Gå til innhold

Nettbrett med Windows gruser iPad


Anbefalte innlegg

Som mange skrevir her er det ikke støtte for X86 (les vanlige windowsprogrammer) på Win8 nettbrettene som drives av en CPU basert på ARM (CPU'en eller arkitekturen de aller fleste nettbrett benytter i dag). Og på en PC er det ikke så veldig mye poeng i metrogrensesnittet.

 

Så hvorfor har MS laget et OS som har begge deler? Jeg har en idè, og det overrasker meg at jeg ikke har funnet noen som tenker slik.

 

Jeg spår i alle fall at i løpet av 2012 kommer det avarter av ARM med støtte for x86 eller x86 CPU'er mer tilpasset nettbrett. Disse kommer til å puttes inn i et Windows 8 nettbrett.

 

Jeg ser da for meg følgende bruksmønster. Viktig salgsperson 1 sitter å jobber på kontoret. Han har 2 24" skjermer, tastatur og mus, og jobber i W8 std grensesnittet, slik vi er vant til fra W7 etc.

 

Plutselig må han ta fly til kontoret i en annen by i all hast. Han raser av gårde til flyplassen, og i det han drar napper han W8 tableten ut av dockingen på kontoret. I det samme skifter denne over til Metro.

 

Han rakk ikke å bli ferdig med PPT-presentasjonen han jobber på, men dette er ikke noe problem, han har jo med seg enheten han brukte på kontoret, og kan derfor jobbe med filen mens han sitter på flyplassen eller flyet. Denne filen kan jo være lagret lokalt, men i samme slengen har han sømløs og full tilgang til alt på kontoret da enheten også er satt opp med direct access.

 

Når han kommer til kontoret i den andre byen stapper han nettbrettet i dockingen på møteromet og viser presentasjonen han har laget på storskjerm/projektor.

 

Win8 på tablet bassert på x86 med docking blir, om den kommer, en genial enhet for hjemme og kontorbruk der man ikke er avhengig av de aller tyngste applikasjonene. Les den første virkelig nyttig tableten for daglig jobb og bruk.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.loopinsight.com/2011/09/19/will-windows-8-arm-tablets-run-pc-apps-or-not/

 

We’ve been very clear since the very first CES demos and forward that the ARM product won’t run any x86 applications

 

Jeg snublet over dette. Det kan se ut til at Win 8 tablets blir en Metro-only greie? Noen som vet noe mer om dette?

Korrekt, med ARM vil kun metroapplikasjoner tilbudt, samt at den vanlige startskjermen og slikt ikke vil være tilgjengelig. Altså kun metrogrensesnitt og metroprogrammer til ARM-tablets.

 

Dette er vel ikke sant? Les denne: http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-desktop-apps-will-run-on-windows-8-on-arm/10756

 

"This is NOT a temporary thing. The user interface (with the desktop mode as well as Metro) is going to be consistent across both X86 and ARM infrastructures. To repeat, the Desktop tile and experience will exist on both Windows 8 on x86/x64 and ARM hardware when Windows 8 is out (presumably next year)."

Lenke til kommentar

kritisk journalistikk dette.

Det er ikke kjent nøyaktig hvordan Boston Consulting Group har gått frem for å få disse resultatene
Kanskje det hadde vært på sin plass å kalle dette for et rykte?

 

Hvem er disse forbrukerne som skjønner seg på prosessorarkitektur og som samtidig vet noe særlig om alternativene, allerminst windows8. Det er jo en del ting man skal ta hensyn til før slikt holder noe særlig vann.

 

Min spådom er at tizen, webOS eller et annet fullverdig linux-OS tar over nettbrettene.

 

I verste fall kommer MS til å ødelegge et markedssegment de ikke har skapt selv med prising og lisenser slik vi så det med netbooks. 2år for sent, samme policy, billigere. Sett det før.

 

Omentrent det samme med kirken, de har reformert i 1000år her til lands, vanskelig å bli kvitt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

kritisk journalistikk dette.

Det er ikke kjent nøyaktig hvordan Boston Consulting Group har gått frem for å få disse resultatene
Kanskje det hadde vært på sin plass å kalle dette for et rykte?

 

Hvem er disse forbrukerne som skjønner seg på prosessorarkitektur og som samtidig vet noe særlig om alternativene' date=' allerminst windows8. Det er jo en del ting man skal ta hensyn til før slikt holder noe særlig vann.

 

Min spådom er at tizen, webOS eller et annet fullverdig linux-OS tar over nettbrettene.

 

I verste fall kommer MS til å ødelegge et markedssegment de ikke har skapt selv med prising og lisenser slik vi så det med netbooks. 2år for sent, samme policy, billigere. Sett det før.

 

Omentrent det samme med kirken, de har reformert i 1000år her til lands, vanskelig å bli kvitt.

[/quote']

Man behøver ikke forstå seg på prosessorarkitektur for å ønske seg microsoftplattform. Videre kjører Win8 både på ARM og x86, så jeg ser ikke helt hvorfor du tar opp det som et problem.

 

Hvis man klarer å lage et nettbrett bassert på x86 (som er det mest sansynlige) med tilsvaredne egenskaper som dagens nettbrett, har man slik jeg ser det en vinner, spesielt i bedriftsmarkedet, ref mitt inlegg ovenfor.

Lenke til kommentar

Er meeeget spent på Windows 8 som tablet OS. Med god hw i bunn ser jeg for meg å både kunne spille spill, inkludert Flash-varianter sådan, og streame HD i Silverlight og alle andre ønskelige formater.

 

MEN det er allerede klart at jeg må ha en ikke-ARM versjon. Gi meg en Intel-basert tablet med alle features av Windows 8, ellers er de ikke noe bedre enn konkurrentene i mine øyne.

Endret av Nator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel kommer jo ikke til å sitte rolig å se på at de mister et marked. De kommer med nye Atom prosessorer som er bedre, billigere og mer energieffektive enn eldre modeller. Er det noen som tviler på det?

 

Og det er jo helt klart at markedet vil ha x86 plattformen fortsatt så det vil garantert komme slike tablets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, like lite som Google har noe valg når det gjelder Linux-komponentene i Android...å ta utgangspunkt i KHTML er like fullt et valg Apple har gjort med åpne øyne, med respekt for OSS-modellen, og på en måte som fullt ut involverer en rekke konkurrerende selskap i WebKit-utviklingen.

Lenke til kommentar

Joda, men vet ikke om det å ha TO åpne produkter, webkit og cups, helt kvalifiserer de som "åpne" eller spesielt standardstøttende. Apple ER svært proprietære, og har alltid vært det.

 

Det er uansett en billigere løsning å forke slike prosjekter enn å måtte begynne fra scratch (og antagelig feile), så apple har nok tjent godt uansett. Noe som i og for seg er en god ting.

 

Edit: Cups er strengt tatt ikke noe å gi credit til apple for heller da de bare ansatte fyren (langt senere) og kjøpte opp copyrights.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi først skal spikke fliser, så er mesteparten av OS X open source på samme måte som WebKit og CUPS. Når det gjelder samhandlingsflater så er Apple ikke proprietære, og har aldri vært det. De er tidlig ute med å støtte standarder, og støtter dem nærmest med pedantisk disiplin.

 

Det ene, hederlige unntaket er iTunes/iOS-økosystemet - og der har de et gjennomtenkt rasjonale bak. Men dette er vel rimelig OT for tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.loopinsight.com/2011/09/19/will-windows-8-arm-tablets-run-pc-apps-or-not/

 

We’ve been very clear since the very first CES demos and forward that the ARM product won’t run any x86 applications

 

Jeg snublet over dette. Det kan se ut til at Win 8 tablets blir en Metro-only greie? Noen som vet noe mer om dette?

Korrekt, med ARM vil kun metroapplikasjoner tilbudt, samt at den vanlige startskjermen og slikt ikke vil være tilgjengelig. Altså kun metrogrensesnitt og metroprogrammer til ARM-tablets.

 

Har lest flere steder det motsatte, vi får vente til en endelig klargjørelse fra MS. Men det er jo rart at de ikke har sagt ifra tydelig, mulig de er redde for å frastøte seg kunder om sannheten kommer frem?

 

http://www.winrumors.com/microsoft-planning-to-market-windows-8-arm-in-a-unique-way-different-naming/

http://windows7themes.net/arm-devices-only-support-windows-8-metro-apps-not-win32.html

 

Dette er vel ikke sant? Les denne: http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-desktop-apps-will-run-on-windows-8-on-arm/10756

 

"This is NOT a temporary thing. The user interface (with the desktop mode as well as Metro) is going to be consistent across both X86 and ARM infrastructures. To repeat, the Desktop tile and experience will exist on both Windows 8 on x86/x64 and ARM hardware when Windows 8 is out (presumably next year)."

Lenke til kommentar

Selv har jeg et Asus Transformer, og er godt fornøyd så langt, men jeg tror sjansen er stor for at jeg hopper over til et Win8-brett straks det kommer ut noen fristende produkter.

 

Jeg savner også å ha et fullverdig OS. Android er for så vidt åpent og greit, men det er ofte man merker at man ikke har noen fullverdig erstatter for en enkel laptop, og det er egentlig det jeg ønsker.

 

Jeg savner også usb-port på disse brettene, så håper at Win8-brettene vil komme med noe slikt.

Endret av Kyrandian
Lenke til kommentar

Ja, men det skjer jo stadig forbedringer. Begge disse to skjermtypene er jo gamle nå. Galaxy Note ser for eksempel ut til å ha en bedre (spissere) penn enn andre kapasitive skjermer...? Men hvordan man skal klare å måle trykknivåer på en sterk gorilla-glasskjerm, må noen andre enn meg finne ut av.

Trykksensitiv spiss på selve pennen - eldgammelt prinsipp fra grafiske tablets... ;)

 

Ah, takk for opplysningen. Definitivt et steg i rett retning, dersom man klarer å igjen innrømme at stylusen har noe for seg likevel.

Lenke til kommentar

Ser det er masse innlegg her om hva Windows _ikke_ kan. Mon tro om dere som skriver dette har brukt Windows på en tabletPC?

 

Selv har jeg snart et års erfaring med Windows 7 på HP Slate 500.

 

Siden du spør, så... Jeg nevnte vel at jeg har en Windows-basert TabletPC. Det er en del ting fra mobilverden som kunne gjort bruksopplevelsen mye bedre. Jeg har ikke sett på hva som finnes av zoom-verktøy, men akkurat den delen med å dra en nettside e.l. med å presse på selve siden, kunne definitivt vært en fordel.

 

Jeg er da også mer opptatt av hva man KAN gjøre med en TabletPC som man ikke kan med en tablet. En tablet er ikke en fullverdig PC med fullverdig programvarebibliotek. Men det er også endel ting hvor en tablet har fordeler. Pris, batteritid, zoom og scroll, f.eks.

Lenke til kommentar

Hørte på familiebursdag forrige helg 2 stykker som sa at de ville vente med å kjøpe nettbrett til Windows 8 kommer, så dette stemmer bra det.

 

Håper de hjelper deg med å få på deg klærne om morgenen også, om du tror at det du nevnte har noen som helst empirisk verdi.

 

Jeg tror ganske mange vil ha Windows-padder fordi de forventer å kunne kjøre Windows-programmer på dem. Risikerer noe skuffelse her.

 

Tøv, jeg kan ikke vente på å spille CoD med touch og gyrobevegelser. Har du nummeret til en god kiropraktor forresten?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...