Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så.. altså. Det eneste nye av interesse (Siri) funker ikke i Norge, skjermen er ikke forbedret, byggekvaliteten er dårlig (skjermen knuser lett), ikke nytt design, osv osv. Hvordan kan denne få samme karakter som S2 såpass mye senere?

 

e: og om prisen er på ca. 6800 kroner er den LATTERLIG dyr.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Hvorfor kan en telefon få toppkarakter med så mange negative punkter?

 

Fordi god design handler om å si nei.

 

Nei til større skjerm om det gjør det vanskeligere å bruke telefonen med én hånd, nei til utskiftbart batteri om det tar mer plass, nei til minnekortleser om det gjør telefonen tykkere eller styggere. Nei til suspekte applikasjoner fra en mørk kjeller i Ukrania, nei til aller siste nettverksstandard om det går ut over batteritiden. Nei til å eksplisitt filsystem om det gjør bruken enklere, nei til flere skjermstørrelser om det gjør iOS-utvikling mer komplisert. Nei til å endre designet når fjorårets variant fungerer ekstremt bra, nei til å begynne å selge hvite telefoner før farven er innenfor en ekstremt smal spec.

 

Apple sier stort sett nei til det meste, men når de av og til sier ja smeller det. Noen ser en skog av begrensninger, andre ser et blinkende fyrtårn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kan en telefon få toppkarakter med så mange negative punkter?

 

Fordi god design handler om å si nei.

 

Nei til større skjerm om det gjør det vanskeligere å bruke telefonen med én hånd, nei til utskiftbart batteri om det tar mer plass, nei til minnekortleser om det gjør telefonen tykkere eller styggere. Nei til suspekte applikasjoner fra en mørk kjeller i Ukrania, nei til aller siste nettverksstandard om det går ut over batteritiden. Nei til å eksplisitt filsystem om det gjør bruken enklere, nei til flere skjermstørrelser om det gjør iOS-utvikling mer komplisert. Nei til å endre designet når fjorårets variant fungerer ekstremt bra, nei til å begynne å selge hvite telefoner før farven er innenfor en ekstremt smal spec.

 

Apple sier stort sett nei til det meste, men når de av og til sier ja smeller det. Noen ser en skog av begrensninger, andre ser et blinkende fyrtårn.

Ikke helt sikker på om du er ute etter å finne enda mer negativt med iPhone 4S eller prøver å støtte den, men jeg ser hverken begrensninger eller et fyrtårn. Ser bare iPhone 4 egentlig.

 

For all del, det er en god mobil, men jeg synes ikke den fortjener 6.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar


Jeg har hatt en gjennomgang av tråden til nå. 4 poster er slettet. En av disse var et mildt personangrep, resten var dobbeltposter. Ergo jeg må si at dere har vært utrolig flinke i denn tråden sammenlignet med det som har skjedd andre steder på mobilforumet. Slikt liker vi veldig godt. Fortsett slik. :D

Det har likevell kommet inn en megde rapporter på denne tråden, og jeg må da få kommentere noen saker og ting:

For det første skal det veldig mye til for at diskusjoner blir «off topic» i en artikkeltråd. Dere står veldig fritt til å diskutere i artikkeltråder, så lenge det er relevant til artikkelen. Det er altså fritt frem for å komme med subjektive observasjoner om telefonen som nevnes, sammenligne den med andre telefoner, irritere seg over artikkelen, og sogar kritisere artikkelen og redaksjonen. Brudd på retningslinjene f. eks. personangrep tillates naturligvis ikke og reageres mot på vanlig vis, men det skal en god del mer til før noe ansees som «off topic» i en artikkeltråd.

Vi bedriver heller ikke «forhåndsmoderering» eller meningssensur på forumet. At en lovlig mening, postet lovlig i en tråd uten å bryte retningslinjene, «kommer til å skape krangel og usakligheter» er langt fra en grunn til å sensurere den. Dette med krangel og usakligheter er deres eget ansvar. Om man velger å krangle og komme med usakligheter, så får man tåle reaksjonen man i etterkant får.

Uansett, dere har vært flinke her folkens, fortsett slik!

:)

Endret av cyclo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på om du er ute etter å finne enda mer negativt med iPhone 4S eller prøver å støtte den

Deri ligger poenget. Avhengig av dine preferanser kan Apples produkter være enten det mest håpløse som har skjedd eller det eneste rette.

 

iPhone koster for øvrig 4890 kroner med fri frakt, ganske nøyaktig 500 kroner mer enn Galaxy SII fra Komplett (mulig den finnes billigere andre steder, men der har man i det minste ballpark). Prisguiden er sånn passelig på bærtur.

Lenke til kommentar

Jadå eg trur Amobil har gjeve eit rettferdig terningkast. Eg trudde aldri at eg kunne bli så fornøgd med eit produkt som når eg kjøpte iPad2, det var mitt aller første Apple produkt. Eg skal innrømme at IOS har nokon kjedelege begrensningar, men det er lett å gløyme begrensningane når IOS elles er så utruleg bra. Viss eg kjøper iPhone 4S så er eg sikker på at eg har ein telefon eg i det minste er fornøgd med i lang tid framover. Eg har dessverre endå ikkje hatt ein einaste telefon eg har vert noko spesielt fornøgd med.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har lagt merke til at de som står bak apple bare sier "JEG trenger ikke det" og "jeg føler ikke det"? I motsettnig til de bak android som kommer med hele fullstendige begrunnelser på hvorfor de mener det de mener. Nei, konklusjonen i denne testen skuffer meg bare. Virker som om de har dratt hele konklusjonen opp av søla og skrivd den ned med dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

grunnen til at den får en 6er, er at amobil får penger av Apple for å gi den 6. har jobbet med dette i snart 8 år å veit hvordan dette funker. de kan ikke gi en så kjent tlf terningkast 2 feks. da hadde de fått masse problemer. så så store tester er kjøpt! men for all del, det er en bra tlf. men ikke vært en 6er! den henger ikke med konkurrerende i det hele tatt. feks. se på kamera, det er 95% det samma som sitter i Sony Ericsson arc. samma kompani som har lagd det. er bare at Apple er veldig flinke til å blåse opp gamle ting!

Lenke til kommentar
iPhone koster for øvrig 4890 kroner med fri frakt, ganske nøyaktig 500 kroner mer enn Galaxy SII fra Komplett (mulig den finnes billigere andre steder, men der har man i det minste ballpark). Prisguiden er sånn passelig på bærtur.

?

Apple iPhone 4 16 GB Black

FaceTime, Retina display, Multitasking og HD-videoopptak

Apple iPhone 4 16 GB Black - MC603KN/A

5.695,-

 

---------------------

Samsung I9100 Galaxy S II Black

WLAN, GPS, 8 megapixel kamera, Super Amoled Plus skjerm

Samsung I9100 Galaxy S II Black - GT-I9100LKANEE

4.390,-

 

Mulig jeg er helt på bærtur her og er dårlig til å regne, men jeg får noe annet enn 500,- kr i forskjell jeg altså

 

5695

-4390

=1305

Lenke til kommentar

grunnen til at den får en 6er, er at amobil får penger av Apple for å gi den 6. har jobbet med dette i snart 8 år å veit hvordan dette funker. de kan ikke gi en så kjent tlf terningkast 2 feks. da hadde de fått masse problemer. så så store tester er kjøpt!

:ph34r:

 

Apple iPhone 4 16 GB Black - MC603KN/A

Apple tar 4890 inkl frakt, liten grunn til å handle noe annet sted.

Lenke til kommentar
kandasa: Apple.no

Ja, jeg vet om den adressen, hvordan det?

 

Apple tar 4890 inkl frakt, liten grunn til å handle noe annet sted.

DET var vel ikke poenget heller, var det vel?

Man får kjøpt s2 billigere også (under 4000,- kr) - sammenligningen var i en butikk og den var helt feil. Det er viktig å komme mer riktig info hvis man først skal komme med tallfakta.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Mildt sagt utrolig at noen klarer å bli så inderlig irritert over at et produkt de ikke en gang vurderer å kjøpe får terningkast 6 i en test. Fascinerende at såpass mange android-fanboys gidder å bruke så mye tid på å rakke ned på et produkt, det er kun et produkt, man velger selv hva man vil kjøpe.

 

Kan ikke si at jeg har sett så mange apple-fanboys som gidder å bruke tiden sin på å rakke ned på android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes amobils test, som konkluderer med en 6'er på terningen, er en rettferdig dom over denne telefonen. Jeg legger merke til at i alle diskusjoner relatert til iPhone blir telefonen regelrett slaktet av fanboys av android grunnet mangel på ditt eller datt på spesifikasjonssiden.

fanboys av androide?

Kan man ikke snart prøve å holde seg litt til saken istedet for å sette andres meninger i bås.

Ser du noen poster tilbake, så ser du jeg har postet kritikk av annen tlf og der den på langt nær hadde samme negative sider som s4 har fått - den tlf fikk 'bare' 5. Hvis alle kan legge fra seg fanboy følelser og kritikk av andre på meninger, så kanskje kan noen forklare hvorfor en tlf de selv sier de ikke ser noen spesifikke negative ting med får en 5'er kontra en med mange negative ting får en 6'er?

Er ikke det helt feil? - forøvrig syns jeg f.eks 6 på S2 tlf også var feil, selv om den var bedre i kritikken og med færre minus enn hva 4s får.

'kaffe kurerer gruff' passer vel godt hvis du mener knust glass ved å ha mobil med seg i lomma konkluderer med 6.

 

Det skal godt gjøres å knuse iphone 4/4s ved å oppbevare den i lommen. Du må nok aktivt gå inn for å få til dette, kanskje i form av å oppbevare den i en lomme med nøkler, steiner eller tilsvarende. Uansett har jeg ikke sett en eneste iphone 4 - eier som ikke aktivt "bekler" telefonen sin i plastbeskyttelse og allskens gummirammer. Hvorvidt dette er en designsvakhet blir vel opp til den enkelte å bedømme.

 

Som sagt gir iphonen meg det lille ekstra når det kommer til den totale kvalitetsfølelse, og jeg tror strengt tatt dette fenomenet er noe applekjøpere er villige til å betale ekstra for.

Lenke til kommentar

Kan noen fra amobil, enten testforfatter eller ansvarlig redaktør vennligst opplyse oss om kriterier for terningkast 6? Det er tydeligvis endel, meg inkludert, som er mildt sagt overrasket over at denne kan få en 6er når omtrent hvert eneste punkt hadde noe negativt å sette fingeren på.

 

Dette går løs på troverdigheten til amobil, spesielt når vi vet at media generelt er desperat etter å stille først i køen når neste Apple-produkt skal sendes ut til test. At Apple prioriterer de som da gir gode karakterer er ingen hemmelighet.

 

Men som sagt, jeg ønsker.. Eller nei, jeg KREVER svar fra ansvarlig redaktør og/eller testforfatter. Vis at dere i hvert fall ikke er redd for å ta debatten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...