Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2012/01/19/sport/fotball/tippeligaen/norges_fotballforbund/nff/19860697/

 

Hva synes folket?

 

Synes dette er noe av det mest fornuftige NFF har klart å lire av seg i moderne tid. Tror dette vil føre til bedre matching for både de gode og dårligere lagene. Vi får også luket vekk noen av de uinteressante kampene som ikke lokker publikum noe særlig.

 

Dette er hvertfall et opplegg som skulle vært testet en sesong eller to.

Lenke til kommentar

Kokosliga. Når TL er så ekstremt jevn som den er, så kan det ofte være rene tilfeldigheter for mange lag om de havner i nedrykksligaen eller medaljeligaen. To seiere/tap på rad gjør jo i TL at man raser oppover/nedover på tabellen. Dessuten blir jo nedrykksligaen dritkjedelig med bare ett lag som rykker ned.

Lenke til kommentar

Det morsomme med dette, er jo at et lag som havner i nedrykkspuljen kan ende opp med å få flere poeng enn et lag som havnet i medaljepuljen, men allikevel vil det laget forbli på den plassen den får i nedrykkspuljen.

Skjer årlig i de ligaene som kjører dette systemet.

 

        Lag	        K	V	U	T	+	-	+/-	P	
1.	Rangers	        38	30	3	5	88	29	+59	93	          
2.	Celtic	        38	29	5	4	85	22	+63	92	          
3.	Hearts	        38	18	9	11	53	45	+8	63	         
4.	Dundee United	38	17	10	11	55	50	+5	61	         
5.	Kilmarnock	38	13	10	15	53	55	-2	49	         
6.	Motherwell	38	13	7	18	40	60	-20	46	          
7.	Inverness	38	14	11	13	52	44	+8	53	          
8.	St. Johnstone	38	11	11	16	23	43	-20	44	         
9.	Aberdeen	38	11	5	22	39	59	-20	38	          
10.	Hibernian	38	10	7	21	39	61	-22	37	         
11.	St. Mirren	38	8	9	21	33	57	-24	33	        
12.	Hamilton	38	5	11	22	24	59	-35	26

Lenke til kommentar

Jeg trodde fotball handlet om å ta flest poeng etter å ha møtt alle lagene en gang hjemme og en gang borte. Dette systemet som minner om ishockey, håper jeg aldri blir innført i norsk fotball. Det kan like mye slå negativt ut, for hvem gidder vel å stikke på kamper før de vet om laget deres er sikret å havne i den beste potten? Semb tror jo at en slik serie vil heve ligaen, men jeg tror på det stikk motsatte. Bare se på tabellen som Latias linker til. Ikke akkurat en spennende liga.

Lenke til kommentar

Jeg trodde fotball handlet om å ta flest poeng etter å ha møtt alle lagene en gang hjemme og en gang borte. Dette systemet som minner om ishockey, håper jeg aldri blir innført i norsk fotball. Det kan like mye slå negativt ut, for hvem gidder vel å stikke på kamper før de vet om laget deres er sikret å havne i den beste potten? Semb tror jo at en slik serie vil heve ligaen, men jeg tror på det stikk motsatte. Bare se på tabellen som Latias linker til. Ikke akkurat en spennende liga.

 

Dessuten skjønner jeg ikke det ensidige fokuset på å "heve nivået." Å heve underholdningsverdien og interessen må da være mye viktigere. Jeg vil heller ha flere fulle tribuner enn et "stolt norsk øyeblikk" hvor et norsk lag karrer til seg 2 poeng i en Europaliga-gruppe...

Lenke til kommentar

Jeg trodde fotball handlet om å ta flest poeng etter å ha møtt alle lagene en gang hjemme og en gang borte. Dette systemet som minner om ishockey, håper jeg aldri blir innført i norsk fotball. Det kan like mye slå negativt ut, for hvem gidder vel å stikke på kamper før de vet om laget deres er sikret å havne i den beste potten? Semb tror jo at en slik serie vil heve ligaen, men jeg tror på det stikk motsatte. Bare se på tabellen som Latias linker til. Ikke akkurat en spennende liga.

 

Dessuten skjønner jeg ikke det ensidige fokuset på å "heve nivået." Å heve underholdningsverdien og interessen må da være mye viktigere. Jeg vil heller ha flere fulle tribuner enn et "stolt norsk øyeblikk" hvor et norsk lag karrer til seg 2 poeng i en Europaliga-gruppe...

 

Helt enig. Nå har mitt lag aldri vært i toppen av norsk fotball, med unntak for over 40 år siden, men uansett så føler jeg at det er større sjarm med spill i den hjemlige ligaen og oppnå et par lokaloppgjør osv. i forhold til det å møte lag som Litex osv. i Europa. Det genererer gode penger, men til hvilken pris?

Lenke til kommentar

Jeg trodde fotball handlet om å ta flest poeng etter å ha møtt alle lagene en gang hjemme og en gang borte. Dette systemet som minner om ishockey, håper jeg aldri blir innført i norsk fotball. Det kan like mye slå negativt ut, for hvem gidder vel å stikke på kamper før de vet om laget deres er sikret å havne i den beste potten? Semb tror jo at en slik serie vil heve ligaen, men jeg tror på det stikk motsatte. Bare se på tabellen som Latias linker til. Ikke akkurat en spennende liga.

 

Alle lagene vil fortsatt møte hverandre to ganger.

 

Det vi ender opp med er flere interessante toppkamper som trekker publikum og bedre matching for disse lagene. De som havner i nedrykkspuljen vil sannsynligvis ikke ha så høyt publikumsgjennomsnitt i utgangspunktet, og om ett lag overpresterer og havner i den øverste puljen vil de bli belønnet med kamper som trekker publikum. Topplag som gjør det dårlig blir straffet med det motsatte.

 

Det er ett system som straffer dårligere lag men de vil fortsatt spille to kamper mot topplagene.

Lenke til kommentar

Det vi ender opp med er flere interessante toppkamper som trekker publikum og bedre matching for disse lagene. De som havner i nedrykkspuljen vil sannsynligvis ikke ha så høyt publikumsgjennomsnitt i utgangspunktet, og om ett lag overpresterer og havner i den øverste puljen vil de bli belønnet med kamper som trekker publikum. Topplag som gjør det dårlig blir straffet med det motsatte.

 

Det er ett system som straffer dårligere lag men de vil fortsatt spille to kamper mot topplagene.

 

"Toppkamper" i TL kan bety Odd vs TIL. Det trekker overhodet ikke publikum. Publikumslag som VIF, Brann og RBK kan fort havne på nedre halvdel før oppdelingen, og resultatet av det blir en dritkjedelig siste halvdel av sesongen for disse lagene, og en stor nedgang i tilskuertall. Underholdningsverdien og et rettferdig system er viktigst, og denne modellen feiler på begge punkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...