Gå til innhold

– Glem billige harddisker


Anbefalte innlegg

Jeg klarer meg i hvert fall frem til sommeren. Jeg har litt over 30 TB ledig på serverne hjemme. I tillegg hadde jeg 8 x 2TB i løse disker før flommen, og kjøpte 8 til i dagene etter at produksjonsproblemene ble kjent. Dermed kan jeg fylle opp serverne og ha minst 1x backup av alt.

Jeg har 95 TB ledig plass og bare venter på å kunne kjøpe ennå mer ledig plass.

 

</ironi> Hva er vitsen med all den ledige plassen? Oppdiktet penisforlengelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk tak i 2 3tb rett før prisen gikk opp, heldigvis var CDON trege med å sette opp prisene. Fikk solgt 4 1.5tb en uke etterpå, og gikk i 0 på den oppgraderingen - men angrer litt på at jeg solgte alle 4 istedet for 3 dersom dette varer langt utover i 2012. Har så jeg greier meg en stund, men likevel... skulle helst hatt noe færre disker, da det er på håret ift antall SATAkontakter på HK atm. Skulle jeg ha en SSD til + brenner blir det fort en slot for lite, med mindre jeg tar en spansk en og kjører noe på eSATA - noen som vet om det er mulig å kjøre intern brenner på de kontaktene?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Glad jeg fikk bygd ny server i vår, og kjøpte mine 8x2TB disker da.

Og ikke minst, ny game pc nå på sensommeren, med ny SSD og teradisk.

 

Men som flere har påpekt, ting vil normalisere seg over tid. Vi har hatt latterlig lave priser siste par årene, ikke direkte krise om man ikke kan bygge seg 30TB server for under 10k.

Lærer heller folk å tenke på gjenbruk av eldre hardware og bruke plassen bedre.

 

 

 

 

 

Hmm, er glad jeg kun trenger 2-3 "små" harddisker på ca 300gb/stk håper jeg kan kjøpe brukt "rimelig"... Ellers, så ser det sånn smått kjipt ut prismessig hvis man trenger mange harddisker.

 

Du får si ifra om du ikke får tak i noen, har liggende 7-8 500GB disker jeg sikkert aldri kommer til å bruke igjen, bare jeg gidder å skru de ut av gamle serveren.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i grunn bestemt meg for å ikke kjøpe før dette var over. Men for sikkerhetsskyld kjøpte jeg inn 3x3TB disker i går til 1600,- per stk. noe som er forholdsvis normal pris på toppdiskene. Riktignok har prisen på akkurat denne disken steget ca. 2-300,- men det overleves.

 

Da har jeg 9TB i reserver mens krisen utbedrer seg til neste jul.

 

En av årsakene er at jeg har utsatt et prosjekt om å få flyttet en del data og gjenopprettet noe data etc. pga. "diskmangel" og tidsmangel. Da skulle jeg klare meg fint der også. Hadde ikke noe stort behov for plassen men greit å ha til div. tekniske krumspring jeg ønsker å få utført over tid nå. Samt å utbedre dagens backupløsninger.

 

Bare skaffe meg en e-sata/usb3 "dongle" til dette. Noen gode tips?

 

Trenger i utgangspunktet ikke en full NAS løsning for dette og noen 3-4 bay rammer har jeg liggende som fint kan emulere "diskkabinett". En e-sata/usb3 kabelsak som kan koble til en 3-4 disker via dette grensesnittet og gi strøm evt. via ekstern strømadapter hadde vært perfekt. Litt som disse USB HDD kitene man får men med mulighet for flere disker samtidig. En JBOD jumper samtidig hadde jo vært supert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke prisene er så voldsomme. Man får jo fint 2TB for under tusenlappen.

Selv om de kostet mindre før flommen, så er det ikke problematisk på budsjettet for de som behøver en ny disk.

Klarer ikke å finne en eneste 2TB disk til under 1000,- som ikke er fra en tildels "imaginær" forhandler. Billigste disken på lager fra forholdvis kjente leverandører ligger på 1095,-.

 

Kan du derimot vise til en bestillingbekreftelse uten rest og deretter bilder av leveranse så kanskje jeg tar disse "alf og co data" litt mer alvorlig på disse prisene. Derimot ville jo RMA være spennende når behovet oppstår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

</ironi> Hva er vitsen med all den ledige plassen? Oppdiktet penisforlengelse?

 

Jeg vil ha minimum 10% ledig plass til enhver tid. Jeg kjørt fdupes og fjernet 6-7 TB med overflødige data etter at flommen dukket opp, dermed endte jeg opp med 30TB ledig.

 

Om 30TB bare er 10% av kapasiteten din,så har du presumptivt ett så høyt forbruk av plass at det fort kan bli problematisk allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om 30TB bare er 10% av kapasiteten din,så har du presumptivt ett så høyt forbruk av plass at det fort kan bli problematisk allikevel?

AtW

 

10% ligger rundt 22-23 TB.

 

Ved sommerferietider er jeg nok rundt 100% ja, selv om jeg rydder vekk en del mer innen den tid. Da blir det enten å gå ned på redundansen på noe av det, eller la nettlinja hvile litt. Jeg har dog et håp om at prisene er på vei nedover igjen før den tid.

Lenke til kommentar

Diskene som er hos clas olson har stått i statisk posisjon nå i flere uker, sjekket nå også bare for å se om jeg tjente noe på kjøpet sist uke. samme pris enda : 1398 for 3 tb disk. Seagate Goflex :)

 

bare et tips.

 

E:

 

linko

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165090004

 

 

Ikke på lager

Flere vil ankomme 16-12-2011

 

Gjelder 3 TB - utgaven. 2 TB et fremdeles på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...