Gå til innhold

[Løst] Asus RT-N66U hastighetsproblemer og spørsmål


Anbefalte innlegg

Fikk omsider denne routeren idag og er skuffet over den, for jeg får hverken hastighet jeg bør ha på hverken tråd eller trådløst.

 

Hadde en d-link 54MB fra før som ga full fart med kabel, men bare 21MB maks på trådløst. (full fart på 70/10 linja til CD med kabel)

 

Nå får jeg maks 40MB og her må noe være galt (minste hastighet rett over 10MB). Prøvd med kabel på 2 maskiner som med forrige router ga 70/10, men som med nye router gir dårlige hastigheter. (har koblet med rett på CD modem for å eliminere at det er CD linja og der har jeg 70/10, så det er nye router som er problemet)

 

Hastighet koblet rett på CD modem

post-27338-0-64846000-1333473802.png

 

Med kabel på asus rt-n66u

post-27338-0-61606100-1333473791.png

 

Trådløst på 2.4GHz

post-27338-0-21913000-1333473816.png

 

Prøvd med kanalbåndbredde på 20 - 20/40 - 40. Det er kun 40 inSSID viser 450 som maks på, så regner med den bør stå på 40 der? Forøvrig viser ikke inSSID mitt 5GHz nett heller, kun 2.4GHz nettet

 

Har også satt opp 5GHz, men det nettet vil ikke vises over nettverk tilgjengelig. (ssid er lik på begge nett, men med 2 som avslutning på det ene og 5 på det andre i navn, ellers er alt helt likt) - Hvorfor vises ikke 5GHz nettet når ssid kringkastes og den er aktivert på radio?

 

Noen ide på hvorfor hastigheten er så lav på både tråd og trådløst?

 

Edit: oppgraderte også FW til siste når jeg hadde problemene, uten at det hjalp

 

Edit2: wtf .... oppdaget at mobilen (Galaxy S2) oppdager begge nettene - både 2.4GHz og 5, så da er det kanskje min PC som ikke støtter 5GHz? ... høres merkelig ut på en 'ny' bærbar dog. Har en DELL INSPIRON 17R CI5 2.4 6GB/320 17.3" W7HP

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff - 17.57MB på kabel etter reset (40MB på trådløst), så det er kanskje eneste alternativet da ja.

 

Edit: Snakket med dustinhome og kundebehandler var enig i at retur var riktig. Dessverre må man sende inn retur før man får tilsendt ny, så får vel en stund uten trådløst igjen ... men men.

 

Noen som skjønner/vet hvorfor min bærbar ikke vil vise 5GHz nettet? Det vises på 2 stk S2 tlf og også på en eldre HP som har sett sine bedre dager. Den eldre HPen kobler til begge, men får kun tildelt IP fra 5GHz nettet. (S2 og min bærbar får tildelt IP fra 2.4GHz uten problem)

Har prøvd med å legge til 5GHz nettet manuelt også, uten at det hjalp.

 

Regner med at denne utfordringen blir lik med ny router, ettersom alle de andre enhetene viser 5GHz nettet. Gledet meg til å teste ytelses-forholdet på de 2 frekvensene, men det blir det vel problemer med når man bare får opp den ene :S (andre bærbar klarer ikke å behandle 70/10 - for treg/gammel)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

En ting til den roter med er at den ikke vil vise hele siden når man logger inn, så eneste mulighet er å restarte den for å få tilgang til å endre (for å komme til valgene) Prøvd med både FF og Opera.

 

Ser slik ut da. (noe info er sensurert fra bildet)

 

post-27338-0-17792500-1333493304_thumb.jpg

 

Har ingen av de problemene. Erstattet en en Netgear WNDR3700 med rt-n66u. Stor forbedring i signalstyrke på både 2.4 og 5 GHz. Meget fornøyd så langt. Sikkert du som har fått en defekt router

Lenke til kommentar

Maskinen kan leveres med forskjellige oppsett i følge specs.

Dell har ikke whitelist på nettverkskort, så skal kunne kjøpe et rimelig kort på ebay med 5GHz (11a).

 

 

Wi-Fi Options:

Standard Dell Wireless 1501 802.11 g/n or

Dell Wireless 1397 802.11g or

Dell Wireless 1520 802.11a/g/n or

Opt. Intel® Centrino® Advanced-N 6200 802.11 a/g/n

Opt. Intel® Centrino® Advanced-N + WiMAX 6250 802.11 a/g/n

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da fikk jeg OMSIDER en ny router (asus rt-n66u)

Men ka i svarte - det er maks 25Mb på tråd på denne.

Nå skjønner jeg ingenting. Det må da være CD modem og denne routeren som ikke er helt venner - kan ikke skjønne annen grunn?

 

Er koblet CD-modem -> asus router -> switch -> enheter

Får maks hastighet (70Mb) så lenge Asus router ikke er koblet til

Har også koblet meg unna switch og kun cd-modem -> Asus router - pc. Maks 25Mb

Kobler jeg pc i kabel fra CD modem, så er det maks fart.

Flere enheter prøvd - både bærbar og stasjonær, så tydeligvis samme problem med alle. Det eneste 'faste' er CD-modemet og da kan jeg ikke skjønne annet enn at det er her utfordringen ligger?

 

Eller .... har samme problem med at interface på router kutter bildet/innstillinger, slik at jeg må restarte den for å få hele bildet. Hjelper ikke med annen nettleser eller andre maskiner. Kan da ikke ha fått 2 routere med samme feil?

Lenke til kommentar

Har du fått frigitt lease på modem etter du koblet til routeren?

Slå av modem noen minutter etter du har koblet kabelen i WAN. Eller helst resett modemet, da er du 100% sikker på at lease er frigitt. Routeren skal klare nesten 800Mbit via WAN. :-)

 

Punkt to er å sjekke om QOS står på i router. Slå av QOS dersom den var aktivert og test hastigheten på nytt.

Lenke til kommentar

Prøvd med annen kabel, selv om det ikke har vært problemer med verken annen router eller med "HQ - RJ45 Coupler Unshielded" på samme kabler. (brukte den mens router var inn til fiks)

I følge router, så har den siste firmware

 

Edit: Ja, måtte frigi fra modem, da jeg hadde 4 enheter tilkoblet allerede, så en restart måtte uansett til der for å få IP til WAN på router. (kun 4 IPer fra CD modem)

 

Får restarte router igjen for å sjekke QOS, for innlogging viser bare brøkdeler av interface, så får ikke til å endre noe atm

 

Edit2: QOS er av og det er firmware 3.0.0.3.112

 

På kabel:

1990134421.png

 

Trådløst ligger på ca 40Mb

 

Forrige routeren fikk jeg jo 70Mb på tråd - det var trådløst som var problemet der, ettersom den ikke støttes slike hastigheter. Da funka jo alt her med kabling og utstyr, så rart det blir slik med ny router - misstenker som sagt en konflikt mellom CD modem og denne routeren - klarer ikke å se hva annet det kan være

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ja, har prøvd med 1 bærbar og 2 stasjonære. Samme greia som med den forrige routeren. Også prøvd annen nettleser enn FF.

Kan vel ikke være samme feil med 2 forskjellige routere? (ja, vet det er mulig dog, men høres rart ut)

Det som er snedig er at trådløst gir mer hastighet. Tråd 20-25 og trådløst 35-40.

Testa med å slå av kryptering også uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Forslag:

Se om du kan få målt hastighet mellom to PCer som er koblet til LAN-portene på Asusen og deretter målt hastigheten mellom en PC tilkoblet en av LAN-portene og en PC tilkoblet ASUSens WAN-port.

 

Hastighetstest kan gjøres med f. eks. LanBench (last ned, kjør, ingen install).

Hvis du får en god hastighet med dette verktøyet kan du forsøke med en PC tilkoblet WAN-porten og en på LAN. Koble en av PCene til WAN (dvs. der hvor CD-boksen kobles til Asusen). Det siste fordrer (muligens) at du setter fast IP-adresse på WAN-porten samt setter den i ROUTER-modus, ikke NAT. I tillegg må du sette IP-adressen til PCen tilkoblet WAN-porten til noe i samme subnettet som ASUSens WAN port, med ASUS WAN port som default GW.

 

Eksempel:

'Ekstern' PC 10.10.11.11 /255.255.255.0, default GW 10.10.11.1

WAN-port på ASUS: 10.10.11.1 /255.255.255.0

LAN-PC regner jeg med at får DHCP-adresse fra ASUSen

(Hvis ikke: ASUS på LAN: 192.168.1.1 /255.255.255.0, LAN.PC 192.168.1.11/255.255.255.0 Default GW 192.168.1.1)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge til at jeg har samme router, og har noen problemer selv. Men problemene mine har ingenting med hastighet å gjøre, har selv CD(70/10) og får denne hastigheten på 2,4/5Ghz og med tråd.

 

Kan legge med at jeg har 2 Pcer på tråd, 6 enheter på 2.4Ghz og 1 enhet på 5Ghz

 

Mine problemer trenger jeg ikke ta opp her, men har egen tråd

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...