Gå til innhold

[Løst] Asus RT-N66U hastighetsproblemer og spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på dette området, men har akkurat kjøpt samme router, og sitter derfor og tester og undersøker litt om alt er som det skal være her hos meg. Ser du operer med hastigheter som 70 Mb/s fra CD. Er dette riktig? Har selv Altibox og de oppgir hastighetene sine i Mbit/s. Målingene du viser til oppgir hastighet i Mb/s. Er du sikker på at det ikke er en forvirring her? :)

 

Jeg kan for første gang etter bytte fra linksys wrt54gs måle oppgitt hastighet fra altibox (40 Mbit/s) både på kablet, og trådløst internett...

Lenke til kommentar

Opps, glemte tråden - sorry.

 

Jeg gikk rett og slett lei og lot det hele være slik det er. Jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe meg en annen type router å teste med. Er drittlei hele greia :S

 

R-B: CD leverer dønn stabil 70/10 linje her, så de er ikke utfordringen. (koblet kun via CD modem gir rett ned/opp-lasting)

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

R-B: CD leverer dønn stabil 70/10 linje her, så de er ikke utfordringen. (koblet kun via CD modem gir rett ned/opp-lasting)

 

Poenget mitt er at Mbit/s og Mb/s er to forskjellige ting. Ser ut som du har målt i Mb/s, mens CD oppererer med Mbit/s... (Med alle forbehold naturligvis :))

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spm grønnskolling stjeler jeg denne lenken og stiller spørsmål som jeg håper Jan S eller andre kompetente mennesker kan svare på.

 

Jeg er tilkoblet Telenor med et Zyxel Multimodem T2602 HWT (modem og ruter i en enhet). For å øke rekkevidden på nettverket i huset gikk jeg (i min enfoldighet) til innkjøp av en Asus RT-N66 U og trodde den kunne erstatte Zyxel'en. Dengang ei, Asus har ikke innebygget modem. Hva gjør jeg da? Kan jeg sette Zyxel enheten i såkallt bridge mode slik at den kun ivaretar modem funksjonen? Dersom det er rett, hvordan gjør jeg det og hvilke instillinger må endres på Zyxel enheten i tillegg?

Så er vi over på Asus'en. Dersom den skal fungere som router må den vel konfigureres på en bestemt måte (ikke som Access Point vel). Hvilke parametre må jeg legge inn i denne for å unngå konflikter?

Eller er jeg helt på blåbærtur og det er andre løsninger som er langt bedre for å oppnå målsettingen om økt rekkevidde??

Konstruktive svar mottas med takk!!

Lenke til kommentar

Det enkleste er å sette RT-N66U som aksesspunkt. Routermodemet ditt støtter ikke bridgemodus på en enkel måte svjv. Så en tråd på nettet hvor man kontaktet Telenor for å sette det i bridge.

 

Setter du opp Asus som aksesspunkt, så behøver du ikke gjøre noe med routermodemet.

 

Hvis du vil utnytte funksjonaliteten i RT-N66U, så kan du kontakte Telenor og be om å få et annet routermodem som støtter bridge. Selv har jeg et VDSL2-routermodem fra de som jeg kan sette enkelt i bridge via menyen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Funnet ut hva som var feil med kablet nett. Viste seg at jeg hadde kun Cat5e fra switch til enheter. Ikke fra modem til router og fra router til switch.

Ble tydeligvis for mye korrupt data når Cat5 er koblet til giga port på router og det var grunnen til ca 20Mb hastighet på kablet nett. Ble full speed(70) med Cat5e.

Trådløs har jeg dog ikke funnet ut hvorfor det ligger på ca 40Mb. Bærbar bør vel tåle 70 der?

(har ikke andre å teste med) Bruker 40MHz på WPA2 personal - kanal 3 (7) - 2.4 GHz båndet (bærbar støtter ikke 5GHz) QoS er av

 

Mitt nett øverst - grønn

post-27338-0-24086200-1349286609_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja. Dette kan jeg ikke mye om, men har lest litt på Smallnetbuilder og kjørt en del praktiske tester med filoverføring.

Jeg gjetter på at naboenes nett ødelegger mye for deg. Deres signaler er nesten like sterke som dine; de har spredd seg over mange frekvenser og lager støy; og 2 av dem har 40 MHz-only oppsett. På praktiske tester hos meg fikk jeg bedre praktisk hastighet med 20 MHz enn med 40.

 

Det som virkelig gjør forskjellen her i huset, er nytt trådløst nettverkskort i laptopen. Intel Centrino 6300 kostet meg ca 250 kr og lar meg bruke 5 GHz nettet - som ingen av naboene er på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...