Gå til innhold

- Nå skal alle få Thunderbolt


Anbefalte innlegg

jeg har lagt merke til en ting.

Da HDMI først ble tatt i bruk ble det klaget på at det var for få kontakter .

Med alt man har lyst til å koble til tven så virker det fortsatt som om mange ikke er helt fornøyd enda .

 

slik ser det så er det nok veldig sannsynlig at det samme vil skje når TB blir tatt å bruk.

Man får rett og slett ikke nok tilkoblinger

 

Det som er lit besynderlig er at det virker som om produsenten ikke har tålmodighet nok til å la ny teknologi blir kald før man finner på noe nytt.

Noe som skaper er kunstig press på på oss som kjøper disse tingene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg frykter noe av det samme som den andre elgen, at vi vil gå gjennom en periode med for få kontakter.. igjen. Problemet med TB er at det krever såpass mye på host-siden at vi nok ikke vil se mange enheter med mer enn en kontakt som igjen gjør at vi er helt avhengig av daisy-chaining av alle enhetene bortover. Og det skal ikke forundre meg at mange enheter vil komme uten mulighet for dette.

Lenke til kommentar

nå kan jo thunderbolt brukes til så mye mer en bare for å erstatte usb. thunderbolt kan gir dockfunksjonalitet til alle bærbarer, det egendlig det jeg glede meg mest til. (2 skjermer, tastatur,mus, høytaller, mic, og usb harddisk tar sin tid å koble til og fra heletiden)

 

 

At vi får mindre kontakter på maskiner er dog en for stor pris å betale for denne lat-heten min ^^

Endret av NoiSe_NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@elgen:

 

Thunderbolt vil nok ikke komme på TV-er, i alle fall ikke på mange år. Her vil nok HDMI dominere, rett og slett fordi enheter som tunere, avspillere, receivere, konsoller etc ikke vil ha innmat som gjør det hensiktsmessig med Thunderbolt - og har heller ikke reellt behov for dette kapasitetsmessig.

 

Thundebolt høre i hovedsak hjemme blant PC-er, og da ikke minst bærbare. Som NoiS_NOR peker på kan en bærbar med Thunderbird og dertil egnet skjerm (eller dock) klare seg med to kabler (Thunderbolt og strøm). Thunderbolt håndterer skjerm(er), USB-hub og nettverk. Docken kan for den del bygges inn i en ekstern skjerm, noe faktisk Apple har gjort - hvor de til og med har lagt kablene i felles strømpe.

 

Når Thunderbolt faktisk kan drive flerskjermoppsett fra en kabel - med "daisy-chain" så er det faktisk mulig å få fjernet 50 % av kablene på den stasjonære også.

 

@JonhdoeMAKT: Apple har ikke direkte redusert antallet kontakter - i realiteten har Thunderbolt medført at dette har økt når man bruker Apple sin Thunderbolt skjerm. Tror det samme vi skje i PC-verdenene, HDMI vil eventuelt bli erstattet med Thundebolt, og ellers vil man ha 2 - 3 USB-kontakter, nettverk og VGA. Ultrabooks vil vel ende ned på 2 USB + Thunderbolt. Men jeg ser ikke nødvendigvis problemet - heller mulighetene, da man kan koble på nesten hva som helst på en Thunderbolt port. Alt nå er de på vei nettverksadaptere, fibre channel adaptere (koble et skikkelig raskt raid rett på den bærbare med 4 Gbps Fibre Channel kommer filmskapere til å like).

Lenke til kommentar
@JonhdoeMAKT: Apple har ikke direkte redusert antallet kontakter..

Dette svaret er også delvis til Theo343 over:

Apple vil nok ikke gjøre det jeg frykter, det er de for gjennomtenkte og gode til å levere hardware til.

 

Jeg frykter heller ikke antall USB/etc-kontakter i følge av dette, jeg frykter antall TB-kontakter. Få produsenter vil nok levere med mer enn én TB-kontakt i maskinen som gjør at hver eneste TB-enhet ha én TB-inngang og én TB-utgang for at du skal kunne daisy-chaine flere enheter bortover. Dersom du kjøper en ekstern harddisk med TB må den ha inn/ut-kontakter og det samme gjelder for f.eks dockingstasjoner og skjermer. Da kan du ende opp med en ganske lang kjede med lange kabler og problemer om du skal fjerne de midterste leddet. Et annet problem kommer av at de deler plugg med DP som kan gjøre at om du kobler en DP-skjerm til TB-pluggen kan du ikke bruke TB-enheter siden DP-skjermen ikke har noen måte å sende TB-signalet videre. Det er et problem du opplever i dag om du f.eks kobler en MBP med med DP til en Dell skjerm med DP. Skal du koble din Lacie TB ekstern disk til maskinen må du koble ut skjermen, koble til disken og koble skjermen til disken igjen. Og når du er ferdig må du koble om igjen. En av USBs store fordeler er at du alltid har en ledig plugg, både på fremsiden, baksiden, høyre siden, venstre side og på skjermen, og at du lett kan skaffe deg flere uten at det er et problem, samt at alle enheter er uavhengige av hverandre.

 

Det kan være det blir vanlig med tre-fire TB-kontakter på en maskin, noe som vil fjerne dette problemet, men jeg tviler på at det skjer med det første.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg skal tro på det .

Grunnen til det er at for en del år siden hadde man HDMI som var forbeholdt video og tv mens DVI var forbeholdt pc.

 

Etter noen år fant man ut at man kunne slå dem sammen siden det stort sett bare var lyden som skilte.

Et annet moment her at mange vil bruke en tv skjerm til data monitor

 

Selv om USB fortsatt er godt nok for de fleste så skal det altså fases vekk.

Mens HDMI som også er godt nok for de fleste er det ikke behov for å ender på . det er denne sammenhengen som jeg synes er lit merkelig

Lenke til kommentar

Vil det etterhvert dukke opp nettverksutstyr med TB koblinger? Hvis det kan holde 10Gb/s over lengre strekk kan jo dette bytte ut ethernet kablene i huset her.

 

-OEH

 

Problemet er at vi ikke har optiske kabler til thunderbolt, noe det ble lovt skulle komme raskt etter lanseringen når teknologien ble billigere, jeg uttrykte min skepsis da til at dette skulle bli noe voldsomt billigere med det første, og det virker som min skepsis var veldfundert, optisk Thunderbolt har vi fortsatt ikke sett noe til.

 

AtW

 

Jeg vet ikke helt om jeg skal tro på det .

Grunnen til det er at for en del år siden hadde man HDMI som var forbeholdt video og tv mens DVI var forbeholdt pc.

 

Etter noen år fant man ut at man kunne slå dem sammen siden det stort sett bare var lyden som skilte.

Et annet moment her at mange vil bruke en tv skjerm til data monitor

 

 

Nå i alle dager mener du man fant ut det? Finnes det en eneste dataskjerm med HDMI som eneste digital input?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vil det etterhvert dukke opp nettverksutstyr med TB koblinger? Hvis det kan holde 10Gb/s over lengre strekk kan jo dette bytte ut ethernet kablene i huset her.

.. og det jubler du for? Jeg synes ikke det frister med en hel masse jobb og kostnader med å trekke om alt av kabler og bytte ut at nettverksytstyret, som tross alt fungerer fint i dag med 1 Gbit/s. Kablene er forsåvidt gode for mye mer enn 1 Gbit/s på de avstandene folk flest har innad i husene sine. Så hvorfor jubler du for en kostbar utskifting av kabelnettet?

Lenke til kommentar

USB 3.0 er overkill for alt utstyr i dag og for det aller meste av perifert utstyr man kobler til PCen de nærmeste 5 årene. Thunderbolt vil i praksis ikke tilby høyere hastigheter enn USB 3.0 gir oss, det eneste det vil tilføre er høyere pris. For meg virker det som et tilbakesteg og ikke et framsteg. Nei, kom heller tilbake med thunderbird som utfordrer til USB 4.0 når USB 3.0 begynner å bli en reell begrensning.

Lenke til kommentar

@JohndoeMAKT: Mye av det du peker på er hva vi kan kalle innfasingsproblemer. Hovedsaklig fordi Thunderbolt er så lite vanlig, og det finnes lite av dedikert utstyr med god Thunderboltimplementering (enn så lenge). Og problemet er i dag reelt, men jeg tror ikke det vil bli det om noen år. Det ligger såpass mange muligheter i teknologien som gjør at det i realiten ikke er behov for mengder av Thunderboltkontakter på selve PC-en (da hovedsaklig den bærbare).

 

@elgen:

Nå finnes det adapter fra DisplayPort (skjermdelen av Thunderbolt), så å koble seg opp mot en TV er uproblematisk. Ingen har heller sagt at USB skal fases vekk - USB vil eksistere grunnet minnepinner, tastatur og mus (osv). Thunderbolt vil ikke erstatte her. Men eksterne harddisker, skjermer etc som har helt annet krav til overføringskapasitet vil trolig få Thunderbolt etterhvert. Og så vi kanskje den nye "Thunderboltskjermen" får langt flere USB-koblinger enn i dag, kanskje nettverksplugg (i stedet for i PC-en).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Vil det etterhvert dukke opp nettverksutstyr med TB koblinger? Hvis det kan holde 10Gb/s over lengre strekk kan jo dette bytte ut ethernet kablene i huset her.

.. og det jubler du for? Jeg synes ikke det frister med en hel masse jobb og kostnader med å trekke om alt av kabler og bytte ut at nettverksytstyret, som tross alt fungerer fint i dag med 1 Gbit/s. Kablene er forsåvidt gode for mye mer enn 1 Gbit/s på de avstandene folk flest har innad i husene sine. Så hvorfor jubler du for en kostbar utskifting av kabelnettet?

 

Per i dag er det tungvindt å sende annet enn nettrafikk over TP-kabler. Personlig venter jeg i spenning på 10 Gbit eller mer, å sende skjermsignaler rett over nett er en svært nyttig ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå i alle dager mener du man fant ut det? Finnes det en eneste dataskjerm med HDMI som eneste digital input?

 

så vit jeg har fått med meg så er det først og fremst utgangene på skjermkortet som har fått HDMI.

Ser at enkelte skjermer har fått HDMI tilkobling.

 

poenget er at HDMI var unødvendig til databruk helt til noen ville ha det.

Dett samme kommer nok å skje med TB og video utstyrerent også om ikke lenge

 

Det handel om unngå så alt for mange overganger.

 

Da vil HDMI forsvinne

Lenke til kommentar

Nå i alle dager mener du man fant ut det? Finnes det en eneste dataskjerm med HDMI som eneste digital input?

 

så vit jeg har fått med meg så er det først og fremst utgangene på skjermkortet som har fått HDMI.

Ser at enkelte skjermer har fått HDMI tilkobling.

 

poenget er at HDMI var unødvendig til databruk helt til noen ville ha det.

Dett samme kommer nok å skje med TB og video utstyrerent også om ikke lenge

 

Det handel om unngå så alt for mange overganger.

 

Da vil HDMI forsvinne

 

Ingen skjermkort har kun HDMI, og HDMI har ikke blitt "slått sammen" med DVI til databruk, Displayport har tatt over DVIs rolle, og HDMI er der i tillegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange snakker så varmt om bakoverkompabilitet på USB. Jeg har selv hatt div. problemer når jeg setter USB2.0 utstyr i en 3.0 port på div. maskiner. Harddisker, minnepinner osv.

 

Slik sett har ikke denne bakoverkompabiliteten som alle priser overbevist meg denne gang. Hastigheten på en del virker også langt fra optimal. Dette da med kabler som følger med "superspeed" utstyret.

 

Det jeg dog har stusset mest over er at kopieringer stopper helt opp og i et tilfelle hørtes det ut som harddisken på en splitter ny laptop (julegave) hadde tatt kvelden, helt til jeg heller benyttet USB2.0 port for å flytte data inn på den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet er at vi ikke har optiske kabler til thunderbolt, noe det ble lovt skulle komme raskt etter lanseringen når teknologien ble billigere, jeg uttrykte min skepsis da til at dette skulle bli noe voldsomt billigere med det første, og det virker som min skepsis var veldfundert, optisk Thunderbolt har vi fortsatt ikke sett noe til.

 

AtW

Da Intel stilte til nettmøte hos HW.no tidligere i høst ble det spurt om optiske kabler til TB, og hvis jeg husker rett var svaret fra Intelrepresentanten at det kom til å ta mange år før dette ble tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nå i alle dager mener du man fant ut det? Finnes det en eneste dataskjerm med HDMI som eneste digital input?

 

så vit jeg har fått med meg så er det først og fremst utgangene på skjermkortet som har fått HDMI.

Ser at enkelte skjermer har fått HDMI tilkobling.

 

poenget er at HDMI var unødvendig til databruk helt til noen ville ha det.

Dett samme kommer nok å skje med TB og video utstyrerent også om ikke lenge

 

Det handel om unngå så alt for mange overganger.

 

Da vil HDMI forsvinne

 

Ingen skjermkort har kun HDMI, og HDMI har ikke blitt "slått sammen" med DVI til databruk, Displayport har tatt over DVIs rolle, og HDMI er der i tillegg.

 

AtW

 

en så lenge , men det kommer til å endre seg .

I dag kan man velge mellom DVI,DP,HDMI og VGA på skjermkortet og likeledes på skjermene ( selv om VGA er mer eller mindre borte nå) .

Når alle skjermene får HDMI så trenger man ikke DVI .

Senere vil også HDMI forsvinne til fordel for DP , men den vil også forsvinne når TB kommer skikkelig i bruk .

jeg tipper innen en 5-10 års periode.

Lenke til kommentar

Problemet er at vi ikke har optiske kabler til thunderbolt, noe det ble lovt skulle komme raskt etter lanseringen når teknologien ble billigere, jeg uttrykte min skepsis da til at dette skulle bli noe voldsomt billigere med det første, og det virker som min skepsis var veldfundert, optisk Thunderbolt har vi fortsatt ikke sett noe til.

 

AtW

Da Intel stilte til nettmøte hos HW.no tidligere i høst ble det spurt om optiske kabler til TB, og hvis jeg husker rett var svaret fra Intelrepresentanten at det kom til å ta mange år før dette ble tilgjengelig.

 

Det er mye mulig, men da er i mine øyne minst halve poenget med thunderbolt borte.

 

AtW

 

 

en så lenge , men det kommer til å endre seg .

I dag kan man velge mellom DVI,DP,HDMI og VGA på skjermkortet og likeledes på skjermene ( selv om VGA er mer eller mindre borte nå) .

Når alle skjermene får HDMI så trenger man ikke DVI .

Senere vil også HDMI forsvinne til fordel for DP , men den vil også forsvinne når TB kommer skikkelig i bruk .

jeg tipper innen en 5-10 års periode.

 

Din påstand var følgende "Grunnen til det er at for en del år siden hadde man HDMI som var forbeholdt video og tv mens DVI var forbeholdt pc.

 

Etter noen år fant man ut at man kunne slå dem sammen siden det stort sett bare var lyden som skilte." Man har aldri slått sammen DVI og HDMI, og man vil ikke gjøre det i framtiden, fordi DVI allerede er på vei ut til fordel for displayport. Det er alt jeg kommer til å si om den saken, jeg orker ikke å sitte å krangle mer med deg om det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min påstand går ut på at HDMI overtok for DVI før DP kom på markedet.

Den omstillingen er ikke helt ferdig enda

 

Det samme kommer til å skje med andre typer tilkoblinger også.

Før eller siden kommer også TB og DP til å bli en felles kontakt, fordi man ønsker minst mulig tilkoblinger .

 

USB kom i stand av samme grunn for mange år siden

 

VGA forsvant fordi man fik den gjennom DVI

HDMI overtok for DVI fordi man fikk de samme signalene gjennom denne kontakten

Det samme kommer til å skje med disse nye kontaktene av samme grunn.

 

 

Når så det er gjort kommer noen til finne opp en enda nyere standard som skal forbre et elelr annet og man er inne på det samme sporet igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...