Gå til innhold

Forsvare kjøp av dyrt utstyr


Anbefalte innlegg

Hvilke mentale taktikker bruker dere for å forsvare kjøp av dyrt utstyr?

 

For min del så kan jeg godt bruke 20,000 på PC-utstyr uten at det føles "galt", men av en eller annen grunn så føles et objektiv til 15,000 utrolig dyrt.

 

Tenker dere at dere kan tjene inn pengene ved å knipse bilder, tenker dere at det er en god investering for en langvarig hobby eller har dere rett og slett mye penger?

 

Kanskje vi kan diskutere og dele hvordan man går inn for å kjøpe dyrt utstyr.

 

For min del så tenker jeg at det vil være en langvarig investering, noe jeg kan bruke i minst 10-15 år framover, dyrt glass kan nok vare hele livet. Nå har jeg riktig nok ikke noe skikkelig dyrt utstyr, men tanken er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo komme med noen eksempler for min egen del.

 

Ny terrengsykkel 2009:

 

Pris: 20000kr: Jeg vil ha den fordi det er en mye bedre sykkel enn en til halve prisen, utseendet, brukervennlighet og ytelsen blir bedre for meg og min opplevelse for en sykkeltur i marka :)

 

Argumentene imot er få og dårlig, de kommer som regel i fra folk som ikke har interesse, peiling eller er fulle av misunnelsel. De skal du ikke høre på uansett. Eneste aktuelle argumentet imot for meg på den tiden var at jeg var student, men hadde oppsparte penger fordi jeg ikke festet 2 dager hver helg og da var valget enkelt, 20K for en sykkel ble billig i forhold! :D

 

Ny bil 2011: Kjøpte en ganske snasen og helt ny BMW. Jeg hadde råd pga ny jobb og god lønn. Koster en del mer enn tilsvarende konkurrent i fra Toyota, men du får også hva du betaler for. Bilen er utrolig mye mer inspirerende å kjøre, alt er bedre og det gjør det hele verdt for min del. Har også økonomien til det, så da er alt greit.

 

 

Syns egentlig økonomien er mest avgjørende om det er lurt eller ikke, har du råd til å kjøpe noe uten at det går utover huslån og andre store og nødvendige utgifter så er alt greit! Du lever bare en gang og nyt det om du kan!

 

Slutt i hvert fall å hør på motargumenter i fra folk som ikke har interesse for det du vil kjøpe, folk er forskjellig. Noen svir av 50-100K i året på festing og fyll, jeg kjøper heller en dyr TV og et stereoannlegg en gang i året.

 

Edit: Var jo litt off-topic jeg da, ikke fotoutstyr akkurat, men samme gjelder for alle hobbyer i min erfaring. Samme med samboeren som driver med foto.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hvilke mentale taktikker bruker dere for å forsvare kjøp av dyrt utstyr?

 

Tenker dere at dere kan tjene inn pengene ved å knipse bilder, tenker dere at det er en god investering for en langvarig hobby eller har dere rett og slett mye penger?

 

 

Hvis du ikke selger kroppen din til djevelen for å kjøpe fotoutstyr er du ikke en rabiat hobbyslave :)

 

En altoppslukende hobby gjør at man resonerer seg fram til at alle kjøp er fornuftige uansett pris, og er det ikke en altoppslukende hobby spiller kapitalismen inn og man bruker det man synes man har råd til selv om man sikkert hadde klart seg med en kompakt til et par tusen.

 

Jeg sykla med aviser et års tid i 75/76 for og få penger til mitt første slr-kamera.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekkliste før utstyrskjøp:

 

Får jeg rett svar, blir det kjøp; To eksempler fra nyere tid:

 

Vidvinkel før reise:

 


  •  
  • Har jeg lyst på det? JA
  • Trenger jeg det? KANSKJE
  • Har jeg hatt noe tilsvarende tidligere som ikke ble brukt? JA
  • Finnes det bedre alternativer? NEI
  • Har jeg mer lyst på noe annet? JA
  • Blir det brukt nok til at verditapet er verdt det? KANSKJE
  • Støtter økonomien min det? JA

 

Vurderingen ble ingen kjøp.

 

 

Nytt backupkamera:

 


  •  
  • Har jeg lyst på det? JA
  • Trenger jeg det? JA
  • Har jeg hatt noe tilsvarende tidligere som ikke ble brukt? JA
  • Finnes det bedre alternativer? (Her annet utstyr jeg heller vil ha) NEI
  • Har jeg mer lyst på noe annet? NEI
  • Blir det brukt nok til at verditapet er verdt det? JA
  • Støtter økonomien min det? JA

 

Dette betyr at det blir anskaffelse. Så begynner jeg å vurdere typer, og setter opp nye sjekklister. Dette etter en periode i 2009/2010 hvor jeg hadde mye forskjellig utstyr som ikke ble brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke mentale taktikker bruker dere for å forsvare kjøp av dyrt utstyr?

Jeg bruker ikke så mange taktikker, kjøper det jeg vil ha på bruktmarkedet eller når det er gode kampanjer. Da vet jeg at jeg kan selge til samme pris som jeg kjøpte for dersom jeg skulle ombestemme meg eller finner ut at det ikke blir brukt.

Lenke til kommentar

Jeg har mine egne regler.

- Aldri lån eller kreditt til forbruk

- Alt som relaterer seg til hobby er forbruk

- Pass alltid på å ha en buffer til uforutsette utgifter

Når jeg da har penger som kan brukes på hobby så sjekker jeg også med min mer fornuftige halvdel om det er noe hun mener vi trenger først. Sist jeg vurderte et objektiv så endte jeg opp med to sofaer og et stuebord (pluss et objektiv). Når det gjelder penger jeg bruker på hobby så ser jeg som sagt på det som forbrukt, så jeg kalkulerer verken med å tjene penger på det eller selge det igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei fleste har vel eit budsjett eller i alle fall ein plan for korleis økonomien skal styrast.

 

I eit slikt budsjett vil det vanligvis være ein eigen post for hobby og underholdning.

 

Det som er viktig ved kjøp av dyre hobby artikkler er at du kutter tilsvarande på andre underholdningsområder. Eksempler på dette kan være å klare seg med den TV-en du har no ei stund til, gå ut på byen litt skjeldnare, osv. Gjer du dette så vil du i alle fall ha orden på økonomien.

 

Då er alt du trenger å gjere å ta stilling til om kjøp av skikkelig fotoutstyr til 10,000 kroner gir deg meir glede enn ein 14 dagers ferietur til Los Angeles med hotellopphold som i desse dager koster ganske nøyaktig 10,000 dersom du reiser i dag (sjekka akkurat).

 

For mange vil det nok være meir fristande å bruke pengane på noke anna, men dette er veldig avhengig av kor fotointeresert du er og kor mykje tid du bruker på foto-hobbyen din.

 

Dersom du kan skaffe deg litt inntekt på hobbyen slik at du kan sjå på ein del av innkjøpa som ein investering så vil dette sjølvsagt hjelpe på.

Lenke til kommentar

For min del så kan jeg godt bruke 20,000 på PC-utstyr uten at det føles "galt", men av en eller annen grunn så føles et objektiv til 15,000 utrolig dyrt.

 

Tenker dere at dere kan tjene inn pengene ved å knipse bilder, tenker dere at det er en god investering for en langvarig hobby eller har dere rett og slett mye penger?

Det er nok tildels inviduelt, men for min vil det aldri bli brukt 20.000,- på pc-utstyr, i hovedsak fordi pc-utstyr generelt har en rimelig kort levetid og til min bruk er det lite hensiktsmessig (og lite økonomisk) å foreta rene overkill.

 

Men jeg tror det er viktig å kjøpe hobbydingser med penger fra en overskuddsmasse, og da etter at man har lagt til side reserver. Å belaste ens eget personlige "driftsbudsjett" med kjøp av kostbare hobbygreier vil nok lett kunne føles på magen etterpå (det samme gjelder f.eks reiser og, etter den søte kommer den sure hverdagen og da er det ikke like morsomt lenger)

 

Impulskjøp bør en ikke foreta (dersom man da ikke vasser i penger), impulskjøp føles ofte i magen etter kort tid. Men konkret når det gjelder fotoutstyr bør man kanskje ha litt is i magen og vurdere den reelle sistuasjonen og fornuften i f.eks et nytt kamera eller objektiv (særlig dersom man allerede har utstyr og ingen prekære behov i den retningen). Og: Å ha f.eks 3 objektiver som mer eller mindre gjør samme jobben er etter min mening bortkastete penger. Hvis fornuften får råde så pleier og magefølelsen etterpå å være god.

 

Å tjene penger på sin hobby er som regel noe man ikke bør kalkulere med på forskudd, og i dag når millioner på millioner bilder blir tatt hver dag er det sannelig ikke blitt enklere.

 

Tor

Lenke til kommentar

Fine sjekklister og regler, Oscar Lima Delta og bareanton. Jeg har nogen lunde samme lister og kanskje et par punkter til:

 

- Vurdere kjøpeplanen nøye opp mot alternative lignende produkter. F.eks 50mm f/1,4 vs 30mm f/1,4.

- Hva annet kan jeg kjøpe for de pengene? Hva har jeg mer lyst på, eller lyst på først? Da tenker jeg ikke bare på fotoutstyr vs datautstyr, men også alt mulig annet. Ferieplaner, nytt kjøkkenbord, male huset i år, osv. Eventuelt justerer hvor stort budsjett jeg skal sette av til foto ved å ta slike faktorer med i budsjetteringa.

- Blir noe av det jeg har fra før overføldig og kan selges? Evt. hvor mye kan jeg regne med å få for det?

- Er jeg påvirket av impulskjøpekraften? I så fall bruker jeg mer tid til å tenke over saken og vente på tilbud, kupp, nye og bedre/billigere produkter. Evt. sette meg en målpris som skal til før jeg åpner lommeboka.

- Er det er kupp som jeg ikke må gå glipp av? Vær ekstra obs på impulskjøpekraften. Har jeg hatt lyst på noe slikt tidligere? Til den prisen? Er det lettsolgt i tilfelle jeg angrer?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg forsvarer det sånn:

 

- Jeg er generelt forsiktig med penger, kjøper ikke dyre merkeklær eller annet dill, hater generelt å shoppe, og jeg bor sentralt og har derfor ikke bil.

 

- Gode objektiver synker lite i pris. Kjøper jeg et 70-200 f/2.8 ISII (må innrømme at jeg har litt lyst på denne ...) i billigste nettbutikk, eventuelt brukt, taper jeg ikke mye penger hvis jeg selger dette om noen år. Kjøper jeg brukt er det ikke sikkert jeg taper en krone på å bruke objektivet i 3 år og så selge (hvis jeg i det hele tatt vil selge). Det blir først kostbart hvis jeg knuser det (noe jeg forsøker å unngå).

 

- Rimelig optikk blir fort dyrt. Du ender opp med å ville ha noe bedre, og selger den rimelige. Den rimelige optikken holder seg ikke veldig godt i pris, og du ender opp med å ha brukt penger på den rimelige optikken + den dyrere, i stedet for å kjøpe den dyrere umiddelbart.

 

- Jeg er nybegynner, men jeg skjønner at jeg er så frelst at dette er noe jeg kan holde på med resten av livet. Den gleden fotografering gir meg er faktisk verdt noen kroner. Jeg har ikke hatt det så gøy med noen hobby siden jeg drev med skateboard som ungdom. :)

 

- Jeg ser at kamerahus betyr svært lite i dag. Alt som gjør det man trenger er bra. Jeg kommer til å legge penger i det som varer - optikken, som jeg kan forsvare kostnaden av. Jeg kunne ikke forsvart det dersom jeg var en av disse som nærmest hoppet fra Nikon til Canon til Sony til Pentax hver gang et av merkene man ikke allerede har slipper en marginalt bedre sensor først. Det høres for meg idiotisk ut at man på død og liv må ha det siste innen alt selv om det man har er drittbra, og at det er langt mer å hente på å lære å bruke det man allerede har skikkelig, og utvikle seg som fotograf i stedet for å oppgradere kamerahuset hele tiden. Optikken vil derimot vare, og jeg ser poenget med å legge pengene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er vel kanskje i overkant forsiktig med pengene, men prøv å sjå litt på pris og brukstimer. Bruker du f.eks 10.000kr på nye ski, men samtidig er på fjellet kvar helg (og ingen andre deler av økonomien din lider av denne investeringa), så ser eg ingen problem med å bruke desse pengane. Om du berre hadde brukt dei ei helg i løpet av ein sesong, så ville eg sagt at det var totalt bortkasta, sjølv om det heilt sikkert hadde vore gode ski.

 

Så om du kjem til å bruke det du skal kjøpe, og økonomien ellers ikkje lid, så gå å kjøp. Om du kjem til å gå konkurs om vaskemaskina tar kvelden etter eit slikt kjøp; ikkje kjøp!

 

Pris/brukstid(timer) < 50 er ein grei regel ;)

 

Dvs at eg føler at eit innkjøp til 10.000kr må brukast i 200timar før det egentleg har vore eit "godkjent kjøp".

Lenke til kommentar

Liker innledningen din, tror det er svært vanlig at folk sliter med ulike kjøp selv om prislappen sier det samme.

 

Jeg har vennekrets med div (sær)interesser, en av de bygger Porsche 911 og har 2 på skilter og en løpsbil, en annen har hatt omtrent alle kaffemaskiner som kan kjøpes for penger, inkl egen sak for å "riste bønner" eller hva det kalles.

 

Jeg har brukt ganske mange tusen på foto for det er det jeg liker å drive med, jeg bruker ikke penger på bil, stort hus, dyre merkeklær, narkotika, alkohol, horer, røyk/snus eller er ute i helgene.

 

Det gir meg en frihet å kunne bruke penger på det jeg liker.

Lenke til kommentar

Sistgang jeg gjorde ett impulskjøp var når jeg kjøpte Nikkor AF-S 14-24 f/2,8G og det er det beste kjøpet jeg har gjort innen fotoutstyr, etter det kjøpet så var det bare å kvitte seg med det rasket jeg hadde fra Canon og ta overgangen 100% :thumbup: .

 

Siden det impulskjøpet så har jeg vært veldig forsiktig med hva jeg handler inn.

En D3 kom brukt, og etter det har det meste kommet som brukt utstyr, eller tilbudsvare. Eneste unntaket jeg gjorde var med AF-S 85 f/1,4G. Viktigst er at de har kommet med mellomrom slik at jeg har fått benyttet alt utstyret en god del.

 

Jeg har en ønskeliste når det gjelder fotoutstyr. En 1,2,3,4,5 etc liste hvor de 3 øverste har høy prioritet. Jeg er såpass kjip at jeg følger markedet ukentlig, bruktmarkedet også, og jeg prøver å huske når de forskjellige kjedene kjører kampanjer.

 

Selvom jeg elsker nytt utstyr, så foretar jeg aldri innkjøp uten å ha en romslig økonomi. Det er den eneste regelen jeg følger.

Lenke til kommentar

Til ditt forsvar. Fotooptikk holder seg vesentlig bedre i pris (så fremt fatningen er i bruk), enn maskinvare til PCer, som er utdatert uken etter det er kjøpt.

 

Personlig forsvarer jeg mine fotokjøp med at jeg er temmelig sparsommelig ellers, ikke har bil, og at det finnes folk som har vesentlig dyrere hobby enn meg :)

 

Så og si alle objektiver jeg har er kjøpt brukt eller til gode tilbudspriser, noe som gjør tapet ved eventuelt videresalg minimalt.

Lenke til kommentar

For 2 år siden brukte jeg ca. 6 måneder på spare til et objektiv som da kostet 16000 kroner. Nå sparer jeg til 1D X og per i dag mangler jeg 22000 kroner, jeg har spart i 2,5 måneder. Bør nevnes at jeg lever på trygd + frilansinntekter, mye handler om å planlegge kjøp.

 

Jeg har ikke bil, lån, familie, dame* - men jeg bor i en ganske ok leilighet med fin utsikt.

 

*Det er ikke lønnsomt økonomisk i lengden.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...