Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har skjønt det riktig så er fps-limiter en fordel og bruke dersom v-sync er av, og man sliter mye med tearing på skjermen ved høyere fps?

 

Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Endte opp med å prøve afterburner sin løsning. Prøvd med bla a 58, 60, 90 og 120.

Merka ikke mye forskjell i bf3 men skal prøve mer før jeg sier noe sikkert.

 

Er 60hz monitor.

 

 

Det er en stor fordel for de som vil spille med vsync på og kunne begrense FPS til 57 eller 58, dette vil redusere veldig den inputlagg man får med vsync+60hz monitor..

 

Uten vsync på singel GPU bruker man Framelimiter for å fremme smooth gameplay, uten skade på inputrespons, og for å begrense støy samt prøve å redusere tearing.

 

På CFX er framelimiter gull verd, for den eliminerer microstuttering helt sammen med vsync, og reduserer det kraftig uten vsync.. Jeg vil si for egen del at for CFX er FPS limit ekstremt viktig, og når jeg selv rotet med CFX forbannet jeg spillutviklere som leverte spill uten FPS cap/begrensning, for da hadde jeg ikke FPS limiter...

 

Ok. Da forstår jeg at jeg bare må prøve meg frem litt mer på forskjellige innstillinger i de forskjellige spilla, for å se hva som funker best.

 

For det er ikke noe form for fasitsvar hva jeg burde ha som oppsett med dette siden jeg har

singel gpu og 60hz monitor?

 

Føler forøvrig at de fleste spill flyter bedre uten vsync, men med litt tearing. lite i noen spill, men mye i enkelte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde det med MSI Afterburners OSD Server nå, virker så langt meget lovende! Virker som den stutteringa har mer elller mindre forsvunnet, men fremdeles så er det litt screen tearing. har Cap'et på 90 FPS.

 

Nå har jeg formatert, så den user.cfg på BF3 jeg hadde er jo borte, men er det noe jeg trenger å ha, egentlig?

 

la merke til at stuttering var enda mer fremtredende når jeg byttet til ATI, så 90fps cap fungerer veldig bra. kjører du Ultra med 2xAA?

 

Per nå kjører jeg 2xMSAA+HBAO, + alt på High ikke Ultra, så har jeg en liten "buffer" der til de tyngste FPS droppene, får dropp ned i 60-70 lett på f.eks Gulf Of Oman når jeg står ved "hotel" og ser over til "City" på 32-64p servere. Det er et "tungt" map generelt, "Construction Site" får jeg også dropp godt under 90.

 

Har formatert PC, å fått vekk gammelt "dritt" fra forrige skjermkort, å ytelsen gikk opp i 3DMark vantage, så mulig BF3 også blir bedre =)

 

skjønner, har bare testet Karkand. minste jeg har sett der er 80 fps tror jeg, uten å være helt sikker :)

 

Kjører du Vsync på eller av i BF3, forresten?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Ok. Da forstår jeg at jeg bare må prøve meg frem litt mer på forskjellige innstillinger i de forskjellige spilla, for å se hva som funker best.

 

For det er ikke noe form for fasitsvar hva jeg burde ha som oppsett med dette siden jeg har

singel gpu og 60hz monitor?

Føler forøvrig at de fleste spill flyter bedre uten vsync, men med litt tearing. lite i noen spill, men mye i enkelte.

 

 

Joda, Fasitsvarene mine er følgene:

Nr. 1: At dersom du har singelGPU/CFX og 60hz monitor: Så kan du spille med Vsync=on og framelimit på 58, dette betinger at du har høy minimums FPS, helst ikke under 58fps. Folk MÅ prøve dette før de ekskluderer Vsync på, CFX oppsett bør ikke gå under 58 fps med vsync=on...

Nr. 2: At dersom du har singelGPU/CFX og 60hz monitor: Så kan du spille med Vsync=off og framelimit på 58 (59 og 60 går også fint, velg det som føles best og har minst tearing), her spiller minimums FPS mindre rolle på singelGPU, mens på CFX oppsett bør man ikke dippe mye under 58 fps selv om det uansett er bedre enn ingen FPS begrensning...

 

 

120hz monitor ekskluderer Vsync=on av den enkle grunnen at minimums FPS ikke holder seg over 120fps i alle titler:

Nr. 1: At dersom du har singelGPU/CFX og 120hz monitor: Så kan du spille med Vsync=off og framelimit på 90 fps, her spiller minimums FPS mindre rolle på singelGPU, mens CFX bør man ikke dippe mye under 70fps, selv om det uansett er bedre enn ingen begrensning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, den er best for 120hz og CFX, hadde du hatt 60hz skjerm hadde du kunnet brukt de settingene jeg har i nr. 1 i mine "Fasitsvar" lengre opp på siden, og spillt smørmykt med CFX HD7970 selv i BF3 uten tearing, lugging og input delay, men det er bare en våt drøm for de med 120hz skjermer :whistle:

 

 

 

PS: De med HD7970 CFX som har framelimit på 90 og 120hz eller framelimit 58 (vsync on), 59/60 (vsync off) og 60hz skjerm, etter en uke med spilling, prøv å fjern framelimit og post hvordan det føles her i tråden.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Tripple Buffering kan i enkelte spill redusere inputlag, sammen med endel annen tweaking som renderahead, men de fleste nye spill jeg har vært borti de siste årene, hjelper kun oppskriften med framelimiter og vsync on/off. Dette er da stort sett plug&play i de fleste spill..

 

Med singelGPU kan man egentlig hoppe over vsync om man har framelimiter, men er man helt alergisk mot selv den minste tearing, funker det med vsync om man følger oppskriften.

 

For CFX vil jeg si at ingenting funker bra nok, annet enn det nevnt i oppskriften, og da har jeg testet alt mellom himmel og gjord...

 

Men, det skader ikke å ha Tripple Buffering på, det er bare det med utility som funker 100% i DX10/11 da :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

For CFX vil jeg si at ingenting funker bra nok, annet enn det nevnt i oppskriften, og da har jeg testet alt mellom himmel og gjord...

 

Men, det skader ikke å ha Tripple Buffering på, det er bare det med utility som funker 100% i DX10/11 da :thumbup:

Jeg fikk inputlag i UE-baserte spill med CFX med frame limit på 90 fps uten vsync aktivert, og Flip queue size = 1 i RadeonPro. Deaktiverte jeg CFX og justerte ned grafikkinnstillinger til samme fps forsvant inputlagen, noe jeg har gjort feil da?

Lenke til kommentar

Ideelt sett skulle du hatt limit på 119/120 fps med vsync off på 120hz, men min erfaring med 120hz er begrenset da jeg ikke har testet dem så mye i spill, og ikke har en selv nå..

 

Jeg mistenker at dette 2x60hz greiene 120hz egentlig er, ikke stemmer med fasiten til 60hz som gir 60 hele refreshes i sekundet, så man kan egentlig ikke bare doble ting.

 

Du skulle prøvd eventuellt i denne rekkefølgen med limiter, 60, 75, 90, 105, 120, for å se om du fikk noe redusert inputlag, overrasker meg egentlig at noe inputlag kan dukke opp uten vsync, så her tror jeg både skjermene og spillene kan introdusere mye rart med disse "120hz" panelene gitt at det ikke var noe driverbøll..

 

Hvilke kort var du hadde CFX med den gangen, og sleit ikke AMD med 120hz en god stund før de fikk taket på det? Uansett slipper du det styret nå da med singelGPU...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ideelt sett skulle du hatt limit på 119/120 fps med vsync off på 120hz, men min erfaring med 120hz er begrenset da jeg ikke har testet dem så mye i spill, og ikke har en selv nå..

 

Jeg mistenker at dette 2x60hz greiene 120hz egentlig er, ikke stemmer med fasiten til 60hz som gir 60 hele refreshes i sekundet, så man kan egentlig ikke bare doble ting.

 

Du skulle prøvd eventuellt i denne rekkefølgen med limiter, 60, 75, 90, 105, 120, for å se om du fikk noe redusert inputlag, overrasker meg egentlig at noe inputlag kan dukke opp uten vsync, så her tror jeg både skjermene og spillene kan introdusere mye rart med disse "120hz" panelene gitt at det ikke var noe driverbøll..

 

Hvilke kort var du hadde CFX med den gangen, og sleit ikke AMD med 120hz en god stund før de fikk taket på det? Uansett slipper du det styret nå da med singelGPU...

2x6950 med XL2410T i Mass Effect 2 (med custom ini) er der jeg merket det mest, men merket det også godt i andre Unreal Engine-spill som Bulletstorm eller Killing Floor. Særlig der jeg kunne se musa var det lett å se dette. Ikke at det var et problem å spille disse spillene med 1 GPU, men jeg er fortsatt ganske nysgjerrig på akkurat hva som forårsaket dette i kun Unreal Engine. Resten av systemet har jo minimalt med inputlag, og effekten var der definitivt på begynnelsen av året før jeg byttet.

 

Veldig greit å slippe tullet nå vil jeg påstå, lysten på CFX er definitivt ikke til stede heller, men hvorfor det skjedde...

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på om dette stemmer, men det har blitt påstått at Microstuttering forekommer litt mer på i5 / i7 baserte systemer enn feks Intel dual / quad.

 

Hadde vært gøy å vite om noen har mulighet til å teste med Crossfire på et annet system enn de typiske gaming riggene som har i5 / i7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er svært usikker på om jeg burde gå for 7xxx, eller 6xx, til nvidia, som neste kort. Kjører 560Ti nå.

 

Vil ha noe som yter godt for pengene, og ikke er av det aller beste (minst mulig tap om det ryker, som min 480 gjorde).

Tror du burde vente noen måneder hvis du skal få et fornuftig svar.

Med mindre du har en tidsmaskin, men da hadde jeg reist til 2020 og kjøpt et billig low-range kort istedet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er svært usikker på om jeg burde gå for 7xxx, eller 6xx, til nvidia, som neste kort. Kjører 560Ti nå.

 

Vil ha noe som yter godt for pengene, og ikke er av det aller beste (minst mulig tap om det ryker, som min 480 gjorde).

Tror du burde vente noen måneder hvis du skal få et fornuftig svar.

Med mindre du har en tidsmaskin, men da hadde jeg reist til 2020 og kjøpt et billig low-range kort istedet.

 

Den er i ustand, jeg bommet litt da jeg skulle lande under forrige tur, så må få fikset den før jeg får lov til å fare videre.

Endret av Telefonsvarer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...