Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt...

Det er bare to forskjellige kabler, standard og high speed. High speed kom for over 10 år siden, du får ikke kjøpt en standard speed kabel i dag.

Monster 4k kabel? Hahaha, enda en tulling blir lurt for sine hardt opptjente penger.

 

Kjøp den billigste kabelen du får tak i, i rett lengde. Skal du ha 10m pluss og det ikke er en permanent tilkobling kan det lønne seg å betale 10% mer. Alt over det og du er lurt.

 

Glem kabler merket 3D, 4K, HDR, 240Hz, HDMI 1,4 eller 2, eller ARC. Alt er markedsføringstøys og kablene gjør nøyaktig samme jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spilling i 4k er krevende om man skal ha billige konsoller. Xbox one er ikke i nærheten og det lille man vet om neste xbox så betviler jeg at den klarer det også.

 

Og personlig synes jeg det er bra. 4k har null verdi for meg siden jeg ikke klarer å se kvalitetsforskjell fra 1080p. Hdr derimot. Det har man noe det er nytte i.

 

Venter enda på at noen skal gi ut skjermer med hdr støtte. Men det kommer snart tenker jeg. Hvordan er det med hdr støtte innen pc gaming? Støtter dagens skjermkort hdr?

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Samme om det er en Xbox One, PS4 eller Xbox One S, oppskalering skjer uansett når konsollen ikke rendrer i native 4K og panelet er 4K.

 

Den store forskjellen er HDR, som Xbox One S er alene om.

HELT ENIG.

Folkens, glem alt om det er 1080 eller 4k oppløsning.

Jeg ser nesten ikke forskjell på det selv.

Men fargene og bildet i HDR er en meget bra forbedring.

Har 4k UHD-spiller med HDR tilkoblet mitt HDR tv. Og skarpheten 1080p vs 4k er knapt merkbar.

Men de "nye" fargene er sinnsykt herlig å se på.

Fargene i drakten til Spider-Man. De vannvittig herlige flammene i Mad Max osv...

 

Ser flere nevner skjermer med HDR. Regner med dere mener PC skjerm..

Er det mange som benytter sin Xbox (eller PS) på en "PC skjerm" og ikke på en TV?

Neida, HDR har inntatt tv-markedet også.

Får kjøpt tv-er i dag som støtter HDR, og det er en god oppgradering i billedkvalitet å få en mye større fargepalette å jobbe med.

 

Jeg har bestilt XBOS ene og alene for HDR og kommende HDR-spill som Gears of War 4 og Forza Horizion 3.

Lenke til kommentar

 

Samme om det er en Xbox One, PS4 eller Xbox One S, oppskalering skjer uansett når konsollen ikke rendrer i native 4K og panelet er 4K.

 

Den store forskjellen er HDR, som Xbox One S er alene om.

HELT ENIG.

Folkens, glem alt om det er 1080 eller 4k oppløsning.

Jeg ser nesten ikke forskjell på det selv.

Men fargene og bildet i HDR er en meget bra forbedring.

Har 4k UHD-spiller med HDR tilkoblet mitt HDR tv. Og skarpheten 1080p vs 4k er knapt merkbar.

Men de "nye" fargene er sinnsykt herlig å se på.

Fargene i drakten til Spider-Man. De vannvittig herlige flammene i Mad Max osv...

Ser flere nevner skjermer med HDR. Regner med dere mener PC skjerm..

Er det mange som benytter sin Xbox (eller PS) på en "PC skjerm" og ikke på en TV?

Neida, HDR har inntatt tv-markedet også.

Får kjøpt tv-er i dag som støtter HDR, og det er en god oppgradering i billedkvalitet å få en mye større fargepalette å jobbe med.

 

Jeg har bestilt XBOS ene og alene for HDR og kommende HDR-spill som Gears of War 4 og Forza Horizion 3.

Glem 4K? Hvor liten TV har du egentlig? Mener ikke være spydig, men med relativt liten TV så kan nok forskjellen oppleves som liten.

 

Dessuten, jeg tror HDR er knyttet til 4K uansett, altså at det neppe kommer 1080p TV med HDR. Og så noe som bekymrer meg: Hvis HDR fra Xbox one S kun aktiveres hvis 4K utsignal er valgt så betyr det at jeg må spille med dårlig oppskalering fra xboxn for å se HDR. Min 4K TV oppskalerer spillene mye bedre til 4K enn Xbox One S. Dessverre.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

 

 

Samme om det er en Xbox One, PS4 eller Xbox One S, oppskalering skjer uansett når konsollen ikke rendrer i native 4K og panelet er 4K.

Den store forskjellen er HDR, som Xbox One S er alene om.

HELT ENIG.

Folkens, glem alt om det er 1080 eller 4k oppløsning.

Jeg ser nesten ikke forskjell på det selv.

Men fargene og bildet i HDR er en meget bra forbedring.

Har 4k UHD-spiller med HDR tilkoblet mitt HDR tv. Og skarpheten 1080p vs 4k er knapt merkbar.

Men de "nye" fargene er sinnsykt herlig å se på.

Fargene i drakten til Spider-Man. De vannvittig herlige flammene i Mad Max osv...

Ser flere nevner skjermer med HDR. Regner med dere mener PC skjerm..

Er det mange som benytter sin Xbox (eller PS) på en "PC skjerm" og ikke på en TV?

Neida, HDR har inntatt tv-markedet også.

Får kjøpt tv-er i dag som støtter HDR, og det er en god oppgradering i billedkvalitet å få en mye større fargepalette å jobbe med.

Jeg har bestilt XBOS ene og alene for HDR og kommende HDR-spill som Gears of War 4 og Forza Horizion 3.

Glem 4K? Hvor liten TV har du egentlig? Mener ikke være spydig, men med relativt liten TV så kan nok forskjellen oppleves som liten.

Dessuten, jeg tror HDR er knyttet til 4K uansett, altså at det neppe kommer 1080p TV med HDR. Og så noe som bekymrer meg: Hvis HDR fra Xbox one S kun aktiveres hvis 4K utsignal er valgt så betyr det at jeg må spille med dårlig oppskalering fra xboxn for å se HDR. Min 4K TV oppskalerer spillene mye bedre til 4K enn Xbox One S. Dessverre.

Har ikke testa Lg G6 Oled tvn opskalering mot Xbox one S sin. Er samsungen din kalibrert? Mulig skarphet/sharpness er satt for høyr LCD tvr ser unaturlig skarpe ut. Sett den på 0 ivertfall.

Og bruk en Kalibrerings service for å få den satt opp riktig med isf kurs det er verd pengene.

 

Du er vel en som ikke har HDR netflix på tvn så Slim S er perfekt for "early" birds som var uheldig i fjor.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Vil HDR egentlig gjøre noe forskjell da der er aktivert på tv'en og på xbox'en om spillet/videoen ikke er HDR?

Nei kun spill som forza horzon 3 og Gears 4 som er laged for HDR som vill gi forskjell.

 

Om du har en tv som kan gi "fake" HDR på filmer og spill som ikke er i HDR ikke bruk den funksjonen.

Endret av samco
Lenke til kommentar

 

 

 

Samme om det er en Xbox One, PS4 eller Xbox One S, oppskalering skjer uansett når konsollen ikke rendrer i native 4K og panelet er 4K.

Den store forskjellen er HDR, som Xbox One S er alene om.

HELT ENIG.

Folkens, glem alt om det er 1080 eller 4k oppløsning.

Jeg ser nesten ikke forskjell på det selv.

Men fargene og bildet i HDR er en meget bra forbedring.

Har 4k UHD-spiller med HDR tilkoblet mitt HDR tv. Og skarpheten 1080p vs 4k er knapt merkbar.

Men de "nye" fargene er sinnsykt herlig å se på.

Fargene i drakten til Spider-Man. De vannvittig herlige flammene i Mad Max osv...

Ser flere nevner skjermer med HDR. Regner med dere mener PC skjerm..

Er det mange som benytter sin Xbox (eller PS) på en "PC skjerm" og ikke på en TV?

Neida, HDR har inntatt tv-markedet også.

Får kjøpt tv-er i dag som støtter HDR, og det er en god oppgradering i billedkvalitet å få en mye større fargepalette å jobbe med.

Jeg har bestilt XBOS ene og alene for HDR og kommende HDR-spill som Gears of War 4 og Forza Horizion 3.

Glem 4K? Hvor liten TV har du egentlig? Mener ikke være spydig, men med relativt liten TV så kan nok forskjellen oppleves som liten.

Dessuten, jeg tror HDR er knyttet til 4K uansett, altså at det neppe kommer 1080p TV med HDR. Og så noe som bekymrer meg: Hvis HDR fra Xbox one S kun aktiveres hvis 4K utsignal er valgt så betyr det at jeg må spille med dårlig oppskalering fra xboxn for å se HDR. Min 4K TV oppskalerer spillene mye bedre til 4K enn Xbox One S. Dessverre.

Har ikke testa Lg G6 Oled tvn opskalering mot Xbox one S sin. Er samsungen din kalibrert? Mulig skarphet/sharpness er satt for høyr LCD tvr ser unaturlig skarpe ut. Sett den på 0 ivertfall.

Og bruk en Kalibrerings service for å få den satt opp riktig med isf kurs det er verd pengene.

 

Du er vel en som ikke har HDR netflix på tvn så Slim S er perfekt for "early" birds som var uheldig i fjor.

 

Hei,

jeg takker alltid for tips og råd. Men her tror jeg nok du misforstår saken :) Eller snakker litt på siden av den. Problemet er altså at Xbox One S skalerer opp bildet dårligere enn TV'n. Dette er uavhengig av kalibrering og overdrevent skarphetsnnstilling. Jeg har vært TV/film-bildenerd siden midten av 80-tallet, så jeg tror kanskje jeg skjønner hva du tenker på. Men dette har ikke noe med slike innstillinger å gjøre. Jeg snakker KUN om oppskaleringen av spill. Jeg har ikke fått testet oppskalering av blu-ray, DVD osv... til 4K på Xbox One ennå. (Jeg er også svært fotointeressert, vært i mange år. Tar bilder i rawformat og legger på skarphet før eksport ut av editoren. Så, varsom varsom ja.. Ingen liker artifacts i hverken spill, bilder eller film   :)

 )

Men altså, Xbox One S gjør ikke jobben like bra som TV'n. Det mangler detaljer, rynker i ansikt glattes ut f.eks, og textures og stein, fjell osv.. blir glattet ut. Ingen skarphetsinnstilling i verden endrer dette. En overdreven skarphetsinnstilling ville også plage bildet når jeg sender 1080p ut også. Så jeg kan skru den opp og ned så mye jeg vil, men uansett så mangler det detaljer når Xbox One S skalerer spillene til 4K i forhold til når TV'n gjør det selv.

 

Nå skal det sies at dette er en velgjort TV. Jeg har prøvd forskjellige Blu-ray spillere som skalerer vanlig blu-ray til 4K også, men TV'n har gjort jobben bedre der også. Så det er fint å være velsignet med bra TV. Det er ingen bombe at Samsungs toppmodell (2015) har forsegjort billedbehalding.

 

Problemet er altså at jeg regner med at HDR i spill senere når de kommer, er knyttet til at man setter Xbox'n i 4K utsignal. Og da vil jeg jo få det fine med HDR, men mangle fine detaljer i bildet i forhold til om den sendte 1080p ut og lot TV'n skalere til 4K. :(

 

Leste også på et annet forum, engelskspråklig i går, om en annen som opplevde det samme. 

 

Det som ER fint med Xbox S er at Netflix i 4K ser fantastisk ut. TV'n støtter HDR som sagt, dog Netflix appen har ikke fått oppdateringen på det ennå og viser kun "vanilla" 4K, og jeg har derfor sett Marco Polo i HDR via Nvidia Shield boksen min. Men Nvidia boksen har litt hakking i bildet til tider, slik at jeg har foretruket TV'ns egen app uten HDR. Men det er silkemykt fra Xbox One - og med HDR!

 

I tillegg - ved første test så virker UHD 4K Blu-ray avspillingen å være god også. Ikke rukket teste så mye ennå. Men ser bra ut så langt. Sammenlignet med hvordan jeg huske min Samsung UHD BD spiller. (Den gikk i stykker for litt siden, ikke levert til rep. ennå). Men oppskaleringen av spill merket jeg med en gang faktisk... 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...