Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva ødelegger konsollene? Om PC-spillene blir en såkalt "dårlig konsollport" er det utviklerne som gjør en elendig jobb, ikke konsollene.

 

Jeg mener at Konsoller er grunnen til at utviklere heller lager dårlige port-versjoner til PC.. Et godt eksempel på det er GTA: IV.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Konsoller er grunnen til at utviklere heller lager dårlige port-versjoner til PC.. Et godt eksempel på det er GTA: IV.

 

Da er det som sagt utviklerne som gjør en dårlig jobb. Eksempel på noen som gjør en god jobb er utviklerne til Witcher 2. Her ble de forskjellige utgavene laget fra bunnen av til PC og konsoll, istedet for å porte noe direkte over.

 

En annen grunn er piratkopiering som PC er utsatt for. Den gjør at PC ikke selger like bra, og gjør det derfor begrenset for utviklerne å kunne bruke like lang tid på PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det som sagt utviklerne som gjør en dårlig jobb. Eksempel på noen som gjør en god jobb er utviklerne til Witcher 2. Her ble de forskjellige utgavene laget fra bunnen av til PC og konsoll, istedet for å porte noe direkte over.

 

En annen grunn er piratkopiering som PC er utsatt for. Den gjør at PC ikke selger like bra, og gjør det derfor begrenset for utviklerne å kunne bruke like lang tid på PC.

 

Man kan heller si at det er all den jævla piratkopieringen som legger til rette for slike voldsomme satsinger på konsollmarkedet, der man betaler en sinnsyk overpris for spillene som går til å subsidiere konsollprisene (som egentlig ikke er så billige de heller på lansering at det gjør noe)

Lenke til kommentar

Da er det som sagt utviklerne som gjør en dårlig jobb. Eksempel på noen som gjør en god jobb er utviklerne til Witcher 2. Her ble de forskjellige utgavene laget fra bunnen av til PC og konsoll, istedet for å porte noe direkte over.

 

En annen grunn er piratkopiering som PC er utsatt for. Den gjør at PC ikke selger like bra, og gjør det derfor begrenset for utviklerne å kunne bruke like lang tid på PC.

Nja.

 

Det er kostbart og tar lang tid hvis du skal drive og lage et spill fra bunnen av til hvert system. Se hvor lang tid det tok før The witcher 2 kom ut på konsoll.

 

Så kommer jo spørsmålet? Skal da et spill komme på PC eller xbox, eller whatever først, så må andre vente 1 år. Eller skal utviklerene bruke mye lenger tid så vi må vente.

 

Det koster penger, vi må vente lenger. Derfor blir det ikke gjort.

 

Grunnen til at xbox og ps3 blir proritert nå er pga install basen, det med pirat kopiering finnes også på xbox, ps3 og wii, og samlet sett tror jeg nok det er like stort som PC.

Lenke til kommentar

Det Microsoft-eide studioet Black Tusk Studios vil ikke røpe hvilken platform de arbeider med.

 

Fra Facebook-siden deres:

"You plan to create games for the platform Xbox 360 only?"

 

Black Tusk Studios: "Unfortunately no comment on platform yet... sorry! :)"

 

http://www.facebook.com/#!/mgsvan?fref=ts

 

...og ifølge denne jobbannonsen ønsker de å ansette folk som har erfaring med DX10/11:

http://www.microsoft-careers.com/job/Vancouver-Lead-Rendering-SDE-IEB-Microsoft-Studios-Vancouver-%28812716%29-Job-Job-BC/2195623/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Enda en PC gamer som skal ødelegge for konsoll gamere. Ikke alle har foreldre som deg som har råd til å slenge ut 7-8000 for en PC.

 

Neh, altså jeg har ikke foreldre som er "rike", var egentlig min far som hadde lovet meg en stund at jeg skulle få en. Og jeg er helt klar over at det ikke er alle som har foreldre som har 8 - 10 tusen for en PC, men det er ikke de jeg retter mine kommentarer til, det er utviklerne jeg sikter til.

 

Hvis utviklerne hadde startet fra bunnen av med PC, og så portet over spill til Xbox 360 så hadde markedet sett mye bedre ut, ikke bare for PC, men også for Konsoller, da det blir enda bedre for begge parter.

 

Da er det som sagt utviklerne som gjør en dårlig jobb. Eksempel på noen som gjør en god jobb er utviklerne til Witcher 2. Her ble de forskjellige utgavene laget fra bunnen av til PC og konsoll, istedet for å porte noe direkte over.

 

Absolutt, det er hva jeg prøver å sikte til, men det er konsollene som oppmuntrer til å begå slik idioti.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hvis utviklerne hadde startet fra bunnen av med PC, og så portet over spill til Xbox 360 så hadde markedet sett mye bedre ut, ikke bare for PC, men også for Konsoller, da det blir enda bedre for begge parter.

 

Det hadde ikke blitt noe bedre for konsoll-eiere... det sier seg jo selv. Det hadde blitt bedre for PC-eiere. Det er som å ta det motsatte av dagens situasjon. Folk hadde da klaget over hvor sinnsykt mye bedre pc-versjonene ville vært, mens konsoll-eierne hadde blitt misfornøyde.

 

Så utviklerne må ta utgangspunkt i hvor spill selger best, for å på best mulig måte tilfredsstille massene. Og som vi vet, det er ingen tvil om hvor spill selger best. Et annet moment er at piratkopiering er utbredt i mye større grad på PC. Så jeg tviler sterkt på at de seriøse utviklerne vil komme til å konsentrere seg om å få PC-utgaven best når man snakker multiplattform i nærmeste fremtid. Og utviklerne kan godt lage forskjellige utgaver, slik at det blir så bra som mulig på hver plattform, men da bør konsoll-utgaven være den som blir prioritert først og fremst.

 

Markedet blir styrt av $. Har dere PC-spillere et håp om at det en gang skal "bli bedre", så bør dere kjøpe mer spill til PC. Men jeg tror dere gjør lurt i å innfinne dere med at konsoller har kommet for å bli, og at PC-spilling hører fortiden til. Hvertfall for casual-gameren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masser. Mainstream. Penger. Jada, det er flott det. Vi snakker dog her ikke om hvordan markedet er i dag, men hvordan det burde ha vært. Alle "gamere" burde blitt sett på som kunder og ikke bare de som bruker det mestselgende systemet.

 

Eksempel: En utvikler lager et spill til X360, PS3 og PC. De jobber ut ifra det at de vil selge mest på konsoll og former spillene deretter. Lavere teksturer, lavere oppløsning, mindre detaljert geometri, annerledes UI, mindre effekter og lavere renderingavstand. Når dette da portes over til PC så legger man kanskje med en high-res texturepack og kaller det godt nok. Da bruker man så lite av det potensialet av hva som er tilgjengelig på PC at jeg skjønner godt hvorfor PC-eiere synes de blir behandlet som annenrangs kunder. De blir rett og slett nedprioritert og får en trøstepremie i at de i det hele tatt får spillet på sin plattform. Om man derimot hadde tatt det samme prosjektet og utviklet det med PC som hovedplattform hadde historien vært en helt annen. Alle de tingene jeg nevnte tidligere ville blitt betydelig forbedret og det ville vært en relativt enkel jobb med å skalere dette ned for konsollene senere. Med litt jobb med UI ville konsollene fått akkurat det samme som før og PC ville fått en utgave som faktisk var noe annet enn en annenrangs utgave. Konsollspillene vil fremdeles selge massevis og PC-spillene vil samtidig også selge mer, da PC-spillerne ser at de ikke blir nedprioritert.

 

Per dags dato er konsollene så gamle at å skulle utvikle begge to for og se like ut visuelt er galskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det hadde ikke blitt noe bedre for konsoll-eiere... det sier seg jo selv. Det hadde blitt bedre for PC-eiere. Det er som å ta det motsatte av dagens situasjon. Folk hadde da klaget over hvor sinnsykt mye bedre pc-versjonene ville vært, mens konsoll-eierne hadde blitt misfornøyde.

 

Så utviklerne må ta utgangspunkt i hvor spill selger best, for å på best mulig måte tilfredsstille massene. Og som vi vet, det er ingen tvil om hvor spill selger best. Et annet moment er at piratkopiering er utbredt i mye større grad på PC. Så jeg tviler sterkt på at de seriøse utviklerne vil komme til å konsentrere seg om å få PC-utgaven best når man snakker multiplattform i nærmeste fremtid. Og utviklerne kan godt lage forskjellige utgaver, slik at det blir så bra som mulig på hver plattform, men da bør konsoll-utgaven være den som blir prioritert først og fremst.

 

Markedet blir styrt av $. Har dere PC-spillere et håp om at det en gang skal "bli bedre", så bør dere kjøpe mer spill til PC. Men jeg tror dere gjør lurt i å innfinne dere med at konsoller har kommet for å bli, og at PC-spilling hører fortiden til. Hvertfall for casual-gameren.

 

Hvordan vet du konkret at Konsollene hadde tatt "skade" av å bli portet over fra PC? Det sier seg selv at det hadde vært langt bedre da PC er den kraftigste plattformen, og derfor hadde resultatene på begge plattformer blitt bedre.

 

@Lakus forklarer det ganske enkelt hva jeg mener, helt enig med ham.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du sier resultatene hadde blitt bedre på begge plattformer, TheMightyUnknown. Men, ville de det? Det mest sannsynlige er at konsoll-utgavene hadde blitt dårlige enn de er pdd. pga. for dårlig informasjon og erfaring med hvilke styrker man skal spille på når man gir ut en versjon til konsoll.

Hadde man startet mtp å gjøre spill best mulig på PC, ville det nok gått utover konsoll-utgaven. Kanskje ikke i så stor grad som det PC-spill får erfare nå, men allikevel i stor grad er min påstand. Itillegg ville spranget mellom det grafiske blitt så stort at folk kanskje hadde vegret seg mer for å kjøpe mange spill til konsoll, da konsoll-eiere generelt hadde vært misfornøyde over at spillene kjører og ser så mye bedre ut på PC. Fra utviklernes standpunkt ville ikke dette vært bra da ønsker mest mulig profitt, forståelig nok. Min påstand er at det ville vært et mye større tapsprosjekt for utviklerne å gjøre det slik dere mener ville vært best. Og derfor tror jeg utviklerne nå utvikler spill primært mtp konsoll for å selge best mulig.

 

Det hadde kanskje vært relativt greit å skalere ned dette som du sier Lakus, men da ville ikke utviklerne tatt i bruk konsollenes styrker uten å lage to versjoner. Og det ville tatt ekstra tid. Og som vi har hørt, utviklerne er svært lite giret på å legge mye ressurser i å gjøre PC-utgavene optimalisert, så hvorfor ville de gjort det i motsatt scenario? Jeg tror ikke man kan se bort ifra hvor mye bedre det er å utvikle primært til en plattform kontra port/versjon utviklet primært for annen plattform.

 

De eneste jeg kan se å ha kommet styrket ut av det er PC-eiere. For hvis flere hadde gått styrket ut av det, da ville man nå tro at scenarioet dere ønsker hadde blitt brukt i mye større grad? Jeg skjønner at utviklerne ikke ønsker å bruke unødvendig mye ressurser på flere versjoner når de enkelt kan gi ut en simpel port til en plattform der spill ikke selger så godt. Kynisk, kanskje, men når alt kommer til alt handler det om $.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...