Gå til innhold

Er det på tide å fjerne postcounten nå?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke tenke meg at temaet ikke har blitt diskutert før, men det må vel være en stund siden?

 

Hva er det denne counten godt for? Skille newbier og spammere? Erfarne brukere fra nye brukere?

 

Sånn som jeg ser det blir mange tråder stengt nettopp pga at folk poster for å få mer. Dette tar kapasitet fra serveren og gjør forumet mer useriøst.

 

Når jeg veier det opp og ned syns jeg at den postcounten bør fjernes. Er det egentlig en god grunn til at den skal være der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgjande er ikkje nødvendigvis nettverket sitt standpunkt, det uttrykker sannsynligvis berre mi eiga, personlege meining.

 

Eg er personlig for fjerninga av postcounten. Å fjerne postcounten vil ikkje føre til spesielle endringar på forumet, og det er mest sannsynlig berre dei som postar berre for å auke eigen postcount som vil klage på ei avgjersle om å fjerne dei.

 

I praksis meiner eg at alle brukarar skal vere likestilte når dei postar på forumet, og at ein ikkje nødvendigvis treng å verte merka som ein nybyrjar fordi ein berre har posta 10 postar før. Svært mange ser nok på postcounten til brukarar når dei får svar på sine postar, og vektar nok "erfarne" brukarars meiningar meir enn det ein gjer med ein "nybyrjar" sine meiningar. Ein kan ha svært mykje godt å fare med sjølv om ein berre har posta 10 postar tidlegare, og ein kan ha svært mykje tull å fare med dersom ein har posta 3000 postar tidlegare.

 

Poenget er at det ikkje bør vere avgjerande kor mange postar du har; og heller ikkje når du er registrert. Når ein les ein tråd bør det berre stå brukarnamnet og avataren; dette leier til at du kjenner igjen brukarar frå andre trådar, og ikkje berre ser på postcounten.

 

Dette medfører at ein er nødt til å huske brukarar for å gjere seg opp ei meining om den brukaren er ein seriøs brukar, eller ikkje. Ein er difor nødt til å bygge opp eit godt "rykte", ikkje berre bygge opp postcounten. Atskillige svar med berre ein smiley i er klassiske døme på dette.

 

Bakdelen med dette er jo at me er eit stort forum, med over ein million postar, og det er vanskelig å halde oversikten over 33000 brukarar. Eg har fleire gongar opplevd å sjå brukarar med over 1000 postar, som eg aldri har lagt merke til på forumet tidligare. Eg reknar difor med at dei har bidratt positivt i delar av forumet som eg ikkje har lest så mykje.

 

Eg vil sei at det siste punktet er eit lite punkt imot fjerninga, men alt i alt er eg for å fjerne postcount. Igjen, dette er sannsynlegvis ikkje den offisielle linja til nettverket, men berre mi personlege meining.

Lenke til kommentar
Finnes nå bedre måter å fjerne post-spamming enn å fjerne counten. Hva med å stenge langtids-chatten for eksempel ?

 

Eg trur langtidschatten tar vekk ein god del av belastninga på resten av forumet, då med tanke på spam i vanlege trådar. Dersom me hadde stengt ein tråd som t.d. SO2, så ville nok svært mange i første omgang vorte heller irritert på oss; i andre omgang ville dei fortsatt chattinga i andre trådar der det ville vore off-topic.

 

Det har jo vore snakk om å stenge (og slette?) SO2, for å opprette SO3, men om dette skjer får vere ei avgjersle for forumstyret.

Lenke til kommentar
Det har jo vore snakk om å stenge (og slette?) SO2, for å opprette SO3, men om dette skjer får vere ei avgjersle for forumstyret.

 

Hmm... hva oppnår en ved å gjøre det egentlig?

Det lurer jeg også littegran på.

Starter man SO3, så vil den eventuelt bli like stor som SO1 og 2 og være en belastning på forumserveren, (ikke at jeg skjønner hvorfor når man laster SO2 så er det bare 1 side man får opp, og hvordan det kan være ei belastning skjønner jeg helt ikke).

Lenke til kommentar

Synes ikke SO2 skal stenges eller slettes jeg. Skjønner at det er en belastning (etter og ha fått det inn med teskje) ,men det er MYE mer tulleposter andre steder på forumet enn i SO2. Og da mener jeg _MYE_. Bare se litt på de forskjellige forumene i 30min så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Støtter fjerning av...og alt annet alle under 16 her digger  8) Kanskje barna leker annet sted, når forumet blir for voksent og seriøst for dem...

Neppe akktuelt. Hardware.no communityet er et tilbud for alle, ikke folk under en hvis alder.

 

Og det er synd. Det er derfor forumet var mye bedre i 2000 enn, nå i 2003. Nå er det så mange fjortiser her som kun skal spamme osv. Kom ikke her og si at spammerne er systemansvarlige på 20år+ som sitter på jobben og spammer i lunsjen for å få høy postcount.

 

Ecthelion: Du er en av de største bidragsyterne til spam her, gjennom bl.a. SO2. Du må da forstå at hvis postcount blir fjernet, vil slik spam bli mindre populært for å øke telleren sin. Det er mulig spam'en kommer annet sted, men det reagerer moderatorer på raskt, spes. nå som vi har fått varsle moderator knapp.

 

Jeg ber deg legge merke til f.eks. feilpostinger osv. Hvem er de første som løper til tråden for å uttrykke sin mening ("moderator er varslet!" "les rettningslinjene!" og annet tull kun for å få økt postcouten med 1) Jo, det er 5000+ posterne.

 

Tenk om alle fjortisene skal prøve å få 10.000 poster (btw. 1% av alle innlegg her) slik som deg. Hva ville skjedd da? Forumet ville brutt sammen 100%, men leeeeenge før det ville alle seriøse brukere vært borte (de som ikke allerede er borte).

 

Hvor mange ser du er f.eks. som er regga våren 2001 eller før det?

De er borte for godt, og erstattet av det du ser her - hver dag.

Lenke til kommentar
Og det er synd. Det er derfor forumet var mye bedre i 2000 enn, nå i 2003. Nå er det så mange fjortiser her som kun skal spamme osv. Kom ikke her og si at spammerne er systemansvarlige på 20år+ som sitter på jobben og spammer i lunsjen for å få høy postcount.

Når jeg registrerte meg så var det da også en "konkuranse" om hvem som hadde mest poster, det vil alltid være slik. Jeg husker fra Siste ordet 1 der Sintbrus begynte å poste en del i den posten, og med en gang så var det "du spammer så mye". Jeg tror at et forum vil alltid vil ha denne "konkuransen" om å være størst å best. Uansett om man er serriøst eller userriøst (tolk det som dere vil)

Ecthelion: Du er en av de største bidragsyterne til spam her, gjennom bl.a. SO2. Du må da forstå at hvis postcount blir fjernet, vil slik spam bli mindre populært for å øke telleren sin. Det er mulig spam'en kommer annet sted, men det reagerer moderatorer på raskt, spes. nå som vi har fått varsle moderator knapp.

Jeg poster mesteparten av mine poster i Off-Topic ja, men det er fordi jeg mener at hardware.no også burde være noe mere en bare noen datanerder som sitter å hjelpe hverandre med problemer.

Jeg ber deg legge merke til f.eks. feilpostinger osv. Hvem er de første som løper til tråden for å uttrykke sin mening ("moderator er varslet!" "les rettningslinjene!" og annet tull kun for å få økt postcouten med 1) Jo, det er 5000+ posterne.

Selvsagt er det de som har hatt en god del tid på hardware.no som ser seg lei på feilposting og andre brudd på rettighentene, det er tross alt de som har vært her ei stund og har hatt feilposting, flaming, spamming osv...og som ikke vil ha det på hardware.no

Personlig så poster jeg ikke i tråden der det er begått et brudd, men sender en PM, eller å sende en beskjed via "Varsle moderator" som vi har i disse dager.

Jeg syns selv det er en uting å kommentere regelbrudd i en thread, det kan føre til fiendtlige instillinger ovenfor brukerene som kjefter på hverandre.

Og at folk gjør dette for å øke postcounten? HÆ?

Som jeg har sagt...og kommer sikkert til å si gudene vet hvor mange ganger på forumet: Jeg poster ikke pga jeg syns det er kult, artig, (sett inn ord dere synes passer her:..........) å ha mange poster. Jeg syns det er artig å dele forskjellige ting med folk, som mine dataproblemer, tanker, og artige ting og tang man finner på internett. DET er mitt intrykk av hvordan et forum skal være, ikke en konkuranse om hvem som kan poste mest poster så raskt som mulig.

Tenk om alle fjortisene skal prøve å få 10.000 poster (btw. 1% av alle innlegg her) slik som deg. Hva ville skjedd da? Forumet ville brutt sammen 100%, men leeeeenge før det ville alle seriøse brukere vært borte (de som ikke allerede er borte).

Hvis noen setter seg ned et slikt mål, så må de bare gjøre det. Folk vil til slutt gå lei av han/henne og ignorere han.

Det har i allefall vært ei holdning som jeg har fått framvist i den senere tid.

Jeg skriver f.eks et inlegg i SO2 og folk kommer ikke med noen kommentarere, de bare ignorere. Jeg spurte da senere hvorfor svarer dere ikke på mitt inlegg, og jeg fikk tilbake svar at "Du poster så mye at det er ikke vært å legge merke til (noe i denne duren var det vedkommene svarte). Personlig så syns jeg det er dumt at folk i det hele tatt er så kort-tenkt og ikke respekterer sine andres inlegg. (Ok...trår kanskje litt i salatan her, men det er ikke langt unna sannheten).

Hvor mange ser du er f.eks. som er regga våren 2001 eller før det?

De er borte for godt, og erstattet av det du ser her - hver dag.

Jeg ser ganske mange av de jeg. Kanskje jeg bare ser de samme personene :) , men det er slik det skal være. De eldre blir eldre og de unge har ikke den samme erfaringen som de eldre har (huh...må skrive dette ned i mine memoarer :p ).

Jeg syns ikke det er noe galt med de som har joinet nå i det siste, selvsagt med noen unntak. Gennerelt så synses jeg faktisk ikke at hardware.no og har tapt seg så veldig mye så folk skal ha det til.

IMO så har folk her har en lei tendens til å overdramatisere hendelser som skjer her på forumet.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere skal la være å henge dere sånn opp i postcount og hvor folk poster, og i stedet melde fra når spamming forekommer. Sånn i bunn og grunn er vel hele denne diskusjonen tåpelig, eller hva? :) Ingen bryr seg om postcount'en, men "alle" har en mening om den. :lol:

 

Men - det er nå ikke verre enn at vi fjerner postcounten totalt, så slipper dere å mene noe om den. Da kan dere heller se på det som kanskje er viktigst: når vedkommende ble registrert. Det gir en indikasjon på fartstiden i forumet, og hvor seriøst man skal ta en person. Ut over det merker vi jo fort hvem som er seriøse eller ikke, og Ecthelion mener jeg bidrar med en god del fornuftig - og som meg, noe ufornuftig. Ergo: bruker forumet slik det skal benyttes.

Lenke til kommentar
Ecthelion: Du er en av de største bidragsyterne til spam her, gjennom bl.a. SO2. Du må da forstå at hvis postcount blir fjernet, vil slik spam bli mindre populært for å øke telleren sin. Det er mulig spam'en kommer annet sted, men det reagerer moderatorer på raskt, spes. nå som vi har fått varsle moderator knapp.

 

Jeg ber deg legge merke til f.eks. feilpostinger osv. Hvem er de første som løper til tråden for å uttrykke sin mening ("moderator er varslet!" "les rettningslinjene!" og annet tull kun for å få økt postcouten med 1) Jo, det er 5000+ posterne.

 

Det kan vel neppe kalles spam når det er så lett å unngå, so2 er jo ikke akkurat en post du kommer inn på uten å aktivt ville det selv. Spam blir slått ned på i forumet. Og selv om du skulle mene at det er mer "tullsnakk" her nå en før er det ett resultat av flere brukere og videre appell mer enn noe annet, jeg merket ingen markant oppgang etter telleren ble innført, snarere en stødig økning. Og postcount kan være en god måte å vekte folks meninger på om du ikke "kjenner" de fra før, selv om du kan ha rett med 10 posts og feil med 5k så gir det en indikasjon, for å dra en analogi, en 14-åring kan være voksen av seg, og en 25-åring barsnlig, men alderen gir en indikasjon på hvilken gruppe man faller inn i.

 

Ps: Mange her fra tidligere tider selv om de er registrert etter våren 2001, mange av oss holdt lenge på delphi-forumet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg registrerte meg så var det da også en "konkuranse" om hvem som hadde mest poster, det vil alltid være slik. Jeg husker fra Siste ordet 1 der Sintbrus begynte å poste en del i den posten, og med en gang så var det "du spammer så mye". Jeg tror at et forum vil alltid vil ha denne "konkuransen" om å være størst å best. Uansett om man er serriøst eller userriøst (tolk det som dere vil)

 

Men ville ikke denne konkurransen om å være størst bli borte dersom man fjerner postcounten?

 

Mente tidligere at man ikke burde fjerne den, men jeg blir grådig lei av "moderator varslet" og lignende.

 

Mine grunner for å fjerne postcounten:

 

1. Kommer det en totalt meningsløs post, så er det alltid 5stykker som hiver seg på den og klager om noe som egentlig ikke burde vært svart på i det hele tatt. Å svare i postene til hardbarka spammere er som å legge ved på ilden.

 

2. Tror man kunne vært kvitt en god del enkle svar, svar på 1-2 setninger, som man poster kun for å øke counten. "Sjekk google" og "jeg vet ikke" (er faktisk endel som velger å skrive at de ikke vet det trådstartet spør om :roll: )

 

Og det er jo ikke det at jeg er uskyldig selv, er skyldig i begge grunnene over, det hender fra tid til annen at jeg gir meget enkle svar på spørsmål jeg egentlig ikke ville svart på.. Det tjener ingen på.

 

3. Å fjerne postcounten ville fjernet mye av lysten om å være "størst og best" og om å "spamme" med svar på spørsmål, ergo skumme igjennom flere måneder gamle poster kun for å svare på de, når du vet at de ikke er av betydning for noen lenger

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er på tide å fjerne postcount. Da jeg først comm til forumet med spørsmål og fikk svar skilte jeg ofte "nybegynnerne" fra de "erfarne" utifra postcount, noe som ikke nødvendigvis trenger å gjenspeile deres evner..

 

Brukerne på dette forumet bør som tidligere nevnt være likestilte (bortsett fra moderators/administrators). Dette ville motvirke spam ettersom man ikke ville tjene noe på å spamme ned forumet..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...