Gå til innhold

Nettbrett med Windows gruser iPad


Anbefalte innlegg

Sto man i døra på ett av MS sine utviklerseminarer for og få dette svaret?

 

Hvem og hva spurte man om?

 

Hvordan kan man få noe fornuftig svar på ett slikt spørsmål som denne undersøkelsen dreier seg om? Ingen har sett eller brukt produktet, har man brukt det så er man neppe uhildet for og si det pent, da er man antagelig i utviklergruppa..

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt at mange vil ha et skikkelig PC-operativsystem på tablet. Jeg driver mye med foto, og det hadde vært kanon å kunne kjøre Windowsprogrammer til bilderedigering, fremfor de simple greiene du får til iOs eller Android.

 

Venter i spenning på Win 8 tablets ;)

 

Det vil neppe fungere. Tablets bruker gjerne ARM-prosessorer, noe som Win 8 støtter, men programmer fra PC plattformen slik vi kjenner den er bygd til å kunne brukes på en såkalt x86 basert prosessorarkitektur. Det som derimot vil skje er at vi sikkert får versjoner av de nevnte programmene til Win 8 på tablet, men det blir nok langt fra det samme som på en pc. På tablets tror jeg heller ikke man vil kunne ha desktop lik den på PCen. Det vil nok være Metro som ligger i bunnen, og tror ikke det er mye man kan gjøre utenom det.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal måtte vente på ny skjermteknologi før Windows dekstop på tablet blir brukandes, tror jeg nok trygt vi kan stille vår begeistring i hvert fall inntil Windows 9 blir aktuelt. ;) Med mindre Ballmer & co. har noen jokere i ermet.

 

De sier det jo også i reviewen som du selv siterer: "Windows 7 just isn't finger-friendly enough to function well in tablet format" - det jeg så av Windows dekstop i utviklerversjonen av Windows 8 skilte seg ikke så mye ut i fra Windows 7 at jeg tror det vil være drastisk mye mer fingervennlig i tablet-format.

 

Igjen, det blir jo mye spekulasjoner basert på en uferdig utviklerutgave, samt reklame i fra markedsføringsavdelingen til Microsoft. Jeg klør i fingrene etter å prøve et ferdig produkt. :)

 

Ja, men det skjer jo stadig forbedringer. Begge disse to skjermtypene er jo gamle nå. Galaxy Note ser for eksempel ut til å ha en bedre (spissere) penn enn andre kapasitive skjermer...? Men hvordan man skal klare å måle trykknivåer på en sterk gorilla-glasskjerm, må noen andre enn meg finne ut av.

 

Jeg er enig i at Windows 7 er dårlig egnet til fingerbruk. Har selv brukt løsninger*1) der man har touch men f.eks. må bruke scrollbar, og det er ikke bra. Men man skal ikke se helt bort fra at formfaktoren også kan brukes på folk med mer tradisjonelle behov. Windows 8 ser ut til å bli en slags 2-in-1 løsning: en iOS-kopi og et desktop-system på siden. Ikke optimalt, men gir likevel "dobbelt" så mange bruksscenarioer.

 

 

*1) VNC fra en kapasitiv skjerm: vannvittig mye vanskeligere enn VNC fra en resistiv skjerm m/ stylus.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

I prinsippet er jeg positiv til Windows nettbrett, for jeg foretrekker skikkelig programvare framfor microapps... Men at det krever sterkere hardware enn de nettbretta som finnes nå, skal vel ingen skyve under en stol - av samme årsak.

 

Det har gått ganske klart frem at Win8 for tablets ikke vil kjøre samme programvare som desktopversjonen. Lurer på om de som ble spurt i denne undersøkelsen ble gjort klar over det først.

 

Dog er det kanskje lov å håpe på en tettere integrering hvor man får apps som fungerer som fronter for desktopversjonene, og bruker maskinkrafta til en stasjonær til de tyngre oppgavene. Ren fantasispinning fra min side, dog. Håper iallefall på en god måte å kunne bruke en Win8tablet som en ekstra skjerm til en desktop/laptop. Da er man langt på vei. Som en slags iDisplay "done right".

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

 

Det har gått ganske klart frem at Win8 for tablets ikke vil kjøre samme programvare som desktopversjonen. Lurer på om de som ble spurt i denne undersøkelsen ble gjort klar over det først.

 

Dog er det kanskje lov å håpe på en tettere integrering hvor man får apps som fungerer som fronter for desktopversjonene, og bruker maskinkrafta til en stasjonær til de tyngre oppgavene. Ren fantasispinning fra min side, dog. Håper iallefall på en god måte å kunne bruke en Win8tablet som en ekstra skjerm til en desktop/laptop. Da er man langt på vei. Som en slags iDisplay "done right".

 

Ja, det virker for meg også som om metro får samme type lock-in som iOS, eller i beste fall som Android Market. Så egentlig føler ikke jeg at Windows 8 blir en fullgod touch-enabled desktop. Det virker som om det blir mer som splittet personlighet - som også XP Mode er i dag.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ja, men det skjer jo stadig forbedringer. Begge disse to skjermtypene er jo gamle nå. Galaxy Note ser for eksempel ut til å ha en bedre (spissere) penn enn andre kapasitive skjermer...? Men hvordan man skal klare å måle trykknivåer på en sterk gorilla-glasskjerm, må noen andre enn meg finne ut av.

Trykksensitiv spiss på selve pennen - eldgammelt prinsipp fra grafiske tablets... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows, Windows, Windows baby!

 

Android er plaget av apps som ikke går overens med Honeycomb. iOS er plaget av å være låst, og tildels tungvint med sine properitære løsninger, men det gjenstår å se forbedringspotensialet med iOS 5.

 

Regardless, Windows på mobil og nettbrett virker mye mer interessant.

Ja, Microsoft har jo ingen tradisjon for å lage løsninger som er låste, proprietære og unødvendig tungvinte i bruk.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.loopinsight.com/2011/09/19/will-windows-8-arm-tablets-run-pc-apps-or-not/

 

We’ve been very clear since the very first CES demos and forward that the ARM product won’t run any x86 applications

 

Jeg snublet over dette. Det kan se ut til at Win 8 tablets blir en Metro-only greie? Noen som vet noe mer om dette?

Korrekt, med ARM vil kun metroapplikasjoner tilbudt, samt at den vanlige startskjermen og slikt ikke vil være tilgjengelig. Altså kun metrogrensesnitt og metroprogrammer til ARM-tablets.

Lenke til kommentar

Windows, Windows, Windows baby!

 

Android er plaget av apps som ikke går overens med Honeycomb. iOS er plaget av å være låst, og tildels tungvint med sine properitære løsninger, men det gjenstår å se forbedringspotensialet med iOS 5.

 

Regardless, Windows på mobil og nettbrett virker mye mer interessant.

Ja, Microsoft har jo ingen tradisjon for å lage løsninger som er låste, proprietære og unødvendig tungvinte i bruk.. :p

 

As of now har nok Apple de mest properitære løsningene når det gjelder mobile enheter. Android vil jo ha det til at de er mest mulig åpen, noe som tildels stemmer med virkeligheten, men bare tildels.

 

Windows 8/Windows Phone kan jo fungere som en mellomting forhåpentligvis. :)

Lenke til kommentar

@RastaXP: "Crackberry" er vel heller ikke noe åpenhetens fyrtårn... ;)

 

Åpen/proprietær er ellers noe som kan betraktes på flere måter. Standardstøtte er f.eks noe Apple er ganske flinke på, og stor åpenhet har de også på en del områder, f.eks WebKit som omtrent hele mobilbransjen bortsett fra MS bruker i sine nettlesere.

Apples "Walled garden"-prinsipp for App Store har da også en del store fortrinn i fohold til det utrygge malwarehelvetet kalt Android Market.

 

Ellers er Symbian og Meego definitivt de mest åpne mobilplattformene, uten at det ser ut til å hjelpe dem særlig mye...

Lenke til kommentar

Stemmer ganske bra med mine egne ønsker, jeg venter til W8 kommer før det blir noe nytt nettbrett her i gården.

Men dette kommer an på om det kjører vanlige Windows-program i tillegg til Metro appene, blir det bare Metro så synes jeg det mister en av sine største fordeler mot konkurrentene.

Men tiden vil vise hvordan dette blir og for alt man vet så vil de programmene man bruker idag bli skrevet for Metro og støtte ARM. ??

Lenke til kommentar

Skjønner godt at mange vil ha et skikkelig PC-operativsystem på tablet. Jeg driver mye med foto, og det hadde vært kanon å kunne kjøre Windowsprogrammer til bilderedigering, fremfor de simple greiene du får til iOs eller Android.

 

Venter i spenning på Win 8 tablets ;)

 

Jeg bruker Lightroom på en HP Slate 500. Det fungerer tålig bra, men en skjerm på 8,9 tommer setter jo sine begrensinger. Det fine med Slate 500 er at den har både kapasitiv fingerfølsom skjerm og aktiv digitizer med aktiv penn. Med penn så registrerer den trykk og er mye mer nøyaktig enn det pølsefingrer noen gang blir.

 

Så jeg bruker den til redigering og gjennomgang av råfiler på reise, men skjermstørrelsen setter begrensinger.

Lenke til kommentar

Ser det er masse innlegg her om hva Windows _ikke_ kan. Mon tro om dere som skriver dette har brukt Windows på en tabletPC?

 

Selv har jeg snart et års erfaring med Windows 7 på HP Slate 500.

 

Den har 8,9 tommers skjerm. Fingerstyring av Windows går greit. De fleste med ørlite peiling vet at en kan justere Windows på alle bauger og kanter og det er bare å sette scrollbars og knapper _litt_ større hvis en synes det er vanskelig å treffe.

 

Jeg har også en første generasjon ipad. I direkte sammeligning mellom de to så fungerer de stort sett likt til web-surfing. HP enheter lar en derimot velge mellom millioner av "apps" som er mer avanserte enn det en får til ipad. Fordelen med ipad er først og fremst at den alltid er klar til bruk. Windows 7 har for lang oppstartstid og det vil jo Windows 8 rette opp mye på.

 

ipad bruker jeg mest hjemme i sofaen. Slate'en er førstevalget på reiser og turer ut av huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...