Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom en oppsummering av teoriene om at det var hallusinasjoner/indoktrinering, så gir det nå for meg mest mening at han var indoktrinert. Spilte også gjennom slutten en gang til, og så blant annet at Garrus og James var borte (de løp ned med meg) da jeg bleknocka ut av Harbinger. Videre så var det mye rart da jeg kom opp til Citadel. Anderson sa at han hadde fulgt etter meg, med én gang jeg hadde kommet opp til Citadel, men han var ikke bak meg. Og han beskrev egentlig det Shephard så, nemlig at det egentlig bare var Collector base som hjernen hans husket. Videre så forklarte Anderson akkurat hva Shephard så, og rett før du kommer inn til kontrollrommet så sier anderson igjen det shephard ser, og han sier at han går opp den bakken og inn til kontrollrommet. Jeg ser ingen Anderson foran meg, men da jeg gikk opp den bakken stod han der. Men hva har det å si? Jo , det var den eneste inngangen. Anderson kunne ikke ha kommet inn. Anderson er mer eller mindre ditt eget speilbilde (Shephard sitt) og Illusive Man er ditt renegade speilbilde og/eller Reapers sitt forsøk på å kontrollere deg.

 

Videre når du kommer opp til kontrollsenteret så gir egentlig ingenting mening. Og the catalyst (eller harbinger?) er et redskap for å kontrollere deg/shephard. Det startet allerede på jorden med at den lille gutten ble sendt ut for å fucke med hjernen din. For å si det kort: The Reapers vil at du IKKE skal drepe dem (det er også den eneste måten du selv kan overleve på), men vil at du enten skal ta kontroll over dem eller synthetis. Hvis du tar kontroll over reapers, så ender det egentlig med at indoktrineringen er full endt og de har tatt kontroll over deg, og hvis du tar synthetis så skjer det samme. En interessant ting jeg husket var en samtale med Legion i ME2, han sa noe som dette: "You are becoming Reapers". Og advarte meg mot å følge den veien the Reapers ville at ejg skulle følge. Det betyr med andre ord at hvis man velger syntethis (som jeg gjorde) så blir man reapers, eller iallefall det reapers ville at du skulle bli. Videre så sa også Sovereign i ME1 (eller harbinger i ME2 husker ikke helt): "We are your destruction through salvation". Dette betyr med andre ord at hvis du gjør det reapers vil, så blir du indoktrinert og blir en del av dem og deres mål, hvis du ødelegger dem, bryter du ut av indoktrineringen samtidig som at du dreper reapers (eller kanskje du bare bryter ut av indroktineringen). Videre så for meg så virker også det siste klippet noe om det kommer noe mer, da den lille gutten vil høre en ny historie om "The Shephard" og faren skal fortelle det, selv om han akkurat har fortalt en historie om the shephard (ME1, 2 og 3).

 

Kan komme med mer senere når jeg ikke er opptatt, og da også med fysiske bevis (slik jeg ser det) som viser at det er indoktrinering.

 

Videre så fant jeg også en artikkel der Bioware selv sier at de ville lage en mindfuck slutt og ville polarisere fansene mellom to slutter (altså da den vi får foran øynene våre og at det bare var indoktrinering).

 

EDIT: Synes også at slutten jeg trodde på/catalyst (aller først før jeg virkelig satt meg inn i det) forteller deg er interessant. Og gir egentlig mening ved at Reapers dreper avansert organisk liv slik at de ikke bygger syntetics som vil drepe ALL liv (da også biller, løver, mindre avanserte sivilisasjoner, bakterier etc) og dermed så sikrer de at organisk liv ikke dør ut. Det jeg lurer på om er om the reapers er syntethis eller syntethics som gjorde opprør mot sine skapere.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Synes også at slutten jeg trodde på/catalyst forteller deg er interessant. Og gir egentlig mening ved at Reapers dreper avansert organisk liv slik at de ikke bygger syntetics som vil drepe ALL liv (da også biller, løver, mindre avanserte sivilisasjoner, bakterier etc) og dermed så sikrer de at organisk liv ikke dør ut. Det jeg lurer på om er om the reapers er syntethis eller syntethics som gjorde opprør mot sine skapere.

Tøv: Maskiner dreper intelligent liv for at det intelligente livet ikke skal bli drept av maskiner skapt av intelligent liv.

Stemmer bra med Sovereign: Vår eksistens er av grunner dere ikke kan begripe

 

Sannsynligvis det verste plothullet i serien der.

Lenke til kommentar
EDIT: Synes også at slutten jeg trodde på/catalyst forteller deg er interessant. Og gir egentlig mening ved at Reapers dreper avansert organisk liv slik at de ikke bygger syntetics som vil drepe ALL liv (da også biller, løver, mindre avanserte sivilisasjoner, bakterier etc) og dermed så sikrer de at organisk liv ikke dør ut. Det jeg lurer på om er om the reapers er syntethis eller syntethics som gjorde opprør mot sine skapere.
Tøv: Maskiner dreper intelligent liv for at det intelligente livet ikke skal bli drept av maskiner skapt av intelligent liv. Stemmer bra med Sovereign: Vår eksistens er av grunner dere ikke kan begripe Sannsynligvis det verste plothullet i serien der.

 

Ja men de redder (altså ikke dreper) de som ikke er like langt på vei, feks menneskene ved forrige syklus og nå en annen rase som heter Yagh hvis jeg ikke husker helt feil. Og sånn jeg har forstått det så vil syntetics (ifølge reapers) drepe alt liv, så sånn sett så redder reapers fremtidig og eksisterende organisk liv ved å drepe de som har kommet frem til det stadiet der de kommer til å utvikle syntestisk liv.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Ja men de redder (altså ikke dreper) de som ikke er like langt på vei, feks menneskene ved forrige syklus og nå en annen rase som heter Yagh eller noe sånt.

Du kan ikke påstå at man "redder" en rase ved å drepe alle medlemmene og bruke oppgulpet de kverner ut av de døde for å fôre en ny Reaper? Det er ikke redning, det er utryddelse.

 

EDIT:

Misforsto, men det er fortsatt en totalt idiotisk måte å "løse" problemet på. Det eneste man oppnår er at andre arter får vokse opp for å bli drept. Det redder ingen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Du kan ikke påstå at man "redder" en rase ved å drepe alle medlemmene og bruke oppgulpet de kverner ut av de døde for å fôre en ny Reaper? Det er ikke redning, det er utryddelse.

 

EDIT:

Misforsto, men det er fortsatt en totalt idiotisk måte å "løse" problemet på. Det eneste man oppnår er at andre arter får vokse opp for å bli drept. Det redder ingen

 

Jo fra deres synspunkt så redder de alt organisk liv på langt sikt. De bryr seg ikke om det er protheans eller mennesker som regjerer i universet, de bryr seg bare om at organisk liv skal fortsette og ikke bli utslettet av syntetisk liv.

 

Det jeg imidlertidig ikke da skjønner er følgende: Er Reapers selv syntetisk? Eller er de "the pinnachle of evelution" som jeg tror at sovereign sa, altså er de er syntethis. For hvis de er syntetiske så er jo det et paradoks i seg selv, hvorfor skal de da være så mye mer "moralske" enn annet syntetisk liv? Og gjorde de opprør mot sine skapere, og the catalyst som vi så er bare et produkt av den siste løsningen til disse skaperne? Og hvorfor gjør ikke da reapers opprør mot denne da?

 

Eller så er de syntethis noe som gir mening siden de tar organisk liv (som kun de finner verdig/bra nok, nå mennesker og ikke protheans ved forrige syklus) og da slår sammen store AI skip og organisk liv til det vi kjenner som reapers.

 

Men jeg finner (mer håper) på at svaret er at shephard ble indoktrinert, men det kan godt hende at det er sannheten at reapers skal sikre organisk liv. Uansett så liker jeg den slutten ganske godt, siden den gir mye rom for egne tolkninger og egne tanker og slutter istedenfor at bioware sier at sånn er det bare.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Det jeg imidlertidig ikke da skjønner er følgende: Er Reapers selv syntetisk? Eller er de "the pinnachle of evelution" som jeg tror at sovereign sa, altså er de er syntethis. For hvis de er syntetiske så er jo det et paradoks i seg selv, hvorfor skal de da være så mye mer "moralske" enn annet syntetisk liv? Og gjorde de opprør mot sine skapere, og the catalyst som vi så er bare et produkt av den siste løsningen til disse skaperne? Og hvorfor gjør ikke da reapers opprør mot denne da?

 

Eller så er de syntethis noe som gir mening siden de tar organisk liv (som kun de finner verdig/bra nok, nå mennesker og ikke protheans ved forrige syklus) og da slår sammen store AI skip og organisk liv til det vi kjenner som reapers.

 

Men jeg finner (mer håper) på at svaret er at shephard ble indoktrinert, men det kan godt hende at det er sannheten at reapers skal sikre organisk liv. Uansett så liker jeg den slutten ganske godt, siden den gir mye rom for egne tolkninger og egne tanker og slutter istedenfor at bioware sier at sånn er det bare.

Reapers er syntetiske ja, det er nettopp det som gjør at alt faller i grus: Vi er AI som redder dere fra andre AIer, vi er ikke korrupte og vil ikke skade organisk liv, derfor dreper vi dere.

 

Eneste indoktrineringen gjør er å gi Bioware en "ok" unnskyldning for å ha laget et idiotisk skript.

 

 

"And it’s free."

 

"You’re welcome."

Welcome? Dere gir oss noe vi ærlig talt skulle hatt fra dag 1, dette er like ille som Crysis 2s dx11-utvidelse.

Lenke til kommentar
Det jeg imidlertidig ikke da skjønner er følgende: Er Reapers selv syntetisk? Eller er de "the pinnachle of evelution" som jeg tror at sovereign sa, altså er de er syntethis. For hvis de er syntetiske så er jo det et paradoks i seg selv, hvorfor skal de da være så mye mer "moralske" enn annet syntetisk liv? Og gjorde de opprør mot sine skapere, og the catalyst som vi så er bare et produkt av den siste løsningen til disse skaperne? Og hvorfor gjør ikke da reapers opprør mot denne da? Eller så er de syntethis noe som gir mening siden de tar organisk liv (som kun de finner verdig/bra nok, nå mennesker og ikke protheans ved forrige syklus) og da slår sammen store AI skip og organisk liv til det vi kjenner som reapers. Men jeg finner (mer håper) på at svaret er at shephard ble indoktrinert, men det kan godt hende at det er sannheten at reapers skal sikre organisk liv. Uansett så liker jeg den slutten ganske godt, siden den gir mye rom for egne tolkninger og egne tanker og slutter istedenfor at bioware sier at sånn er det bare.
Reapers er syntetiske ja, det er nettopp det som gjør at alt faller i grus: Vi er AI som redder dere fra andre AIer, vi er ikke korrupte og vil ikke skade organisk liv, derfor dreper vi dere. Eneste indoktrineringen gjør er å gi Bioware en "ok" unnskyldning for å ha laget et idiotisk skript.

 

Men sikker på at de er syntetiske? Ifølge Sovereign så er de evolusjonært sett det ultimate, de kan ikke evolusjonere videre, de er perfekte. Han sier også at vi [reapers] bare er og er uten for deres [organiske liv] fatteevnte. Og reapers er også avhengig av å få organisk liv for å bli konstruert. Da blir det jo organisk og syntetisk liv slått sammen, akkurat som i syntethis. Og the catalyst beskriver også syntethis som: "The pinnacle of evelution", noe Sovereign beskrev reapers som. Og igjen: Han sa som sagt at vi ikke kan fatte hva eller hvem de er, altså vi hadde ikke tenkt oss at reapers er syntethis. Vi bare regnet med at de var AI/syntetisk pga det var det eneste vi visste om, syntethis var utenfor vår fatteevne og fantasi.

 

Edit: Og jeg skjønner ikke helt hva som skal bryte med historien til ME1 og/eller ME2. Sovereign sa: "We impose order on the chaos of organic evelution. You exist because we allow it, and you will end when we demand it", det stemmer godt med hva the catalyst sa. De bringer orden til kaoset vi skaper, og kaoset er syntetisk liv. Og vi lever kun fordi at syntetisk liv ikke har utslettet oss, ironisk nok ved at et annet syntetisk/syntethis liv dreper de mest avanserte sivilisasjonene. Og de dreper oss når vi har kommet for langt i evelusjonen. Sånn sett så passer sitatet til Sovereign og forklaringen til the catalyst perfekt sammen, slik jeg ser det.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Høres ut som om noen(les: EA) ikke ville utsette release så bioware måtte ty til en nødløsning

Ren spekulasjon. Du vet da selvsagt at Mass Effect 3 egentlig skulle utgis i 2011 men ble utsatt pga at spillet måtte finpusses?

 

og tydelig vis så hadde også slutten på ME3 lekket ut på et tidspunkt slik at en ny måtte skrives, sett at dette har blitt nevnt ekstremt mange ganger nå, skal se om jeg finner en faktisk kilde.

 

I'll also just leave this here: http://www.youtube.com/watch?v=rPelM2hwhJA

 

postet dette i mass effect 3 tråden også, slenger det like gjerne med her da det er relevant:

 

 

Det kan virke som om det er noe på gang her ja...... skal bli spennende å se hva som skjer.

 

http://www.reddit.co...nitely_hinting/

 

edit: Slenger inn litt mer

 

 

http://www.reddit.co...of_mass/c40sq1z

 

Om bioware "pulled something like this off" så er det genialt, helvettes fustrerende men genialt, men selv om jeg tror at fanbasen bare griper etter strå så kommer det hint i alle retninger, inkludert bioware at det er noe i mosen. men fram til at vi har faste fakta så er jeg enkelt og greit bare skuffa.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

enda et hull i logikken i dette manuset som gjør at slutten virker som en halvgjort spøk. Greit nok at slutten på mass effect serien skulle skape diskusjon altså, men det er et langt steg mellom diskusjon og massive pengeinnsamlinger og opprørstilstander på så godt som alle nettfora

Lenke til kommentar

Om Reapers eksisterer for å beskytte organiske raser mot syntetiske maskiner, hvorfor utrydder dem ikke bare maskinene? Hvorfor må de utrydde menneskeheten osv?

 

De er for late. Hvorfor følge med hele tiden i tilfelle en ny rase maskiner skulle dukke opp når de heller kan utrydde alt med jevne mellomrom :wallbash:

 

 

Hvis Starchild sjefer over The Citadel, hvorfor aktiverer den ikke bare Mass Relayet slik at Sovereign slipper å styre slik for å gjøre samme greia?

Endret av Joakim vas Normandy
Lenke til kommentar

det er en sånn gudegreie, skal liksom stikke nesa si borti alt uten å gjøre noe, når man har krefter til å gjøre akkurat som man vil med alt så må man jo bruke de for å veilede i riktig retning gjennom hint og mye jobb. noe annet hadde jo vært kjedelig.

 

EDIT: noen har snoket rundt i filene til ME3 og hint til at det er fler slutter på spillet :D :D!!!!!

 

 

7FTOX.jpg

 

 

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Om Reapers eksisterer for å beskytte organiske raser mot syntetiske maskiner, hvorfor utrydder dem ikke bare maskinene? Hvorfor må de utrydde menneskeheten osv?
Fordi at i deres øyne vil organisk liv bare skape nye "onde" maskiner. Reapers ser KUN på det store bildet, de bryr seg ikke om individene som dør, de er ikke styrt av følelser og etikk, de er drevet av logikk, rasjonalitet og makt. Hvis de lar organsik liv utvikle syntetisk liv, så vil de oppnå singularitet og utrydde ALL form for (alt fra bakterier til intellegient liv) og det vil de unngå. De tenker sånn (som også renegade shephard): Drep/utrydd 10 milliarder individer for at 20 milliarder kan leve. Noe som også kan være en grunn til at de ikke bare utrydder det syntetiske livet, mener jeg kan også være at den aller første (eller en av de første) formene for intelligent organisk liv ville være udødelig, og de skapte reapers (altså harbinger) og begynte å skape flere og flere reapers, og de så dette som det absolutte toppunktet innen evelusjonen. Og mass- realysene fungerer som et bur, sånn at de ikke utvikler seg på egenhånd og kan evt overvinne reapers og/eller bli enda mektigere. Derfor tar de å høster det beste innenfor organisk liv og konstrurerer nye reapers. Altså de vil ikke at syntetisk liv skal utslette organisk, samtidig som at de høster organisk liv slik at de selv alltid vil være på topp og ubestridt.

 

EDIT: Kan hende det med at syntetisk liv vil drepe alt organsik liv enten er en faktisk årsak som de tror på ELLER så bruker de det kun som en unnskyldning/casus belli ovenfor organisk liv. Det er ikke sikkert at Shephard er den eneste som har møtt the catalyst, kanskje også Saren ble indoktrinert og gitt de samme alternativene? Kanskje det også har vært individer av andre raser/arter som har stått ovenfor det samme valget. Det kan være svært sannsynlig, og reapers legger det frem som at uten oss så vil dere dø uansett, derfor kom med oss og bli reapers, og vi vil være "your salvation through destruction", det behøver ikke nødvendigvis å være sant det reapers forklarer. Kan hende at de lyver og overtaler deg til å følge deres vei. Litt som da USA sa at Irak var terrorister og hadde masseødeleggelsesvåpen og de som ikke er med oss er våre fiender. Bare at reapers så klart har en MYE verre agenda.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ok, headeren på tråden advarer mot store spoilere, så jeg gjemmer ikke noe tekst her.

 

OP nevner 3 ulike slutter, jeg har klart å finne 2 av de. Men den 3 (synthesis ending), hvordan kommer man til den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...