Gå til innhold

Filming med 60D - hvorfor kan man ikke bruke søkeren?


Anbefalte innlegg

Det er nok NEX det hintes til. Problemet med NEX er mangelen på gode kompakte objektiver.

 

Men han var vel mer på jakt etter gode telezoomer og der stiller alle de speilløse svakt foreløpig. En GH2 med 14-140 og 100-300 hadde nok vært en OK løsning selv om 300mm ikke er all verden selv på mFT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men han var vel mer på jakt etter gode telezoomer og der stiller alle de speilløse svakt foreløpig. En GH2 med 14-140 og 100-300 hadde nok vært en OK løsning selv om 300mm ikke er all verden selv på mFT.

Du tenker på safari-tråden? 300mm på µ-F/T gir lik bildevinkel som 375mm på Canon crop og 400mm på Nikon/Pentax/Sony ...

 

Men det er jo et speilløst system som vi ofte glemmer, og som inkognym muligens har i tankene - SLT husene til Sony.

 

Er ikke E-M5 også ganske betraktelig forbedret både på sensor- og videofronten over Oly sine tidligere micro-FourThirds-hus?

Det er den, og det er mulig den kan være et alternativ. Og sensormessig er den nok å foretrekke fremfor GH2.

Lenke til kommentar

Du tenker på safari-tråden?

Ja

 

300mm på µ-F/T gir lik bildevinkel som 375mm på Canon crop og 400mm på Nikon/Pentax/Sony

Det er riktig så lenge du ikke tar pikselstørrelsen med i beregningen. Sammenligner du den gamle 12MP mFT-sensoren så vil f.eks Canons 18MP sensor gi samme antall piksler pr løve med samme brennvidde på samme avstand og det er jo det som teller (så lenge vi ikke skal diskutere pikselkvaliteten). Med de nyere 16MP-sensorene får mFT "overtaket" igjen, muligens med unntak for Sonys 24MP sensor (har ikke sammenlignet de).

 

Men det er jo et speilløst system som vi ofte glemmer, og som inkognym muligens har i tankene - SLT husene til Sony.

Enig, SLT har en del sterke sider. Men jeg vet ikke helt, jeg hadde foretrukket GH2 fremfor A77 tross alt.

Lenke til kommentar

DSLR produsentene kunne med enkle grep gjort det mulig å bruke søkeren i kamera ved å sende video til LCD skjermen som allerede sitter der. (men, måtte nok bytte til en annen type LCD skjerm)

 

Det er nok vanskelig siden det IKKE sitter noen LCD-skjerm i søkeren på noen DSLR, det er kun speil + speil/prisme. (Alternativt en liten LCD-stripe for å vise symboler og tall).

I speilløse kamera sitter det en LCD i søkeren, og de har alltid gjort det du foreslår.

Hvor tror du f.eks. fokus punkter indikatorene kommer fra? :blink:

Når du ser igjennom søkeren på en DSLR med optisk søker så ser du igjennom en gjennomsiktig LCD skjerm. Det kan være forskjellige plasseringer av LCD skjermen på forskjellige konstruksjoner, men prinsippet er det samme.

 

 

 

Så hvis speilet er løftet opp og den LCD skjermen får signal fra sensoren på samme måte som Live View LCD skjermen så kan man i prinsippet se hva man filmer i den optiske søkeren som nå har blitt en elektronisk søker.

 

Både Nikon og Canon har for flere år siden tatt patenter på elektronisk bilde visning i optisk søker, men med andre formål.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Når du ser igjennom søkeren på en DSLR med optisk søker så ser du igjennom en gjennomsiktig LCD skjerm.

 

Det er korrekt, i hvert fall for noen modeller (som for eksempel 7D). Denne LCDen har imidlertid ingen bakgrunnsbelysning og det man ser i søkeren er så vidt jeg har forstått bare punkter/streker belyst av en diode. Jeg tviler på at det enkelt å endre denne til å bli en brukbar EVF med dagens teknologi. At det finnes andre løsninger som kan gi en hybridsøker er jo allerede vist av Fuji og det kan sikkert gjøres noe tilsvarende for speilreflekser. Om det er greit å få til uten komplisserte mekaniske løsninger er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

 

Hvor tror du f.eks. fokus punkter indikatorene kommer fra? :blink:

Når du ser igjennom søkeren på en DSLR med optisk søker så ser du igjennom en gjennomsiktig LCD skjerm. Det kan være forskjellige plasseringer av LCD skjermen på forskjellige konstruksjoner, men prinsippet er det samme.

 

 

Jeg trodde denne informasjonen ble projisert på mattskiven fra siden, jfr denne tegningen av EOS D30.

 

Ulempene med å se gjennom en LCD er at det er vanskelig å unngå å se ledningene og pikslene, selv om de er gjennomsiktige i en monokrom LCD. Farge-LCD har i tillegg RGB-filtre, og dette stjeler mye lys. For å få god bildekvalitet på LCD (TFT) må man vanligvis ha lokale styretransistorer for hver piksel, disse stjeler også lys da de er vanskelige å gjøre helt gjennomsiktige.

Lenke til kommentar

Når du ser igjennom søkeren på en DSLR med optisk søker så ser du igjennom en gjennomsiktig LCD skjerm.

Det er korrekt, i hvert fall for noen modeller (som for eksempel 7D). Denne LCDen har imidlertid ingen bakgrunnsbelysning og det man ser i søkeren er så vidt jeg har forstått bare punkter/streker belyst av en diode.

Jeg så nylig en veldig fin illustrasjon av søker/pentaprisme konstruksjonen i DSLR's, dessverre så ser det ut til at jeg glemte å bokmerke den.

 

I de fleste tilfeller så ligger LCD screenen rett etter mattskiven. Av natur så er LCD gjennomsiktig. Den er heller ikke avhengig av bakbelysning (ref. de fleste LCD skjermer er sidebelyste) men i de tilfeller hvor den ligger mellom mattskiven og prismet så blir den automatisk bakbelyst, men kan også belyses med en LED diode når kamerasensoren ser at det er for lite lys i søkeren.

 

LCD er LCD samme om du viser bilde, streker eller firkanter.

 

Jeg tviler på at det enkelt å endre denne til å bli en brukbar EVF med dagens teknologi. At det finnes andre løsninger som kan gi en hybridsøker er jo allerede vist av Fuji og det kan sikkert gjøres noe tilsvarende for speilreflekser. Om det er greit å få til uten komplisserte mekaniske løsninger er jeg ikke sikker på.

 

 

 

Fuji X100 bruker også et prisme, men det blir litt anderledes siden kamera er speilløst.

 

 

post-157018-0-63359900-1331228149_thumb.jpg

 

Her er en Nikon konstruksjon hvor LCD mest sannsynlig ligger ved #214 illuminert av LED #215. #104 er dessverre ikke merket på tegningen.

 

post-157018-0-27017600-1331228370_thumb.jpg

 

Nikon har også en patent med "dual viewfinder" som visstnok er ment å skulle vise hele søkerområdet samtidig som man kan se en inn-zoomet versjon. Her er det en ekstra LCD/OLED skjerm #32.

 

post-157018-0-17732100-1331228496_thumb.png

 

http://www.petapixel...r-future-dslrs/

 

En Sony patent versjon;

 

post-157018-0-26121100-1331228639_thumb.jpg

 

En Canon patent for å kunne vise bildet som nettopp ble tatt uten å måtte flytte øyet for å se på LCD skjermen bak på kamera. Både Canon's og Nikon's patenter burde jo kunne brukes mer praktisk til å vise Video Feed enn det patentene er ment for.

 

post-157018-0-97936700-1331228910_thumb.jpg

 

http://asia.cnet.com...er-62109948.htm

Endret av arthon
Lenke til kommentar

 

I de fleste tilfeller så ligger LCD screenen rett etter mattskiven. Av natur så er LCD gjennomsiktig. Den er heller ikke avhengig av bakbelysning (ref. de fleste LCD skjermer er sidebelyste) men i de tilfeller hvor den ligger mellom mattskiven og prismet så blir den automatisk bakbelyst, men kan også belyses med en LED diode når kamerasensoren ser at det er for lite lys i søkeren.

 

 

:dontgetit::hmm:

 

Alle tegningene dine (med mulig unntak av Nikon som ikke opplyser om dette) viser jo at man ikke ser gjennom LCD, bildet fra LCD projiseres eller reflekteres via noe annet.

 

Sidebelyst LCD har jeg aldri hørt om, hvor har du dette fra? Kanskje du bør lese litt her? Patentlesing er sikkert fint, men du tydeligvis ikke plukket fra hverandre LCD-paneler noen gang. For å spare tykkelse er ofte lyskilden (CCFL/LED) plassert i kanten av bakgrunnsbelysningen. Der lyser den inn i en plexiglassplate med mange små prismer som reflekterer lyset 90° fremover gjennom spredefilmer og polariseringsfilmer til det passerer vinkelrett gjennom LCD og ut.

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller så ligger LCD screenen rett etter mattskiven. Av natur så er LCD gjennomsiktig. Den er heller ikke avhengig av bakbelysning (ref. de fleste LCD skjermer er sidebelyste) men i de tilfeller hvor den ligger mellom mattskiven og prismet så blir den automatisk bakbelyst, men kan også belyses med en LED diode når kamerasensoren ser at det er for lite lys i søkeren.

 

 

:dontgetit::hmm:

 

Alle tegningene dine (med mulig unntak av Nikon som ikke opplyser om dette) viser jo at man ikke ser gjennom LCD, bildet fra LCD projiseres eller reflekteres via noe annet.

 

Først nektet du for at det var en LCD skjerm i prismehuset på en DSLR ("unntagen kanskje en liten LCD stripe"), og nå skal du protestere på dette og. :eek:

 

Hvis du hadde lest innlegget så hadde du sett at jeg ikke fant en illustrasjon som tydelig viste hvor LCD panelet er plassert.

 

Alle de tegningene som henviser til patenter, er patenter som ikke er brukt i kameraer enda.

 

Poenget her var å vise til prinsippet at det allerede er et LCD panel som viser informasjon som du kan se i søkeren. Derfor er ikke veien lang til at det LCD panelet også kan vise en Video Feed fra sensoren.

 

Er det så jævla vanskelig å forstå et idè konsept uten å måtte begynne å kverulere alle mulige små detaljer da! :wallbash:

Hvis det er så viktig for deg så kom heller med en illustrasjon som viser hvor LCD informasjons skjermen er plassert i forskjellige kameraer. Vis at du vet bedre enn meg, ikke bare påstå uten å ha kilder å vise til.

Sidebelyst LCD har jeg aldri hørt om, hvor har du dette fra? Kanskje du bør lese litt her? Patentlesing er sikkert fint, men du tydeligvis ikke plukket fra hverandre LCD-paneler noen gang. For å spare tykkelse er ofte lyskilden (CCFL/LED) plassert i kanten av bakgrunnsbelysningen. Der lyser den inn i en plexiglassplate med mange små prismer som reflekterer lyset 90° fremover gjennom spredefilmer og polariseringsfilmer til det passerer vinkelrett gjennom LCD og ut.

 

Det er kalt Backlight LCD, men det er egentlig et missbruk av konsept navn. De aller fleste LCD skjermer får lys fra en Catode lampe som sitter i kanten av skjermen med en "Lightguide/reflektor" som bringer lyset bak skjermen. Derfor er den tekniske konstruksjonen sidebelyst. Noe som også er brukt i mindre LCD paneler uten Lightguide.

 

Det samme gjelder LED LCD som markedsføres med stort trykk på LED. Den eneste forskjellen fra vanlig LCD skjermer er at de bruker LED lys i kantene i stedet for Catode lysrør. De eneste ekte LED Backlight er de få dyre modellene som har LED diodene bak skjermen.

 

Gjør skjermen din sort, skru opp brightness og slå av lyset i rommet. Er skjermen din jevnt belyst, eller er det mer lys i kantene?

 

Igjen! Prøv å lese innlegg hvor du blir presentert en ny konseptuell løsning uten å begynne å diskutere detaljer om hvordan en LCD skjerm er bygget opp. Hvem pokker brys seg om de detaljene med mindre man selv skal bygge et kamera basert på det konseptuelle forslaget. :realmad:

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i et tidligere innlegg er det helt korrekt at enkelte speilreflekser har en LCD-skjerm mellom mattskive og prisme. Imaging Resource har en tegning i 7D-testen sin.

 

Det betyr ikke at denne kan erstattes med en fullfarge LCD direkte. Både fargefiltre og bakgrunnsbelysningen (selv om selve lyskilden sitter på siden er det jo et ikke gjennomsiktig lag som sprer lyset) gjør at en fargeskjerm ikke vil bli gjennomsiktig med dagens teknologi.

 

Det er fullt mulig at det finnes andre mulige løsninger, men at det er en liten endring av dagens søkere er vel å trekke det litt langt.

 

Lenke til kommentar

 

Det betyr ikke at denne kan erstattes med en fullfarge LCD direkte. Både fargefiltre og bakgrunnsbelysningen (selv om selve lyskilden sitter på siden er det jo et ikke gjennomsiktig lag som sprer lyset) gjør at en fargeskjerm ikke vil bli gjennomsiktig med dagens teknologi.

 

Det er fullt mulig at det finnes andre mulige løsninger, men at det er en liten endring av dagens søkere er vel å trekke det litt langt.

 

 

Vel, som du ser av patent tegningene så finnes det flere måter/steder å putte en fullfarget LCD eller OLED skjerm. Canon f.eks. lager vel noen 100.000 små skjermer til alle video kameraene de selger hvert år, og har laget slike i vel 20 år minst. Sony har noen veldig skarpe fine skjermer, bl.a. den som er i EVF'n man kan kjøpe som ekstrautstyr til NEX5n. De har også nylig lansert et nytt lite LCD panel som skal brukes i neste versjon av VR brillene.

MicroOled har en OLED skjerm på 1.35cm × 0.76cm med 1280x1024 i farger og 2560x2048 i s/v, hvis man skal drømme seg bort i høyoppløste EVF'r; http://www.microoled...-from-microoled

 

 

 

Jeg tror ikke at det er det minste vanskelig å plassere en skjerm i nærheten av pentaprisme. Det er nok ikke vanskelighets graden eller prisen som stopper dem.

 

Logisk sett, da de tok den første Video DSLR prototypen ut i sollys og så hvor vanskelig det var å se noe på skjermen + hvor umulig det er å fokusere under filming så burde de umiddelbart ha tenkt på hvordan de skulle få satt inn en EVF funksjon i søkeren. Ren logisk fornuft.

 

Canon er nok like mye ute etter å beskytte C-300 kamera. Det blir påstått at det er grunnen til at 5DIII ikke har muligheten til å tappe full 1080 HDMI feed til ekstern opptaker slik som Nikon D800 har fått muligheten til. Enda Canon i flere år har blitt bedt om den muligheten fra filmfolket.

 

Dette dreier seg nok mer om markedspolitikk enn noe annet.

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg er det helt korrekt at enkelte speilreflekser har en LCD-skjerm mellom mattskive og prisme. Imaging Resource har en tegning i 7D-testen sin.

 

Takk for den flotte illustrasjonen av hvordan prismehuset er bygget opp og hvor den Transmissive LCD skjermen ligger.

 

post-157018-0-21287600-1331251191_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Vel, som du ser av patent tegningene så finnes det flere måter/steder å putte en fullfarget LCD eller OLED skjerm.

 

De beste EVFene koster nok litt så til en viss grad er det nok et økonomisk spørsmål. Jeg har ikke studert patenttegningen noe særlig, men ser du på eksisterende EVFer så tar de også en del plass. Mye er selvsagt innpakning, men alt bidrar jo til total størrelse og skal de speile inn bildet så ryker muligens pentaprisme (pentamirror er jo hult innvendig). Sony brukte jo pentamirror på sine modeller som ga liveview med en ekstra sensor i "prismehuset" - og fikk mye kritikk for liten og dårlig søker. Jeg vet ikke om en kombinasjone med EVF og optisk søker vil gi samme problemer, men det er ikke alltid så enkelt å få til en praktisk og god implementasjon selv om man har en god ide i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke studert patenttegningen noe særlig, men ser du på eksisterende EVFer så tar de også en del plass. Mye er selvsagt innpakning, men alt bidrar jo til total størrelse og skal de speile inn bildet så ryker muligens pentaprisme (pentamirror er jo hult innvendig). S

En EVF har gjerne en del optikk mellom selve bilde-elementet og "ytterkanten" - sikkert fordi den er liten og skal dermed forstørres en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...