Gå til innhold

Diskusjons menighet! [les førstepost]


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så en person som gir en annen mat fordi han bryr seg om at mottakeren blir mett kommer mer til himmelen enn en person som gir en annen like mye mat for at han selv skal føle at han har gjort noe godt?

 

Er nestekjærlighet bundet opp mot motiv også?

Ja... Og det er jo tydelig at Gud også dømmer deg for hva slags tanker du har og liknende, også, i følge Bibelen.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Gud ser forskjell på om de bare gjør gode gjerninger for å komme inn til himmelriket enn om de gjør gode gjerninger for selve mennesket. Det er handlingene som ett menneske gjør mot andre mennesker som teller... Ikke bare om de gjør gode gjerninger for å komme inn i himmelen men ikke bryr seg i sitt hjerte...

 

Problemet er at de gode gjerningene man gjør, selvom man gjør det av kjærlighet til sin neste, vil også gi deg selv en god følelse og i så måte være egoistisk.

 

Hva med de som har lyst til å gjøre gode gjerninger, men samtidig har ett motiv om å komme inn i guds rike, hva skjer her? Skjærsilden?

Lenke til kommentar

Gud ser forskjell på om de bare gjør gode gjerninger for å komme inn til himmelriket enn om de gjør gode gjerninger for selve mennesket. Det er handlingene som ett menneske gjør mot andre mennesker som teller... Ikke bare om de gjør gode gjerninger for å komme inn i himmelen men ikke bryr seg i sitt hjerte...

Men i tillegg må du tro på gud...?

 

Det holder ikke bare å gjøre gode gjerninger?

Lenke til kommentar

Gudsbegrepet er så latterlig. Hvorfor må man tro på noe uten beviser, er det intelligent, smart, er det disse personene Gud vil ha i himmelen? Folk som ikke kan tenke for seg selv?

 

Hvis alt handler om å være god mot andre, ikke slå ihjel, ikke stjele, etc - hvorfor er da det å tro på noe uten beviser i denne rekken?

 

Jeg krever beviser. Jeg er ekstremt lei av religiøse folk som mener at ateister "ikke skjønner greia"; det er så inderlig motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Gudsbegrepet er så latterlig. Hvorfor må man tro på noe uten beviser, er det intelligent, smart, er det disse personene Gud vil ha i himmelen? Folk som ikke kan tenke for seg selv?

 

Hvis alt handler om å være god mot andre, ikke slå ihjel, ikke stjele, etc - hvorfor er da det å tro på noe uten beviser i denne rekken?

 

Jeg krever beviser. Jeg er ekstremt lei av religiøse folk som mener at ateister "ikke skjønner greia"; det er så inderlig motsatt.

 

Kan det være at gud vil at du skal gi slipp på egoet ditt - er det da det beviset du trenger for å forstå? Kort sagt gi slipp på alt du vet, og gå kun for det du føler ...

Lenke til kommentar

Gud ser forskjell på om de bare gjør gode gjerninger for å komme inn til himmelriket enn om de gjør gode gjerninger for selve mennesket. Det er handlingene som ett menneske gjør mot andre mennesker som teller... Ikke bare om de gjør gode gjerninger for å komme inn i himmelen men ikke bryr seg i sitt hjerte...

Hmm, forklar meg hvordan man da som kristen kan være god uten samtidig å være egoistisk? Er ikke hele argumentet for å tro på gud at man skal unngå fortapelsen og oppnå evig liv i paradis?

Lenke til kommentar

Gud ser forskjell på om de bare gjør gode gjerninger for å komme inn til himmelriket enn om de gjør gode gjerninger for selve mennesket. Det er handlingene som ett menneske gjør mot andre mennesker som teller... Ikke bare om de gjør gode gjerninger for å komme inn i himmelen men ikke bryr seg i sitt hjerte...

Men i tillegg må du tro på gud...?

 

Det holder ikke bare å gjøre gode gjerninger?

Gud blir glad hvis du gjør gode gjerninger...

Du skal slippe inn i himmelen hvis du utfører gode gjerninger og følger de ti bud samt at du tror på at han døde på korset og at han har stått opp igjen for å ta vår skyld på seg.

 

Lenke til kommentar

Gud ser forskjell på om de bare gjør gode gjerninger for å komme inn til himmelriket enn om de gjør gode gjerninger for selve mennesket. Det er handlingene som ett menneske gjør mot andre mennesker som teller... Ikke bare om de gjør gode gjerninger for å komme inn i himmelen men ikke bryr seg i sitt hjerte...

 

Problemet er at de gode gjerningene man gjør, selvom man gjør det av kjærlighet til sin neste, vil også gi deg selv en god følelse og i så måte være egoistisk.

 

Hva med de som har lyst til å gjøre gode gjerninger, men samtidig har ett motiv om å komme inn i guds rike, hva skjer her? Skjærsilden?

Ja det gir deg en god følelse fordi du har gjort en god gjerning.

Det er godt å få en god følelse og føle at du har gjort noe godt. Det er den følelsen som driver folk til å gjøre gode gjerninger. Alle mennesker er egoister i sitt hjerte og det går ikke an å utføre noe uten at man tenker på seg selv som en god eller regjerende person. Det er bare Gud som er god men han har sonet for våre synder på korset.

Lenke til kommentar

Gud blir glad hvis du gjør gode gjerninger...

Du skal slippe inn i himmelen hvis du utfører gode gjerninger og følger de ti bud samt at du tror på at han døde på korset og at han har stått opp igjen for å ta vår skyld på seg.

Så siden du tror på de ti bud så tror du også på Mosebøkene. Hvis du tror på Mosebøkene tror du da også på dødsstraff for en dame som har sex før ekteskapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud blir glad hvis du gjør gode gjerninger...

Du skal slippe inn i himmelen hvis du utfører gode gjerninger og følger de ti bud samt at du tror på at han døde på korset og at han har stått opp igjen for å ta vår skyld på seg.

Så siden du tror på de ti bud så tror du også på Mosebøkene. Hvis du tror på Mosebøkene tror du da også på dødsstraff for en dame som har sex før ekteskapet?

Hvis hun ikke ber og tilgivelse... ja.

 

 

Jeg minner om talen som blir lagt ut i morgen ca kl 17.00 :)

 

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
...og følger de ti bud...

Jeg har problemer med å bare forstå helt enkelt hvordan jeg skal følge dem.

 

F.eks; Hva og når er de usyrede brøds høytid, og når er abib?

Hvordan skal jeg "løse ut" mine førstefødte med lam eller kje?

Hva går ukefesten og festen for frukthøsten ut på?

Tre ganger om året skal alle menn tre fram for Herren; Når og hvor skal dette skje?

Når det er snakk om å bringe det beste av førstegrøden til Guds hus, er det snakk om en hvilken som helst kirke?

Endret av O3K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud blir glad hvis du gjør gode gjerninger...

Du skal slippe inn i himmelen hvis du utfører gode gjerninger og følger de ti bud samt at du tror på at han døde på korset og at han har stått opp igjen for å ta vår skyld på seg.

Så siden du tror på de ti bud så tror du også på Mosebøkene. Hvis du tror på Mosebøkene tror du da også på dødsstraff for en dame som har sex før ekteskapet?

Hvis hun ikke ber og tilgivelse... ja.

 

 

Jeg minner om talen som blir lagt ut i morgen ca kl 17.00 :)

 

Så, du tror på dødsstraff for folk som har sex før ekteskapet, med mindre de ber til den usynelige himmelpappen sin? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...