Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

For meg som har Samsung Galaxy S II, finnes det virkelig noen gode grunner for å kjøpe iPhone 4S hvis vi ser bort i fra AppStore og DPI?

Hvis du er utsatt for bugen som gjør at OSet spiser hele batteriet på kort tid, ja.

 

Har en kamerat som nettopp kjøpte seg SGS2 og er utsatt for det problemet, selv om det nå er snart et halvt år siden lansering. Det er rett og slett latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg som har Samsung Galaxy S II, finnes det virkelig noen gode grunner for å kjøpe iPhone 4S hvis vi ser bort i fra AppStore og DPI?

Hvis du er utsatt for bugen som gjør at OSet spiser hele batteriet på kort tid, ja.

 

Har en kamerat som nettopp kjøpte seg SGS2 og er utsatt for det problemet, selv om det nå er snart et halvt år siden lansering. Det er rett og slett latterlig.

Jeg har heller en litt dårligere batteritid enn å ha alle disse manglene og minusene som iPhone 4S testen viser til.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Ta for eksempel: Vi savner en fornyelse av designen

 

Dette er ett minus, men minusen har overhode ikke noe betydning på karakteren.

Men det at batteri har gått ned ned 1/3 fra iPhone4 fra 300 timer standby til 200 er ikke med på minussiden, selv om det egentlig er en viktig element for folk som har med tlf på fjell eller andre plasser de har nytte av at batteri holder et vist nivå, selv om de ikke bruker tlf så mye der.

 

Ja det er kanskje noe amobil burde tatt med, noe jeg egentlig ikke ser de tar med i noen tester. Har ikke tenkt så mye over det, men 200 timer standby er egentlig ganske lite i forhold til de fleste andre mobiler.. Men dette er ikke noe folk flest bryr seg om tenker jeg.. Er man mye på veien, har man med seg bil-lader til telefon og de fleste har tilgang til strøm med gjevne mellomrom.. Men er vell en viss kundegruppe dette betyr endel for og da er ikke iphone 4s det beste alternativet.. Men vet ikke helt om det burde ha noe betydning på karakten av den grunn..

Lenke til kommentar

Det gikk så fint tidligere i kveld, men tydeligvis klarte enkelte brukere ikke å holde seg på matta. Tråden er ryddet for en del personkarakteristikk, personangrep og personfokusering og et par brukere har fått seg en pause fra forumet. Desverre har da også noen legale poster forsvunnet grunnet følgefeil (sitering av poster som gikk over streken og ble fjernet). Det er også fjernet en haug med multiposter, da forumet tydeligvis har slitt litt tidligere i kveld.

Dagene da det var fritt frem å trolle, utføre personangrep og diskutere person fremfor sak på mobilforumet fordi ingen la merke til det er over. De som fortsetter med slikt både på mobilforumet og i artikkeltrådene må forvente seg reaksjoner.

Så fortsett med den saklige debatten, uten personangrep og personkarakteristikker. Neste gang du poster, og bruker ordene «du» eller «etellerannetbrukernavn», les det du skrev en ekstra gang og vurder om du angriper personen fremfor saken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående 200 timer standby-tid. Hvem går med telefonen sin i lenger enn 1 dag uten å lade den? :shrug:

 

Jeg bruker min såpass mye at jeg alltid har mellom 40 og 20 prosent batteri når jeg kommer hjem fra universitetet hver eneste dag (9-17).

 

Standbytid bryr jeg meg null om når jeg vurderer en dings.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Ta for eksempel: Vi savner en fornyelse av designen

 

Dette er ett minus, men minusen har overhode ikke noe betydning på karakteren.

Men det at batteri har gått ned ned 1/3 fra iPhone4 fra 300 timer standby til 200 er ikke med på minussiden, selv om det egentlig er en viktig element for folk som har med tlf på fjell eller andre plasser de har nytte av at batteri holder et vist nivå, selv om de ikke bruker tlf så mye der.

 

 

Men er det pga et mindre batteri i Iphone 4s eller pga ios5? Er mange med iphone 4 som forteller om at batteri tiden har minsket etter i0s 5.0

Lenke til kommentar
Men dette er ikke noe folk flest bryr seg om tenker jeg..

 

Jeg tror det er endel som bryr seg om det, da jeg kjenner flere med smarttlf som ikke bruker den til mye mer enn sms/mms og ringe med for det meste (etter at nyhets-interessen av ny tlf har falt) - har hørt flere som har nevnt hvor ofte de må lade tlf og at de bør holde en viss tid når de ikke bruker den særlig, så jeg tror motsatt av deg.

 

Uansett hva vi tror om det, så er batteri en essensiell del av en mobil.

 

Angående 200 timer standby-tid. Hvem går med telefonen sin i lenger enn 1 dag uten å lade den?

 

Jeg og alle de jeg kjenner. Både S2 og iPhone brukere. Sønnen sendte meg akkurat melding om at hans S2 er snart 6 døgn og har 35% igjen - han bruker den endel, spesielt wifi.

At du sitter med tlf hele dagen får være opp til deg - andre har endel å gjøre og har med seg tlf og da er det standbytid som gjelder der og da. Bruker man tlf 50% av dagen, så har man 50% standbytid også, så da er det viktig at denne ikke er mindre enn nødvendig

 

Men er det pga et mindre batteri i Iphone 4s eller pga ios5? Er mange med iphone 4 som forteller om at batteri tiden har minsket etter i0s 5.0

Vet ikke, har ikke satt meg inn i det foruten at Apple selv sier at standytid er 200 timer på 4S

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Angående 200 timer standby-tid. Hvem går med telefonen sin i lenger enn 1 dag uten å lade den? :shrug:

Jeg savner de gode gamle dagene da batteriet på mobilen varte i over en uke. Det er forøvrig ikke i det daglige dette er et problem. I hverdagen er det uproblematisk å lade telefonen hver kveld når man legger seg. Derimot er det veldig problematisk med kort standby-tid når man skal på en hytte uten strøm, en lengre båttur, ut i skog og mark eller på fjellet, på en festival, etc.

Lenke til kommentar

Bestilte iPhone 4s, som er min første iPhone. Har hatt 3 android, og er lei, rett og slett lei! Og håper iOS 5 gjør susen. Synes startskjermen er bra, man legger opp akkurat det man vil ha, men et minus er dog at man ikke kan slette Apple sine apps, som da aksjer. Man kan så klart sette opp androiden som man vil og. Men ett ikon fungerer like bra som en widget, man vil jo som regel inn i programmet. Og for folk som klager på liten skjerm, 3,5 er helt passe for mange. Samsung Note blir en vits og bare showoff for min del. 5 tommer... Det har man nettbrett til!

Lenke til kommentar
Og for folk som klager på liten skjerm, 3,5 er helt passe for mange. Samsung Note blir en vits og bare showoff for min del. 5 tommer... Det har man nettbrett til!

Størrelse er alltid et tema ... uansett kan det virke som :p

Hva man liker er opp til hver enkelt - men S2 størrelsen er perfekt for mine små fingre, så argumentet for apple om størrelsen av den grunn syns jeg er litt feil. Selve tlf er jo heller ikke særlig mye mindre i fysisk størrelse, bare at skjerm ikke fyller ut like mye som hos S2, så tak like stor plass å drass med seg ca. Men S2 er lettere da.

 

Er enig i at man kan like godt gå på nettbrett over denne størrelsen, men det er en smakssak.

Håper du blir fornøyd med IOS og S4 da, jeg tror du vil bli det. (bare du ikke får glass problematikken - håper ikke det)

Lenke til kommentar

S2 med 3500MhA så har du 2 uker med lite bruk. 1 uke med originalbatteri med lite bruk. (eller velg noe imellom - opp til deg)

Nå har jeg jo en S2 da. For det første har jeg ingen som helst planer om å putte noe som helst uorginalt batteri i den (av naturlige årsaker) og 1 uke standby med denne krever nok at det aller meste av funksjonaliteten slås av, og telefonen omtrent ikke brukes i det hele tatt.

 

De «gode gamle dager» jeg sikter til var sånn at telefonene jeg hadde varte opp mot og over en uke med mitt normale bruk. Jeg har absolutt ingen forestillinger om at noe slikt er mulig med en moderne smarttelefon (men langt bedre kapasitet burde være mulig om ikke dagens market hadde vært en orgie av «vi har verdens tynneste telefon»).

 

Men ja, det jeg egentlig mente med den setningen var at jeg savner litt den tiden da størrelse og tykkelse ikke var alfa og omega, og telefonene var et kompromiss mellom størrelse og batterikapasitet.

 

Når det er sagt, så er det jo slik at man i dag kan kjøpe veldig billige telefoner som er enkle og har god batterikapasitet f. eks. på clas ohlson og å ha en slik ved siden av smarttelefonen kan nok løse mye av problemet.

 

Til syvende og sist så var alt jeg ville frem til at kort standbytid ikke alltid er så uproblematisk som mange vil ha det til.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat. Man skal _ikke_ sitere mer enn et innlegg bakover i tid
Lenke til kommentar

Hvis noen kommer med en påstand om at A er bedre en B, så må de jo forklare dette, samt tenke på hva som er best for massen og ikke bare seg selv. Mulig du syns iOS er mer brukervennlig, men hvordan er startskjermen mer brukervennlig om du kan ha det identisk på Android? Det er her det skurrer for meg. Kanskje du kan svare?"Helt uenig. Liker iPhone sin startskjerm mye bedre enn android sine"Beviser dette uvitenhet? Hvis ikke må du gjerne svare på de spørsmålene jeg ga han og.Jeg har aldri i mitt liv hørt en forklaring på hvorfor startskjermen er bedre på iPhone kontra Android. Jeg har såvidt hørt et par meninger, men aldri noen som helst forklaring. Gleder meg til å se om noen kan komme med en...

 

Det enkle er ofte det beste. Det er lettere å sette opp startskjermer i iOS. Jeg har lært opp begge mine foreldre i android telefoner, begge HTC, som jeg selv har. Det var et mareritt. Men fatter har en iPod touch fra før, som han har satt opp selv. Men startskjermen er nok litt kjedelig, enig. Men er veldig enkelt og greit. Men jeg er en av de som venter på at Google lager et pent og ordentlig brukergrensesnitt til android. Så slipper HTC og Samsung å legge sine klin over igjen. Snakker egentlig mest for HTC, det er ikke mange pene widgets de har laget syns nå jeg. Men å diskutere i et slikt forum blir jo fort feil. Geeksa vil ha specsa! Mens allmennheten vil ha iPhone. Noe må de ha gjort riktig....

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat. Man skal _ikke_ sitere mer enn et innlegg bakover i tid
Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste. Det er lettere å sette opp startskjermer i iOS. Jeg har lært opp begge mine foreldre i android telefoner, begge HTC, som jeg selv har. Det var et mareritt. Men fatter har en iPod touch fra før, som han har satt opp selv. Men startskjermen er nok litt kjedelig, enig. Men er veldig enkelt og greit. Men jeg er en av de som venter på at Google lager et pent og ordentlig brukergrensesnitt til android. Så slipper HTC og Samsung å legge sine klin over igjen. Snakker egentlig mest for HTC, det er ikke mange pene widgets de har laget syns nå jeg. Men å diskutere i et slikt forum blir jo fort feil. Geeksa vil ha specsa! Mens allmennheten vil ha iPhone. Noe må de ha gjort riktig....

 

Kan du forklare med ord hvordan det er lettere å sette opp en startskjerm på iOS kontra android? Det er jo tross alt bare ikoner på iOS. Er dette vanskelig på Android? Det er noe av det letteste du gjør:)

 

Sett presentasjonen av android 4? Er ikke dette pent og ordentlig? Startskjermene, meny og hele det generelle utseendet. Ser jo mer voksent ut enn iOS? iOS har fortsatt den "bobble-looken" som ligner på et tivoli på startskjermene, ellers er det de samme kjedelige utdaterte gråblå menyene som i 2007.

 

Jeg syns Android 4 ser designmessig bedre ut. Mindre kjedelig, samt mer moderne.

post-227811-0-04822700-1319251051_thumb.jpg

 

post-227811-0-19881500-1319250930_thumb.jpg

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat. Man skal _ikke_ sitere mer enn et innlegg bakover i tid
Lenke til kommentar
Geeksa vil ha specsa! Mens allmennheten vil ha iPhone. Noe må de ha gjort riktig...

Du bekrefter hva jeg har sagt - passer til eldre og kids som har mer enn nok med seg selv. Andre som kjøper er noen som liker dem og deres løsninger, mens de fleste kjøper pga det er trend/populært.

Andre kjøper andre telefoner for at de er beviste sine valg og kanskje fornuftige? - når man kan få årets tlf for over tusen kroner mindre og opp til 1300 kroner mindre enn iPhone4 og attåt få bedre HW og valgfrihet - de kan få en venn til å sette den opp slik at den ser ut som iPhone også hvis de har 0 peiling. Vil ikke kalle alle disse økonomisk fornuftige personene for geeks akkurat (selv om det også er noen av de)

Lenke til kommentar

Kan du forklare med ord hvordan det er lettere å sette opp en startskjerm på iOS kontra android? Det er jo tross alt bare ikoner på iOS. Er dette vanskelig på Android? Det er noe av det letteste du gjør:)Sett presentasjonen av android 4? Er ikke dette pent og ordentlig? Startskjermene, meny og hele det generelle utseendet. Ser jo mer voksent ut enn iOS? iOS har fortsatt den "bobble-looken" som ligner på et tivoli på startskjermene, ellers er det de samme kjedelige utdaterte gråblå menyene som i 2007.Jeg syns dette ser designmessig bedre ut, mindre kjedelig og tivolifølelse, samt mer moderne.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "boble-looken" ;) men android 4.0 ser absolutt interessant ut! Men bare synd at jeg må kjøpe ny mobil for å få det. Hvorfor dropper man å sende oppdateringer til mobiler som så vidt er ett år gamle?

 

Personlig syns jeg det er like lett å sett opp startskjermer, men min mor skjønner ikke hva en widget er, og hvorfor hun ikke bare kan ha programikon. Og på iPhone er det drag and drop, alt ligger der. På android må du finne fram hva du vil ha. Men på android savner jeg muligheten å manipulere programlisten. Den er ubrukelig.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat. Man skal _ikke_ sitere mer enn et innlegg bakover i tid
Lenke til kommentar

Kan du forklare med ord hvordan det er lettere å sette opp en startskjerm på iOS kontra android? Det er jo tross alt bare ikoner på iOS. Er dette vanskelig på Android? Det er noe av det letteste du gjør:)Sett presentasjonen av android 4? Er ikke dette pent og ordentlig? Startskjermene, meny og hele det generelle utseendet. Ser jo mer voksent ut enn iOS? iOS har fortsatt den "bobble-looken" som ligner på et tivoli på startskjermene, ellers er det de samme kjedelige utdaterte gråblå menyene som i 2007.Jeg syns dette ser designmessig bedre ut, mindre kjedelig og tivolifølelse, samt mer moderne.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "boble-looken" ;) men android 4.0 ser absolutt interessant ut! Men bare synd at jeg må kjøpe ny mobil for å få det. Hvorfor dropper man å sende oppdateringer til mobiler som så vidt er ett år gamle?

 

Personlig syns jeg det er like lett å sett opp startskjermer, men min mor skjønner ikke hva en widget er, og hvorfor hun ikke bare kan ha programikon. Og på iPhone er det drag and drop, alt ligger der. På android må du finne fram hva du vil ha. Men på android savner jeg muligheten å manipulere programlisten. Den er ubrukelig.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat. Man skal _ikke_ sitere mer enn et innlegg bakover i tid
Lenke til kommentar

Når jeg mener "bobble-look" så er det grunnet at det er så mye avrundinger overalt i hele iOS. Se bilde. Legg merke til den barnslige tivolifølelsen som startskjermen til iPhone viser. Android har et mer stilrent design uten tvil. Mer intuitivt og moderne også. iOS ser rett og slett dritkjedelig ut i mine øyne målt opp mot android. Kan grunnen være at apple ikke har utviklet seg noe videre siden 2007 på dette området?

 

Bør apple få fingen ut snart? Legg merke til at android kom på banen et helt år etter iOS. Android har og hatt en utviklings-rate som har vært betydelig høyere enn iOS

 

Android 2011 (Android 4)

post-227811-0-99714900-1319251831_thumb.jpg

 

iPhone iOS 2011 (uforandret siden 2007)

post-227811-0-42229000-1319251846_thumb.jpg

 

Utviklingsgrad 2007-2011(snart 2012)

post-227811-0-26238800-1319252041_thumb.png

 

Kommer en mer fyldig post om dette senere.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...