Gå til innhold

Annonseblokkering skader oss


Anbefalte innlegg

Hvordan kan du avgjøre at det ikke er behov for slike annonser?

HW.no sier at 80% av inntektene kommer fra annonsørene. Hvis HW.no viser til sine kunder at "Pga mengden reklamesperrer, så er det X% færre som ser annonsene deres"

Gidder ikke å gå tilbake å sjekke, men de sa vel at 20% kom fra prisguiden. Vet ikke om de tjener noe på jobbannonser og andre ting også, men det er sikkert andre steder de også kan prøve å få inntekter fra. De kan også prøve å forbedre prisguiden og øke inntekt derfra også.

 

De som sperrer reklame her, har nok på sperre på de fleste andre sider de beveger seg på. Denne lesergruppen stikker sikkert innom mange IT-nettsider om dagen også, så de ulempene vil gjelde for mange nettsider. HW.no vil måtte prøve å forhandle seg til løsninger som gjør at leserne ikke har noe imot reklame på HW.no. De fleste store norske it-sider er ikke noe bedre enn HW.no når det gjelder hvordan reklamen vises på nettsidene.

 

2. Kreve større bannere der det er større sannsynlighet for at man fanger oppmerksomheten til lesere som ikke bruker reklamesperrer.

Tror nok plassering og innhold i annonser er viktigere enn hvor store de er og at de har fansy effekter. Mange reklamer i dag kommer ikke til poenget før det har gått mange sekunder, og til og med da starter noen ganger animasjonen på nytt før du rekker å lese annonser, i tillegg er ofte ikke "punchline" fengende.

 

De fleste gir kanskje en anonse 0,5 sekunder til å fange deres interesse, da bør den være statisk, fengende og konkret med budskapet 100% av tiden den vises.

 

 

Det sies ofte at det er kjøpers marked, at det er vi kjøpere/forbrukere som styrer etterspørselen. I dette tilfellet ønsker vi å lese HW.no, men vi vil ikke ha annonser. HW.no kan dermed utføre en undersøkelse som sannsynligvis viser at bare noen få hadde betalt for en reklamefri side, et abonnement.

Tror (og håper) de fleste ikke har noe imot reklamefinansiering, men du må jo klare å se et hav av problemer som blir rettet mot forbrukerne ved slike reklamer. Om HW.no fikser opp i hvordan reklamen vises på siden sin, begrenser og opplyser om trackere, ikke lar annonsører bruke ressurskrevende annonser, og gir meg en garanti for hvordan reklame skal vises på siden, så skal jeg skru av adblock også på netbooken.

 

Om HW.no ikke vil at jeg skal ha på annonse-blokker på netbooken min om jeg skal besøke HW.no, så greit, da besøker jeg ikke HW.no. Det suger strøm, ressurser som kveler hele maskinen, og får et bilde som dekker hele skjermen slengt i trynet hver gang jeg går inn på en side.

 

Og mye av reklamen benytter Flash. Skal HW.no og annonsørene bestemme at vi alle skal ha Flash installert? Flash kommer det til å bli mindre av fremover også.

 

Forbrukers etterspørsel er nærmest barnslig urealistisk i forhold til hvordan økonomien fungerer. Forbrukeren ønsker i dette tilfellet et produkt laget av luft. Det finnes ingen økonomisk modell som kan gjøre forbrukers drømmer til realitet. Mennesker som jobber vil alltid ha lønn, og i dette mediet er det annonser som gir inntektene. Fordi det finnes en teknologi som sperrer reklame, så skal altså HW.no måtte tilpasse seg det? Og hvordan tenker man at dette skal gå seg til?

Det finnes et hav av ting HW.no kan gjøre for å gjøre reklamen mer synlig på en mindre sjenerende måte. Et redesign av forsiden vil nok kunne gjøre mye nytte.

 

Du kan se det i en litt annen vinkel. Om HW.no hadde sperret sidene sine for dem som blokkerte reklame, hvor mange tror du hadde skrudd dem av for å gå inn å lese på siden?

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det som har blitt litt typisk for dette nettverket er at når kritikken hagler, stikker de ansvarlige av!! De har tråkket sine brukere på tærne, med en idiotisk handling, så forvarer de handlingen sin litt, for så å forsvinne inn i mørket! Det flere spørsmål som har blitt stilt til de ansvarlige, og de gidder ikke å svare for seg en gang!

 

"En dårlig holdning" er navnet på dette i arbeidslivet.

 

Dere har en feilslått kampanje på gang.. gå to skritt tilbake, og vennligst på nytt!!

Lenke til kommentar

Hvordan kan man i det hele tatt vite hvor mange av brukerne som blokkerer reklame, eller om det påvirker salget av varene som annonseres? Hvis man ikke er interessert i reklame må det jo tolkes som at man heller ikke har behov for det; det er nok av forbrukere der ute som er så produktbevisste at de alltid vet hvilke produkter de vil ha og ikke.

Lenke til kommentar

Det meste som trengs og sies er allerede sagt. Jeg synes dog det virker litt merkelig at denne banneren bare vises på hardware.no-sidene og ikke på noen av de andre sidene i tek.no-nettverket. Sist jeg sjekket i allefall.

 

Vil tro de fleste av dem som leser HW.no har tatt en bevisst beslutning når det gjelder å bruke adblock eller ikke og at det derfor kun er et fåtall som vil deaktivere adblock på bakgrunn av denne banneren.

 

For oss som husker så lang tilbake som til da siden ble redesignet i januar 2008 ble det også rettet massiv kritikk og mye av kritikken, om jeg ikke husker feil, tok for seg plassering av reklame opp mot faktisk redaksjonelt innhold. Vi ble vel da lovet at dette var noe man skulle se på og evt. redesigne en smule - det er godt mulig dette ble gjort men at det over tid har krøpet dårlig avveide designvalg inn igjen.

 

Den gjennomsnittlige kvaliteten på artiklene de siste årene er et kapittel for seg selv.

 

Siden 2008 har jeg laget/vedlikeholdt et greasemonkey-script som rydder opp i mye av det jeg anser som rotete design på hw.no (og forsåvidt også andre sider i tek.no-nettverket) og gir brukeren lettere tilgang til funksjonalitet. Sjekk resultatet i form av et bilde under, og bruk linken i signaturen for å hente ned scriptet (changelog, litt info etc).

 

hwcleanup_120424.JPG

Endret av Saiko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når vil de med reklamesperre gå med på å skru av sine programmer? Hva skal til?

Reklame litt omkring i en sånn layout som under hadde jeg ikke hatt noe imot (ikke noe som ville vært realistisk som ferdig produkt, men liker det minimalistisk). Om reaklamen hadde vært rettet mot IT og gadget som var av interesse hadde jeg heller ønsket å hatt på reklame i steden for at de skulle ende opp som tomme hvite hull om de hadde satt bestemt høyde og bredde for div-ene.

 

post-143435-0-54198800-1335267310_thumb.png

 

Dette ville faktisk vært reklamer som jeg også hadde lagt bedre merke til. I og med at alt det andre rotet er borte fra siden vil det også være enklere å fokusere både på artikler og reklame (selv om det ville vært enkelt å legge til en del av det som var der på en mer oversiktelig måte enn slik det er der nå). Nå ligger alt kastet på forsiden, og det er vanskelig å få oversikt. Om jeg f.eks skal se etter en jobb, klikker jeg på siden for annonser og søker der, jeg hadde ikke sitti og ventet på forsiden til det plutselig hadde dukket opp en jobb en den ruten som oppdaterer seg hele tiden.

 

De trenger heller ikke å ha flere søkemotorer på siden sin, det holder med en hvor du har valg. Nå har de iallefall to, en for prisguide nede på siden, og en på toppen.

 

Savner også at sider ikke har en mer dynamisk bredde. Slik det er gjort i bildet vil artiklene flytte seg til venstre etterhvert som det blir mindre plass i bredden på nettleservinduet, og det er mange som ofte har to vinduer oppe ved siden av hverandre i dag.

Lenke til kommentar

tek.no er helt uutholdelig uten adblock.

 

De som lager siden må forstår at svært få orker å lese en nettside som

pøser på med reklame som blinker, hopper og skriker.

- Enten skrur folk av nettsiden, eller de skrur av reklamen.

 

Det er ikke reklame i seg selv som er problemet, men måten den er presentert på.

- Lage en side som er innbydende, spennende og behagelig, i stedet for masete og irriterende!

 

Denne videoen kan kanskje være illustrerende:

iPod ble ikke en hit fordi det var et vesentlig bedre produkt enn andre mp3-spillere, men fordi den var markedsført smartere.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Da har jeg lagt til hardware.no som unntak i en forsøksperiode, men jeg ser allerede etter 5minutter at det kommer til å bli plagsomt.

Det er for mange annonser som beveger seg og spretter fram og tilbake.

Gå over til tekstreklame og mindre visuelt støtende reklame, så er det større sjanse for at adblock-unntaket blir stående permanent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat mens dere får feedback om at animert reklame er uakseptabelt legger dere til en scrollende usak med ukens stillinger på forumet. Det er noe som heter å "ta et hint".

 

Jeg kan vel også legge til at jeg bruker Opera sin adblock funksjon der ting må blokkeres manuelt. Altså, hvis reklamen på hw.no er blokkert skyldes det at jeg har blokkert den med vitende og vilje fordi den var irriterende. Det skal altså bare én eneste irriterende animasjon til for at dere mister reklameinntekter fra meg i all framtid ettersom fremtidige annonser også omfattes av blokkeringen.

Endret av Tåkelur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedproblemet her er ikke bare at reklamen er for stor og påtrengende, men også den fallende kvaliteten på artikler de siste årene i hele Tek.no nettverket. For å få meg til å slå av ad-block, så må man ha en unik side som tilbyr noe annet man ikke får servert andre steder. Dette mener jeg at mangler på akam.no, gamer.no og hw.no. Dere hadde det før, men dere har som sagt av mange andre her blitt mye mer kommersielle. Jeg vet at hw.no tok opp grunnen til dette i en flott kommentar, men det hjelper jo faktisk ganske lite..

 

Første steg mot å få meg til å slå av ad-block er at dere kommer med kvalitet framfor kvantitet!

 

Forresten, spørre om at lesere kan slå av ad-block på den måten dere gjør oppleves av meg som frekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Eg er medlem på to andre nettstader der eg betalar ein sum for å bli kvitt reklame. Det er absolutt ein god måte å tilby brukarane eit reklamefritt opphald.

Nå er det jo som flere har påpekt at det er dårlig 'kvalitet' på artikkelen.. Så spørsmålet er om folk faktisk ville ha betalt noe for innholdet slik det er nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg er medlem på to andre nettstader der eg betalar ein sum for å bli kvitt reklame. Det er absolutt ein god måte å tilby brukarane eit reklamefritt opphald.

Nå er det jo som flere har påpekt at det er dårlig 'kvalitet' på artikkelen.. Så spørsmålet er om folk faktisk ville ha betalt noe for innholdet slik det er nå.

 

1. La folk som betaler få et annet "skin" enn de som ikke betaler, slik at du slipper å se på den voldsomme reklamen.

 

 

2. la det være en "liker/ikke liker"-knapp ved hver artikkel, så folk kan bedømme om artikkelen traff publikumet :) En trenger ikke å vise hvor mange liker\ikke liker for allmenheten, men bare slik at de som lager artikler har noe å får tilbakemeldingen i fra :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2. la det være en "liker/ikke liker"-knapp ved hver artikkel, så folk kan bedømme om artikkelen traff publikumet :) En trenger ikke å vise hvor mange liker\ikke liker for allmenheten, men bare slik at de som lager artikler har noe å får tilbakemeldingen i fra :)

 

Dette er jo ikke vanskeligere enn aa gi feks + til forsteposten/skribenten paa de artiklene du faktisk liker ;) Det er det jeg har gjort ivertfall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...