg stolt av å være norsk, men eg er likevel glad i nasjonen vår. Eg likar også tradisjonane, kulturen og det norske levelsettet og ynskjer å bevare dette.

 

Du nevner at framgang skjer ved forskjeller, men handler ikkje dette helst om at folk får ulike idear og lærer frå kvarandre. Det er jo ikkje akkurat forskjellane som gjer at nokon blir suksessrike, men det er at dei deler dei gode ideane med kvarandre. To hoder tenker bedre enn eit, som dei seie, spesielt når dei tenker forskjellig. Men det dei aller fleste forstår er at vi ikkje trenger å sleppe inn forskjellige folkeslag inn i landet for at dette skal skje, folk kan lære av kvarandre med kommunikasjon over lange avstandar i dag. Vi kan også reise rundt i verden sjølv.

 

I historien kan vi nå sjå at forskjellige folkeslag som lever i samme område alltid skaper problemar. Eksempel kan være jødar og tyskerar, hutuar og tutsiar, tyrkarar og kurderar osv. Vi kan ogs¨sjå tegn på problem allereie i dag. Mange som er for multikultur seie kanskje at "dette er på grunn av rasistene!", men fakta er at rasen like godt kan være det same og det blir likevel problem.

 

Dei fleste nasjoner som har hatt stor framgang har i stor grad vert mono-kulturelle. Alle utanom USA. Forresten kan vi ikkje så nokon tegn på at multikulturen gjer noko positivt for Europa, som i lag med andre vestlige land (som heller ikkje gjer det så bra akkurat no) har denne fantastiske innvandringa i stor grad.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

 

Hvorvidt jeg er nasjonalist eller ikke avhenger forsåvidt på hvilken definisjon du bruker. Jeg kan bare si dette: å adoptere enkelte ting fra andre land eller kulturer såvidt dette ga en tydelig fordel for ens eget folk og kultur er en meget gammel ting. Det finnes ingen kulturer som ikke har latt seg inspirere av andre til tider, ei heller de europeiske (selv om det finnes mange røde tråder som går gjennom de europeiske kulturene og kjennetegner dem som nettopp dette - med eldgamle røtter). Hvordan dette kan sammenlignes med den drastiske innvandringspolitikken som mange europeiske stater fører idag, må gudene vite.

 

La oss si jeg syns mye i norsk kultur har stor verdi hvis det brukes riktig, og er skadelig hvis det brukes feil. La oss si jeg mener det samme om ting fra andre kulturer. La oss si jeg tenker sånn om de fleste ting: verdien avhenger av hvordan det brukes og i hvilken sammenheng og situasjon: noen ganger er jeg inspirert av "vestlige" verdier, andre ganger "østlige", noen ganger vitenskapelige, eller ting fra youtube, eller ting jeg hører noen si på en cafe bak meg, eller noe skrevet på en vegg jeg ikke vet hvem som skrev det... Og la oss si jeg anser alle mennesker som likeverdige og like interessante og facinerende samtidig som jeg av praktiske grunner prioriterer oppmerksomheten min på de nærmeste, de jeg har felles interesser med, de jeg tilfeldigvis har rundt meg...og la oss si at jeg bare anser alt dette for å gjelde nå og er helt åpen for at alt kan forandre seg i fremtiden.

 

Kort sagt: La oss si jeg ser på ALT som en potensiellt verdifull ressurs, inkludert alle andre mennesker og det de har å komme med, og at jeg til enhver tid gjør en prioritering her og nå av hva som er mest nyttig å fokusere på.

 

Hvor plasserer dette meg på skalaen multikulturell vs. nasjonalist? Hvilken mening har sånne oppdelinger hvis man bare ser på alt som en potensiellt nyttig og verdifull ressurs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Den multikulturelle, uten tvil og anger. Så er det ikke alle kulturer jeg er så glad i. Men kulturell innavl er ikke løsningen på det, det er slett ikke alle sider ved den norske kulturen jeg er så glad i heller.

 

Nå tror jeg ikke Norge blir så dypt polarisert. Og kanskje er det snarere problemet med pollen enn at "multikulturalistene ikke anerkjenner at de er nettopp det." Det er bare nasjonalistene, her så vakkert døpt de patriotiske, som ser for seg at vi får denne åpne konflikten, og derfor aktiviserer seg i slike avstemninger. Mulltikulturalistene finnes strengt tatt bare i nasjonalistenes verdensbilde, de fleste andre - på begge sider av det oppskrytte etniske skillet - gjør ingen stor sak ut av det, og derfor kommer det heller ikke til å bli noen stor sak.

 

Jeg har respekt for nasjonalstolthet, om jeg enn ikke har så mye av den selv. Men jeg synes definitivt at jeg er mer stolt over den åpne og inkluderende nasjonen enn den lukkede og selvgode.

 

Geir :)

 

Som har blitt skreve før i denne artikkelen, handlar ikkje det å være patriotisk om å være stolt av sitt eige land, men heller det å være glad i sitt eige folk.

 

Når det gjelder resultatet av denne avstemminga tvilar eg på at det er multikultualistane som ikkje anerkjenner at dei er det, men heller at folk har eit anna bilete enn det kanskje du har. For fleir og fleir virkar multikulturalismen meir som ein nedtrykkande konsept, som fører til at vi ikkje kan utøve vår eigen kultur i samme grad, og skal vike for andre sitt inntog til Noreg. Det er ikkje særlig uventa at avstemminga hadde dette resultatet dersom folk ser på multikulturalismen slik. Men eg tvilar heller ikkje på at andre folkeslag føler det på same måten når dei kjem hit. Så resultatet er grupper som føler seg tråkka på av kvarandre. Om dette er situasjonen tvilar eg på at det resulterar i framgang.

 

Du nevner i byrjinga "kulturell innavl", og som blir resultatet om vi ikkje har ein politikk som skaper eit hurlumhei av folkeslag og kulturar i Noreg. Dette er eg sterkt ueinig med deg i, fordi vi ikkje trenger å tillate alle folkeslag å komme hit for å utveksle idear og tankar. Alt vi treng å gjere er å besøke forskjellige land og lære av dei. Vi treng ikkje å flytte til det andre landet, alt vi trenger er f.eks å legge til rette for utvekslingsstudentar og at folk kan reise på ferie. I finnes det også telefonar og internett som muligjer kommunikasjon på lange avstandar. Så det er langt i frå nødvendig å importere folk for å lære om kvarandre og utveksle idear.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Multikulturelle Canada sier dette om deres erfaring

 

Eighty-two per cent of respondents aged 18 to 24 said they believed multiculturalism should be exported to other countries to help them address ethnic, religious or linguistic conflict

http://www.vancouversun.com/touch/life/story.html?id=6514995

Diversity Our Strength

 

Toronto is the ‘fifth-most-livable’ city in the world according to Economist Intelligence Unit report, the city's official motto is ‘Diversity Our Strength’. This comes as no surprise as our health care, culture, environment, education and infrastructure leads most other municipalities around the world. Due to this, half of the people immigrating to Canada during 1996 to 2006 settled in Ontario; out of that, most chose Toronto as their new home. Fifty percent of the population in Toronto belongs to one of the many visible minority groups that we embrace.

http://www.bellissimolawgroup.com/diversity-our-strength

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som har blitt skreve før i denne artikkelen, handlar ikkje det å være patriotisk om å være stolt av sitt eige land, men heller det å være glad i sitt eige folk.

Det kan vel være individuelt. Ordboka definerer patriotisk som "fedrelandskjær".

 

Nå er jeg glad i mange av mitt "eget" folk, men slett ikke alle. Og jeg er glad i mange av andre folkeslag også jeg, og ser ingen motsetning i det. "Ja takk, begge deler", sier jeg med Ole Brum.

 

Når det gjelder resultatet av denne avstemminga tvilar eg på at det er multikultualistane som ikkje anerkjenner at dei er det, men heller at folk har eit anna bilete enn det kanskje du har.

Det må du selvsagt kunne mene. Jeg er uenig. Jeg tror folk flest synes nasjonalismen hører hjemme på 17. mai og under åpningen av Festspillene i Bergen.

 

For fleir og fleir virkar multikulturalismen meir som ein nedtrykkande konsept, som fører til at vi ikkje kan utøve vår eigen kultur i samme grad, og skal vike for andre sitt inntog til Noreg. Det er ikkje særlig uventa at avstemminga hadde dette resultatet dersom folk ser på multikulturalismen slik.

Jeg synes ikke avstemningen er overraskende i det hele tatt. Forumet er en av de få diskusjonsarenaene der nasjonalistene får opptre nokså uhindret og anonymt. At det er 37 stykker som stemmer for patriotisk er ikke merkelig. Det må jo bety at det andre alternativet - fremstilt som motpolen - er upatriotisk.Det i seg selv får nok folk til å la være å stemme.

 

De synes nok nemlig, som jeg, at de slett ikke er upatriotiske. Vi vil også vårt folk og vårt fedreland alt godt, vi mener bare at det multietniske samfunnet ikke behøver å stå i motsetning til det.

 

Men eg tvilar heller ikkje på at andre folkeslag føler det på same måten når dei kjem hit. Så resultatet er grupper som føler seg tråkka på av kvarandre. Om dette er situasjonen tvilar eg på at det resulterar i framgang.

Det er en åpanbar problemstilling. Men jeg kjøper ikke at løsningen er å fortelle de som kommer hit at de ikke burde være her. Tvert om...

 

Du nevner i byrjinga "kulturell innavl", og som blir resultatet om vi ikkje har ein politikk som skaper eit hurlumhei av folkeslag og kulturar i Noreg. Dette er eg sterkt ueinig med deg i, fordi vi ikkje trenger å tillate alle folkeslag å komme hit for å utveksle idear og tankar. Alt vi treng å gjere er å besøke forskjellige land og lære av dei. Vi treng ikkje å flytte til det andre landet, alt vi trenger er f.eks å legge til rette for utvekslingsstudentar og at folk kan reise på ferie. I finnes det også telefonar og internett som muligjer kommunikasjon på lange avstandar. Så det er langt i frå nødvendig å importere folk for å lære om kvarandre og utveksle idear.

Hurlumhei får være din karakteristikk. Men jeg er uenig med deg også. Et lukket land blir ikke åpent av internett og en håndfull utvekslingsstudenter. Og flertallet av norske turister reiser ikke til utlandet for å lære, de reiser for å feste, bade eller shoppe. Det er ikke Voltaire vi kommer tilbake fra Frankrike med, det er Dior. Og når vi kommer tilbake fra de greske øyer siterer vi ikke Homer, vi retter på hverandres uttale når vi bestiller ouzo på den lokale kneipa.

 

Med internett får vi selvsagt muligheten for kontakt. Men de som bruker den til å lære om kultur er de som er multikulturelle i utgangspunktet.

 

Det du antyder, slik jeg leser deg, er at vi skal kunne høste fruktene som vokser på andre siden av gjerdet uten å åpne porten for de som bor der. Da må vi ha noe av verdi å gi tilbake. Det er ikke alt som lar seg kjøpe for oljepenger, det blir helst Hannah Montana og Idol...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...