Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he ja vi får se om det blir noe bedre score etterpå. Cosmos S2 det kunne jo ha vært noo :new_woot:

 

 

 

 

Ja kan jo se også at prossesoren er flaskehals i vantage. Viste jo egentlig det da jeg så at 3960x også er det..

 

driver er 11.12

 

App profile 11.12cap1 925- 1375 cpu 4.6

post-187653-0-45890500-1326232306_thumb.png

Endret av boarderxtrem
Lenke til kommentar

Man kan innstallere CAP2 med 7000 driveren?

 

 

Og:

 

Er det noen her som kunne prøvd å gått inn på CS Source (for de som har det) og ut igjen for å se om skjermen står å flimrer etterpå? jeg opplever ikke dette i BF3, så det er sikkert noe Steam/valve som kødder. vet ikke om det gjelder folk med ET kort, men jeg må værtfall inn å deaktivere eller aktivere Crossfire for att flimringa skal bli borte. Dette er kun i windows etter spilling, ikke i spillet.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Man kan innstallere CAP2 med 7000 driveren?

 

 

Og:

 

Er det noen her som kunne prøvd å gått inn på CS Source (for de som har det) og ut igjen for å se om skjermen står å flimrer etterpå? jeg opplever ikke dette i BF3, så det er sikkert noe Steam/valve som kødder. vet ikke om det gjelder folk med ET kort, men jeg må værtfall inn å deaktivere eller aktivere Crossfire for att flimringa skal bli borte. Dette er kun i windows etter spilling, ikke i spillet.

 

 

Ja gikk fint med cap her..

 

Kan prøve Steam etterpå se om jeg har det samme problemet..

Lenke til kommentar

Æsj faen, Kortet mitt vil ikke over 1025/1575 stabilt på stock spenning..

 

Prøvd det meste nå :(

 

 

Edit: Må være noe jeg har bommet på.. Sitter å leser:

http://www.hardocp.com/article/2012/01/09/amd_radeon_hd_7970_overclocking_performance_review/1

 

Blir litt skuffet når jeg ligger hele 100MHz under på core på stock volt, men er nok ikke noe å gjøre med det. Uflaks denne gang kanskje.

 

Edit 2: Dette er sikkert bare en filleting jeg har oversett, men klarer ikke finne ut av det. Jeg lastet ned TRIXX for 7970 fra Sapphire da hverken Overdrive eller Afterburner har mulighet til å endre spenningen enda. Problemet er at med en gang jeg rører spenningen og legger last på kortet (furmark) så krasjer kortet uansett klokk. Jeg kan endre 0.001v på 925/1375 og kortet vil krasje i løpet av 5 sekunder, og en kald start må til før systemet vil gjenopprettes.

 

AMD Overdrive er aktivert, men eneste endring som er gjordt er å øke power control setting med 20% slik som nevnt i artikkelen ovenfor.

Noen som har vært borti dette før?

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se priser og brukertilbakemeldinger på HD7950. Håpet er å bytte ut 2xHD6950 og ende opp med en omtrent like kraftig løsning og ikke minst bedre på mange områder.

 

Noen som har hørt rykter om når TwinFrozer III og Lightning utgavene kommer? Tror jeg skal vente på en av disse denne gangen. Hva er spec for 7950?

Lenke til kommentar

Bestilt vannblokka i dag. Trist at det ikkje er bilder av plexi variantene ennå, men eg tenkte nå acetal+EN nikkel uansett... :p

 

Håper bare dei får det på lager veil samtidig som kabinettet, kjøleutstyret, etc. Det blei ganske så pokkers dyrt heila detta opplegget. :!:

 

1200-1600kr for kabinett, 3400kr for meste av vannkjølinga, tusenlappen for vannblokka til skjermkortet, og sjølvsagt skjermkortet på 4600... Oops, der forsvant det studielånet gitt.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Minianmeldelse: 6950 OC vs 6950 OC CFX vs 7970

 

7970 er på stock 925/1375 med drivere 11.12

6950 og 6950 CFX kjører 900/1500 med drivere 12.1 preview.

CPU er i7-2600k @ 4.7GHz uten Hyperthreading.

Oppløsning i alle tester er 1920x1080

 

Jeg legger mest fokus på hva som oppleves mykt for meg og mine øyne.

 

 

3DMark11 - Performance

Denne testen er en kombinert skjermkort- og prosessortest, den heller mest mot skjermkortytelse, men CPU har en viss innflytelse på total poengsum. Vanlig Performance-test på 1280x720 er kjørt under testen.

DNkethk.png

6950 skorer P5600.

CFX skalerer meget bra og havner på P10200

7970 legger seg midt imellom med P7800, som gruser alle andre skjermkort med en grafikkprosessor

 

 

Unigine Heaven

Denne syntetiske testen er god for å teste ytelsen med tesselation, men det er også en del lyseffekter i bruk. Vanligvis har den blitt sett på som en test der AMD-kort har gjort det dårlig, men det skal 7970 endre på.

 

Innstillinger:

Shaders: high

Tesselation: normal

Anisotropy: 16

Anti-aliasing: 4x

bzPyf9S.png

7970 legger seg midt imellom 6950 og 6950 CFX. Et godt resultat.

 

 

Crysis:WARHEAD

WARHEAD ble lansert i 2008, og er en direkte etterfølger til Crysis som kom i 2007. Det er noe mer optimalisert enn Crysis, men er fortsatt mer enn seigt nok å kjøre for at dagens grafikkløsninger skal svette kraftig.

 

Innstillinger:

Alt på "Enthusiast", 4xMSAA

"Ambush"

CTPaDtp.png

Jeg testet flere ganger her før jeg gikk videre. 7970 slår faktisk 6950 CFX(!), det gjentok seg flere ganger.

 

6950 sliter hardt på 26 fps

6950 CFX virker hakkete.

7970 slår alt, og bildeflyten oppleves betydelig mykere enn hva 6950 CFX.

 

 

Aliens vs Predator - benchmark

Et av de første dx11-spillene som kom ut, typisk har det kjørt bedre på ATI/AMD-kort enn Nvidia-kort hele tida, men det krever fortsatt rimelig mye ytelse.

 

Innstillinger:

Texture Quality: High

AF: 16

SSAO på

Tesselation på

DX11 Advanced Shadows på

DX11 MSAA av

Qm5u8d4.png

6950 legger seg på 37 fps, noe hakkete, men absolutt spillbart.

6950 CFX oppleves mykt.

7970 oppleves mykt.

 

 

Batman: Arkham City

Lansert i slutten av 2011, og er en direkte oppfølger til Arkham Asylum. Spillet er en god blanding av slåssing, utforskning og stealth.

 

Alle innstillinger skrudd på, 4xMSAA

dx11 testet av og på med Tesselation på High.

In-game benchmark er brukt

bVkxaWC.png

dx9:

6950 er mykt

6950 CFX er mykt

7970 er mykt

dx11:

6950 hakker massivt, ikke spillbart

6950 CFX hakker, og er ikke spillbart

7970 har noe hakking i enkelte tilfeller, men er absolutt spillbart

 

 

Lost Planet 2 Benchmark

Spillet ble lansert i høsten 2010, og er en test som er veldig tung på dx11-effekter. AMD-kort har stort sett gjort det dårlig her.

 

Innstillinger:

Alt på høyeste innstilling

dx11 effects på High

MSAA 4x

FBm3nyV.png

CrossfireX ville ikke fungere, uansett hva jeg gjorde med driverne. Noen ganger er det bare slik

6950 legger seg på 38 fps, noe hakkete, men helt spillbart.

6950 CFX hakket grusomt mye, ikke spillbart i det hele tatt.

7970 ga et jevnt og mykt bilde.

 

 

Resident Evil 5 - benchmark

En dx10-test, lansert høsten 2009. Testen er i seg selv ikke særlig interessant, men er en grei måte å teste mindre tunge dx10-spill på.

 

Alt av innstillinger kjørt opp til det maksimale. 4xMSAA

Mr9e7xr.png

6950 var mykt

6950 var mykt, litt småhakking.

7970 var mykt

 

 

Street Fighter IV

Tatt med fordi spillmotoren er den samme som i Super Street Fighter IV: Arcade Edition, og testen er fortsatt rimelig upåvirket av CPU

 

Alt var satt på maksimale innstillinger.

4xMSAA

Bdqsvmk.png

6950 var mykt og raskt, godt over 120 fps.

6950 CFX var mykt og superraskt.

7970 var så raskt at jeg ikke så hva som skjedde.

 

 

STALKER - Call of Pripyat Benchmark

En hard dx11-test der xray Engine er brukt. Tatt med fordi den er hard og den skiller godt mellom ytelse. Testen består av fire deler, tallene oppgitt her er et gjennomsnitt av resultatene oppnådd.

 

Innstillinger:

vAcdfym.png

 

ZPWh9Bw.png

6950 var noe hakkete (men spillbart) i de tre første testene, siste test (sunshafts) var hakkete

6950 CFX var jevnt i de tre første testene, siste test var verre enn 6950

7970 var helt jevnt i de første tre testene, siste test var noe hakkete men fortsatt spillbar

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med dette kortet, overklokking er spart til jeg får på plass en vannblokk, men allerede på stock er det bedre i bruk enn 6950 CFX @ 900/1500 (som er minst like bra som 6970 CFX stock). I det hele tatt en god oppgradering for alle som sitter på et enkelt kort eller to svakere kort i CrossfireX

 

 

.CDrdhZr.png

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funnet problemet nå.. med en gang jeg endrer på spenningen i siste afterburner beta så virker det som om den går inn i fritt fall med en gang jeg starter furmark.

 

1025/1575 uten å endre Vcore = stabilt

1025/1575 med vcore satt til 1.2v = spenningen starter på 1.09v og detter til 1.04 hvor systemet krasjer..

 

Noen som er peiling på hvorfor dette skjer? leste over overclock.net og fant en annen som hadde samme problemet.

Lenke til kommentar

Funnet problemet nå.. med en gang jeg endrer på spenningen i siste afterburner beta så virker det som om den går inn i fritt fall med en gang jeg starter furmark.

 

1025/1575 uten å endre Vcore = stabilt

1025/1575 med vcore satt til 1.2v = spenningen starter på 1.09v og detter til 1.04 hvor systemet krasjer..

 

Noen som er peiling på hvorfor dette skjer? leste over overclock.net og fant en annen som hadde samme problemet.

Unofficial overclocking mode enabled?

Lenke til kommentar

Tenker å bytte ut mitt 5770 kort, da det gir lite fps i BF3 (ca 30+/-). Er steget opp til et 7800 kort stort?

 

Hva er i grunn viktigst for lavest mulig støy? to vifter som spinner rolig, eller en stor kjøleribbe. Støy er det jeg kommer til å se mest på ved valg av neste kort. Det jeg har nå idler på 51 grader og bråker som et hangarskip.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Tenker å bytte ut mitt 5770 kort, da det gir lite fps i BF3 (ca 30+/-). Er steget opp til et 7800 kort stort?

 

Hva er i grunn viktigst for lavest mulig støy? to vifter som spinner rolig, eller en stor kjøleribbe. Støy er det jeg kommer til å se mest på ved valg av neste kort. Det jeg har nå idler på 51 grader og bråker som et hangarskip.

 

det finnes ingen benchmarks på 7800 familien enda, ser for meg at 7870 blir omtrent som 6970 å regne, eller en dobling fra 5770 men ingen vet. 51 grader idle er mye, men det er bare 4-5 grader unna hva man ser på reviews for kortet fx http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/11 & http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page11.html . Hvis du vil få den ned så kan du jo se på gjennomstrømning i kabinettet generelt, få inn en 120mm i kabinettet eller rett og slett å tømme støvfilter? evt skaffe vannkjøling eller klokke ned:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...