Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en kjip "oppvåkning" for litt siden. Det satt en mann i gågata med kopp, og en plakat forran seg, der det sto "trenger hjelp til å komme hjem". Jeg så på han og tenkte; "Han er ikke norsk, så han lyver sikkert". Herregud, snakk om IDIOT(meg altså.) Jeg ga han penger og meg selv en skikkelig kjennepreken!

 

Uenig - du var (unnskyld ordbruken men du satte stempelet selv) en idiot i det du ga bort penger.

Poenget er ikke at han ikke er norsk, poenget er at personen ber om penger uten å gjøre noe for det - og sannsynligvis blir sittende der i lang tid.

 

Om jeg sku gi noe, gir jeg i alle fall ikke penger da de fører til at personen har mulighet til å missbruke gaven.

Da hadde jeg heller tatt meg 1 minutt ekstra på nærmeste butikk og kjøpt no frukt eller brødniste til personen.

 

Lenge siden jeg har vært her, så unnskyld for seint svar.

Jeg sitter faktisk nå og diskuterer (irriterende) med eks-kjæresten. Og jeg står hardt på det jeg mener. Jeg har ingen grunn til å bestemme hva andre mennesker skal bruke penger på. Jeg gir penger (så lenge jeg har) til mennesker som trenger det. Derfor er jeg medlem av mental helse, røde kors og redd barna. Så lenge jeg hjelper NOEN, er det verdt det. Om det gjør meg "idiot" i dine øyne får det bare være. Jeg er stolt av den jeg er, selv om jeg viste en liten "svakhet" før jeg ga den mannen penger. :)

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært her, så unnskyld for seint svar.

Jeg sitter faktisk nå og diskuterer (irriterende) med eks-kjæresten. Og jeg står hardt på det jeg mener. Jeg har ingen grunn til å bestemme hva andre mennesker skal bruke penger på. Jeg gir penger (så lenge jeg har) til mennesker som trenger det. Derfor er jeg medlem av mental helse, røde kors og redd barna. Så lenge jeg hjelper NOEN, er det verdt det. Om det gjør meg "idiot" i dine øyne får det bare være. Jeg er stolt av den jeg er, selv om jeg viste en liten "svakhet" før jeg ga den mannen penger. :)

Hvordan vet du at de du gir penger virkelig trenger pengene? Og hjelper du dem virkelig, eller er du bare med på å befeste deres situasjon i et forsøk på å bedre din egen samvittighet? Kan du hjelpe meg til å kjøpe ny bil ved å gi meg noen solide slanter? Desto mer du gir desto bedre samvittighet må du jo få? Og jeg trenger virkelig pengene. :cry:
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk er i sin fulle rett til å være forbannet - det er ikke det det handler om - det hander om hvordan man behersker sin irritasjon, eller lar den beherske en selv.

Så du vedgår at folk er ikke forbannet fordi de er sigøynere, men at de er forbannet pga.oppførselen deres?

Men uansett, som jeg sa, at folk kommer med ekstreme utsagn er en avsporing fra sakens kjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hordan vet du at de du gir penger virkelig trenger pengene? Og hjelper du dem virkelig, eller er du bare med på å befeste deres situasjon i et forsøk på å bedre din egen samvittighet? Kan du hjelpe meg til å kjøpe ny bil ved å gi meg noen solide slanter? Desto mer du gir desto bedre samvittighet må du jo få? Og jeg trenger virkelig pengene. :cry:

Det vet jeg ikke - men jeg vil ikke ta sjansen... Mulig jeg er fryktelig naiv (det har jeg hørt flere ganger), men jeg vil heller det enn å være paranoid. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for noe som helst - hvorfor skal jeg ha det?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av alle de flotte kvalitetene til disse folkene så er nok utnyttelse og menneskehandel med barn noe av det minst flotte. (Var det politisk korrekt nok sagt, dere som er opptatt av sånt?)

 

Aha!!

Etter at myndighetene i Italia, Spania og Tyskland tok grep for å stoppe tiggingen i 2008, flyttet gruppene seg til land uten det samme strenge lovverket mot tigging. Norge er et av dem.

No shit Sherlock!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Tydeligvis «tillatt» å være sint på sigøynere og romfolk

– Folk liker ikke å se fattigdom så tett innpå seg. I tillegg er det nok mange som misliker at disse menneskene er så annerledes, sier Johansen.

Som jeg skrev for noen dager siden. Folk føler et ubehag. Jeg føler det selv om det kommer personer på døra som ser fattige ut og selger ting eller kommer med lapper om at de er døv-stumme og trenger penger til kreftbehandling, eller noe. Det er mennesklig å føle ubehag, men å lukke øynene gjør ingenting bedre.

 

At de er annerledes er jo også viktig. At de driter i buskene er ødeleggende for naturen, men vår egen konsumbaserte-(u)kultur kan man ikke engang nevne. Drit ble en gang sett på som gjødsel, bra for jorda. Et konsum som overskrider naturens bærekraft er ikke så farlig. Det blir noen andres problem.

 

Jeg blir mildt sagt oppgitt over denne typen artikler. Her prøver man å vinkle det til "irrasjonell rasisme" og fremmedfrykt, samt at nordmenn blir provosert over å se folk som er fattige eller anderledes. Dette handler jo ikke om frykt for folk som er anderledes men at man er lei av at det kommer en stor gruppe mennesker som omtrent utelukkende skaper kvalm og så og si ikke har noen bidrag til Norge. Så lenge "eksperter" og synsere finner på egne motiver for folk blir konklusjonene deres helt uinteresange og når folks bekymringer ikke tas på alvor men avfeies som kunnskapsløshet og rasisme vil selvfølgelig sinnet vokse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil droppe en internasjonal avtale som er 62 år gammel, predaterer FN og er selve basisen for at det moderne samfunn er mindre blodig enn før fordi du ikke liker rundt 200 mennesker som uansett ikke kan bli i Norge mer enn 3 måneder?????

 

Jeg sier vell strengt tatt ikke at det er noen spesifikk avtale jeg vil droppe men at jeg ikke ser noen god nok grunn til å droppe demokratiet for å følge overnasjonale regler. At avtalene ligger der eller har vart lenge er da ikke noe holdbart argument for å sette demokratiet til side og rette seg etter disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Tydeligvis «tillatt» å være sint på sigøynere og romfolk

– Folk liker ikke å se fattigdom så tett innpå seg. I tillegg er det nok mange som misliker at disse menneskene er så annerledes, sier Johansen.

Som jeg skrev for noen dager siden. Folk føler et ubehag. Jeg føler det selv om det kommer personer på døra som ser fattige ut og selger ting eller kommer med lapper om at de er døv-stumme og trenger penger til kreftbehandling, eller noe. Det er mennesklig å føle ubehag, men å lukke øynene gjør ingenting bedre.

 

At de er annerledes er jo også viktig. At de driter i buskene er ødeleggende for naturen, men vår egen konsumbaserte-(u)kultur kan man ikke engang nevne. Drit ble en gang sett på som gjødsel, bra for jorda. Et konsum som overskrider naturens bærekraft er ikke så farlig. Det blir noen andres problem.

 

Jeg blir mildt sagt oppgitt over denne typen artikler. Her prøver man å vinkle det til "irrasjonell rasisme" og fremmedfrykt, samt at nordmenn blir provosert over å se folk som er fattige eller anderledes. Dette handler jo ikke om frykt for folk som er anderledes men at man er lei av at det kommer en stor gruppe mennesker som omtrent utelukkende skaper kvalm og så og si ikke har noen bidrag til Norge. Så lenge "eksperter" og synsere finner på egne motiver for folk blir konklusjonene deres helt uinteresange og når folks bekymringer ikke tas på alvor men avfeies som kunnskapsløshet og rasisme vil selvfølgelig sinnet vokse.

Ja, det er først og fremst slike artikler/innlegg/blogger som er med på å piske opp stemningen og fyre opp under sinnet og frustrasjonen til folk. Dette, sammen med ekstreme organisasjoner som "Folk er folk" gjør sigøynerne en bjørnetjeneste. Heldigvis er det som tidligere nevnt, flere og fler som ser og opplever selv hvordan sigøynerne oppfører seg slik at man ikke blir et offer for slike artikler/innlegg/blogger.

Jeg synes selv at det er trist at en slik situasjon har oppstått nå, men på den annen side er jeg glad for eksponeringen det fører til og økningen av folks bevissthet. Det er vel litt sånn typisk norsk at ting må eksplodere i trynet på oss før vi kan ta noe på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder innkvartering av sigøynerne så foreslår jeg at alle de politikere som stemte FOR oppheving av tiggerforbudet pålegges å innkvartere minst to sigøynere hjemme hos seg selv. Da vil sigøynerne få det bedre og politikerne vil for første gang måtte stå til ansvar for dumheten sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Folk er i sin fulle rett til å være forbannet - det er ikke det det handler om - det hander om hvordan man behersker sin irritasjon, eller lar den beherske en selv.

Så du vedgår at folk er ikke forbannet fordi de er sigøynere, men at de er forbannet pga.oppførselen deres?

Men uansett, som jeg sa, at folk kommer med ekstreme utsagn er en avsporing fra sakens kjerne.

 

Jeg legger meg ikke oppi hva folk er forbannet for, men jeg tror de har sine egne gode grunner for å være det. Det alle likevel har eget ansvar for er å beherske sinnet sitt, og ikke la sinnet beherske handlingene sine.

Så opplever jeg at for det meste finner man aggresjonen på nett, og sjeldent på¨gaten.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er jo også en måte å gjøre det på. Skal bli morsomt å se denne lille bataljens utvikling

 

Romfolkleir i hagen

 

Biskopen i Sør-Hålogaland bispedømme har nå tatt varaordføreren på ordet. Torsdag formiddag tilbyr han hagen ved Bispegården som midlertidig oppholdssted for romfolket.

- Dersom det ikke finnes andre løsninger i løpet av morgentimene, vil den aktuelle familien tilbys plass til sine telt i bispegårdens hage i et begrenset tidsrom, melder biskopen i et skriv til avisa.

 

I det minste får vi jo brukt endel statlig bygningsmasse som kun de som bekjenner seg til "godhet" har nytte av, så da får vi se hvor langt den godheten rekker

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...