Gå til innhold

Filming med 60D - hvorfor kan man ikke bruke søkeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe jeg gjør feil eller hvorfor kan man ikke bruke søkeren når det filmes med 60D?

 

LiveView-skjermen er ikke god i skarpt sollys...

Selvforklarende spørsmål; speilet vippes opp for å eksponere sensor. Speil blokkerer søker; kalles speilrefleks :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noe jeg gjør feil eller hvorfor kan man ikke bruke søkeren når det filmes med 60D?

 

LiveView-skjermen er ikke god i skarpt sollys...

Selvforklarende spørsmål; speilet vippes opp for å eksponere sensor. Speil blokkerer søker; kalles speilrefleks :D

 

Aha, :-) men da gjør jeg jo ikke feil i hvert fall...

 

For øvrig er det noe dritt. Ville heller hatt et tips om hvordan jeg kunne bruke søkeren... :-)

Lenke til kommentar

Problemet er jo at man ofte må fokusere, og gjerne zoome, underveis. Særlig i solskinn foretrekker jeg søkeren...

 

Det skulle du nok tenkt på før du kjøpte speilrefleks. Dette er et kamera beregnet på fotografering og ikke videofilming.

 

Forøvrig nå som elektronisk søker(lcd) blir mer og mer vanligere lar dette seg gjøre på enkelte merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noe jeg gjør feil eller hvorfor kan man ikke bruke søkeren når det filmes med 60D?

 

Var det ikke deg som hadde en safaritråd for en stund siden? Hadde du ikke en SX1 IS også? Det gir jo helt grei Full HD video i godt lys og er enklere i bruk for filming. Bare unngå bruk av digital zoom.

Lenke til kommentar

DSLR produsentene kunne med enkle grep gjort det mulig å bruke søkeren i kamera ved å sende video til LCD skjermen som allerede sitter der. (men, måtte nok bytte til en annen type LCD skjerm)

 

Det er nok vanskelig siden det IKKE sitter noen LCD-skjerm i søkeren på noen DSLR, det er kun speil + speil/prisme. (Alternativt en liten LCD-stripe for å vise symboler og tall).

I speilløse kamera sitter det en LCD i søkeren, og de har alltid gjort det du foreslår.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Det er enkelt å fikse dette. Oppgrader til et moderne speilløst system, og du får både større sensor enn på 60D og fullt bilde i søker ved videoopptak.

 

Regner vel med at det med "moderne speilløst system" hintes til NEX-serien, mer spesifikt NEX-7, da denne har EVF og bittelitt større sensor. Samsung NX10 og Fujifilm X100 matcher forsåvidt også beskrivelsen, men er vel ikke reelle konkurrenter med sine 720p.

Lenke til kommentar

Regner vel med at det med "moderne speilløst system" hintes til NEX-serien, mer spesifikt NEX-7, da denne har EVF og bittelitt større sensor. Samsung NX10 og Fujifilm X100 matcher forsåvidt også beskrivelsen, men er vel ikke reelle konkurrenter med sine 720p.

Det er nok NEX det hintes til. Problemet med NEX er mangelen på gode kompakte objektiver. Der er Samsung NX bedre stilt.

 

Men er video viktig, så er nok Panasonic GH2 verdt en titt; noe mindre sensor enn 60D/NEX/NX, men fortsatt god ytelse og meget god på video. Samt et rikholdig utvalg av objektiver som støtter AF; noen også under videofilming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...