Gå til innhold

Diskusjons menighet! [les førstepost]


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Det står skrevet i Matteus 18:

 

Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i himmelriket?» Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket. Og den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg. Men den som lokker til fall en av disse små som tror på meg, han var bedre tjent med å få en kvernstein hengt om halsen og bli senket i havets dyp. Ve denne verden som lokker til fall! Forførelsene må komme, men ve det mennesket som de kommer fra! Om hånden eller foten din lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå lemlestet eller halt inn til livet enn å ha begge hender eller begge føtter og bli kastet i den evige ild. Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha begge øyne og kastes i helvetes ild. Pass dere for å forakte en eneste av disse små! For jeg sier dere: De har sine engler i himmelen som alltid ser min himmelske Fars ansikt. Menneskesønnen er jo kommet for å berge de bortkomne. Hva mener dere? Dersom en mann har hundre sauer og én av dem går seg vill, lar han ikke da de nittini være igjen i fjellet og går og leter etter den som er kommet på avveier? Og skulle han finne den – sannelig, jeg sier dere: Da gleder han seg mer over denne ene enn over de nittini som ikke har gått seg vill. Slik vil heller ikke deres Far i himmelen at en eneste av disse små skal gå tapt...

Ja forførelser vil komme mot de som kjemper med å vitne og fortelle om Jesus Kristus til nasjonene! Det er en evig kamp som vi må overleve med! Jeg lever ikke i frykt for jeg har en Gud som vokter meg dag og natt! Bibelen er sannheten og jeg skal fortsette å kjempe for å spre sannhet!

Egentlig syntes jeg at Jesus Kristus fortjente å bli korsfestet, jeg.... Han var jo en stor tosk =) (Ut i fra beskrivelsene i bibelen da, vel og merke... Kan jo hende han var annerledes, eller rett og slett aldri har eksistert annet enn på papiret og i menneskers fantasi)

 

Det går greit at folk legger ut bilder!

Hvis man leser i bibelen så står det skrevet at vi skal oppleve kamp når vi skal prøve å spre guds ord ;)

De som skrev bibelen forstod vel at det de skrev kom til å bli møtt med vantro, fortvilelse og hoderistning fra de mer opplyste i samfunnet, da...

De mer opplyste?! :!:

Ja... Folk som klarer å skille mellom hva som åpenbart er rent oppdiktet og hva som ikke er det...

Endret av turbonello
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus ofret sitt liv for oss...

Det var meningen at han skulle dø og det var meningen at han skulle lide for våre synder. Når Jesus ble født så viste han at han skulle lide for våre synder. Det at han døde på korset for oss og sto opp igjen er bare ett tegn på at gud er en god mann. Vi bør være takknemlig for at han døde for oss og gjennomgikk den utrolige smerten! Noe vi bør huske på!

Lenke til kommentar

Vi bør være takknemlig for at han døde for oss og gjennomgikk den utrolige smerten! Noe vi bør huske på!

Hvis denne historien er sann BirgerCaC, så er det en gud vi snakker om... Tror du en gud hadde det særlig vondt der han latet som han ble tatt livet av? Bruk hodet litt er du snill og TENK litt selv, ikke bare aksepter ALT som blir fortalt deg! Det er lov å være LITT logisk selv også vettu---

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi bør være takknemlig for at han døde for oss og gjennomgikk den utrolige smerten! Noe vi bør huske på!

Hvis denne historien er sann BirgerCaC, så er det en gud vi snakker om... Tror du en gud hadde det særlig vondt der han latet som han ble tatt livet av? Bruk hodet litt er du snill og TENK litt selv, ikke bare aksepter ALT som blir fortalt deg! Det er lov å være LITT logisk selv også vettu---

 

Gud har eksistert og om du ikke tror det så får du svaret på dommedagen, den dagen da menneskesønnen skal komme igjen.

Også pussig at han selv lurte på hvorfor Gud (han selv?) hadde forlatt ham da han hang der på korset (Matt 27:46-50). Jeg er forvirret...

Etter den niende timen så ropte han med høy røst: Eli, Eli lama sabaktani. Det betyr min gud min gud hvorfor har du forlatt meg?

Hva er det som forvirrer deg med dette?

 

Lenke til kommentar

Angående preket til Tombomkom, er dette en flott liten misjoneringsgest. Det største problemet er at jeg ikke tror på noen himmel (i bibelsk forstand) og jeg tror at en slik tale virker mot sin hensikt her på forumet. De fleste tvilerne vil på grunn av alle spørsmål og kommentarer tolke det ditt hen at dette kun er fantasier og eventyr.

 

Hvis vi tolker det du skriver vil jeg påstå at du bruker ondskap til å presse eller true folk til den kristne tro. Fremmer ondskap for å tvinge igjennom godhet etter dine definisjoner. Da kommer vi frem til det store spørsmålet, som vi lar henge i luften; Hva er ondskap og/eller godhet?

 

Tolker det også slik at du er en djeveldyrker i den forstand at uten gud ville ikke djevelen eksistert og dermed må du ha djevelen for å dyrke din gud. Ondskap og godhet lever i en form for symbiose. Abrehamske religioner hadde ikke eksistert uten. Og vi har mange kristne som benekter djevelen, til og med kirkens tjenere. Til dette kan man si at enten tar man hele godteposen, ellers er det på tide å ta avstand fra bibelens fortellinger.

 

Du signaliserer også at gud er ond! Han holder de uforstandige utenfor og beskriver i lignelsen ondskap som for meg defineres som en trussel. Hvis du ikke blir kristen er du fortapt i helvete (eller slaktes ned med sverd). Samtidig sier bibelen klart og tydelig at Jesus vil frelse hele menneskeheten (du starter jo også med fader vår som skal gi alle frelse). Dette er dobbeltmoral. Gud velger etter forgodtbefinnende og hvis han var allmektig, hvorfor tillater han dette.

 

Men, men, lykke til med misjoneringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk tolker misjoneringen forskjellig.

Jeg og Tombomkom kommer til å fortsette med å misjonere selv om det er noen som kan tolke dette enten negativt, eller mulig positivt. Jesus vil frelse hele jorden men dessverre så finnes djevelen...

 

Jeg minner om dette bibelverset som står skrevet i Johannes åpenbaring 22: 20-21:

 

Den som vitner om dette, sier: Sannelig, jeg kommer brått. Amen. Ja, kom, herre Jesus!

Vår herre Jesu Kristi nåde være med dere alle. Amen.

Lenke til kommentar

Å, det er ikke djevelen som står i veien for kristendommen utbredelse... snarere tvert i mot vil jeg si, da man faktisk kunne mistenke at det må ha vært en djevel som sto for nettopp spredningen av kristendom noen ganger...

 

Man altså, gud har ingen skyld når det kommer til satan... Han lever sitt eget liv og det må han jo også fortsette med, for hvor skal ellers gud sende folk som ikke finner bevisene gode nok til å tro på ham?

 

Men hvorfor er det slik, BirgerCaC, at så fort du ikke evner å forklare noe i religionen din så kommer truslene om helvette frem? Du er vel klar over at man må tro på dette for i det hele tatt å bli skremt av slike trusler, eller har dette gått deg hus forbi også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jesus ofret sitt liv for oss...

Vel... Det er diskutabelt...

 

Det var ett annet opplyst menneske her inne som påpekte at Jesu død ikke var noen gammeltestamentlig profeti eller noe som helst, og at hans død ikke var noe han hadde forutsett eller for den saks skyld noe han hadde ønsket eller planlagt (...) Og at hans tilhengere, kanskje spekulerte i dette og at de kom frem til at det måtte ha vært en offerdød, og at denne forklaringen ble gjeldene også for de som senere skrev det ned... Who knows, men uasett:

 

For tradisjonsbundne jøder var det utenkelig at Messias, som var den som skulle komme i triumf og slå ned alle Judeas fiender skulle kunne dø som en simpel forbryter.

 

Og ganske visst står det uttrykkelig i Det gamle testamentets Femte Mosebok at "forbannet av Gud er den som blir hengt (på et tre)." - Nøyaktig den samme beskrivelsen som Peter gir av Jesu skjebne.

 

I jødedommen ble ikke Messias betraktet som en som skulle frelse gjennom egen offerdød.

 

 

I mange av hans tordentaler til jødene, uttrykker han jo en viss forundring over at jødene ikke tror på ham(...) og av den grunn begynner han å gå til personangrep på dem, å beskylder dem for det ene og det andre; blant annet står det i denne sammenhengen at han argumenterte for at de hadde Djevelen til far etc...

 

 

 

Det hersker også en tvil over hvorvidt det var romerne eller det var jødene som tok livet av Jesus... (Ikke noe ved Jesus-fortellingen kan dokumenteres eller påvises at har funnet sted, og bibelen selv er tvetydig og gir to forskjellige svar...)

 

Det det er liten tvil om, er at fortellingene om ham beskriver en mann med livlig fantasi (mulig vrangforestillinger), som innebar storhetsforestillinger om seg selv, som at han var jødenes Gud, Messias og verdens forløser og liknende, og at han, kanskje av den grunnen oppførte seg slik han gjorde mot jødene(...) og at dette skapte sterke reaksjoner blant dem, og at mange av dem anså det han sa som ren blasfemi...

 

 

Men ett problem jeg har når jeg leser bibelen, er at alt som står der, virker så kunstig og plastisk... Det virker som om det hele er fri diktning, ja rett og slett oppdiktet.

 

Det gjelder måten fortellingene er skrevet på, ja alt... Jødene er alltid redusert til noen stereotyper som aldri reflekterer over eller forstår hva Jesus mener... Og uansett hva de svarer, jødene altså, så er det galt... Jødene er som regel alltid onde...

 

Her er et eksempel hvor jødene forsøker å forsvare seg mot Jesus sine anklager om at de har Djevelen til far:

 

«Vi har én far: Gud.» 42 Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er gått ut fra Gud og kommer fra ham. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. 43 Hvorfor skjønner dere ikke det jeg sier? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! 44
Dere har djevelen til far
, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far.

 

Hvordan skulle jødene egentlig ha forholdt seg til dette???

Skulle de bare ha nikket, og sagt, ja, det stemmer Jesus, vi har Djevelen til far(...) Og hvis Jesus var jødenes Gud, og jødene påstod at de kun hadde en Far; Gud, ... Hva er da galt? At de ikke tror på et hvert menneske som kommer bort til dem å påstår at de er Gud?

 

Tidligere hadde visstnok jødene svart at Abraham var deres far, men også det var galt... Og alt er tilpasset fortellingens gang...

Ingen som helst refleksjon eller noe...

 

Og når de sier noe, så bygger det som regel alltid oppom fordommene forfatteren selv allerede har om "jødene"... Svarene er alltid slik vi forventer når vi leser... Jødene; de er alltid onde...

 

Det er voldsom generalisering, og man skulle tro at absolutt alle jøder var av akkurat samme formening, tenkte likt, og så videre.

Jesus snakker ofte ikke med enkeltindivider heller, og det nevnes sjelden navn. Det er enten "jødene" eller "fariseerne"...

 

Resultatet av "hans ord" i bibelen ble et voldsomt stort hat mot jødene, som igjen førte til massedød og forfølgelser av jøder i senere tider...

 

Man får heller ikke innsyn i hva jødene tenkte, hva de mente, og hvorfor de sa som de sa, og hvorfor de ikke lot seg overbevise av det... Man får utelukkende forfatternes syn på det hele, forfatternes meninger, dogmatikk, og fordommer kommer frem i dialogen mellom Jesus og jødene/fariseerne... Eller dialog, heh, det er vel svært lite dialog å anspore her...

 

 

 

 

Men for å ikke spore av helt:

Tilbake til dette med at han skal ha ofret seg for oss...

 

I Det gamle testamentet står at:

"30 Men hver skal dø for sin egen synd." Jer 31,30

 

Og et annet sted står det (og husk at Gud ifg bibelen er Faderen):

"Fedre skal ikke dø for barna, og barn skal ikke dø for fedrene. Enhver skal dø for sin egen synd. " 5 Mos 24,16

 

At den samme Gud skal kommer ned for å ofre seg selv for menneskers synder / sender sin sønn for å dø for menneskers synder, virker egentlig litt overflødig med tanke på det som står i sitatene ovenfor (...)

 

 

Det var meningen at han skulle dø og det var meningen at han skulle lide for våre synder.

Som jeg har forsøkt å illustrere ovenfor, så tyder ingen ting på at det "var meningen"... Det finnes ingen støtte for det i GT i form av profetier eller noe som helst... Og da det ikke var meningen, så er det større sannsynlighet for at tilhengerne har pyntet på historien, fordi de søkte en forklaring på hvordan deres Messias kunne dø...

 

Når Jesus ble født så viste han at han skulle lide for våre synder. Det at han døde på korset for oss og sto opp igjen er bare ett tegn på at gud er en god mann. Vi bør være takknemlig for at han døde for oss og gjennomgikk den utrolige smerten! Noe vi bør huske på!

Vel... At man som ett lite nyfødt barn vet at man skal bli henrettet ved korsfestelse... Det er jeg svært skeptisk til. Og tviler på at jeg er alene om denne skepsisen...

 

Som vist ovenfor så var det heller ikke noen forventning om at Gud skulle komme ned å ofre seg, og ihvertfall ikke på den måten som beskrevet i NT (Ved å henge ut og kritisere de troende jødene for å følge Guds påbud og forbud etc. og med det bli dømt for gudsbespottelse) ... Det hele passer liksom ikke helt...

 

Jeg ønsker heller ikke at noen skal "dø for meg", "lide for meg" etc. At Jesus skal ha gjort dette "for meg" virker i det hele tatt helt meningsløst...

 

Oi... Så holdt visst jeg en tale her også! ;P hehe....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Helvete" er noe man modnes fra - og det eneste det handler om er veien, fordi veien er målet. Ubehag og ett sant lite helvete klarer vi å få til selv, og det motsatte med - valget skal være fritt, sies det, men er det nå det, egentlig?

Lenke til kommentar

Også pussig at han selv lurte på hvorfor Gud (han selv?) hadde forlatt ham da han hang der på korset (Matt 27:46-50). Jeg er forvirret...

Yes!! Akkurat!! .. Han går rundt å anklager jødene for at de har Djevelen til far, siden de ikke tror på ham... Han sier også at: "Jeg og far er ét" og at "Den som har sett meg, har sett min Far" Senere, når han er på vei til å dø, så roper han: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? ...Joda... Det gir jo mening...

Lenke til kommentar

Å, det er ikke djevelen som står i veien for kristendommen utbredelse... snarere tvert i mot vil jeg si, da man faktisk kunne mistenke at det må ha vært en djevel som sto for nettopp spredningen av kristendom noen ganger...

 

Man altså, gud har ingen skyld når det kommer til satan... Han lever sitt eget liv og det må han jo også fortsette med, for hvor skal ellers gud sende folk som ikke finner bevisene gode nok til å tro på ham?

 

Men hvorfor er det slik, BirgerCaC, at så fort du ikke evner å forklare noe i religionen din så kommer truslene om helvette frem? Du er vel klar over at man må tro på dette for i det hele tatt å bli skremt av slike trusler, eller har dette gått deg hus forbi også?

 

 

De som går til en menighet er ofte kristne.

Dette er en menighet og man må tåle å høre sannheten og guds ord. Hvis du ikke vil høre så ikke hør... vi kristne mener at Jesus Kristus er fakta. Vi kristne mener at Jesus er veien sannheten og livet. Diskusjons menighet! Man må tåle å høre at djevelen finnes og at vi skal bli straffet og pint av han. Dette er en menighet. Om du ikke mener at dette er sannhet så er jeg klar over det. Det blir for dumt å diskutere det med djevelen for dette er klart. Hvis du ikke syntes at det er klart og hvis du ikke tror å teksten så må du skjønne at vi som går til en menighet kommer for å høre om Guds ord. Det er ingen diskusjon om dette for Gud finnes. Det er mange som ikke tror men vi kristne vet at gud finnes!

 

Jeg må sitere noen vers i bibelen når det gjelder dette...

For det står skrevet i Markus 9 42-50:

 

Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner, *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. Og om foten din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete, *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. For hvert menneske skal saltes med ild, *og ethvert offer skal saltes med salt. Salt er en god ting. Men hvis saltet mister sin kraft, hvordan skal dere da gjøre det salt igjen? Ha salt i dere selv og hold fred med hverandre!»

Lenke til kommentar

vi kristne mener at Jesus Kristus er fakta. Vi kristne mener at Jesus er veien sannheten og livet.

Har du i det hele tatt vurdert andre alternativer? Det står faktisk diskusjons meninghet og da må det vel være rom for diskusjoner? Eller er meningheten zombier som ikke evner å tenke og snekker for seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg minner om dette bibelverset som står skrevet i Johannes åpenbaring 22: 20-21:

 

Den som vitner om dette, sier: Sannelig, jeg kommer brått. Amen. Ja, kom, herre Jesus!

Vår herre Jesu Kristi nåde være med dere alle. Amen.

I Johannes åpenbaring står det også om fantasidyr og at Gud skal myrde alle menneske på jorden. Så det du kommer med her gir meg ingen mening.

 

 

De som går til en menighet er ofte kristne.

Dette er en menighet og man må tåle å høre sannheten og guds ord. Hvis du ikke vil høre så ikke hør...

...

...

...

Det er ingen diskusjon om dette for Gud finnes. Det er mange som ikke tror men vi kristne vet at gud finnes!

 

Og det er her utfordringen ligger. Hvorfor ikke være litt kritisk, ikke godta alt en kappekledd mann messer om og stille noen vanskelige spørsmål. Dere har bare fått en tanke i hode og for dere er denne sannheten den rette uten noe dikkedarie.... Se dere litt rundt i verden, vurder jesusreligionen opp mot andre religioner, og diskuter litt om Gud virkelig finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vi kristne mener at Jesus Kristus er fakta. Vi kristne mener at Jesus er veien sannheten og livet.

Har du i det hele tatt vurdert andre alternativer? Det står faktisk diskusjons meninghet og da må det vel være rom for diskusjoner? Eller er meningheten zombier som ikke evner å tenke og snekker for seg selv?

Ja det har jeg gjort og konklusjonen er kristendommen.

Lenke til kommentar

vi kristne mener at Jesus Kristus er fakta. Vi kristne mener at Jesus er veien sannheten og livet.

Har du i det hele tatt vurdert andre alternativer? Det står faktisk diskusjons meninghet og da må det vel være rom for diskusjoner? Eller er meningheten zombier som ikke evner å tenke og snekker for seg selv?

Ja det har jeg gjort og konklusjonen er kristendommen.

Du glemte et komma mellom ordene "ja" og "det.

Du har mange andre skrivefeil, men de får du rette opp i selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...