Gå til innhold

[Løst] Asus RT-N66U hastighetsproblemer og spørsmål


Anbefalte innlegg

Kanal 3 gir 40 +/-

Kanal 13 gir 40 +/-

Kanal 12 gir 30 -

 

Router er i kjeller og jeg sitter i første. Det er betong gulv, men router er nære trapp og med kun en lettvegg mellom. Regner med naboene har routeren sin i første etasje(rekkehus) og dermed har såpass gode signaler her(som bilde under vel bekrefter ser det ut som). Testet med å gå ned og være 2 meter ifra den - uten at det ble noen endring.

 

post-27338-0-70967200-1349311060_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo merkelig at du ikke får mer enn 40Mbit på to meters avstand.

Hva ser du på bruttohastigheten på PC når du er oppkoblet?

Se på trådløsikonet på oppgavelinjen og se hvilket bruttotall det står der.

Hvis den viser 300 eller 450Mbit, så burde du lett oppnå 70Mbit på 2m avstand.

 

Har du prøvd med en annen PC? Jeg tenker da på å finne ut om det er routeren eller PC det er noe "feil" med.

Lenke til kommentar

Testa 1/2 meter ifra den rett i front av den. Disabla/enabla trådløs - viser kun 72Mbit, både i 1 etasje og rett i front. Så du er nok inne på noe her. (802.11n). inSSIDer viser jo nettet som 450. (har kun en annen eldre bærbar å teste med utenom, som tydeligvis har ennå eldre HW, for der er det 54Mbit det viser)

 

Jeg vet jo at denne maskinen jeg bruker (dell i link) kun har 100Mbit ethernet, og selv om den støtter 11n standarden, så begynner jeg å mistenke at det er her utfordringen ligger på hastigheten.

Lenke til kommentar

Da har du nok nærmet deg synderen. Jeg ville sjekket hvilket nettverkskort som sitter i datamaskinen og googlet etter hvilket chipset den har i trådløskortet. Deretter laster du ned trådløsdriver fra chipsetprodusenten. Dette pleier å løse slike floker.

 

100Mbit ethernet er nok ikke synderen her. Den skal greit klare >70Mbit pluss overhead.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Uff, den skulle jeg ha vist - har ITpro sin artikkel om det i favorittene. (jeg og engelsken : )

 

Ok, den ga meg et svar.

post-27338-0-06311600-1349399644_thumb.jpg

 

Følger link til Broadcom og eneste treff på 4727 på siden gir meg link til denne driveren

Ok, så jeg prøver. Legger den inn og restarter. Ingen endring. Sjekker driver og utifra info på siden skal nå driveren være:

Released: 2012-05-25

Version: 5.100.82.130

 

Men det står fortsatt:

Driverdato: 23.11.2010

Versjon: 5.100.82.34

 

Uff hvor jeg hater driverstyret :confused:

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Fjernet driver og da forsvant kortet. Ingen utropstegn. Hvordan kunne jeg da legge inn driver manuelt? :)

Så kjørte setup fila, restarta og har nå ikke noe trådløst (koblet på med kabel)

Nå er det utropstegn på Nettverkskontroller. Så jeg prøver å legge til driver manuelt fra mappen, men den kan ikke finne. Ei heller på automatisk :hmm:

 

Edit: da er jeg på nett med trådløst igjen - med gammel driver.

Prøver jeg da manuelt å gå inn på driver fra broadcom ID siden med link til siste driver, så får jeg bare beskjed om at jeg har bedre allerede

 

Først nå la jeg merke til at det var HP sin driver til den IDn. Sikkert derfor det ikke virket. Søker og søker, men det kan virke som at den jeg har er den siste driveren til Dell - selv om den drar noe på alder dessverre

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett det er PCen. Det viktigste var å få nett med kabel gående med rett hastighet. Trådløst er ikke viktig når det ligger på rundt 40, selv om det hadde vært greit. Får ikke testet det før jeg kjøper ny maskin - skal forøvrig kjøpe en til min bedre halvdel snart, så da trenger jeg tips slik at vi VET den skal være god for 70 på trådløst ^^ (blir ikke dyr maskin, da hun bare sjekker FB og e-post, samt litt surfing, så spørs om denne kombinasjonen fins da :) )

 

Nei, tror jeg må finne koblingsskjema for kablingen snart. Holder ikke med de ferdigkjøpte, for må trekke gjennom vegg osv. Kjøpte 100m med 5e, så må vel sette rævva i gir før kjærringa banker meg - slike hengende å slenge liker a ikke ;)

 

Takker for hjelpa Jan, setter pris på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt skal alle moderne laptoper klare opp mot 70Mbit netto. Ideelt sett så bør du finne en som støtter 450Mbit som betyr at den har tre datastrømmer slik som routeren din har. Men selv 300Mbit (to datastrømmer) bør være nok for å oppnå 70Mbit ved gode forhold.

 

Har man eldre maskin med XP, så kan det hjelpe å tweake R-WIN som er en verdi for størrelsen på mottatt data. Øker man denne (innenfor visse verdier), så vil man få raskere hastighet med moderne linjer.

Lenke til kommentar

Den jeg har nå har jo 2 antenner slik jeg har forstått det. Har prøvd både 40MHz og 20MHz, med og uten kryptering, forskjellige kanaler - alle vises som 72Mbit på denne maskinen. Når da inSSIDer viser 450Mb på 40MHz, 216Mb på 20/40MHz, og 216Mb på 20MHz (litt rart det ikke vises som 300Mb på noen av de dog), så da burde vel router være i orden skulle man tro.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

En ting til den roter med er at den ikke vil vise hele siden når man logger inn, så eneste mulighet er å restarte den for å få tilgang til å endre (for å komme til valgene) Prøvd med både FF og Opera.

 

Ser slik ut da. (noe info er sensurert fra bildet)

 

post-27338-0-17792500-1333493304_thumb.jpg

 

Noen som har funnet ut noe av denne da ? Sliter med samme problemet.... Og har pdd siste firmware..

Lenke til kommentar

Fant ut jeg hadde Cat5 kabler. Tydeligvis takler routeren dette dårlig, for det blir sendt alt for mye korrupt data av denne grunn. Alle mine utfordringer (også dette) løste seg når jeg skiftet over til Cat5E.

Så det er eneste tipset jeg har til deg - sjekk at du kun har Cat5E eller Cat6 kabler, og at disse er terminert likt over hele linja.

 

For å oppdatere trådløsutfordringen - ja, det var maskina som var utfordringen viste det seg. Routeren fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...