Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Hvorfor kan du ikke bruke Tamron 24-70 for portretter? Holder ikke F2.8?

Det gjør det helt sikkert, punktet om portrett er ikke det viktigste med dette objektivet, tok det "bare" med som en indikator på at et slikt objektiv gjerne kan ha flere bruksområder. Portrett er heller ikke min store styrke, så selv om en 85 mm er et godt alternativ her så blir det for smalt til innendørsfotografering (slik jeg ser det).

 

Jeg har blitt "glad" i mitt Sigma 30 1.4, og har "oppdaget" muligheten til å fotografere innendørs uten kunstige lyskilder, derfor har jeg et ønske om et lyssterkt fastobjektiv som ikke er for "smalt".

Sannsynligheten er stor for at jeg går for et av de to 50 mm alternativene, så jeg får studere videre om begge objektivenes styrker og svakheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 35mm f/1.4L blir kanskje for dyr, selv brukt? Jeg solgte min for 8000 tidligere i høst, og prisnivået ligger vel rundt der. Har du vurdert 35mm f/2? Blir jo ikke like lyssterkt, men til gjengjeld har du en god del mer ISO å gå på med 5D III enn du hadde før...

 

Ellers kan du vel ikke gjøre noe dårlig kjøp med noen av 50mmene. Sigma sin er skarpere vidåpen i senter og har bedre byggekvalitet, mens Canon sin er skarpere i kantene, og nedblendet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg hatt 5DIII i to måneder og jeg vil gi en tilbakemelding om min erfaring med kameraet.

 

Jeg oppgraderte helt fra 40D og hadde høye forventninger. Vel, jeg kan bare si at kameraet svarer til forventningene for å si det mildt! ISO-egenskapene er rett og slett fantastiske og alt jeg kunne drømme om. Jeg har funnet ut at 12800 er det meste jeg kan ta ISO’en til og fortsatt få akseptable bilder (12800 er egentlig helt på grensen, men 8000 og 10000 er absolutt greit). 25600 er ikke akseptabelt mener jeg (utenom i "nødsituasjoner"), så 51200 og 102400 har jeg ikke engang prøvd.

 

Jeg fotograferer utelukkende i RAW og bruker dermed ikke kameraets jpg-motor. Jeg har fra før lest at Canons egen RAW-konverter (DPP) er bedre på å fjerne støy fra høy-ISObildene enn Lightroom, men det er ikke min erfaring. Har prøvd både DPP og LR4 og synes LR4 klarer seg like godt. I utgangspunktet var min tanke å ta bildene med høyest ISO gjennom DPP først og så importere til LR som TIFF, men det har jeg ikke sett som nødvendig.

 

Auto-ISO er virkelig bra. Jeg stiller nå aldri ISO’en manuelt lengre. Jeg har satt kameraet til å automatisk justere ISO’en mellom 100 og 12800 og så setter jeg (i menysystemet) den maksimale lukkertiden jeg kan akseptere utfra situasjonen. På denne måten slipper jeg nemlig å bruke for høy ISO - noe som lett blir resultatet ved manuelt innstilt ISO: du kan da i ettertid se at, jo her kunne jeg klart meg med lengre lukkertid og dermed lavere ISO. Med auto ISO får jeg også alltid ISO 100 når det er lys i overskudd.

 

Så må jeg som så mange andre har gjort før meg, skryte av autofokusen. Lynrask og eksakt. Fokusen sitter som limt og gir perfekt skarphet i hovedmotivet selv med veldig smal DOF. Jeg har ennå ikke opplevd å misse på fokusen (utenom i tilfeller med direkte brukerfeil). Det er også herlig å kunne bruke uteliggende fokuspunkter. Jeg har justert slik at jeg bare kan velge kryssensitive punkter. Men med 41 fokuspunkter å velge mellom er det rikelig. Jeg har ikke fått testet ut skikkelig alle case 1-6 for motiver i bevegelse, men det får jeg ta etterhvert.

 

Dynamisk omfang er også tydelig forbedret i forhold til 40D: Jeg merker jeg er mye mer fornøyd med bilder tatt i kraftig sollys (er for tiden på ferie i sør-Amerika og her er det sol!). Det er mer å hente i skyggepartiene ved å dra i spakene i LR enn jeg var vant med. Imidlertid vet jeg at det har vært lite (eller ingen?) utvikling i DR siden 5DII. Dessuten er jo D800 helt hinsides her, men man kan ikke få alt….

 

Jeg synes også som andre har rapportert at lysmåleren på 5DIII er mer eksakt enn hva jeg har vært vant til og at den bommer mindre. Auto-hvitbalansen kan til tider bomme ganske drastisk, men det betyr lite for oss som skyter i RAW.

 

Også fint med to slot’er for minnekort. Jeg har satt opp til å duplisere alle bilder (begge RAW). Dermed har jeg alltid backup i tilfelle ett kort skulle krasje. 16 GB gir 400-500 bilder i RAW (antallet avhengig av ISO). Personlig ser ikke behovet for større kort. Har heller prioritert hastighet (Lexar CF 1000x og Sandisk SD Extreme Pro).

 

Kameraet er tungt. Det veier 115 g mer enn 40D’en og det var litt plagsomt i begynnelsen, men jeg har vel vent meg til det nå. Får heller drasse på mer for å kunne ta de beste bildene.

 

Alt i alt et fantastisk kamera, og til dere som fortsatt sitter på gjerdet og har pengene: det er ikke så mye å lure på.Go all in!

 

 

Edit: noen skrivefeil.

Endret av FnoFFen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Auto-ISO er virkelig bra. Jeg stiller nå aldri ISO’en manuelt lengre. Jeg har satt kameraet til å automatisk justere ISO’en mellom 100 og 12800 og så setter jeg (i menysystemet) den maksimale lukkertiden jeg kan akseptere utfra situasjonen. På denne måten slipper jeg nemlig å bruke for høy ISO - noe som lett blir resultatet ved manuelt innstilt ISO: du kan da i ettertid se at, jo her kunne jeg klart meg med lengre lukkertid og dermed lavere ISO. Med auto ISO får jeg også alltid ISO 100 når det er lys i overskudd.

 

Auto-ISO er noe jeg har vært "redd" for å bruke, stiller gjerne ISO manuelt ofte under fotografering, men jeg har nå testet denne funksjonen (Med en satt max lukkertid). Dette fungerer greit også til innebruk, helt til jeg slår på (den eksterne "påmonterte") blitsen. Da går den automatisk i ISO 400, og bilder der jeg bare ville ha litt hjelp av blitsen, får lange lukkertider som kan ikke helt samstemmer med noen "gamle" tildels "skjelvende" hender

Etter å ha lest litt så synes dette å være programmert fra Canon sin side, med en fast ISO400 ved blitsbruk. Er dette unikt for Canon, eller er det generelt slik med blits og Auto-ISO uansett system? Er det mulig å komme unna dette problemet, uten selv å stille ISO?

 

Utenom dette lille problemet så er jeg, akkurat som FnoFFen, strålende fornøyd med min 5DIII. 7D har blitt beholdt som et andrekamera, men har dessverre ikke blitt brukt de siste par månedene. Bør jeg kanskje la det få ny eier? Tja, vi får se.

Lenke til kommentar

#snipe#

 

Jeg er så frekk at jeg limer inn et innlegg fra Trondster som kanskje kan hjelpe deg, så du får takke han hvis det hjelper :)

 

Hvis du vil bruke Av-modus og ekstern blits, så gå inn i menyen under "Flash control" og sett "Flash sync speed in Av mode" til "1/200-1/60 sec auto" - og problemet er løst - så bruker den ikke lenger lukkertider enn 1/60s og skrur til gjengjeld opp for blitsen.
Lenke til kommentar

Jeg er så frekk at jeg limer inn et innlegg fra Trondster som kanskje kan hjelpe deg, så du får takke han hvis det hjelper :)

En stor takk til både deg og Trondster :woot: .

 

Hadde litt problem med å finne "Flash control" :blush: , men så åpnet jeg manualen (som jeg egentlig burde ha gjort før jeg stilte spørmålet :wallbash: ) og fant ut at det i menyen heter "Ekstern Speedlite kontroll" :grin:

 

PS!! det ble litt mange "smileys", men det er jo jul!! :innocent:

Lenke til kommentar

Da er det kanskje håp om at 6D synker i pris snart da?

 

Har begynt og falle i pris på eBay, ligger på ca 10.500 Nkr nå, så store muligheter for at det vi synke i pris så fort lagrene med 5D II begynner og svinne.

Kan tenke med at vi ser 5D II ned mot 7990.- rett over nyttår for 5D II for og få tømt lagrene.

Lenke til kommentar

Sitter litt på gjerdet ang 5D3. Synes den er litt for dyr for øyeblikket. Går og håper på en kampanje eller lignende.

Noen som tør spå når prisene vil komme under 20k?

Rundt sommerferien vi ljeg tro. Nikon kjører et vannvittig prisrace på D600, og da må 6D ned i samme prisområde som kommer til være rundt 12-13000 til sommeren. Og da kan ikke Canon forlange mer enn rundt 20k or 5DMk3. Ds. Canon kan jo alltids gjøre det; men tør de det? Jeg tror selv Nikon D800 koster 20k eller litt mindre til sommeren.

Lenke til kommentar

Rundt sommerferien vi ljeg tro. Nikon kjører et vannvittig prisrace på D600, og da må 6D ned i samme prisområde som kommer til være rundt 12-13000 til sommeren. Og da kan ikke Canon forlange mer enn rundt 20k or 5DMk3. Ds. Canon kan jo alltids gjøre det; men tør de det? Jeg tror selv Nikon D800 koster 20k eller litt mindre til sommeren.

 

Tror du Nikon D800 vil gå opp i pris til sommeren? Siden du sier at du tror den kommer til å koste omtrent 20k til sommeren. For nå koster den jo 18 340,- :)

Lenke til kommentar

Ja, ganske sprøtt igrunn. Vil si man får ekstremt mye for penga med D800.

 

Skulle dog hatt D800E om jeg skulle kjøpt et. Med så mange megapiksler ville jeg aldri hatt noe aa filter som igrunnen senker detaljnivå til tilsvarende 20mp kamera.

 

Ifølge tester gir 5D3 mer detaljerte bilder enn D800 pga aa filter. Så for å være rettferdig mot 5D3 i prissammenligninger må man nok sammenligne med D800E.

Lenke til kommentar

Det er jo litt bak mål å sammenligne 5DmkIII med D800 uansett. Dette er to svært ulike kameraer som begge er bedre enn det andre på sine respektive områder.

 

For øvrig forstår jeg ikke hvorfor Canon skal prise seg lavere pga D800. Det er vel knapt noen som kjøper 5DmkIII eller D800 som ikke allerede er godt kjøpt inn i et av systemene, og da bytter man ikke merke med alt det medfører av objektivskifte, tilpassing av nye knapper og menyer, osv, pga et par tusenlapper i prisdifferanse. Denne typen prisforskjeller vil være mer relevant for entrylevelkameraer. Skulle en av produsentene der prise seg betydelig lavere enn den andre, ville førstegangsvalg av kamera plutselig blitt ganske enkelt.

 

Det siste jeg brydde meg om da jeg kjøpte 5DmkIII var prisene til D800.

 

Ellers får man nok 5DmkIII for under 20000 ganske snart. Det har allerede blitt solgt på tilbud til under 20000, og det skjer nok igjen om ikke så alt for lenge, før det noe senere stabiliserer seg rundt den prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heihå,

Vil bare "rapportere" at PocketWizard flexTT5, miniTT1 og AC3 Zone controller funker helt fint med firmware 6.2. på 5d3. Fikk mine i dag og de funker med ihvert fall 3 blitser inkludert 1 stk 580exII som noen visstnok har hatt problemer med. Jeg har kun testet i hjemmestudio, og ikke på langt hold enda. Kommer tilbake til det:)

God fotohelg:)

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...