Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

enda et hull i logikken i dette manuset som gjør at slutten virker som en halvgjort spøk. Greit nok at slutten på mass effect serien skulle skape diskusjon altså, men det er et langt steg mellom diskusjon og massive pengeinnsamlinger og opprørstilstander på så godt som alle nettfora

Kan umulig være denne slutten som er endelig. Det er alt for mange løse tråder. Faktisk såpass mange at man ikke kan kalle det en slutt. Det er en cliff hanger og jeg er gankse overbevist om at BW kommer med en DLC der man får en ordentlig slutt på serien. Blir overrasket hvis det ikke skjer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett pill råttent gjort med tanke på de få som fortsatt ikke har internett hele tiden og kjøper det retail. Genialt, idiotisk, jeg er forbannet. Jeg kjøpte mass effect 3 for å få slutten på trilogien og endelig lagt det til sides, også skjer driten her.....

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å riste følelsen av at de to siste oppdragene (Cerberus og Jorda) egentlig blir fortalt av bestefaren i slutten. Og at hvilken som helst slutt egentlig er "feil", men ansett som "den rette" i bestefarens levetid. Litt som Bibelen kanskje...

 

Jeg har faktisk litt tro på at BioWare spyr ut en gratis DLC (The Truth), som forteller hva som egentlig skjedde i de to siste oppdragene. Og at vi dermed får en skikkelig slutt, som også forklarer hvorfor de ikke "kan reise til stjernene" i bestefarens levetid.

 

Hvis ikke så er det som det blir sagt her i tråden - slutten åpner for noen digre svarte plot-hull som ikke ligner grisen.

 

"The ending was phoned in. They Michael Bayed it - slapped on some pretty lights and huge explosions! Done and done!"

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Uansett pill råttent gjort med tanke på de få som fortsatt ikke har internett hele tiden og kjøper det retail. Genialt, idiotisk, jeg er forbannet. Jeg kjøpte mass effect 3 for å få slutten på trilogien og endelig lagt det til sides, også skjer driten her.....

Helt enig. Sitter litt med samme følelse som Scott hadde når han nådde sydpolen og fant det norske flagget. All that effort for nothing
Lenke til kommentar

Er en ting som ingen av teoriene forklarer: Hvorfor reaperne gjør det de gjør. For min del er definisjonen av en dårlig skurk en som ikke har noen motivasjon for å gjøre det han/hun/det gjør. Det finnes ingen i virkeligheten som er ond bare for å være ond, de har vanligvis ett mål om enn forskrudd logikken deres måtte være.

 

Men reaperne finner jeg ikke tegn til logikk i hva de driver med. De ser ikke ut til å bry seg særlig om organiske, faktisk ser de direkte ut til å hate eksistensen deres. Så hvorfor bryr de seg om organiske overlever når de ser ut til å hate de? Og om de ikke hater organiske så er det merkelig hvordan de ser ut til å gå utav veien for å bruke terror for å oppnå det de vil.

 

Og igjen, som andre har påpekt: Hvorfor ikke bare ødelegge syntetiske når de dukker opp og problemet løst? Faktisk ER syntetiske (geth) allerede laget og de blir slått tilbake av rasen som skapte de.

 

Fatter heller ikke hvordan indoktrinering kan forklare slutten, hva har det å si hva ett eneste menneske tror idet de dør når hele rasen skal utslettes?

Lenke til kommentar

Reaperlogikk-greiene: Man har helt siden Mass Effect 1 ikke fått noen annen forklaring fra en Reaper enn at "det er utenfor din menneskelige forståelse og fatning".

 

Jeg velger iallefall å tro at dette ikke er slutten. Jeg vet ikke hvilken teori jeg skal lene meg på, eller om jeg skal lene meg noe mer på en av dem enn de andre i det hele tatt. Sånn som jeg sitter her nå, proppfull av spørsmålstegn og forvirring , velger jeg å tro at BioWare har kontroll på situasjonen. Selv om det er en ufattelig dust form for kontroll. Det være noe mer enn dette.

 

Slenger med en av videoene om en av indoktrineringsteoriene for moro skyld.

 

Lenke til kommentar

Fatter heller ikke hvordan indoktrinering kan forklare slutten, hva har det å si hva ett eneste menneske tror idet de dør når hele rasen skal utslettes?

Teorien er at Reaperne får Shepard (og spilleren) til å gå bort ifra å ødelegge dem og å velge noe annet enn og fullføre oppdraget som planlagt.

Lenke til kommentar

Shepard er ikke et vanlig menneske da, igjennom store deler av ME2 driver Harbinger og roper at de må ta vare på Shepard. I Arrival er Shepard slått ut ganske lenge, men likevel blir ikke drept av de indoktrinerte.

Reaperne har tydeligvis en eller annen plan for Shepard. Må huske på at om det ikke var for Shepard ville Saren ha klart det han skulle, og Reaperne ville vært her for lenge siden. Om Shepard blir indoktrinert, hvilket håp har resten av rasene i galaksen til å stoppe dem?

Lenke til kommentar

Reaperlogikk-greiene: Man har helt siden Mass Effect 1 ikke fått noen annen forklaring fra en Reaper enn at "det er utenfor din menneskelige forståelse og fatning".

 

Jeg velger iallefall å tro at dette ikke er slutten. Jeg vet ikke hvilken teori jeg skal lene meg på, eller om jeg skal lene meg noe mer på en av dem enn de andre i det hele tatt. Sånn som jeg sitter her nå, proppfull av spørsmålstegn og forvirring , velger jeg å tro at BioWare har kontroll på situasjonen. Selv om det er en ufattelig dust form for kontroll. Det være noe mer enn dette.

 

Slenger med en av videoene om en av indoktrineringsteoriene for moro skyld.

 

http://www.youtube.com/watch?v=PZ7bsIpEKIg

 

Det med "utenfor din fatteevne" er for meg en fattigmanns unnskyldning fra skribentene. Mennesker har skrevet det og enten har de laget en forklaring eller en billig unnskyldning for å slippe. For jeg tror ikke mennesker kan lage noe som er over ens egen fatteevne. Noens? Ja, alle? Nei.

 

Forklarer egentlig ikke slutten hvor bestefaren står og forteller historien om "The Shepard" til barnebarnet. Er Shepard indoktrinert dør menneskeheten, så hvor kommer bestefaren fra?

 

Jeg håper det er noe mer enn det jeg fikk inntrykk av, ellers er det sannsynligvis siste Bioware spill jeg spiller.

Lenke til kommentar

Forklarer egentlig ikke slutten hvor bestefaren står og forteller historien om "The Shepard" til barnebarnet. Er Shepard indoktrinert dør menneskeheten, så hvor kommer bestefaren fra?

Litt av tingen er at det ikke bare er Shepard som er indoktrinert, men også du som spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med "utenfor din fatteevne" er for meg en fattigmanns unnskyldning fra skribentene. Mennesker har skrevet det og enten har de laget en forklaring eller en billig unnskyldning for å slippe. For jeg tror ikke mennesker kan lage noe som er over ens egen fatteevne. Noens? Ja, alle? Nei.

 

Forklarer egentlig ikke slutten hvor bestefaren står og forteller historien om "The Shepard" til barnebarnet. Er Shepard indoktrinert dør menneskeheten, så hvor kommer bestefaren fra?

 

Jeg håper det er noe mer enn det jeg fikk inntrykk av, ellers er det sannsynligvis siste Bioware spill jeg spiller.

Relativitetsteorien er påstått å være utenfor 99.9% av befolkningens fatteevne så vidt jeg vet, om Mac Walters eller Drew Karpyshyn er så intelligente er jeg derimot meget skeptisk til.

 

Slutten forklarer ingenting nei, men det er mye rart gjennom spillet:

q2SVs5b.png

Lenke til kommentar

Forklarer egentlig ikke slutten hvor bestefaren står og forteller historien om "The Shepard" til barnebarnet. Er Shepard indoktrinert dør menneskeheten, så hvor kommer bestefaren fra?

Litt av tingen er at det ikke bare er Shepard som er indoktrinert, men også du som spiller.

 

Jaha? Så jeg er ett menneske som besitter avansert teknologi som lar meg kontrollere ett annet vesen i ett alternativt univers som er utrolig avansert takket være dark matter teknologi? Det virker jo ikke som dårlig skriving i det hele tatt...

 

Som noen andre sa tidligere så kommer nok bioware til å hoppe på fan endingen bare så de kan klappe seg selv på skulderen og si seg fornøyd. Tviler jeg kommer til å bli noe mer fornøyd med indoktrinerings slutten siden det strengt tatt ikke forklarer noe særlig mer av de store spørsmålene man sitter med gjennom spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er iallefall det jeg får ut av indoktrinasjonsteoriene, og det jeg håper er det Bioware faktisk hadde planlagt:

 

Når Harbinger lander helt på slutten da man skal løpe inn i portalen til Citadel knuser han all motstand. Ingen kommer seg opp til Citadel. Ikke Shepard heller. Harbinger dreper/stopper alle som prøvde. Mens Shepard er slått ut på bakken i London prøver Harbinger å ta over Shepard gjennom indoktrinering. Hvordan? Ved å få Shepard til å gi etter. Hvorfor? Fordi en Reaper-styrt Shepard er verdt mer for dem enn en død Shepard. Om Harbinger kan styre Shepard som en dokke kan Reaperne f.eks bruke han til å lokke frem de som fremdeles gjør motstand.

 

Alt fra når Harbinger stopper kappløpet mot portalen og frem til slutten er indoktrinering. Med andre ord: Inni Shepard sitt hode. Når man er i The Citadel og The Illusive Man sikter på Anderson så er det en RENEGADE ACTION å redde Anderson. Å skyte The Illusive Man før han skyter deg er også en RENEGADE ACTION. Begge disse er klare PARAGON ACTIONS egentlig .Harbinger prøver å fortelle Shepard, og deg som spiller, at det å kjempe imot er galt - altså en RENEGADE ACTION. Harbinger kødder med Shepard/spilleren sitt hode og forvrenger hva som oppfattes som rett og galt. Hva som er PARAGON og hva som er RENEGADE er altså byttet om. Om Shepard gir etter, "dør" eller på en annen måte slutter å kjempe imot under indoktrinasjonsforsøket så lykkes indoktrinasjonen og Harbinger kontrollerer han. Det er derfor han vil at spilleren/Shepard skal tro det er galt å fortsette og kjempe mot Reaperne - slik at han knekker sinnet til Shepard og kan ta over kontrollen. I praksis kjemper man mot indoktrinasjoen ved å utføre disse handlingene som Harbinger prøver å tvinge deg til og tro at er RENEGADE.

 

Legg merke til at valget for å prøve å kontrollere Reaperne er i blå farger. Dette er igjen et resultat av indoktrinasjonen. Harbinger prøver å tvinge hjernen til Shepard (og også spilleren) til å tro at det å prøve og kontrollere dem er en PARAGON ACTION, mens det er egentlig RENEGADE. Å gå i en psykisk kamp mot en Reaper i håp om å kontrollere dem er dømt til å mislykkes. Det er derfor Harbinger vil at Shepard og spilleren skal tro at dette er det riktige (PARAGON) å gjøre. Fordi Harbinger kan med dette knekke Separd en gang for alle og fullføre indoktrinasjonen. Syntese (det midtre valget) er å underkaste seg Reapernes overbevisning om at en blanding av organisk og syntetisk liv er veien å gå, og å slutte og kjempe imot. I praksis er dette å overgi seg - ergo å slutte å kjempe, som igjen gjør indoktrinasjonen komplett. Harbinger vinner her også.

 

Disse to valgene er der for å appellere til to forskjellige typer Shepard/spillere. Det er den subtile forskjellen mellom en indoktrinert Illusive Man og en indoktrinert Saren. Reaperne fikk The Illusive Man til å tro at å kontrollere dem var det riktige og de fikk Saren til å tro det at og "bli i ett" med dem var det rette. Begge deler presentert for Shepard/spilleren som PARAGON ACTIONS. Begge deler ender opp med at Harbinger vinner - som eksemplifisert med The Illusive Man og Saren.

 

Det å fortsette å utføre RENEGADE ACTIONS derimot er å fortsette og kjempe imot indoktrinasjonen. Idèt du velger det som blir presentert som RENEGADE, altså å stoppe Reaperne forsvinner den lille gutten (Legg merke til at gutten - Harbinger sin projeksjon inn i Shepard sitt sinn - fortsetter å være tilstede hvis du velger og prøve å kontrollere Reaperne) og Shepard våkner igjen i ruinene i London - som sett i cutscenene etter valget. Indoktrinasjonen FEILET.

 

Det betyr altså at det finnes to dårlige og en "god" slutt. Den gode er rett og slett at Harbinger feilet. Han klarte ikke å knekke Shepard. Det betyr dog også at Reaperne ikke enda er slått og at de fremdeles er på jorda. Bioware avsluttet dermed Mass Effect 3 med en noe forvirrende, men likevel gigantisk cliffhanger (om teorien stemmer). Det betyr at fortsettelsen kan komme i form av DLC eller annen media. Noe som virker som en tung vekt å bære for DLC. Kanskje det rett og slett legger opp til et Mass Effect 4 - hvor Reaperne og de restrerende motstanderne fremdeles er i kamp - med DLC imellom.

Endret av Lakus
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Leste tre avsnitt, avfeier det du skriver som reinspikka piss, og gidder ikke lese mer. Hvorfor i all verden skal Renegade-valget for første gang i serien automatisk være feil valg?

 

Synes slutten er fantastisk. Akkurat så apokalyptisk og vag som jeg hadde håpet på. Det jeg liker minst med den er at Shepard overlever og man har nok War Assets. Mass Effect sett fra Shepards synsvinkel er over. Trist, men garantert ikke det siste vi får fra Mass Effect-universet.

Endret av DurinVIII
Lenke til kommentar

Haha, reinspikka piss ja.

 

Det er en teori fansen har laget om slutten av spillet, Durin. Hvorvidt du tror på den selv eller ikke er opp til deg selv, men blir litt dumt å kalle det for "reinspikka piss" når det passer med tematikken og hele greia man opplever i spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste tre avsnitt, avfeier det du skriver som reinspikka piss, og gidder ikke lese mer. Hvorfor i all verden skal Renegade-valget for første gang i serien automatisk være feil valg?

 

Synes slutten er fantastisk. Akkurat så apokalyptisk og vag som jeg hadde håpet på. Det jeg liker minst med den er at Shepard overlever og man har nok War Assets. Mass Effect sett fra Shepards synsvinkel er over. Trist, men garantert ikke det siste vi får fra Mass Effect-universet.

 

Ja, den er så vag at Joker klarer å plukke opp lagkameratene dine som ligger døde foran deg etter å ha blitt truffet av strålen, kjøre forbi Pluto og ut til Charon relayet, få dem opp på beina og i fin form og komme seg inn Mass travel før Shepard rekker å sprenge Mass Relay systemet. For å ikke å nevne at i Arrival døde over 300 000 batarians som følge av at Mass Relayet ble sprengt. Perfekt! :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...