Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Mk3 er fortsatt et godt kamera som vil holde i mange år til, men tror de vil tape endel brukere til andre fabrikanter hvis de ikke kommer med flere funksjoner og bedre spesifikasjoner snart. tror nok vi ser kameraet med radiostyrt blits, wifi, Touch skjerm, STM, dual-sensor og mulighet for 4K video.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mk3 er fortsatt et godt kamera som vil holde i mange år til, men tror de vil tape endel brukere til andre fabrikanter hvis de ikke kommer med flere funksjoner og bedre spesifikasjoner snart. tror nok vi ser kameraet med radiostyrt blits, wifi, Touch skjerm, STM, dual-sensor og mulighet for 4K video.

 

Tror du (semi)proffene vil ha Touch skjerm når de ikke engang vil ha vridbar skjerm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du (semi)proffene vil ha Touch skjerm når de ikke engang vil ha vridbar skjerm?

 

Jeg tror (semi)proffene er en veldig sammensatt gruppe hvor mange ønsker seg alt det Nautica ramser opp. Sikkert mange som ikke ønsker seg det også, men det er jo features man bare kan la være å bruke hvis man ikke er interessert. Hva Canon har lyst til å gi (semi)proffene er en annen sak.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mk3 er fortsatt et godt kamera som vil holde i mange år til, men tror de vil tape endel brukere til andre fabrikanter hvis de ikke kommer med flere funksjoner og bedre spesifikasjoner snart. tror nok vi ser kameraet med radiostyrt blits, wifi, Touch skjerm, STM, dual-sensor og mulighet for 4K video.

Ingenting av det du nevner er noe som får meg til å vurdere å bytte fra Canon til konkurenter.

 

Sensor-kvalitet (DR, oppløsning, farge-filtre) og fokus-system er faktorer som kan få meg til å bytte.

 

-k

Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til å tro at mkIII er dårligere nå enn da den kom ut. Den var meget god da den kom ut, den er meget god nå. Samme som med D700, den var meget god da den kom ut, den er meget god nå. Ja, det finnes kameraer som er bedre enn begge, men det gjør ikke at de er dårligere nå enn da de kom. Gjør det jobben, bruk det videre.

Lenke til kommentar

 

Tror du (semi)proffene vil ha Touch skjerm når de ikke engang vil ha vridbar skjerm?

 

Har du dokumentasjon på det der ?

 

Jeg kjenner en av Olympus sine referansefotografer i Europa og han digger den løsningen da han flyr høyt og lavt med kameraet, og selv om jeg ikke når han opp til gymsokkene bildemessig så hater jeg D700 for at den har fastlimt skjerm etter at begynte å bruke Olympus OM-D E-M5. Men det avhenger sikkert om man bruker ett kamera mye og hva slags motiver man fanger.

Lenke til kommentar

 

Tror du (semi)proffene vil ha Touch skjerm når de ikke engang vil ha vridbar skjerm?

Har du noen gang brukt touch-skjerm på et kamera ?

 

Det er utrolig effektivt når du skal velge fokus i liveview og enda bedre når man driver i videomodus og vil flytte fokuset.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok, spennende. Jeg er klar for touch skjerm. Jeg har ikke selv prøvd touch skjerm på noe annet enn mob og brett. Men ser utfordringer i en del steder. Stor kulde med hansker/votter på, undervannshus osv. Men går ut ifra at man da har knapper som kan gjøre litt det samme.

På alle seriøse modeller så langt, muligens med unntak av Galaxy NX har touch kommet i tillegg til knapper. Man får bare en ekstra måte å operere kameraet på. I de lavere prisklassene finnes det flere modeller hvor skjermen erstatter knapper i større eller mindre grad.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som Canon har modifisert firmware "1.2.2/1.2.3" til 5D mk3 så tredjeparts batterier blir avvist, grunnen er vist for og få bukt med piratbatterier og ikke 3parts, men de følger dessverre med i dragsuget.

 

Det er et par produsenter av 3parts batterier som har omgått "sperren" allerede.

 

Har testet med mitt "ekstrabatteri" Fikk kun advarsel med valg om å bruke batteriet. Altså ikke avvist.

Lenke til kommentar

Med den holdningen som Nikon og Canon har vist i det siste, så tror jeg at jeg hadde holdt meg til originalt .

Det kommer vel an på om det er elektronikk i grepet eller om det bare er kablede kontroller, tror det er batteriene som er viktig. Detter er nok mye av grunnen for at de legger hindringer i veien, så de får solgt originalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kan noen forklare dette?

Poenget er vel at kameraet kun klarer 100-200-400 osv, ved å senke ISO 1/3 steg fra en av de faktiske ISO-verdiene bruker kameraet nærmeste ISO'en over og gir en svak overeksponering som kompenseres autoamtisk i kameraet (i motsetning til hvis du å kjører +1/3 eksp komp) så du får en svak ETTR-effekt som koster litt i DR, men det er først et problem når du råker opp for DR. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...