Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når tittet på bildene i denne forstår jeg ikke hypen med FXAA, jeg synes bildet ser vesentlig dårligere ut selv om jaggisene blir bedre. Det får et slags tåkeslør over seg hvor farger og dynamikk blir vesentlig dårligere.

 

Jeg tar heller litt mer jaggies enn betydelig tap av bildekvalitet. Desverre vises ikke bilene nederst, som får frem dette klarte og tydelig, på alle bildene.

Ser ingen forskjeller på fargene, men det kan komme av at jeg sitter med en XL2410T.

 

Jeg kan derimot se hva du mener med FXAA vs MSAA. Personlig syns jeg FXAA fjerner en del av plastikkinntrykket du får i BF3, og det kan nesten virke som om teksturene er tilpasset for å fungere optimalt med FXAA. Dette er smak og behag da, bruker man FXAA-injector får man skarpere bilde med forstørrede (og til dels urealistiske) kontraster om dette er ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg så klar forskjell i på en toppmodell og kalibrert Samsung 50" Plasma fra 2010 samt en kalibrert U2711. Det var vanskelig å se ellers i bildet men enkelt å se på bilene i bunn. Det var heller ingen plastikk-aktig tone i bilene men varmere, mer definert og dynamisk fremfor utvasket. I tillegg virket lyssettingen på bilene bedre. Omtrent som man av og til kan være vitne til i PS3 vs. 360 sammenligninger.

 

Nå har jeg lite bilder å forholde meg til og har inget grunnlag for å vurdere hvordan disse to ellers oppleves i BF3 mens man spiller :). I et annet bilde som ble brukt klarte jeg heller ikke se denne forskjellen så jeg antar at det varierer en del.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når tittet på bildene i denne forstår jeg ikke hypen med FXAA, jeg synes bildet ser vesentlig dårligere ut selv om jaggisene blir bedre. Det får et slags tåkeslør over seg hvor farger og dynamikk blir vesentlig dårligere.

 

Jeg tar heller litt mer jaggies enn betydelig tap av bildekvalitet. Desverre vises ikke bilene nederst, som får frem dette klarte og tydelig, på alle bildene.

FXAA og lignende teknikker er helt klart et kompromiss. Generelt dårligere bildekvalitet og dårligere håndtering av kantene på polygonene enn MSAA, spesielt små geometri detaljer.

Fordelen er da at det er ganske billig, både mtp ytelsetap og minnebruk. Mens MSAA har bare en effekt på kantene til geometrien har FXAA en effekt på all alaising, slik at det kan utgjøre en stor forskjell i spill med f.eks mye shader aliasing, og det er enkelt å implentere. MSAA er ikke en smal sak å implentere idag med nyere renderings teknikker og derfor er det en del utviklere som ikke tar seg bryet, FXAA o.l kan da være en redning her.

Lenke til kommentar

:mistapi

Ser helt klart de tekniske og ytelsesmessige fordelene med FXAA da det virket noe forklart i linken. Jeg har lite greie på forskjellen og bakgrunnen for alle de forskjellige teknikene og forholdt meg bare til bilderesultatet på skjermen.

 

Selv synes jeg det kan være forvirrende å vite hva man skal velge for hvert enkelt spill ift. hvilken maskinvare man har etc.

Her har du, arni og andre overlegen kunnskap og jeg henger såvidt bare med i svingene på diskusjonene rundt dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg begynner å mistenke at bildene med bilene ikke er representative for hvordan FXAA ellers påvirker farger. Der var rett og slett fargene blodfattige og unaturlig utvasket. Det kan tom. godt være at skjermskuddene med bilene hadde litt mer tåke/dis på FXAA som gir et feil inntrykk. Men vanskelig å vurdere uten å se bilder til komentarer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folket her ikke forstår seg mer på FXAA injektoren. Du kan jo stille på eller skru av fargemetningen om du vil, og det er bare en av opsjonene, dersom det brukes noen sekunder ekstra på tekst filen så tenker jeg det ordner seg.

 

*Ja jeg skal få lagt ut noen screens etterhvert :p

 

Den pre-sertifiserte driveren har vært linket til tidligere i tråden.

Gikk ikke så bra hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akando = noob til prisjakt/prisguiden :tease:

 

Men nå er du ekspert :D

 

 

Neida jeg klarer å bruke internett. Det jeg derimot ikke er så flink til er å legge inn linken til kortet jeg siktet til :tease:

 

Skal ha en bedre kjøler så venter på Asus sitt DirectCU kort evt Gigabyte sitt som kommer 22feb.

 

Asus kortet har jo gått fra 28feb,31mars,14feb,23feb,28feb til 31mars igjen på komplett.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folket her ikke forstår seg mer på FXAA injektoren. Du kan jo stille på eller skru av fargemetningen om du vil, og det er bare en av opsjonene, dersom det brukes noen sekunder ekstra på tekst filen så tenker jeg det ordner seg.

Ja det har helt klart skjedd fremgang her. Battlefield 3 bruker en eldre implentasjon av FXAA som gir ganske mye bluring av teksturene. En FXAA injektor eller FXAA 4 vil ikke gi dette (DICE burde løse dette med en patch til spillet).

Men det er forsatt ganske langt ifra en fullgod løsning. Spesielet er flimringen/aliasingen av lav LOD geometri på lengre avstand horribel i Battlefield 3 og det er ingen post-prosessing teknikk som vil løse det.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg begynner å mistenke at bildene med bilene ikke er representative for hvordan FXAA ellers påvirker farger. Der var rett og slett fargene blodfattige og unaturlig utvasket. Det kan tom. godt være at skjermskuddene med bilene hadde litt mer tåke/dis på FXAA som gir et feil inntrykk. Men vanskelig å vurdere uten å se bilder til komentarer.

Trenger nok ikke å restarte BF3 for å skifte AA, så det er lett å sjekke selv ;)

MSAA skalerer opp geometrien i et spill og gjør noen utregninger for å få linja til å virke minst mulig kantete. Teksturer, skygger og effekter som bloom får ingen påvirkning.

 

FXAA er kort sagt et intelligent filter der man ideelt gjør en type "smudge" (photoshop) over linjer som er kantete. Er filteret godt nok vil dette kun påvirke aliasing, men det kan hende det degraderer deler av bildet.

Lenke til kommentar

Så FXAA legger bare en blurring over linjer som er hakkete / kantete?

Syns BF3 til tider ser litt grått og fargeløst ut, er det FXAA som gjør dette?

 

618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg

 

 

FXAA = Fast Approximate Anti-Aliasing

MSAA = Multi Sample Anti Aliasing

 

Alle former for Anti-Aliasing prøver å rette ut hakkete linjer derav navnet Anti-Aliasing. FXAA derimot er en injektor som gjør dette til slutt og den er såkalt Approximate, så den tar bare hele bildet å legger effekten oppå, du kan si det er en form for smudge, men det er ikke helt korrekt, den er mer avansert enn som så. Den er forøvrig også ekstremt effektiv, noe som gjør den svært populær da AA generelt er veldig krevende.

SMAA injektor gjør en liknende prosess.

 

Det finnes også flere typer AA feks SSAA, som er latterlig flink til å redusere hakkete linjer, men til en svært høy kostnad.

 

Det er flere som synes fargene i BF3 er litt kjedelige, som bringer opp en av funksjonene til FXAA injektoren som ikke er relatert til AA, nemlig justering av farge metning.

Ikke forvirr FXAA injektoren med nvidia sin FXAA forresten, de gir litt forskjellige resultater.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...