Gå til innhold

Radeon HD 7950 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så på anandtech at et overklokket 7950 får 10 mer fps enn gtx 580 i bf3, samtidig som at det drar mindre strøm og med lavere temperatur.

 

og kortet er ikke langt bak 7970. spennende!

7970 har etter hva jeg har lest og sett:

5-10% bedre klokking grunnet binning

Nesten 10% bedre ytelse per MHz

Nesten 20% bedre ytelse stock

15% høyere pris

 

7950 til den prisen det ligger på i dag er rett og slett et dårlig kjøp sammenlignet mot 7970.

Spørsmålet er da hvor langt ned prisen må senkes før den blir et godt kjøp? 5% ned? 10%?

 

Hvis vi ser ensidig på ytelse i forhold til 7970 (der 7970 scorer 20% bedre) og den går fra 3961 kr for aller billigste variant så burde 7950 gå for ned mot 3961/120% = 3301 kroner for aller billigste variant.

 

"Tilgjengelig i butikkene allerede nå."

Hvilken butikk da ? Finner ingenting av HD 7950 i prisguiden

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=radeon+7950&n=0

 

Klikk deg inn på linkene. Det er mange som hevder at de har 7950 på lager.

Lenke til kommentar

så på anandtech at et overklokket 7950 får 10 mer fps enn gtx 580 i bf3, samtidig som at det drar mindre strøm og med lavere temperatur.

 

og kortet er ikke langt bak 7970. spennende!

7970 har etter hva jeg har lest og sett:

5-10% bedre klokking grunnet binning

Nesten 10% bedre ytelse per MHz

Nesten 20% bedre ytelse stock

15% høyere pris

 

7950 til den prisen det ligger på i dag er rett og slett et dårlig kjøp sammenlignet mot 7970. Strømforbruk er kult det, men ingen bryr seg i denne prisklassen så lenge temperaturer og støy er i sjakk?

 

EDIT:

Sett opp mot GTX 580:

14 måneder senere lansering

5-10% bedre ytelse

Lavere strømforbruk

Lik pris

Bedre overklokking

 

Hvorfor lansere et kort til den prisen når forbedringen er så liten?

Fordi det er konkurrenten som har det andre kortet. Lik ytelse/litt bedre ytelse til samme pris og lavere strømforbruk, 2x så mye ram. Burde gå lett for 7950 å utkonkurrere 580.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det er konkurrenten som har det andre kortet. Lik ytelse/litt bedre ytelse til samme pris og lavere strømforbruk, 2x så mye ram. Burde gå lett for 7950 å utkonkurrere 580.

Hvis man var interessert i ytelsen et GTX 580 leverer så har dette da vært på markedet i over et år allerede til akkurat samme pris. 7950 er bedre, men hvorfor man skal kjøpe dette kortet fremfor et 7970 eller GTX 570/HD 6970 er er det veldig vanskelig å forstå.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Sett opp mot GTX 580:

14 måneder senere lansering

5-10% bedre ytelse

Lavere strømforbruk

Bedre overklokking

til lik pris...

 

Hvorfor lansere et kort til den prisen når forbedringen er så liten?

Du har jo selv nevnt et par tungtveiende årsaker som uthevet samt at det er nok fler fordeler med ny generasjon enn du nevner ift. dette isolerte området her :).

 

 

7970 har etter hva jeg har lest og sett:

5-10% bedre klokking grunnet binning

Nesten 10% bedre ytelse per MHz

Nesten 20% bedre ytelse stock

15% høyere pris

 

7950 til den prisen det ligger på i dag er rett og slett et dårlig kjøp sammenlignet mot 7970. Strømforbruk er kult det, men ingen bryr seg i denne prisklassen så lenge temperaturer og støy er i sjakk?

10% bedre ytelse stock har jo ene og alene med specen å gjøre, så da går det på pris vs ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fordi det er konkurrenten som har det andre kortet. Lik ytelse/litt bedre ytelse til samme pris og lavere strømforbruk, 2x så mye ram. Burde gå lett for 7950 å utkonkurrere 580.
Hvis man var interessert i ytelsen et GTX 580 leverer så har dette da vært på markedet i over et år allerede til akkurat samme pris. 7950 er bedre, men hvorfor man skal kjøpe dette kortet fremfor et 7970 eller GTX 570/HD 6970 er er det veldig vanskelig å forstå.

Liten vits å "oppgradere" fra 580 til 7950, men for de som sitter med GTX 9800, Radeon 4780 og andre eldre modeller og lurer på hva de skal oppgradere til så har de nå to gode valg i den prisklassen i stedet for ett. Valgfrihet er bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo selv nevnt et par tungtveiende årsaker som uthevet samt at det er nok fler fordeler med ny generasjon enn du nevner ift. dette isolerte området her :).

 

10% bedre ytelse stock har jo ene og alene med specen å gjøre, så da går det på pris vs ytelse.

For en gamer er det ikke store forbedringer med 7900-serien enda, om det kommer ut drivere i mars/april som plutselig leverer 20-30% bedre ytelse er det grunn til å si noe annet, men ellers gjør 7900-kortene det samme som 6900-kortene (bare litt bedre).

 

Strømforbruk er kult det, men få/ingen som bryr seg i denne prisklassen så lenge temperaturer og støy er under kontroll.

 

Dessuten er det 20% bedre ytelse stock, og ~10-15% bedre ytelse når man har overklokket maks. Pris/ytelse for 7950 er for øyeblikket dårligere enn 7970, det er en ganske dårlig deal når man kjøper restbrikker som ikke klarte kravene til 7970. Tidligere har det jo vært **50-kortene som har levert pris/ytelse og **70-kortene som har levert best singel-GPU ytelse, for øyeblikket har 7950 verken pris/ytelse eller ytelse og å selge et kort på ytelse/watt i entusiastsegmentet blir rimelig dumt.

Lenke til kommentar

Jupp, og som jeg sier her.

 

10-15% lavere pris for nesten 20% mindre ytelse?

Attraktivt kort?

 

wat

Ren prispolitikk. Jeg ville ikke vurdert å kjøpe HD7950 før det havnet under/rundt 3000,-. De fleste bør ha is i magen om de ikke trenger nytt skjermkort akkurat nå og se hva som skjer med AMD prisene når nvidias konkurerende generasjon Kepler kommer i butikkene. (selv om det ikke er store lovord rundt de første produktene ennå).

 

Tipper vi ser noen 2995,- tilbud mot sommerferien. Evt. noen tilbud i leiet 20-25%.

 

Sitter man med kort som HD6950 som kostet 2195,- på lanseringsdagen er det ingen som helst grunn til å rikke seg før de gode tilbudene kommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

så på anandtech at et overklokket 7950 får 10 mer fps enn gtx 580 i bf3, samtidig som at det drar mindre strøm og med lavere temperatur.

 

og kortet er ikke langt bak 7970. spennende!

7970 har etter hva jeg har lest og sett:

5-10% bedre klokking grunnet binning

Nesten 10% bedre ytelse per MHz

Nesten 20% bedre ytelse stock

15% høyere pris

 

7950 til den prisen det ligger på i dag er rett og slett et dårlig kjøp sammenlignet mot 7970.

Spørsmålet er da hvor langt ned prisen må senkes før den blir et godt kjøp? 5% ned? 10%?

 

Hvis vi ser ensidig på ytelse i forhold til 7970 (der 7970 scorer 20% bedre) og den går fra 3961 kr for aller billigste variant så burde 7950 gå for ned mot 3961/120% = 3301 kroner for aller billigste variant.

 

"Tilgjengelig i butikkene allerede nå."

Hvilken butikk da ? Finner ingenting av HD 7950 i prisguiden

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=radeon+7950&n=0

 

Klikk deg inn på linkene. Det er mange som hevder at de har 7950 på lager.

 

Veldig begrenset når man søker i prisguiden.

Jeg skrev HD 6970 da kom ingenting fram.

Takker

Lenke til kommentar

Fristende, men jeg tror nok jeg venter til 7800-seriens priser kommer. De passer nok bedre til både lommeboka og mitt forbruk.

 

Jeg har et kort i 7800- serien du kan få kjøpe grisebillig. 200,- pluss frakt, så sender jeg det

 

:tease:

 

 

Jeg er veldig skuffa over prisnivået på 7950. Jeg skal kjøpe nytt skjermkort i disse tider og hadde et håp om disse korta til ~3000.

Jeg kommer nok til å vente, eventuelt kjøpe 6970/570/580 om de skulle gå ned i pris etterhvert som 7970/7950 får etablert seg.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Jeg bestilte pga...

 

- Jeg har ventet siden HD4870 på nytt kort.

- 7950 med PCS+ kjøleren virker som en stillegående og klokkevennlig løsning. Jeg hater referansekjøleren til AMD (aka flymotoren).

- Herregud, 3500 eller 4000.. Kommer til å ha kortet i 3-4 år og da blir det 3 kr dagen eller 3,50 kr dagen? Gjerrigknarker! :p 1000 kr billigere enn et fabrikkoverklokka HD7970 med open air kjøler av bedre kvalitet, og kan klokkes noe sykt.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte pga...

 

- Jeg har ventet siden HD4870 på nytt kort.

- 7950 med PCS+ kjøleren virker som en stillegående og klokkevennlig løsning. Jeg hater referansekjøleren til AMD (aka flymotoren).

- Herregud, 3500 eller 4000.. Kommer til å ha kortet i 3-4 år og da blir det 3 kr dagen eller 3,50 kr dagen? Gjerrigknarker! :p 1000 kr billigere enn et fabrikkoverklokka HD7970 med open air kjøler av bedre kvalitet, og kan klokkes noe sykt.

Tja, jeg vil vært noe forsiktig med å påstå at noen av dagens 7950 har bedre kvalitet enn et referanse-basert 7970. At referansedesignet til 7950 er mye svakere enn 7970 hjelper heller ikke på klokkevennligheten om du skal ha dette i 4 år.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte pga...

 

- Jeg har ventet siden HD4870 på nytt kort.

- 7950 med PCS+ kjøleren virker som en stillegående og klokkevennlig løsning. Jeg hater referansekjøleren til AMD (aka flymotoren).

- Herregud, 3500 eller 4000.. Kommer til å ha kortet i 3-4 år og da blir det 3 kr dagen eller 3,50 kr dagen? Gjerrigknarker! :p 1000 kr billigere enn et fabrikkoverklokka HD7970 med open air kjøler av bedre kvalitet, og kan klokkes noe sykt.

Tja, jeg vil vært noe forsiktig med å påstå at noen av dagens 7950 har bedre kvalitet enn et referanse-basert 7970. At referansedesignet til 7950 er mye svakere enn 7970 hjelper heller ikke på klokkevennligheten om du skal ha dette i 4 år.

Jeg leste denne reviewen, og synes at det virket forholdsvis bra...

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7950_PCS_Plus/1.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

 

Jeg har et kort i 7800- serien du kan få kjøpe grisebillig. 200,- pluss frakt, så sender jeg det

 

:tease:

 

 

Kan bytte med et TNT2 M64 og et mindre mellomlegg? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...