Gå til innhold

Radeon HD 7950 er offisiell


Anbefalte innlegg

Jeg leste denne reviewen, og synes at det virket forholdsvis bra...

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7950_PCS_Plus/1.html

Kjøleren er grei den, men den kjøler ikke ned VRM og VRAM som referansekjøleren gjør, derfor blir det også lavere temperaturer og viftestøy på bekostning av noe svakere overklokking og mindre levetid om du overklokker sammenlignet mot referansedesignet.

 

Både XFX og Sapphire har bedre løsninger for kjøling av sine 7950-modeller, og Sapphire har faktisk et ganske bra design generelt.

 

PCB:

Minnebrikkene er spesifisert for 5GHz mot 7970s 6GHz

VRM-området er på referansemodellen kuttet ned fra 5-faset til 4-faset så du har effektivt 80% av effektkapasiteten. Powercolor har tydeligvis økt dette med 15% igjen, men det er fortsatt ikke like bra som 7970.

 

Jeg har selv sett at et vannkjølt 7970 kan spise 350W eller mer når man kjører OCCT med powertune +20% og en rimelig heftig overklokk, så VRM-kapasitet er ekstremt viktig for overklokking og hvor lang levetid du får. Siste eksemplet på underdimensjonert VRM-kapasitet var GTX 590 som gikk i lufta under hard overklokking.

 

Nå sier jeg ikke at 7950 er underdimensjonert i noen grad, men jeg vil påstå at om du planlegger å kjøre et overklokket kort i 3-4 år burde VRM-kvalitet/kapasitet og kjøling av dette være med i beregningen, samme går for VRAM-kjøling og overklokking av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste denne reviewen, og synes at det virket forholdsvis bra...

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7950_PCS_Plus/1.html

Kjøleren er grei den, men den kjøler ikke ned VRM og VRAM som referansekjøleren gjør, derfor blir det også lavere temperaturer og viftestøy på bekostning av noe svakere overklokking og mindre levetid om du overklokker sammenlignet mot referansedesignet.

 

Både XFX og Sapphire har bedre løsninger for kjøling av sine 7950-modeller, og Sapphire har faktisk et ganske bra design generelt.

 

PCB:

Minnebrikkene er spesifisert for 5GHz mot 7970s 6GHz

VRM-området er på referansemodellen kuttet ned fra 5-faset til 4-faset så du har effektivt 80% av effektkapasiteten. Powercolor har tydeligvis økt dette med 15% igjen, men det er fortsatt ikke like bra som 7970.

 

Jeg har selv sett at et vannkjølt 7970 kan spise 350W eller mer når man kjører OCCT med powertune +20% og en rimelig heftig overklokk, så VRM-kapasitet er ekstremt viktig for overklokking og hvor lang levetid du får. Siste eksemplet på underdimensjonert VRM-kapasitet var GTX 590 som gikk i lufta under hard overklokking.

 

Nå sier jeg ikke at 7950 er underdimensjonert i noen grad, men jeg vil påstå at om du planlegger å kjøre et overklokket kort i 3-4 år burde VRM-kvalitet/kapasitet og kjøling av dette være med i beregningen, samme går for VRAM-kjøling og overklokking av dette.

Hehe. Tenker det er greit nok for min del, det skal ikke klokkes ihjel, men det er kjekt å vite at det kan strekkes en god del ytelse ut av det om det skulle behøves. Takk for utfyllende svar, forresten :) Aner ikke hva forskjell det er på 4 og 5 faset VRM-område og om det vil overhodet ha noe å bety til mitt bruk. Hovedbruk for kortet vil være å spille av 1080p filmer på tv'n, samt kjøre Age of Conan i sin fulle prakt i 1920x1200 med alt av eyecandy aktivert. Kortet var vel målt til å dra 140W så spesielt strømkrevende er det vel ikke. At det er stillegående er også veldig viktig for meg.

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

Jeg leste denne reviewen, og synes at det virket forholdsvis bra...

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7950_PCS_Plus/1.html

Kjøleren er grei den, men den kjøler ikke ned VRM og VRAM som referansekjøleren gjør, derfor blir det også lavere temperaturer og viftestøy på bekostning av noe svakere overklokking og mindre levetid om du overklokker sammenlignet mot referansedesignet.

 

Både XFX og Sapphire har bedre løsninger for kjøling av sine 7950-modeller, og Sapphire har faktisk et ganske bra design generelt.

 

PCB:

Minnebrikkene er spesifisert for 5GHz mot 7970s 6GHz

VRM-området er på referansemodellen kuttet ned fra 5-faset til 4-faset så du har effektivt 80% av effektkapasiteten. Powercolor har tydeligvis økt dette med 15% igjen, men det er fortsatt ikke like bra som 7970.

 

Jeg har selv sett at et vannkjølt 7970 kan spise 350W eller mer når man kjører OCCT med powertune +20% og en rimelig heftig overklokk, så VRM-kapasitet er ekstremt viktig for overklokking og hvor lang levetid du får. Siste eksemplet på underdimensjonert VRM-kapasitet var GTX 590 som gikk i lufta under hard overklokking.

 

Nå sier jeg ikke at 7950 er underdimensjonert i noen grad, men jeg vil påstå at om du planlegger å kjøre et overklokket kort i 3-4 år burde VRM-kvalitet/kapasitet og kjøling av dette være med i beregningen, samme går for VRAM-kjøling og overklokking av dette.

Hehe. Tenker det er greit nok for min del, det skal ikke klokkes ihjel, men det er kjekt å vite at det kan strekkes en god del ytelse ut av det om det skulle behøves. Takk for utfyllende svar, forresten :) Aner ikke hva forskjell det er på 4 og 5 faset VRM-område og om det vil overhodet ha noe å bety til mitt bruk. Hovedbruk for kortet vil være å spille av 1080p filmer på tv'n, samt kjøre Age of Conan i sin fulle prakt i 1920x1200 med alt av eyecandy aktivert. Kortet var vel målt til å dra 140W så spesielt strømkrevende er det vel ikke. At det er stillegående er også veldig viktig for meg.

Legger til et sitat fra testen;

 

"Maximum stable clocks of our card are 1075 MHz core (22% overclock) and 1775 MHz Memory (42% overclock)." Skulle tro det holdt bra. :)

Lenke til kommentar

Prismessig plasserte den seg akkurat der den var forventet, og koster det samme som GTX 580 gjør i dag. Men det er forsåvidt greit når de yter praktisk talt likt opp til og med 1920x1200, men HD 7950 yter litt bedre på høyere oppløsninger.

 

Det er kritikkverdig at referansekjøleren er såpass støyende under last, alle som vurderer kjøp bør se på alternative kjøleløsninger.

 

Bestilt Powercolor HD7950 PCS+ !

Lurt valg, stille og fin den :)

 

Personlig foretrekker jeg skjermkort med under 100 Watt TDP.

Du har sikkert dine grunner med tanke på oppsett og bruk, men 100W TDP begrenser valgmulighetene ganske betraktelig. Uansett så håper jeg at du ser på mer enn bare oppgitt TDP.
Lenke til kommentar

Jeg leste denne reviewen, og synes at det virket forholdsvis bra...

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7950_PCS_Plus/1.html

Kjøleren er grei den, men den kjøler ikke ned VRM og VRAM som referansekjøleren gjør, derfor blir det også lavere temperaturer og viftestøy på bekostning av noe svakere overklokking og mindre levetid om du overklokker sammenlignet mot referansedesignet.

 

Det var vel derfor mitt PowerColor HD4870PCS+ tok kvelden etterhvert, var vram som ikke hadde fått kjøling og til slutt bukka det under, var noe sånt jeg kom fram til etter å ha søkt litt rundt osv etter hva andre mente og sa om det samme problemet, fikk jo også en rød LED som feil melding på selve kortet også som det bare var å søke etter.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
så på anandtech at et overklokket 7950 får 10 mer fps enn gtx 580 i bf3, samtidig som at det drar mindre strøm og med lavere temperatur.og kortet er ikke langt bak 7970. spennende!
7970 har etter hva jeg har lest og sett:5-10% bedre klokking grunnet binning Nesten 10% bedre ytelse per MHzNesten 20% bedre ytelse stock15% høyere pris7950 til den prisen det ligger på i dag er rett og slett et dårlig kjøp sammenlignet mot 7970. Strømforbruk er kult det, men ingen bryr seg i denne prisklassen så lenge temperaturer og støy er i sjakk?EDIT:Sett opp mot GTX 580:14 måneder senere lansering5-10% bedre ytelseLavere strømforbrukLik prisBedre overklokkingHvorfor lansere et kort til den prisen når forbedringen er så liten?
Fordi det er konkurrenten som har det andre kortet. Lik ytelse/litt bedre ytelse til samme pris og lavere strømforbruk, 2x så mye ram. Burde gå lett for 7950 å utkonkurrere 580.

 

Ja bra logikk kjøp ett skjermkort som ikke viser hele rgb skalaen en gang.

 

Jeg har alltid vært nvidia fan, men etter jeg oppdaget at ati sine kort ikke viser hele fargeskalaen så blei jeg ganske forbløffet.

 

Ati kommer aldri noensinne til og bli aktuelt her i gården hvertfall.

 

Å nei det er ikke tull jeg skrudde av alt av video instillinger og den slags i håp om det var video delen på ati skjermkortene som tok over og klippet vekk fargene. men uten hell

 

stappet i mitt nvidia skjermkort og vips der kom fargene med en gang.Ati klipper faktiskt vekk de fargene de mener du ikke "har lyst til og se".

 

Ett eksempel er gråtonene når man skal kalibrere birghtness og kontrast på en skjerm så skal man etter enn viss video(sikkert mange versjoner av dette men jeg går igjennom den metoden jeg brukte) skru ned brightnessen til man ikke ser de gråe boksene som står og blinker under nr 17.

 

men disse viste ikke på ati skjermkortet om jeg skrudde brightnessen på max samme hva jeg gjorde så kom ikke de frem. Eneste som funka var og sette i et nvidia skjermkort.

Lenke til kommentar
Fordi det er konkurrenten som har det andre kortet. Lik ytelse/litt bedre ytelse til samme pris og lavere strømforbruk, 2x så mye ram. Burde gå lett for 7950 å utkonkurrere 580.
Hvis man var interessert i ytelsen et GTX 580 leverer så har dette da vært på markedet i over et år allerede til akkurat samme pris. 7950 er bedre, men hvorfor man skal kjøpe dette kortet fremfor et 7970 eller GTX 570/HD 6970 er er det veldig vanskelig å forstå.
Liten vits å "oppgradere" fra 580 til 7950, men for de som sitter med GTX 9800, Radeon 4780 og andre eldre modeller og lurer på hva de skal oppgradere til så har de nå to gode valg i den prisklassen i stedet for ett. Valgfrihet er bra!

 

Det finnes egentlig bare ett valg. Nvidia seff,

 

men fra spøk til alvor les den andre posten om farge spekteret på ati skjermkort. i tilleg så har jeg brukte begge deler mot storskjerm og hd prosjektor.

 

Både jeg og min kamerat med forskjellig hd prosjektorer hver syns 2d bildekvaliteten er merkbart bedre på nvidia skjermkortene. Dette er noe veldig få tester i dag

Lenke til kommentar

Hva mener du med at "ATI" ikke viser hele fargeskalaen? Hvilet kort og tilkoblinger sammenlignet dere med? Var det i spill eller f.eks foto/video? Hadde dere kalibrert fargene? Dette er høyst relevant for meg så jeg vil gjerne vite noe mer konkret om det.

Tipper han måtte ha endret på gamma-innstillingen for å få det riktig.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at "ATI" ikke viser hele fargeskalaen? Hvilet kort og tilkoblinger sammenlignet dere med? Var det i spill eller f.eks foto/video? Hadde dere kalibrert fargene? Dette er høyst relevant for meg så jeg vil gjerne vite noe mer konkret om det.

Tipper han måtte ha endret på gamma-innstillingen for å få det riktig.

 

Jeg brukte direkte hdmi outputt på ati kortet, mens på nvidia korter brukte jeg dvi til hdmi overgang. nvidia korter hadde mini hdmi hadde ikke overgang for hånd.

 

Jeg bruker den der free calibration dvd dingsen siden jeg bare sko kalibrer brigtness og contrast har ikke kjøpt meg sånn føler enda til og begynne og rote i cmsen.

 

Jeg prøvte gamma også så høgt at den mørkeste grå tonen ble nesten vit. men de andre syns fortsatt ikke. de kommer rett og slett ikke frem på verken prosjektoren eller denne dataskjermen.(har den ati driten i denne pcen nå siden jeg venter på nytt nvidia skjermkort)

 

når jeg hev i nvidia kortet mitt så komm alle fargene frem med en gang. uten noe mer mikk makk. i tilleg så ser jeg klare forskjell på klarheten på windows når man kjører det på prosjektoren bare med og skifte fra ati til nvidia.

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar

Det finnes egentlig bare ett valg. Nvidia seff,

 

men fra spøk til alvor les den andre posten om farge spekteret på ati skjermkort. i tilleg så har jeg brukte begge deler mot storskjerm og hd prosjektor.

 

Både jeg og min kamerat med forskjellig hd prosjektorer hver syns 2d bildekvaliteten er merkbart bedre på nvidia skjermkortene. Dette er noe veldig få tester i dag

Har du en link til denne posten du snakker om? Kunne tenkt meg å lese den.

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...