Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overraskende fornøyelig å observere hvor utrolig frustrerte folk blir av et terningkast

Frustrert .... nehh. Det er vel heller det at enkelte (meg inkludert) gjerne vil at slike tester skal vise rett utifra test, og vi har tid og ork til å ytre oss. Når test'panel' sitter igjen med 50% knust glass ved vanlig oppbevaring under en kort periode og klarer å gi maks terningkast utav det, så er det kanskje på tide å rulle inn terningen?

Lenke til kommentar

Hvis android har muligheten til å få det prikk likt iOS 5, og da mener jeg 100% likt, kan jeg gå med på at man ikke kan si at iOS 5 er bedre. Men for veldig mange brukere er det en stor fordel at det som i min oppfatning er den klart beste startmenyen er det telefonen leveres med. Det android fanboys ikke klarer å se er at folk har forskjellig behov. Noen liker å kunne stille inn på alt, andre liker å få det som de mener er perfekt i utgangspunktet. Det er en grunn til at apple bruker "It just works" som slagord. At mange datanerder foretrekker android overrasker meg ikke.

 

Folk som liker apple klarer å se at forskjellige mennesker ønsker ulike ting, mens veldig mange av android fanboysa klarer ikke å fortså at ikke alle vil stille inn på alt mulig i innstillinger.

 

Jeg foretrekker f.eks. PC, men jeg skjønner at for veldig mange folk er MAC et bedre alternativ. Samtidig foretrekekr jeg iPhone fremfor android, men jeg skjønner at mange foretrekker android. Hvorfor er det så vanskelig å fatte for enkelte?

 

Ja startskjermen på alle androidenheter kan settes opp identisk som iPhone. Det er jo bare ikoner. Du trenger ikke å ha widgets om du ikke vil. Men de som har muligheten benytter seg ofte av dette, siden det bringer mange fordeler. Noen er veldig flinke igjen med særdeles bra oppsett, som gjør smartmobilen virkelig personlig der de når de tingene de bruker mest på en kjappest mulig måte, som igjen blir produktivt. Dette fører til en bedre brukeropplevelse enn å bare ha snarveier til applikasjoner på startskjermen. Jeg setter så utrolig stor pris å kunne forme mitt produkt til det jeg vil bruke det til, og ikke minst å slippe alle mellomoppgavene.

 

Nå med Android 4, så blir dette ytterligere forbedret, og det er sånn jeg mener fremtiden bør være. iOS har ikke utviklet seg på dette området siden 2007, og jeg kjenner mange som ønsker det mer som android, spesielt på dette området.

 

Beklager og om jeg virket litt kvass, har bare aldri hørt noen komme med en begrunnelse på hvorfor startskjermene på iPhone er bedre enn på Android. Derfor får jeg en reaksjon når jeg leser sånne uttalelser hehe.

Lenke til kommentar

Når test'panel' sitter igjen med 50% knust glass ved vanlig oppbevaring under en kort periode og klarer å gi maks terningkast utav det, så er det kanskje på tide å rulle inn terningen?

Vel, det er en ulempe for noen. Skal du spille ishockey er det åpenbart ikke telefonen. For andre er det kanskje ingen showstopper. Selv mister jeg av og til telefonene i gulvet, og de har - bank i bordet - overlevd, også iPhonen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men de var vel stort sett samtidige, så den ene er ingen kopi av den andre. Å snakke til telefonen har man jo drømt om lenge.

 

Geir :)

 

Spørs jo litt hva du legger i det, i android kom det vel for litt over ett halvår siden. Om det er noen kopi å legge inn sånn i telefon kan helt sikkert diskuteres fordi ideen i seg selv ikke akkurat er ny. Men at det ikke er en kopi basert på at det skal være så stor forskjell mellom funksjonene er jeg ikke nødvendigvis enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, det er en ulempe for noen. Skal du spille ishockey er det åpenbart ikke telefonen. For andre er det kanskje ingen showstopper. Selv mister jeg av og til telefonene i gulvet, og de har - bank i bordet - overlevd, også iPhonen.

Knust glass er vel ulempe uansett tlf og for alle?

Testingen skjedde vel på lik linje med alle andre testene de har gjort - ingen andre tlf har hatt 50% knust glass etter testperiode er ferdig. Når man vet og som paneler selv sier "fortsatt dårlig glass i iPhone" (det er jo kjent), så er det et viktig element for alle og som skal trekke ned naturligvis. (uansett hvilken tlf det er snakk om)

De sitter igjen med 50% knust glass av testobjektene uansett om andre (som du og meg) kan ha mistet tlf aldri så mye - uansett merke. Når det ER kjent at glass i iPhone har denne svakheten, så bekreftet bare testen dette.

Lenke til kommentar

Joda, men ingen telefoner er perfekte. Hvis det var kriteriet, og det kunne det godt vært, ville ikke noen telefoner fått terningkast 6.

 

For noen mennesker er ikke det noe vesentlig problem, kanskje har de tenkt å ha den i et cover i alle fall, og da er det kanskje en perfekt telefon for dem. Det er mye rart som knuser, men vi kjøper det i alle fall. Vinglassene mine for eksempel, har en rimelig dårlig holdbarhet. (Vi har til og med steingulv i spisestuen.) Men jeg fortrekker dem framfor plastglass alikevel. Som vinglass synes jeg de er perfekte.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joda, men ingen telefoner er perfekte. Hvis det var kriteriet, og det kunne det godt vært, ville ikke noen telefoner fått terningkast 6.

 

For noen mennesker er ikke det noe vesentlig problem, kanskje har de tenkt å ha den i et cover i alle fall, og da er det kanskje en perfekt telefon for dem.

Joda, cover kan brukes på alle tlf, men at glass knuses lettere enn på andre tlf er et vesentlig element uansett - alle tlf kan ha deksel og da jevner det seg ut på lik linje med uten deksel ... ikke sant?

 

Glass er så vesentlig ting at den bør selvfølgelig telle mer enn en liten detalj uten reell betydning. Samme som jeg mener s2 heller ikke burde få 6 selv om den hadde mindre ulemper - den har slik jeg oppfatter den en for dårlig mic/lyd til å nå 6 slik den er. Man hører greit, men når lyd ved samtaler er såpass vesentlig for en tlf, så bør dette trekke ned også.

 

Så viktige og vesentlige ting bør helt klart telle mer enn småting som 'greit å ha fått/endret' ...

Lenke til kommentar

På VGNett står "Integrert med Facebook og Twitter" som pluss i anmeldelsen! Er ikke dette...ehm... en selvfølge?

Ikke hvis forrige modell ikke hadde slik integrasjon.

 

Geir :)

Facebook er ikke intergrert i noen iphones. og eneste software forskjellen fra 4 og 4s er jo siri. men men, vg er jo ekte fanbois, så noe annet var ikke å forvente.

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke tilgang til filstruktur

- Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Høy pris

 

og fortsatt terningkast 6. klør meg i hodet

Endret av tiboine
Lenke til kommentar

Sant nok, men når folk snakker om tlf, så sier man "den fikk 6 på vg testen" osv og dermed kjøper man kanskje ... uten å lese/ha testen tilgjengelig akkurat der og da. Hadde den fått 5 pga vesentlige elementer trekker ned, så hadde de muligens tenkt seg om 2 ganger før kjøp.

For testen er vel for å hjelpe folk til å få et greit og treffende resultat av tlf skulle jeg tro? Det er vel nettopp de som ikke leser selve teksten men som kun ser terning, terningen er myntet på - de som leser danner jo seg uansett et bilde av det som er skrevet og trenger ikke karakter på den.

Lenke til kommentar

Folk her på forumet klarer virkelig ikke å forstå seg på plusser og minuser som blir brukt på amobil..

 

Ta for eksempel: Vi savner en fornyelse av designen

 

Dette er ett minus, men minusen har overhode ikke noe betydning på karakteren.

 

Ja det er ofte slik at plussene og minusene gjenspeiler karakteren. Men det har egentlig ikke betydning på karakteren.. Ubrukelig å ringe med f.eks, vil selvsagt være en minus som trekker ned på karakteren. Men det er pga dette er en av kriteriene som må oppfylles for at det skal være en god telefon.

 

Vist en produsent lanserer en telefon som tilfredstiller på nesten alle områder, så får den god karakter.

 

Det var en Nokia kamskjell telefon for endel år siden som hadde en knapp som gjorde at skjermen åpnet seg selv, denne fikk en pluss i testen. For at det var en fancy funksjon, men hadde ingen betydning på selve karakteren..

 

Så det er ikke slik at 5 plusser og 3 minuser gir 5/8 score på ett område.

Endret av Lionel_Luthor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kan ikke se noen grunner til å bytte ut SG2 med iphone4s. og ikke bry deg noe om DPI, eller PPI som det heter for skjermer. SG2 har jo lavere PPI enn iphone4/4s, plager det deg?

slik jeg ser det så er styrken i iphone appstore. android marked er trasig forhold til appstore. har surfet gjennom begge, så har grunnlag for å si det.

Lenke til kommentar

For meg som har Samsung Galaxy S II, finnes det noen gode grunner for å kjøpe iPhone 4S hvis vi ser bort i fra AppStore og DPI?

 

Har galaxy s 2 selv, eneste som jeg kan tenke meg er størrelsen.. Men det er flere positive sider for meg med 4.3" skjerm enn med 3.5".. men er litt irriterende at jeg ikke klarer trykke på bokstaven A med en hand, hehe.. Jeg treffer bokstaven S hver gang..

 

Ellers er det jo iOS, men det er jo en vurderingssak..

Lenke til kommentar

jeg kan ikke se noen grunner til å bytte ut SG2 med iphone4s. og ikke bry deg noe om DPI, eller PPI som det heter for skjermer. SG2 har jo lavere PPI enn iphone4/4s, plager det deg?

slik jeg ser det så er styrken i iphone appstore. android marked er trasig forhold til appstore. har surfet gjennom begge, så har grunnlag for å si det.

Vel, jeg finner alt jeg trenger + mye mere i Android Market da.

 

Men nei, er ingenting med Samsung Galaxy S II som plager meg så langt. Så det var bare et spørsmål for å se om noen kan komme med noen gode argumenter på hvorfor man burde kjøpe en iPhone 4S om man allerede har en mobil som Galaxy S II.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Ta for eksempel: Vi savner en fornyelse av designen

 

Dette er ett minus, men minusen har overhode ikke noe betydning på karakteren.

Men det at batteri har gått ned ned 1/3 fra iPhone4 fra 300 timer standby til 200 er ikke med på minussiden, selv om det egentlig er en viktig element for folk som har med tlf på fjell eller andre plasser de har nytte av at batteri holder et vist nivå, selv om de ikke bruker tlf så mye der.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...