Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (På 17.5.2024 den 15.39):

Du kommer til å bli godt kjent med konseptet gift og motgift... 😅 Etter hvert har du lagmedlemmer som kan bruke magi mot gift, men surprise, det er ikke alltid det funker og du må bruke magi flere ganger for å få effekt. 

Retrosjarm! 😂

Nå har jeg endelig fått min andre "party member". Hovedpersonen var level 15, og hun ble med som level 1? 😅

Jeg surra nok altfor lenge rundtomkring. Jeg er ikke vant til rollespill uten tydelige kart og pointere (utenom de jeg allerede har spilt igjennom minst en gang før!).

Liker det overraskende godt.

Edit: ser ut som magi i Phantasy Star 3 er helt annerledes enn i første Phantasy Star eller Phantasy Star 4. Hmm...

 

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tailzo skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg endelig fått min andre "party member". Hovedpersonen var level 15, og hun ble med som level 1? 😅

Jeg surra nok altfor lenge rundtomkring. Jeg er ikke vant til rollespill uten tydelige kart og pointere (utenom de jeg allerede har spilt igjennom minst en gang før!).

Liker det overraskende godt.

Edit: ser ut som magi i Phantasy Star 3 er helt annerledes enn i første Phantasy Star eller Phantasy Star 4. Hmm...

Drepte du gule kyllinger til level 15 før du fant Mieu? 😅 Hjelp. Du er hvertfall godt rustet til neste oppdrag! 

"Kartet" (Monitor) i PS3 er deilig upresist. Du blir godt kjent med verdenene etter å ha traska rundt hver millimeter ... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 timer siden):

Drepte du gule kyllinger til level 15 før du fant Mieu? 😅 Hjelp. Du er hvertfall godt rustet til neste oppdrag! 

"Kartet" (Monitor) i PS3 er deilig upresist. Du blir godt kjent med verdenene etter å ha traska rundt hver millimeter ... 

Ja, jeg gjorde det 😅

Nå har jeg hatt stor fremgang da. Level har jevnet seg veldig ut, og jeg gikk fra is-sted til ørkensted. Liker dette bedre og bedre. Tror jeg må gi Phantasy Star 2 et ordentlig forsøk om jeg spiller Phantasy Star 3 ferdig.

Phantasy Star serien er undervurdert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tailzo skrev (1 time siden):

Ja, jeg gjorde det 😅

Nå har jeg hatt stor fremgang da. Level har jevnet seg veldig ut, og jeg gikk fra is-sted til ørkensted. Liker dette bedre og bedre. Tror jeg må gi Phantasy Star 2 et ordentlig forsøk om jeg spiller Phantasy Star 3 ferdig.

Phantasy Star serien er undervurdert.

Da jeg spilte PS3 som barn så jeg ikke svakhetene, jeg var bare lykkelig over å ha et RPG i samlingen min. Det var ikke så mange av dem som det var til SNES. 

Nå i ettertid ser jeg jo ting som f.eks. at alle byene er kliss like (til og med i verdenen der alt er dypfrosset er byen grønn og fin...), de fleste husene i byene er tomme, bad guysene er lite varierte (bare fargepalett som skiller dem) og animasjonen er jevnt over dårlig. Tror nok utviklerteamet gapte over litt for mye og fikk dårlig tid... Og, personlig kjepphest, mulighetene du får med transport i siste generasjon burde kommet mye tidligere. 

Prøv PS4 etterpå, om du ikke har spilt det før. Det er helt fantastisk. 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (27 minutter siden):

Da jeg spilte PS3 som barn så jeg ikke svakhetene, jeg var bare lykkelig over å ha et RPG i samlingen min. Det var ikke så mange av dem som det var til SNES. 

Nå i ettertid ser jeg jo ting som f.eks. at alle byene er kliss like (til og med i verdenen der alt er dypfrosset er byen grønn og fin...), de fleste husene i byene er tomme, bad guysene er lite varierte (bare fargepalett som skiller dem) og animasjonen er jevnt over dårlig. Tror nok utviklerteamet gapte over litt for mye og fikk dårlig tid... Og, personlig kjepphest, mulighetene du får med transport i siste generasjon burde kommet mye tidligere. 

Prøv PS4 etterpå, om du ikke har spilt det før. Det er helt fantastisk. 

Jeg har spilt Phantasy Star (beste 8-bits rpg), Phantasy Star 4 (Mer enn en gang, jeg elsker den tegneserie-event stilen i storyen). Men jrg hørte alltid bare negative ting om Phantasy Star 3, så jeg droppa det.

Jeg har lest at de fikk veldig dårlig tid på å lage det, og at det ikke var samme folka som jobba på det. Sikkert noe av grunnen til det du nevner.

Så jeg hadde ganske lave forventninger. Musikken og utforskinga gjør det verdt det, hittil 🙂

Lenke til kommentar
Tailzo skrev (5 minutter siden):

Så jeg hadde ganske lave forventninger. Musikken og utforskinga gjør det verdt det, hittil 🙂

Jeg liker den lille touchen med at det legges til ett og ett lag til musikken ute på kartet etter hvert som du får flere lagmedlemmer. 

Og musikken i Laya-templene er heftig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Har du fortsatt G Cloud'en? 

Fornøyd?

Har den fortsatt, og bruker den flere timer i uka. Jeg digger den. :) Den lugger litt når jeg kommer til Gamecube og Wii, men de titlene jeg har testet er fullt spillbare. 

Slapper av med Tiger Woods PGA 06 (Gamecube) og Secret of Mana (SNES) for tida. Har også testet streaming med Geforce Now, det funker også som ei kule. 

Jeg ser det ligger en på Finn til ca 2500 nå. Du har jo både Ally og Steam Deck, så jeg ser ikke helt hva du trenger denne til, men for alle andre, klin til. :) 

Lenke til kommentar

Den er til 2250kr nå. Har lagt inn bud via fiks ferdig men vet ikke om det er noen som gjorde det før meg. Får se. 

Har altfor mye greier og for lite tid. Men det er jo gøy å prøve. Har ikke brukt de andre noe særlig. En ny ting til hylla/skuffa 😆

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 3.5.2024 den 10.12):

Det som irriterer meg med retrospill er at de er så himla vanskelige.

Og skal jo ikke så langt tilbake heller. Spilte nettop gjennom Half Life orginalen og det er noe av det vanskeligste jeg har spilt noengang.

Takk for påminnelsen... ^^

Jeg spillte igjennom hele Half-Life (HL1 -> Opposing Forces -> Blue Shift -> HL2 -> HL2 Episode 1 -> Episode 2) rundt jul i fjor, og originalen var helt klart vanskeligst. "Alien factory" og delen som foregår i Zen generelt er det vanskeligste for meg.

Spesielt delen som involverte triksehopping i den lave gravasjonen. Jeg bommer omtrent ALLTID(!!!). Og dette var med mus og tastatur, så jeg har ingen unnskyldning for å feile heller. Endte med at jeg bandt "gravity"-juksekoder til sideknappene på musen, for jeg var så lei av å ramle ned.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, PaladinNO said:

Takk for påminnelsen... ^^

Jeg spillte igjennom hele Half-Life (HL1 -> Opposing Forces -> Blue Shift -> HL2 -> HL2 Episode 1 -> Episode 2) rundt jul i fjor, og originalen var helt klart vanskeligst. "Alien factory" og delen som foregår i Zen generelt er det vanskeligste for meg.

Spesielt delen som involverte triksehopping i den lave gravasjonen. Jeg bommer omtrent ALLTID(!!!). Og dette var med mus og tastatur, så jeg har ingen unnskyldning for å feile heller. Endte med at jeg bandt "gravity"-juksekoder til sideknappene på musen, for jeg var så lei av å ramle ned.

Brukte quicksave og quickload ekstremt hyppig noe som hjalp meg 😅

Snart ferdig med surface tension på Black Mesa så ikke så fryktelig lenge til Xen der. Spent på hvordan de har løst det.
Hittil er Black Mesa helt fantastisk. Man kjenner seg igjen over alt men samtidig føles det som ett annet spill.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 18.5.2024 den 23.04):

Gikk på en liten smell i Secret of Mana her. Jeg syns det er så dørgandes kjedelig å grinde xp, jeg liker å stadig gå videre mens jeg følger historien, og nå har jeg kommet til en boss som virkelig feide gulvet med gjengen min. Det er vel ingen annen utvei enn å klaske svakere monstre i et par timer først. 

Det var jo også en metode for å gjøre spillene lengre... 

Jeg kjenner den følelsen etter flere erfaringer med Breath of Fire 2.

Secret of Mana, Chrono Trigger og Young Merlin er alle spill jeg kunne tenke meg å prøve mer av, men hver gang jeg fyrer oppunder SNES-emulatoren for en RPG/adventure-sesjon...så er det enda en ny runde med Breath of Fire 2 det alltid ender opp med.

Hvis du spiller på emulator, så sjekk om den støtter en frame skip eller fast-forward funksjon. Og om selve spillet støtter en viss form for automatikk, uten konstante trykk på kontrolleren. Breath of Fire 2 har en "auto"-funksjon, som fungrerer helt ypperlig med fast-forward påslått for å spare tid på grindingen. Det som før tok et par uker, kan nå gjøres på et par ettermiddager.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (36 minutter siden):

Den er til 2250kr nå. Har lagt inn bud via fiks ferdig men vet ikke om det er noen som gjorde det før meg. Får se. 

Har altfor mye greier og for lite tid. Men det er jo gøy å prøve. Har ikke brukt de andre noe særlig. En ny ting til hylla/skuffa 😆

Fordelen er at når du tar den opp av skuffen har den fortsatt bra med batteri igjen. 😎

Dette er en helt annen verden enn disse håndholdte pc'ene som knapt klarer to timer på en god dag, med sol og medvind. Jeg tipper jeg lader G Cloud ca en gang i uka, og da spiller jeg kanskje 8-10 timer i løpet av den tiden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Brukte quicksave og quickload ekstremt hyppig noe som hjalp meg 😅

Snart ferdig med surface tension på Black Mesa så ikke så fryktelig lenge til Xen der. Spent på hvordan de har løst det.
Hittil er Black Mesa helt fantastisk. Man kjenner seg igjen over alt men samtidig føles det som ett annet spill.

Oof, ja, jeg prøvde meg på det i lengre tid før jeg endelig kastet inn håndkleet og brukte...visse taktiske fordeler.

Black Mesa er N.Y.D.E.L.I.G.! Føles akkurat som Half-Life, men likevel anderledes. Både det kjente og det ukjente samtidig, og jeg nøt omtrent hvert sekund av Black Mesa. Har ikke rundet det helt, så uten å ville røpe for mye så er Gonarch med. Og du bør ikke stå stille for lenge under den kampen, så tenker du å puste bør du gjøre det før kampen begynner. Enjoy! ❤️

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner den følelsen etter flere erfaringer med Breath of Fire 2.

Secret of Mana, Chrono Trigger og Young Merlin er alle spill jeg kunne tenke meg å prøve mer av, men hver gang jeg fyrer oppunder SNES-emulatoren for en RPG/adventure-sesjon...så er det enda en ny runde med Breath of Fire 2 det alltid ender opp med.

Hvis du spiller på emulator, så sjekk om den støtter en frame skip eller fast-forward funksjon. Og om selve spillet støtter en viss form for automatikk, uten konstante trykk på kontrolleren. Breath of Fire 2 har en "auto"-funksjon, som fungrerer helt ypperlig med fast-forward påslått for å spare tid på grindingen. Det som før tok et par uker, kan nå gjøres på et par ettermiddager.

Fast-forward er tilgjengelig ja, men for Secret of Mana funker ikke det så bra. Det er ikke turbasert, men action/rpg litt sånn som Zelda. 

Final Fantasy og disse er det bare å klemme inn fast forward og trykke riktig knapp innimellom.. Kan være greit å sjekke status nå og da, at ikke laget ditt er døden nær, men ellers er det bare tut og kjør og level up på noen minutter. :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Fordelen er at når du tar den opp av skuffen har den fortsatt bra med batteri igjen. 😎

Dette er en helt annen verden enn disse håndholdte pc'ene som knapt klarer to timer på en god dag, med sol og medvind. Jeg tipper jeg lader G Cloud ca en gang i uka, og da spiller jeg kanskje 8-10 timer i løpet av den tiden. 

Da ble den min 😄

2410kr totalt. Brukt i en måned.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 minutter siden):

Da ble den min 😄

2410kr totalt. Brukt i en måned.

Gratulerer? :) 

Det er i grunn et Android-tablet med kontrollere. Default launcheren til Logitech er slett ikke dum egentlig, men siden jeg driver mest med emulering har jeg byttet launcher til Daijisho. 

Da er det bare å glede seg! 

Lenke til kommentar

Blir noen utvalgte emulatorer.

Har du prøvd minecraft pocket edition?

Roblox?

PSP må være okey på denne?

Tenker det er en fin enhet for ungene eller samboeren. 

 

Selger hadde kjøpt den av en som hadde vunnet den i konkurranse e.l. Derfor var den billig. Han hadde fått bud på 1750kr.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...