Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@TXD1979:

Nei, fordi 120hz er to "limte" 60hz paneler, der disse oppdaterer annenhver gang, ergo 120hz, eller 60hz pr. øye. Dersom du setter ned til 60hz, så ender du opp med 2x30hz, eller 30hz pr. øye, og det oppfattes ikke bra imho....

Nei.

 

TVer bruker interpolation, som er 60Hz x2.

Monitorer bruker ikke interpolation og er 120Hz.

60Hz vs 120Hz explained

 

Et 120Hz LCD-display er bare et display der pikslene i panelet mottar signaler dobbelt så ofte.

Lenke til kommentar

@TXD1979:

Nei, fordi 120hz er to "limte" 60hz paneler, der disse oppdaterer annenhver gang, ergo 120hz, eller 60hz pr. øye. Dersom du setter ned til 60hz, så ender du opp med 2x30hz, eller 30hz pr. øye, og det oppfattes ikke bra imho....

Nei.

 

TVer bruker interpolation, som er 60Hz x2.

Monitorer bruker ikke interpolation og er 120Hz.

60Hz vs 120Hz explained

 

Et 120Hz LCD-display er bare et display der pikslene i panelet mottar signaler dobbelt så ofte.

 

Jeg snakker ikke om interpolarisering, jeg snakker om ekte refreshes på PC-monitoren, men at de oppnår dette ved å "lime" 2 60hz paneler

sammen, der hvert panel refresher 60x pr. sekund annenhver gang dvs. annenhver refresh, som blir 120 refreshes pr. sekund og 120hz input. Om dette er mer uvanlig enn vanlig idag, aner jeg ikke, men sist jeg snakket med en med knowhow ang. dette, så fantes det ikke et eneste panel som refreshet Hele panelet samtidig 120x i sekundet, men derimot at hver halvdel av skjermen oppdaterte 60x hver, som er kriteriene for at nV3D og AMD3D skal fungere... Din link vedrører ikke dette...Sette ned en 120hz til 60hz, blir altså ikke det samme som en ren 60hz LCD monitor..

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men mulig ultra med 4x msaa på en 120hz skjerm ser super bra ut.

 

 

MSAA innebygd i BF3 er jo søppel, hvem er det som bruker det? Samme med post aliasing.

 

Bruk inject FXAA/SMAA folkens. 0 tap i ytelse og du opprettholder et skarpt bilde med brukbar utgjevning.

Det er ikke juks og punkbuster bli ikke sint.

 

Hvis det er søppel, hva med bildesammenlikning, så ser vi forskjellen? Det hadde gjort forumet bedre også :thumbup:

 

 

Give us some Pr0n :dribble:

 

 

Det kan jeg gjøre vet du =)

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om interpolarisering, jeg snakker om ekte refreshes på PC-monitoren, men at de oppnår dette ved å "lime" 2 60hz paneler

sammen, der hvert panel refresher 60x pr. sekund annenhver gang, som blir 120 refreshes pr. sekund og 120hz input. Om dette er mer uvanlig enn vanlig idag, aner jeg ikke, men sist jeg snakket med en med knowhow ang. dette, så fantes det ikke et eneste panel som refreshet Hele panelet samtidig 120x i sekundet, men derimot at hver halvdel av skjermen oppdaterte 60x hver... Din link vedrører ikke dette...

Det ville jo skapt ekstrem tearing? Om halve bildet oppdaterte seg hvert 8,3 milllisekund ville halvparten av bildet være oppdatert halve tida, mens den andre halvparten av bildet ville vært oppdatert hele tida...

 

Uansett er det vel lite annet enn pikselrespons og levetid som hindrer hver piksel å oppdatere seg flere ganger i sekundet? 60Hz ble da sannsynligvis valgt som et kompromiss mellom hva som var praktisk mulig og hva som ble upraktisk tregt.

Lenke til kommentar

Hvordan de får dette til i praksis, og hvordan de har løst enkelte problemer, kan jeg ikke svare på, alt jeg veit er at det er denne teknikken de bruker, altså to 60hz paneler limt sammen. Et ekte 120hz panel, som refreshet hele panelet samtidig, finnes altså ikke (sikkert begrensninger i teknologien at den ikke klarer dette, samt som du er inne på ville nok levetiden på pixlene dumpet til uakseptable nivåer, og dødd som fluer på fluepapir), og dette ville heller ikke klare 3D, som må ha denne annenhver refreshen pr. side.. Panelene er nok ganske nøyaktig limt, ned til pixelnivå, så ser absolutt fordelene av 120hz skjermene, dog ville foretrukket ekte 120hz, for da ville den jo vært mer fleksibel iom den også da er ekte 60hz..

 

Nå kan det tenkes at enkelte 120hz syncer oppdateringene når den settes ned til 60hz, og oppdaterer begge sider likt, men tror ikke denne finnes, ei heller noe de streber etter å klare...

 

Edit: Snakket med en kar som har testet omtrent samtlige 120hz monitorer, og noe alle hadde til felles var at de alle var mye mer laggete på 60hz enn ekte 60hz monitorer, så da er vel min antagelse at ingen 120hz monitorer syncer sidene ved 60hz, riktig. Om dette fantes ville det nok fått meg til å handle 120hz om det kom en versjon med dette inkludert, men det er vel for få som maser på dette pr. nå...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

MSAA er den mest "synlige" forskjellen fra High til Ultra i BF3 med låst teksturkvalitet. Det er også en innstilling som drar ytelsen fra 100 fps til <60 fps.

HardOCP testet dette, her har du bildekvalitetssammenligning

Når tittet på bildene i denne forstår jeg ikke hypen med FXAA, jeg synes bildet ser vesentlig dårligere ut selv om jaggisene blir bedre. Det får et slags tåkeslør over seg hvor farger og dynamikk blir vesentlig dårligere.

 

Jeg tar heller litt mer jaggies enn betydelig tap av bildekvalitet. Desverre vises ikke bilene nederst, som får frem dette klarte og tydelig, på alle bildene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er så lei av å vente på at disse kortene kommer på lager nå så jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! :wallbash:

På lager?

 

 

De er jo på lager om man gidder å lete...

 

http://digitalimpuls...-DP-116646.aspx

 

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Skjermkort/PCI-Express/PowerColor/XFX-Radeon-HD-7970-3GB-GDDR5-PCI-E-30,-DVI,-HDMI,-2x-mini-DP-116681.aspx

 

 

 

Finnes sikkert andre plasser også.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...