Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Mass Effect 1 og 2 har jo vært enormt store spill, og har bygget opp forventningene våre til de grader. Og 3-eren er jo i samme stil, og bygger opp forventningen vår til en spetakulææær avslutning. Bare det å fyre av missiler på den siste Reaperen, mens man unngår de jævla Bansheene som dukker opp, får det til å boble og bruse i kroppen. Og så det siste kvarteret av spillet, gir deg en følelse av svik. Av tap. Av tomhet. Hundrevis av timer med oppbygging, flere år med venting... Til et usselt lite mageplask.

 

Viser bare hvor mye vi spillere elsker spillet.

Tror du må fyre opp de tidligere spillene og sammenligne hvordan serien har utviklet seg.

 

Mass Effect 3 er en film der du sitter og ser på John/Jane Shepard prate seg gjennom en rimelig dårlig historie nesten uten innvirkning på hva som faktisk skjer, for så å skyte deg gjennom 50-200 respawnende fiender med AI på nivå med en gullfisk med et utrolig ubalansert kampsystem.

 

Mass Effect 2 er en serie sidequests der du sitter og ser på X Shepard der du påvirker hvordan Shepard er som person, for så å skyte deg gjennom 20-50 fiender for så ny dialog.

 

ME3 bygget ikke opp til en spektakulær avslutning i mine øyne, at spillet ga deg 10% av valgene ME2 ga deg hjelper ikke akkurat på oppbygningen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det har blitt tatt opp her før, men hele triologien var faktisk skrevet før ME1 ble gitt ut (vel faktisk flere historier), men av en eller annen grunn ble historien de opprinnelig ville gå for byttet ut i ME3.

 

Flere husker kanskje at det i de to første ble sterkt hintet til en såkalt "mørk energi". I det originale plottet var all høyteknologi en konsekvens av denne energien, som etterhvert ville ekspandere og konsumere hele galaksen. En eldgammel sivilisasjon innså faren og transformerte seg selv om til reapers. Deretter utførte de høstingen for å både stagge energien, samt på en eller annen måte stoppe den.

 

Human reaper fra ME2 skulle faktisk vise seg å være løsningen på problemet, men den blåste jo shepard i filler.Grunnet alt som skjer i ME1 og 2 var reaperene veldig forsinket og armageddon skulle skje på slutten av ME3. Et av valgene da skulle etter sigende være å la reapers fikse problemet eller si "screw you guys" vi fikser dette på egenhånd.

 

Uansett hva man synes om dette alternative plottet (personlig elsker jeg det) så er det mye mer kontinuitet i det, enn det vi fikk servert.

 

Det gjør også at jeg tror slutten vi fikk servert var et mer eller mindre hastverksarbeid, og ikke mindblowing indoctriation slutten de mest skuffede av oss klynger seg til som et halmstrå. Hva Bioware faktisk ender opp med, med alle reaksjonene vi har sett, blir en helt annen sak.

 

Se forøvrig mer om hva jeg prater om her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=HUqAhKW7498

Endret av Wrathmont
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man liker slutten har man ikke skjønt den, eller fulgt med i timen opp igjennom spillene...

Liker man slutten bør man vurdere å gå tilbake til #insert random COD-title here#.

 

Hvorfor? Hva er det med slutten som ikke er bra? Fordi det ikke endte godt? Fordi de 3 valgene egentlig var ganske like?

 

Og trur du jeg er en xbox-kid tar du grovt feil. Forøvrig litt morsomt at du drar det inn, da Mass Effect på mange måter er RPG-verdenens COD. Sci-fi for massene.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at dette stemmer, men det hadde vært kult.

 

Slutten er kjempebra slik den står nå, imo.

Han påpeker de verste plothullene på slutten hvert fall. Gjennom spillet er det også enormt mange plothull, noe du tydeligvis ikke har lagt merke til.

 

Mass Effect startet som en Action-RPG med masse dialog du kunne påvirke og endte opp som en Third-Person-Shooter med masse obligatorisk dialog du ikke har noen påvirkning på.

 

Du kan jo ta en titt på en tidligere post i dette emnet.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til noen plotthull, men ikke på langt nær så mange som er ramset opp på diverse lister rundt på nettet. Og for å være ærlig trur jeg 90% av de ikke engang er plotthull, men produktet av alt for kritiske øyne fra spillere som på en eller annen måte føler seg snytt av å ikke ha fått en sukkersøt "The Alliance Wins!"-slutt.

 

Egentlig ikke noe mer enn et bevis på at BioWare her har et ansvar å avslutte serien på en måte fansen liker, og da må man sikte bredt og kjøre en klassisk hollywood-slutt, da det er dette publikummet serien har appelert til helt siden starten. På dette området dreit de seg ut.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

http://blog.bioware....012/03/21/4108/

 

ja nå begynner de å love nyheter i april om noe =) les hele posten.

 

Jeg sier ikke at de sluttene som er nå kan fjernes, men de gir jo ingenting verdig til en spiller som har brukt flere hundre timer på den her serien. Men det må jo finnes muligheter for at rpg der alle beslutninger skal bety noe å få til forskjellige slutter som passer over et bredere spekter for å gjøre flere mennesker tilfreds, enn bare 3 helt like slutter som ikke har noe innvirkning følelsemessig på serien eller deg selv.

 

Føler ikke at folket som krever eller ønsker ny slutt er barnslige eller krevende faktisk, handler om å investere penger og tid i produkter som du elsker og til slutt så blir du totalt side satt fordi noen plutselig glapp opp på skrivinga. Så mange spørsmål, så mange plott hull og ingenting logikk de siste 15 minuttene av spillet.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Om man liker slutten har man ikke skjønt den, eller fulgt med i timen opp igjennom spillene...

Liker man slutten bør man vurdere å gå tilbake til #insert random COD-title here#.

 

Hvorfor? Hva er det med slutten som ikke er bra? Fordi det ikke endte godt? Fordi de 3 valgene egentlig var ganske like?

 

Og trur du jeg er en xbox-kid tar du grovt feil. Forøvrig litt morsomt at du drar det inn, da Mass Effect på mange måter er RPG-verdenens COD. Sci-fi for massene.

Spiller du riktig så ender det forsåvidt godt. Problemet er at slutten gjør alt av valg du har tatt i løpet av spillene fullstendig overflødige. Når i tillegg alt av Mass Relays blir ødelagt med den konsekvens at det meste av liv i galaksen blir utslettet så kunne man like godt latt Sovereign vunnet i eneren
Lenke til kommentar

Slutten er så totalitær at selvsagt er alle valg man har tatt før blitt overflødige. Det poengterer greit hvor liten innflytelse vår illusjon av valg har å si for universets skjebne.

 

Et modig valg i et spill som har markedsført seg nærmest som et "pick-your-own-adventure"-spill. Og jeg skjønner at mange reagerer.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg la merke til noen plotthull, men ikke på langt nær så mange som er ramset opp på diverse lister rundt på nettet. Og for å være ærlig trur jeg 90% av de ikke engang er plotthull, men produktet av alt for kritiske øyne fra spillere som på en eller annen måte føler seg snytt av å ikke ha fått en sukkersøt "The Alliance Wins!"-slutt.

 

Egentlig ikke noe mer enn et bevis på at BioWare her har et ansvar å avslutte serien på en måte fansen liker, og da må man sikte bredt og kjøre en klassisk hollywood-slutt, da det er dette publikummet serien har appelert til helt siden starten. På dette området dreit de seg ut.

Her er en liste over problemer med ME3:

  • Antall valg per samtale har gått drastisk ned og mengden autodialog er drastisk opp. Dette gjør flere gjennomspillinger rimelig meningsløst.
  • Du har totalt 5 valg som betyr noe i spillet, resten av "valgene" ender ofte med at Shepard sier nøyaktig det samme (samme lydklipp ja)
  • Antallet Paragon/Renegade-valg har gått ned drastisk, igjen gjør dette flere gjennomspillinger lite interessant.
  • Spillet er kunstig forlenget gjennom 3-4 respawnbølger per område + nesten obligatorisk multiplayer.
  • Planetscanning er en åpenbar måte å utvide spillengden med 3-4 timer.
  • Lengden på spillet er kuttet drastisk ned, jeg brukte 20 timer på min gjennomspilling og jeg følte at godt over halvparten av tida var brukt på å plaffe/sprenge ting i lufta med Charge/Nova.
  • Gameplayet var gørrkjedelig, bare gå med færrest mulig våpen for raskest mulig cooldown, og aktiver powers så ofte du kan for maksimal effektivitet. Det var ikke snakk om å måtte være litt strategisk som du måtte være i ME2 på høyere vanskelighetsgrad.
  • Jeg har ikke et ønske om å spille gjennom spillet en gang til, med ME2 var ønsket om "en gang til" til stede fordi det var en drøss med Renegade/Paragon-valg og en haug med interessante karakterer jeg kunne ta med meg.
  • Karakterene i spillet er rimelig kjedelige, selv Garrus var ikke mye moro.
  • Alle kastet seg over min Shepard som om han var et eller annet sexikon, men dette er standard Bioware så det var vel å forvente...
  • Multiplayeren er egentlig ikke særlig morsom, det er for meg lenge siden Zombie-survival var gøy utenom LAN og da finnes det langt bedre spill.
  • Historien er forferdelig dårlig, det er ingenting spennende der. Svak pacing, idiotisk plot, utrolige (ikke på den gode måten) karakterer, enkelte oppdrag er helt vanvittig idiotiske. Med unntak av de ørten plothullene fra starten av spillet til Palaven er ferdig er det grei pacing, men etter dette faller alt i grus.
  • Hva med Thane vs Kai Leng, der Kai Leng sliter med en halvdød Drell. Senere i spillet "sliter" Shepard (med to andre på laget) å ta ned Kai Leng, det er så dumt at jeg river meg i håret.

Dette er bare toppen av isberget. Totalt syns jeg spillet minner alt for mye om Dragon Age 2. Få anmeldelser nevner disse problemene, og alt for mange fans spiser denne driten Bioware har produsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man liker slutten har man ikke skjønt den, eller fulgt med i timen opp igjennom spillene...

Liker man slutten bør man vurdere å gå tilbake til #insert random COD-title here#.

 

Slike "jeg har rett og alle som er uenig med meg er idioter" kan vi vel holde oss for god til. Det må jo gå an å respektere at andre har andre meninger enn en selv. Selv likte jeg spillet veldig godt fram til space magicen begynte.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i så og si alt det der. Men jeg snakker om slutten, ikke resten av spillet.

Jeg sitter igjen med flere spørsmål:

Hvem lagde reapers

Hvorfor er "løsningen" å drepe alt organisk liv istand til å skape Skynet?

Hva blir løst av det Shepard gjør?

Hvorfor har Geth og EDI gjort det stikk motsatte av hva Catalyst sier de ville gjøre?

Hvorfor i **** var Normandy ute ved Charon Relay?

Hvordan kom Liara og Javik seg ombord på skipet?

Hvorfor klarte kun Shepard å stå imot indoktrineringen av Anderson og Illusive Man?

Hva skjedde med jorda?

Hva skjedde med Palaven?

Hva skjedde med de andre?

Hvordan skal Krogans overleve når alle mennene er på jorda?

Hvorfor virker slutten som om den er skrevet av Dietz?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i så og si alt det der. Men jeg snakker om slutten, ikke resten av spillet.

Jeg sitter igjen med flere spørsmål:

Hvem lagde reapers

Hvorfor er "løsningen" å drepe alt organisk liv istand til å skape Skynet?

Hva blir løst av det Shepard gjør?

Hvorfor har Geth og EDI gjort det stikk motsatte av hva Catalyst sier de ville gjøre?

Hvorfor i **** var Normandy ute ved Charon Relay?

Hvordan kom Liara og Javik seg ombord på skipet?

Hvorfor klarte kun Shepard å stå imot indoktrineringen av Anderson og Illusive Man?

Hva skjedde med jorda?

Hva skjedde med Palaven?

Hva skjedde med de andre?

Hvordan skal Krogans overleve når alle mennene er på jorda?

Hvorfor virker slutten som om den er skrevet av Dietz?

Det største hullet i historien er for meg det faktum at en mass relay som blir ødelagt eksploderer med samme kraft som en supernova. Det direkte resultatet av dette er at alt liv i solsystemet der relayen befinner seg blir utslettet. I det alle relays eksploderer så utslettes det meste av sivilisasjon i galaksen og de få som overlever vil være fanget, uten mulighet til å komme seg hjem igjen. Det svarer vel egentlig på hva som skjer med jorda, Palaven og de andre homeworlds. De blir utslettet Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...