Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Så akkurat Star Trek (2009) 4k UHD på Xbox X. Denne gang fikk boxen nedskalere til 1080p for å mate projektoren (106") . Bildet var veldig skarpt og fint, smoothe bevegelser. Men ser at det er litt utfrordringer med lyssetting i noen scener. Xboxen må fikse HDR til "normal" lyssetting ved bruk av ikke-HDR-tv/proj - og det er ikke perfekt.

 

Nå er akkurat den filmen et flare og blendings mareritt (og shaky cam) - etter regissørens ønske. Så litt av filmen på 4k HDR tven også og man blir ofte blendet i denne filmen for å si den sånn  :D Men tven parkerer jo projen min bildemessig, men er dessverre alt for liten - 65".

 

Den dagen 100" OLED fåes til en OK pris - så er jeg klar!

 

Men jeg fikk jo tilgang til Atmos lyd - noe ikke vanlig blu ray har  :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysstyrken i HDR er mer enn sterk nok i et mørkt rom. Nok til at jeg og min samboer synes det blir for sterkt i noen filmer.

At man skal ha flere tusen nits og bli blendet er bare tull.

Fungerer nok «dårligere» i min lyse stue. Men er ikke det som bekymrer meg mest med OLED. Mer bekymret for panel-bingoen og image retention. Men antar det vil bli bedre med utviklingen av OLED. Men skulle jeg kjøpt en toppmodell i dag så hadde nok Q9 dratt det lengste strået her i gården. Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer nok «dårligere» i min lyse stue. Men er ikke det som bekymrer meg mest med OLED. Mer bekymret for panel-bingoen og image retention. Men antar det vil bli bedre med utviklingen av OLED. Men skulle jeg kjøpt en toppmodell i dag så hadde nok Q9 dratt det lengste strået her i gården.

Du har helt klart et poeng der. Jeg leverte min TV tilbake og kjøpte en ny nettopp pga. det der.

Lenke til kommentar

Også en grunn til at jeg har vært litt avventende til ett evt. OLED kjøp. I spill er det ofte en del statiske elementer i HUD etc. Men man bør kanskje sitte en stund før noe sånt setter seg, permanent i hvert fall.

 

De tidene med slike gaming sessions er stort sett over her da :p

Lenke til kommentar

Fungerer nok «dårligere» i min lyse stue. Men er ikke det som bekymrer meg mest med OLED. Mer bekymret for panel-bingoen og image retention. Men antar det vil bli bedre med utviklingen av OLED. Men skulle jeg kjøpt en toppmodell i dag så hadde nok Q9 dratt det lengste strået her i gården.

Panel-bingoen er ofte langt verre på vanlig led? På Oleden må man nærmest fremprovosere feilene for å se de, mens på de fleste vanlige led tv-er så holder med at det er svak belysning/mørkt i rommet. 

 

Image retention er noe man må være litt obs på, men skal være veldig flink/uheldig om man klarer få permanent skade når man er klar over svakheten. 

Lenke til kommentar

Også en grunn til at jeg har vært litt avventende til ett evt. OLED kjøp. I spill er det ofte en del statiske elementer i HUD etc. Men man bør kanskje sitte en stund før noe sånt setter seg, permanent i hvert fall.

 

De tidene med slike gaming sessions er stort sett over her da :p

Har spilt timesvis med Mario og AC Origins og har aldri sett noe innbrenning.

Lenke til kommentar

Kanskje det brenner inn som med min gamla plasma, som fikk innbrente logoer på, over hele skjermen. Det tok noen år, plutselig var de der, mange av dem. Litt merkelig for et par av de - for jeg hadde ikke sett på de kanalene på veldig lenge - allikevel dukket de opp?

 

Det verste var ikke selve innbrenningen, men at jeg hele tiden måtte ta hensyn til innbrenningsproblematikken, ha det i bakhodet. Visste jo det at å se videre på en kanal med en logo brent inn - ville gjøre innbrenningen verre. Passe på med gaming osv.

 

Det ble ikke OLED når jeg skiftet ut plasmaen for nesten et år siden. Er glad for det, nå trenger jeg ikke å ta hensyn til innbrenningsproblematikk lenger.

 

Edit: Man sa akkurat det samme den gangen 2007, når jeg handlet plasmaen. Faren for innbrenning finnes ikke på disse tvene - og vil ikke skje ved normal bruk. Og diskusjoner om det samme - jeg fortalte sikkert i noen av de at jeg gamet og så på kanaler med logoer - uten at det ble noen innbrenning.

 

Men før 5 år var gått, var de der...

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Også en grunn til at jeg har vært litt avventende til ett evt. OLED kjøp. I spill er det ofte en del statiske elementer i HUD etc. Men man bør kanskje sitte en stund før noe sånt setter seg, permanent i hvert fall.

 

De tidene med slike gaming sessions er stort sett over her da :p

Har kun spilt på oled tvr siden 2014 med zero burn in.Null problem bare man tar pauser med noen minutter med full skjerm innhold.

Lenke til kommentar

Kanskje det brenner inn som med min gamla plasma, som fikk innbrente logoer på, over hele skjermen. Det tok noen år, plutselig var de der, mange av dem. Litt merkelig for et par av de - for jeg hadde ikke sett på de kanalene på veldig lenge - allikevel dukket de opp?

 

Det verste var ikke selve innbrenningen, men at jeg hele tiden måtte ta hensyn til innbrenningsproblematikken, ha det i bakhodet. Visste jo det at å se videre på en kanal med en logo brent inn - ville gjøre innbrenningen verre. Passe på med gaming osv.

 

Det ble ikke OLED når jeg skiftet ut plasmaen for nesten et år siden. Er glad for det, nå trenger jeg ikke å ta hensyn til innbrenningsproblematikk lenger.

 

Edit: Man sa akkurat det samme den gangen 2007, når jeg handlet plasmaen. Faren for innbrenning finnes ikke på disse tvene - og vil ikke skje ved normal bruk. Og diskusjoner om det samme - jeg fortalte sikkert i noen av de at jeg gamet og så på kanaler med logoer - uten at det ble noen innbrenning.

 

Men før 5 år var gått, var de der...

Samme med oled innbrenning bygger seg gradvis opp har lest om folk med innbrenning av Netflix logoen som er bare et par 3 sekunder når appen starter opp. Litt mere jobb med en oled men om man er villig å ta mere vare på en TV så er det fantastisk.

Lenke til kommentar

TV'ene kan vel settes opp til å kjøre slike "vaskemodus" med intervaller også såvidt jeg har forstått det?

Lg oled tvr har automatisk panel refresh etter 4 timers bruk om man slår av tvn med fjerkontrollen i 10/15 min.

Vi mere dedikerte bruker Lg TV auto off 240min funksjon så man ikke misser en syklus.

 

Sony oled tvr. 4timers bruk som Lg men bruker 4 timer på rense syklusen så anbefales bare å slå av TVn normalt over natten slikt at syklusen får kjørt uten avbrytning.

Lenke til kommentar

Etter å jobbet på power i over 3 år, sett alle de råaste tvene, så tar Panasonic Tx55fz800 bokstavelig talt kaka. Den oledn har det beste svart nivået på markedet og testet årets tv modell for film og spill. Fy søren selv jeg ble lam slått, som står 40 timer i uka oppe i tv avdelinga ? Må låse meg inn en søndag for å spille as ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...