Gå til innhold

– Glem billige harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler dere å sjekke de fysiske butikkene rundt om i landet jeg :) der jeg fant min, og de har samme pris der som online. Mulig folk har hamstret fra dem den siste tiden, men sjekk lagerstatus i butikkene er mitt beste tips på 3TB utgaven. Og den lagerstatus sjekken de har på nettsiden sin sier alltid det samme : kontakt din butikk for lagerstatus

Lenke til kommentar

Det som blir spennende er å se hvordan skybaserte tjenester eller andre lagringstunge tjenester klarer seg mtp. pris for driften. Jotta har for eksempel 49kr/mnd for ubegrenset backup fra en maskin. Grunnlaget for dette er jo en lav kostnad på all hardware, inkludert disker.

 

Dette gjelder ikke bare enkelttjenester, men også vårt store informasjonssamfunn.

Lenke til kommentar

Og den lagerstatus sjekken de har på nettsiden sin sier alltid det samme : kontakt din butikk for lagerstatus

 

Ja, den minner meg om en funksjon jeg ble bedt om å legge inn i en applikasjon jeg var med på å utvikle. En knapp som åpner en dialogboks med melding om at applikasjonen "is running ok". Da jeg spurte kunde/prosjektleder hva som skulle undersøkes var svaret ingenting, bare vis dialogboksen uansett. Applikasjonen var forøvrig helt stabil...

 

Nyttig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg rimelig god plass fra før av og med 14TB til som kun kostet noen få % mer enn før katastrofen så er jeg rimelig avslappet. Derimot hvis dette skal ta 1 helt år å få orden på er jeg mer spent på hvordan det vil påvirke bedriftsegmentet utover 2012Q1 og videre som flere har nevnt.

 

Sørget i dag for å hive meg på en del gratis online storage tjenester i tilfelle de finner ut at de stanser nye gratis medlemmer. Alltid greit med litt online muligheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ingenting er tryggere en å lagre lokalt. helst frakoblet noe nettverk og internettforbindelse. Perfekt om man har en brannsikker safe eller kan lagre disken en annen plass en hjemme.

 

Lagring på nettet gir deg jo den ulempen at du må laste opp alt, så må man ha egen bruker og eget passord.du har på en måte ikke 100% kontroll over det som er lastet opp . Går siden konk eller legges ned uten forvarsel = tapte data. Så eier jo på en måte siden informasjonen du lastet opp , hvem vet hvilke krumspring slike selskaper kan ta i framtiden , eller hvilke onde hensikter de i utgangspunktet hadde med en slik tjeneste.

 

uff nei, jeg får angst av slike tjenester

 

Den gode nyheten er jo at de har drevet å flyttet produksjonen fra Thailand og til andre land og fabrikker siden forrige uke. så jeg tror da det er et ørlite håp i 2012 :)

Lenke til kommentar

1. Man sjekker alltid hva slags kryptering tjenesten tilbyr.

 

Eks. Dropbox har felles krypteringsnøkkel for alle som også er kjent for selskapet selv, så her laster man ikke opp særlig sensitiv informasjon.

 

Eks. Jungledisk har unike krypteringsnøkler per konto som de selv ikke har kjennskap til. Man orienterer seg om slike ting.

 

2. Man velger ikke helt ukjente og lite annerkjente tjenester, man går for de trygge leverandørene.

 

3. Man er generelt sett kritisk og bevisst på hva slags data man laster opp på slike tjenester.

 

4. Ikke bruk alle tjenestene til alle type data. Differensier utfra funksjonalitet, sikkerhetsnivå etc. Ikke putt alle eggene i samme kurven.

 

Med noen enkle nettvett regler ser jeg ikke faren med en ekstra sikkerhet som ikke på noen måte erstatter konvensjonell backup. :)

 

 

Et eksempel på typisk bruk av dette er at de aller fleste har all mailen sin lagret hos eksterne leverandører, være seg gmail, hotmail, telenor etc.

 

I tillegg er det ikke noe i veien for å arkivere og kryptere billedsamlingen før man laster den opp om man er redd for at familiealbumet skal komme på avveie i en slik tjeneste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

1. Man sjekker alltid hva slags kryptering tjenesten tilbyr.

Jeg gir beng, benytter TrueCrypt isteden. Så trenger man heller ikke være rett for endringer i ulike selskapers valg av løsning.

Lenke til kommentar

Som jeg nevner som siste punkt kan man kryptere på egen hånd i tillegg, på den ene eller andre måten. Truecrypt er en måte å gjøre det på og nok den de fleste er kjent med da den ofte følger med minnepinner og eksterne harddisker.

 

Ergo ser jeg ikke hvorfor man skal være så redd for disse online storage tjenestene så lenge man ikke putter alle eggene i samme kurv og bare den kurven som sagt.

 

Administrasjon av kontoer og passord som også nevnes er jo ingen sak om man er rutinert på slik.

 

Den gode nyheten er jo at de har drevet å flyttet produksjonen fra Thailand og til andre land og fabrikker siden forrige uke. så jeg tror da det er et ørlite håp i 2012 :)

Jeg ville tro at de har holdt på med dette i ulik og varierende grad siden dag-1/uke-1 i katastrofebildet om de har en ansvarlig ledelse. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...