Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yey, pakke i posten i går:

 

Ikke montert enda så kan ikke si stort om kvaliteten, men det er betydelig større enn mitt gamle (Blackvue DR400G-HD, eller hva det heter). La oss håpe det betyr enda bedre bilde. :)

 

Hvor bestilte du ifra, og hva kom prisen på totalt med frakt og alt? Fikk du moms på den?

Lenke til kommentar

Yey, pakke i posten i går:

 

IMG_20130116_214517.jpg

 

IMG_20130116_214557.jpg

 

Ikke montert enda så kan ikke si stort om kvaliteten, men det er betydelig større enn mitt gamle (Blackvue DR400G-HD, eller hva det heter). La oss håpe det betyr enda bedre bilde. :)

Kan man kjøre livefeed av kameraet til smarttelefonen? Eller er det kunn opptak som er tatt man kan se?

 

Om man ikke kan se livefeed, så er nok dette kameraet uaktuelt (har BV 400 II fra før).

 

Edit: Ser ut som det er livefeed ifølge reklamefilmen til Blackvue:

ppqspb.jpg

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Har dere erfaring med å bruke en telefon til opptakene? Mange har telefoner med ok kamera til overs som fint kan settes i bilruta. Er det noe spesielt jeg vil gå glipp av om jeg bruker telefon i stedet for Blackvue eller lignende?

Jeg kan ikke uttale meg om å dedikere en telefon til formålet, men jeg forsøkte å bruke min telefon til dette en periode. For min del ble det for klønete å måtte koble på telefonen hver eneste gang jeg gikk inn eller ut av bilen. Og applikasjonene som støttet kontinuerlig opptak (med automatisk overskriving av gamle filer) var for ustabile, spesielt i kombinasjon med at jeg og bruker telefonen til bl.a. navigasjon. Telefonen hadde og en tendens til å fokusere feil. Ingen apper jeg fant klarte å låse fokus for å unngå det problemet.

 

For meg er Blackvue'n en bitteliten dings som står usynlig bak speilet og "bare funker". Jeg kom aldri i nærheten av det med telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere erfaring med å bruke en telefon til opptakene? Mange har telefoner med ok kamera til overs som fint kan settes i bilruta. Er det noe spesielt jeg vil gå glipp av om jeg bruker telefon i stedet for Blackvue eller lignende?

Du blir nok lei etter de 3-4 første gangene du gjør det.. Så gidder du bare ikke mer.. :p

 

Fordelen med et dedikert bilkamera er jo at det holder på heletiden uten at du må bry deg om det.. + at programvaren (iallefall til Blackvue) er veldig oversiktig, kan lett plotte deg inn på en dag \ klokkeslett så finne nøyaktig når det skjedde osv.

 

Men i utgangspunktet så kan en tlf gjøre samme jobben som blackvue. finnes vel en drøss av apper som kombinerer gps + video opptak. Blir uansett noe kjedelig i lengden tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar

Hvor bestilte du ifra, og hva kom prisen på totalt med frakt og alt? Fikk du moms på den?

Bestilte fra første plass som hadde kameraet på lager, og det var ei sjappe med et litt harry navn: http://ohmyblackbox.com/. Prisen var 259 USD, og det ble ikke stoppet i tolla (disclaimer: Ja, jeg har naturligvis tatt kontakt med tollmyndighetene for å gi LommeJens det han har krav på: 25% mva)

 

 

Kan man kjøre livefeed av kameraet til smarttelefonen? Eller er det kunn opptak som er tatt man kan se?

Jepp! Man kan se både live-feed og tidligere opptak direkte i appen. Klippene ligger i kronologisk rekkefølge og er merket med en av tre farger:

 

Grønn N: Normalt opptak under kjøring

Oransje E: Event, trigges automatisk når g-kreftene overstiger innstillingene man har satt opp.

Blå P: Parkerings-hendelse, trigges ved bevegelse i bildet når bilen står i ro.

 

 

Har dere erfaring med å bruke en telefon til opptakene? Mange har telefoner med ok kamera til overs som fint kan settes i bilruta. Er det noe spesielt jeg vil gå glipp av om jeg bruker telefon i stedet for Blackvue eller lignende?

Som andre har sagt før, det er upraktisk å bruke telefonen, mye styr å rigge til hver gang man skal kjøre. Skal man kjøre veldig kort er det lett å tenke at man ikke gidder, og du kan ta deg pokker på at det er akkurat da det smeller.

 

 

 

Installasjonen gikk ekstremt raskt siden jeg hadde et DR400 fra før, med PowerMagic-boksen. Var bare å ta ned DR400, lime opp DR500 og putte i kabelen. Vips ferdig! Klipp fra kameraet på en møørk Tromsø-kveld kommer snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lang leveringstid?

Bestilte fra første plass som hadde kameraet på lager, og det var ei sjappe med et litt harry navn: http://ohmyblackbox.com/. Prisen var 259 USD, og det ble ikke stoppet i tolla (disclaimer: Ja, jeg har naturligvis tatt kontakt med tollmyndighetene for å gi LommeJens det han har krav på: 25% mva)

 

 

 

Jepp! Man kan se både live-feed og tidligere opptak direkte i appen. Klippene ligger i kronologisk rekkefølge og er merket med en av tre farger:

 

Grønn N: Normalt opptak under kjøring

Oransje E: Event, trigges automatisk når g-kreftene overstiger innstillingene man har satt opp.

Blå P: Parkerings-hendelse, trigges ved bevegelse i bildet når bilen står i ro.

 

 

 

Som andre har sagt før, det er upraktisk å bruke telefonen, mye styr å rigge til hver gang man skal kjøre. Skal man kjøre veldig kort er det lett å tenke at man ikke gidder, og du kan ta deg pokker på at det er akkurat da det smeller.

 

 

 

Installasjonen gikk ekstremt raskt siden jeg hadde et DR400 fra før, med PowerMagic-boksen. Var bare å ta ned DR400, lime opp DR500 og putte i kabelen. Vips ferdig! Klipp fra kameraet på en møørk Tromsø-kveld kommer snart.

Lenke til kommentar

Lang leveringstid?

Bestilte 2. januar, så ca 15 dager.

 

Ulempen med Blackvue appen er at det er veldig rotete.. Ingen ordentlig system på hvordan klippene er lagt opp. Var iallefall slik når jeg testet i jula.

De er i korrekt rekkefølge, men hjelper lite når det ikke er noe system utover det

Tja, de ligger jo i kronologisk rekkefølge, hvordan skulle det ellers vært?

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Tja, de ligger jo i kronologisk rekkefølge, hvordan skulle det ellers vært?

Ja, de ligger i rekkefølgen, men navnene på klippene er jo helt rotete. Må jo fokusere mye om man faktisk skal lete seg frem.

 

De kunne jo fint laget et system med dato \ klokkeslett osv, litt slik softwaren på PC er satt opp.

Lenke til kommentar

SLR vil sikkert gi knallbra kvalitet sammenlignet med disse knøttekameraene, men det blir jo en del større og uten automatikk basert på lyd, rystelser, bevegelse osv. SLR løper nok også høyere risiko for å bli overopphetet og stoppe opptaket.

 

Hvis du skal kjøpe kamera med det i tankene så vil jeg anbefale et rimelig mFT-kamera (altså ikke SLR men speilløst) og en Samyang 7,5mm f/3,5, eller Samyang 8mm f/3,5 + Sony NEX/Samsung NX. Kjør defishing i etterbehandlingen.

 

Du bør velge video med lavest mulig bps i stedet for seriebilder, både for å spare lukkeren, minnekort, tid i etterbehandlingen og for å få mulighet til å justere ned hastigheten når det er spesielle ting du vil fremheve i timelapsen. F.eks at du passerer en elg eller ser en nestenulykke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...