Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Det største hullet i historien er for meg det faktum at en mass relay som blir ødelagt eksploderer med samme kraft som en supernova. Det direkte resultatet av dette er at alt liv i solsystemet der relayen befinner seg blir utslettet. I det alle relays eksploderer så utslettes det meste av sivilisasjon i galaksen og de få som overlever vil være fanget, uten mulighet til å komme seg hjem igjen. Det svarer vel egentlig på hva som skjer med jorda, Palaven og de andre homeworlds. De blir utslettet

Nope, det ble retconnet i ME3. Når alle Mass Relays eksploderer på slutten er det bare en liten eksplosjon som gjør at faller fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja ser ihvertfall ut som BioWare stresses av presset. De har alltid fått litt mostand per nye spill, men det her er på et helt annet nivå. Nyheter om noe nytt i April, får håpe på det beste =)

 

Det plotthullet jeg syns er det verste er vel at Joker reiser tydeligvis til Jorda, henter Liara som var rett ved min side når Harbinger treffer oss. For å så fly henne ut av slagmarken og lander henne på en ny planet ingen er sikker på hvor er. For å da være alene med min kjæreste på en øde planet, f that shit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tolket det som at energien fra ødeleggelsen av relayet slippes ut i en kontrollert form som gjør at man ødelegger/kontrollerer reapers eller skaper synthesis, framfor å grille alt av organiske livsformer

 

Jeg tolket det slik at den enorme eksplosjonen man ser på slutten, som popper ut av alle relayene ikke er en eksplosjon, men den røde/blå/grønne boblen som kommer ut av catalyst/citadel.

 

Den sprenger ut av citadel, men hvis den bare skulle fyke ut derfra ville det tatt millioner av år å strekke seg ut hele melkeveien. Dette løses ved at når boblen treffer relayen blir den sendt til de andre relayene, hvor den så sprer seg videre ut i bobleform. Relayene blir ødelagt i prosessen. Det er den eneste forklaringen på hvorfor hele galaksen blir påvirket av catalyst/citadel.

 

Trudde dette var innlysende, men noen tidligere i tråden mente at dette var eksplosjoner som ødela alt liv rundt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

vel, det er jo en stråle som sendes fra the citadel, denne strålen treffer et relay, hvor den sendes videre samtidig som at relayet da ødelegges og sender ut en "boble" som da inneholder den samme strålingen, englestøvet eller ballepelsen til starchild for den saks skyld.

 

man ser at strålen treffer relayet, så stopper det å snurre før strålen sendes videre og så eksploderer da relayet, så jeg tolker det som at denne strålingen bygges opp i relayet før det eksploderer og kun sender ut denne spesifike strålingen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo igjen da om normandy har flydd gjennom et relay og er i mellom to av de eller om normandy er på vei til/fra et relay, mtp at de lander på en random planet så kan jeg se for meg at normandy er mellom to relays, og da er de jo da inni en konsentrert stråle av hva det nå enn er.

 

du blir ikke knust av å ligge under noen puter, men du blir knust om du ligger under 40 000 puter.

Lenke til kommentar

Slutten er kjempebra slik den står nå, imo.

 

Skjønner jeg rett og slett ikke. Fargene er jo litt kule, men hele greia er jo sprøyt.

 

Og for å være ærlig trur jeg 90% av de ikke engang er plotthull, men produktet av alt for kritiske øyne fra spillere som på en eller annen måte føler seg snytt av å ikke ha fått en sukkersøt "The Alliance Wins!"-slutt.

 

Egentlig ikke noe mer enn et bevis på at BioWare her har et ansvar å avslutte serien på en måte fansen liker, og da må man sikte bredt og kjøre en klassisk hollywood-slutt, da det er dette publikummet serien har appelert til helt siden starten. På dette området dreit de seg ut.

 

Selvfølgelig vil mange ha en happy ending. Merkelig med det, folk flest liker det. Men ting kan fungere med en bad ending, om det er gjort bra. Problemet her er at det er ikke gjort bra, det er gjort fullstendig elendig.

 

Slutten er så totalitær at selvsagt er alle valg man har tatt før blitt overflødige. Det poengterer greit hvor liten innflytelse vår illusjon av valg har å si for universets skjebne.

 

Et modig valg i et spill som har markedsført seg nærmest som et "pick-your-own-adventure"-spill. Og jeg skjønner at mange reagerer.

 

Så det er modig å gå ut og si "The choices you make will matter!" og så gå bort ifra det fullstendig? Høres mer ut som svindel.

 

Nope, det ble retconnet i ME3. Når alle Mass Relays eksploderer på slutten er det bare en liten eksplosjon som gjør at faller fra hverandre.

I begynnelsen av spillet har du jo vært uvirksom i 6mnd...fordi du sprengte et mass relay som tok ut et helt solsystem. Men når de sprenger på slutten så sprenger de egentlig ikke de bare faller fra hverandre. Riiiight. Godt at de forklarte dette nøye.

 

Til de som snakker om at slutten er en hallusinasjon/indoctrination. Javel. Men i så fall er det ikke en slutt...slutten er ikke en slutt! What?

 

Ble gitt ut en app på iPhone, om produksjonen av ME3, med bilde av en side der Mac selv sine tanker om slutten er: yTeXw.jpg

 

LOTS OF SPECULATION FROM EVERYONE! Joda...det har de fått. Men det er like fordømt ikke en bra slutt.

 

Btw, catalyst-guttungen sier jo "The Reapers are my solution." Altså lagde han Reapers. Og så sier han "The created will always rise up against the creator." og bruker det som argument for at de må høste inn avansert organisk liv hvert 50,000de år. Øh...om dette er tilfellet, hvorfor har ikke reapers gjort opprør mot ham på gudene vet hvor mange år? Snakker om paradoks.

 

 

Vil avslutte med noen artige ting som har kommet av hele greia i alle fall.

Marauder Shields, the end boss!

Omtrent min reaksjon på slutten

Lenke til kommentar

Spilte gjennom det siste oppdraget igjen etter at noen sa at Shepard pustet helt på slutten. Så ikke dette i min playthrough, men så det på youtube. Han ligger på jorda på et sted som kan være stedet han ble truffet av laseren til Reaperen og tar et åndedrag før scenen slutter.

 

Det faktum sammen med hvor usannsynlig, teit og motsigende alt som skjer og blir sagt på citadel/crucible er så er den eneste måten jeg klarer å se slutten på at Shepard ble liggende døende ved strålen opp til Citadel og drømte eller whatnot alt som skjer etterpå før vi får se at han våkner helt til slutt.

 

Har også lest at mange mener han ble indoktrinert og det kunne vært sannsynlig hadde det ikke vært for at han "våkner opp" på jorda. Det går ikke an om han gjorde de tingene på crucible/citadel.

 

Men at slutten var slutten slik den tilsynelatende utspilte seg det kjøper jeg ikke for fem øre. Så dårlig er ikke Bioware. Det var alt for mange plot holes, motsigelser og direkte feil i den slutten til at den kunne vært noe som helst annet enn en drøm av noe slag.

 

For min del så foretrekker jeg at det er slik. Jeg hadde håpet på en skikkelig dyster slutt på serien ettersom alt som ble sagt opp gjennom serien la opp til at det var umulig å lykkes. I tillegg er det nå lett for Bioware å utvide med DLC om de ønsker det.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Jeg trodde de fleste skjønte at slutten er en hallusinasjon? Har dere ikke tenkt over absurditen i møtene med The Illusive Man og Anderson?

 

Helt fra Harbinger knocker deg ut hallusinerer Shepard. Dere kan lese mer utfyllende om dette på BSN. Det vil sannsynligvis komme ut en DLC som følger opp slutten. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

 

Det gir ingen mening, hvertfall hvis man så den eldre mannen og barnet etter rulleteksten, der mannen fortalte historier om Shepard til barnet som var med han mens de var ute å så på stjernene. Tror han var kalt "Stargazer" eller noe.

 

 

EDIT: Og hvis man ødelegger en Mass Relay så ødelegger man solsystemet den er i! Dette har BioWare/BioUnaware også glemt der de satt å skrev den 15-20 minutter lange slutten på 3 minutter.

 

 

Kom også over denne "teori" videoen. Finner noe interessant, men slutten er bare helt uforståelig for min del. http://www.youtube.com/watch?v=PZ7bsIpEKIg

 

Denne gutten er noe som kun Shepard ser. Merkelig, og syns videoen bringer opp noen interessante punkter, men ikke nok til å få meg overbevist om at BioWare ikke bare har vært sloppy.

 

Fikk ikke denne slutten, og gidder faktisk ikke spille mer for den før BioWare kommenterer ytterligere angående Closure DLC.

http://www.youtube.com/watch?v=QSnituXXEGA

 

Var en på YouTube som skrev at dette er enten den mest geniale eller elendige slutten noensinne - iom at alle "sluttene" har noe etter rulleteksten, og den ene viser tydelig at Shepard våkner, og en der en gammel mann sier at han har 1 historie til om Shepard.

Endret av itzTheTruth
Lenke til kommentar

Andre ting som er uforklarlige (har sikkert vært nevnt tidligere) er at f.eks. de kompanjongene du hadde med deg nede på jorden i det siste oppdraget plutselig befinner seg om bord i Normandy, ref. slutten der folk kommer ut av vraket. Hvordan i all verden skjedde dette? Når ble de plukket opp? Deserterte Joker fra kampen i rommet, landet blant alle Reaperne og hentet folk opp i løpet av 3 sekunder?

Endret av Kharan
Lenke til kommentar

Jeg trodde de fleste skjønte at slutten er en hallusinasjon? Har dere ikke tenkt over absurditen i møtene med The Illusive Man og Anderson?

 

Helt fra Harbinger knocker deg ut hallusinerer Shepard. Dere kan lese mer utfyllende om dette på BSN. Det vil sannsynligvis komme ut en DLC som følger opp slutten. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

 

Det gir ingen mening, hvertfall hvis man så den eldre mannen og barnet etter rulleteksten, der mannen fortalte historier om Shepard til barnet som var med han mens de var ute å så på stjernene. Tror han var kalt "Stargazer" eller noe.

 

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva den gamle mannen og gutten sier etter rulleteksten, men kan ikke se for meg at de sier noe der som gjør det umulig at slutten var en drøm/hallusinasjon? Det kan f.eks ha vært i neste "cycle", eller mens reaperne fortsatt holdt på, eller etter at reaperne er overvunnet, men at det skjer i en fremtidig DLC?

 

Jeg er i alle fall enig med Rottweilersnus om at det må ha vært en drøm/hallusinasjon.

 

Det er så mye som skjer i slutten som må ha vært gjort med vilje av Bioware, dvs. ikke ting som har skjedd ved tilfeldigheter eller at de ble oversett ved en glipp.

 

- Shepard sin pistol har uendelig ammo. Dette faktum alene er nok til at dette ikke var virkelig for min del. De lagde ikke en pistol med uendelig ammo ved en glipp, de gjorde det med vilje.

 

I tillegg er det en milliard andre ting som ikke henger på greip som f.eks det Kharan sier om at plutselig er hele crewet ditt på vei vekk i Normandy. Folk du nettopp hadde ved din side.

 

Bioware lagde ikke 3 spill med gjennomgående solid backstory for så å lage en bullshit magisk slutt på det hele hvor nesten ingenting har rot i spillets virkelighet. :)

Lenke til kommentar

Han ligger på jorda på et sted som kan være stedet han ble truffet av laseren til Reaperen og tar et åndedrag før scenen slutter.

 

Hvordan vet vi egentlig at det er på jorda, og ikke på the Citadel? (I den slutten der Shepard trekker pusten på slutten, eksploderer ikke Citadel, men du ser armene lukke seg.)

 

Btw, visste dere at den gamle gubben i slutten voices av ingen ringere enn Buzz Aldrin?

 

Bioware lagde ikke 3 spill med gjennomgående solid backstory for så å lage en bullshit magisk slutt på det hele hvor nesten ingenting har rot i spillets virkelighet.

 

Utrolig hva folk kan få seg til, om de bare klarer å lure seg selv til å tro at de skal lage kunst.

Lenke til kommentar
EDIT: Og hvis man ødelegger en Mass Relay så ødelegger man solsystemet den er i! Dette har BioWare/BioUnaware også glemt der de satt å skrev den 15-20 minutter lange slutten på 3 minutter.

 

Eh, nei? Du ødelegger bare reapers, ingenting annet. (eller kontrollerer de, eller synthesiser)

 

 

 

Alle spekulasjonene om indoktrinering, og halusinasjoner er feil. Slutten er slik slutter er nå, ikke noe hokus pokus.

 

MEN, BioWare kommer til å bukke under for presset, og kanskje LAGE en av disse avsluttningene, men det var aldri ment å være noe mer enn det vi har sett til nå. Så slutt med de avanserte teoriene deres, de er alle feil. (inntill videre).

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
EDIT: Og hvis man ødelegger en Mass Relay så ødelegger man solsystemet den er i! Dette har BioWare/BioUnaware også glemt der de satt å skrev den 15-20 minutter lange slutten på 3 minutter.

 

Eh, nei? Du ødelegger bare reapers, ingenting annet. (eller kontrollerer de, eller synthesiser)

Da spilte du aldri Arrival-DLCen i Mass Effect 2. Der skjedde nettopp det at hele solsystemet strøk med da Mass Relayet ble ødelagt.

Lenke til kommentar

http://www.shamusyou...5395#more-15395

 

Fornøyelig oppsummering av slutten.

 

The explanation for the Reapers is that they destroy all life, every 50,000 years, in order to fix the problem of synthetics rising up and killing their organic masters. This is akin to, “You burned dinner, so I have incinerated the city to save you from the dangers of a kitchen fire.”
Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...