Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Blir det ikke litt feil å vinkle det til at de får "ufortjent" mye oppmerksomhet? Hadde Apple ikke jobbet for å få så mye oppmerksomhet, kunne jeg vært enig. Men det er jo tross alt noe de fokuserer ganske mye på for hver lansering av et nytt produkt (opplevelse?)

 

 

Ærlig og bra spørsmål. Jeg syns absolutt ikke at det er feil å kalle det ufortjent. Dette henger i sammen med at den oppmerksomheten iPhone får faktisk manipulerer store deler av folkemassen til å tro at iPhone er den absolutte smartmobilen, siden den får så utrolig mye mer oppmerksomhet enn noen annen smartmobil. Jeg kan komme med et eksempel som støtter påstanden min her. Jeg har snakket med veldig mange mobilselgere fra ulike butikker. Det er noe som går om og om igjen. Folk kommer inn å sier "Hei jeg skulle hatt en sånnen iPhone" og selgeren merker fort at kjøperen har tilsvarende null kunnskap om denne mobilen, men han vil ha den for han ser alle andre kjøper den, samt han ser den over alt i media. Da vil han fort kunne tro at iPhone er den beste mobilen siden den får mest oppmerksomhet. På den andre siden har selgerne svært sjeldent hørt kunder komt inn å sagt "Hei jeg skulle hatt en Samsung Galaxy S II" Dette er faktisk den mobilen som topper alle mobiltester verden over og blir betegnet som merkbart bedre enn iPhone. Det som gjør at folk kjøper den, er selgerne som anbefaler den og forklarer om produktet. Ser du kontrasten? Her drar vi selvfølgelig ikke alle over en kam, men dette er det mobilselgerne opplever svært ofte.

 

 

Jo, ser den. Men så er jo ikke iPhonen en dårlig telefon heller. Værre hadde det vært, hvis Kari og Ola ble "manipulert" til å kjøpe et dårlig produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får iPhone mye oppmerksomhet? Ja, i prosentvis andel gjør de åpenbart det. Er det ufortjent? Det kommer an på hvordan man definerer fortjent.

 

Man kunne ønske seg en upartisk presse. Men kommersiell presse er partiske, nemlig til egen vekst. Det gjelder enten det er VG eller Mediehuset Tek, inklusive Amobil. Det betyr ikke at de er partiske rent teknologisk, tvert om. Amobil kan godt skrive mer om iPhone, men gi en annen telefon bedre karakterer, uten at det er galt fra deres synsvinkel. Det er -heldigvis - ikke produsentene som betaler avisene, det er leserne. Og så serverer man leserne det de vil ha, eller snarere det man tror de vil ha.

 

I et kommersielt marked sloss produkter på mange kriterier: Pris, kvalitet, funksjonalitet, markedsføring osv. Og det er innsatsen på de enkelte områdene som etter min mening avgjør om det er fortjent. Så får heller vi som forbrukere vurdere markedsføringen og omtalen med kritisk blikk, og vi som lesere slåss for at våre favoritter får nok omtale.

 

Det gjør man ikke ved å slåss for "rettferdighet", det gjør man ved å bruke lesermakt. Hvis man har noen selvsagt.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er at media driter i hva som er best - de henger seg på trend og bølger - det er kult og trendy å eie en IPhone, selv om den kanskje passe mer eldre folk og ikke massen av unge folk som bruker den. Den har mindre muligheter for at bruker skal gå seg vill - f.eks med bare å laste ned ukritisk med apps, og at de får mindre valg. De gamle vil ha det enkelt, for de forstår ikke disse nymotens greiene.

 

JEG forstår ikke at ungdommen velger IPhone foruten at det er trendy - ungdom har sjeldent brydd seg om hva som ER fint og best, bare det er trendy og in'.

Lenke til kommentar

Bra skrevet Geir. Men igjen så blir det synonymt med at presse skriver om det som gir lesere i steden for å skrive om det produktet som faktisk blir betegnet som det beste.

 

La oss si at du Geir hadde jobbet i LG. Du hadde lansert en smartmobil som til og med hadde satt SGS II i skyggen. Smartmobilen som du hadde lansert hadde vært betydelig bedre enn alle andre på markedet, og favorisert av alle mobiljournalister. Men igjen så hadde iPhone 4 fått 20 ganger så mye oppmerksomhet selv etter et helt år. Hadde du tolket det som litt urettferdig? Jeg tror det fort kunne vært tilfelle, siden det ville vært helt naturlig å tenke på den måten.

 

Apple står nesten i den posisjonen nå at de ikke lenger trenger å markedsføre for kommende iPhoner. Pressen og operatørene fikser hele biffen selv.

 

Vi forumfolk har kunnskap nok om smartmobiler til å være kritiske til det som blir presentert for oss, men den normale mannen i gata vil lett la lokke av hva andre kjøper, samt den mobilen som markedsføres mest. De personene vil fort kunne tro at iPhone er best av denne grunn. Det er her jeg mener det er et litt manipulerende bilde som gis til folkemassen. Uansett så får de jo en bra mobil.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Urettferdig, nei - slik er det og man får forholde seg til det. Slik har det da alltid vært. Merkeklær f.eks er ikke nødvendigvis billigere eller bedre, men de selger og det reklameres for de mye mer en klær som kan være både billigere, bedre kvalitet og mer praktisk og bedre å bruke.

Jeg har aldri fulgt slike trender og moter - nettopp for at jeg heller tenker selv og gjør det som jeg vil - ikke for at alle andre gjør det ... DET har jeg aldri skjønt at folk gjør - men man trenger ikke skjønne alt eller kalle folk mindre oppvakte elns ... fornuften og det rasjonelle blir bare overstyrt av det å føle at 'man er med i gjengen' - det er bare slik det er. Enkelt og greit.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

kandasa:

 

Du sier at det ikke er urettferdig med du begrunnet det ikke med annet enn å si at "sånn er verden" Og du har helt rett angående det utsanget. Hvis du hadde satt deg inn i spørsmålet som jeg stilte Geir angående LG og ny enhet. Kan du forklare hvorfor dette ikke skulle ha følt ut som et urettferdig bilde?

 

Du sier og at du ikke følger mote og trend, og gjør heller som du vil. Dette er faktisk en bra egenskap. Da er du kritisk å tar egne valg gjennom å tenke bevisst. Men ser du på hva jeg skrev angående kjøpere og mobilbutikker, så ser du at det er svært vanlig å bare følge strømmen. Og dette var bare et eksempel på denne problemstillingen av at folk lar seg manipulere av de produktene de hører å ser mest av rundt om kring.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å følge straumen.

 

Apple har ein betre PR modell enn konkurrentane, samt ein heilt anna forretningsmodell (1 modell i året, eigne events, osv.) Det har fungert for dei. Det er ikkje urettferdig, det er eit resultat av årevis med planlegging og gjennomføring, noko alle i teorien har hatt mulighet til å gjere. Men Apple gjorde det, og har lykkast med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å følge straumen.

 

Apple har ein betre PR modell enn konkurrentane, samt ein heilt anna forretningsmodell (1 modell i året, eigne events, osv.) Det har fungert for dei. Det er ikkje urettferdig, det er eit resultat av årevis med planlegging og gjennomføring, noko alle i teorien har hatt mulighet til å gjere. Men Apple gjorde det, og har lykkast med det.

Helt sant det du skriver. Husk at det ikke hadde nyttet om noen av de andre hadde kopiert apple sin strategi, selv ikke et så stort firma som samsung ville klart å fått den publisiteten. Derfor må de selge masse, selv om de alle slipper en toppmodell en gang i året. F.eks Galaxy. For å klare det som apple har gjort, så må du først ha et renome som nesten er uvirkelig. Det gjør det mulig å få FULL publisitet rundt et nytt produkt som lanseres. Ta et eksempel; Hvis apple skulle sluppet iWatch(digital klokke som hadde lignet ipad nano). Denne nyheten ville blitt publisert gjennom alle verdens nyheter, antagelig også på tv-nyheter i Norge og andre land, uavhengig om ingen enda hadde visst helt hvordan produktet fungerer. Det er faktorer som dette som gjør det mulig for apple å ha hele verden rettet mot sin neste lansering av smarttelefon.

 

Det er helt utrolig at alle aviser spekulerer flere mnd i forveien om hvordan neste enhet blir. Snur vi på fjøla å ser spekulasjon i avisene på SGS III, så vil det ikke ble spekulert noe som helst på denne enheten i vg, dagbladet osv. Det betyr i praksis at apple har vunnet fra starten, og at andre som slipper bedre produkter må bare finne seg i det uansett hvor frustrerende det måtte oppleves.

 

Svært mange her på forumet forstår dette svært godt, men den normale mannen i gata han tar bare til det han ser og hører, uten å reflektere. Da vil han bare følge strømmen da. Apple kan derfor seire uten å lansere det aller beste profuktet, det må bare være blant toppen.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å følge straumen.

 

Apple har ein betre PR modell enn konkurrentane, samt ein heilt anna forretningsmodell (1 modell i året, eigne events, osv.) Det har fungert for dei. Det er ikkje urettferdig, det er eit resultat av årevis med planlegging og gjennomføring, noko alle i teorien har hatt mulighet til å gjere. Men Apple gjorde det, og har lykkast med det.

 

De har lykkes med å få alle nerder til å skrive om de uansett hvor lite nyhetsverdi det har, og de har brukt årevis på planlegging av dette?

 

Wow, hva er det du ikke vet om Apple. For en innsikt. Lol.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å følge straumen.

 

Apple har ein betre PR modell enn konkurrentane, samt ein heilt anna forretningsmodell (1 modell i året, eigne events, osv.) Det har fungert for dei. Det er ikkje urettferdig, det er eit resultat av årevis med planlegging og gjennomføring, noko alle i teorien har hatt mulighet til å gjere. Men Apple gjorde det, og har lykkast med det.

 

De har lykkes med å få alle nerder til å skrive om de uansett hvor lite nyhetsverdi det har, og de har brukt årevis på planlegging av dette?

 

Wow, hva er det du ikke vet om Apple. For en innsikt. Lol.

Ja, det har dei. Om ikkje kun på iPhone, så har dei brukt årevis på å prøva å feila for å få til ein forretningsmodell som fungerar for dei. Dette inneberer ikkje kun iPhone, men alle produkta deira, som blir presentert å lansert på akkurat same måte (les: events). Media biter på som hjernedaude fisker, men hei - det fungerer.

 

iPhone er ikkje den beste smarttelefonen på marknaden - det veit dei fleste her inne.

 

Om du ikkje trur at Apple har brukt mange år på å komma dit dei er no, vil eg anbefalla deg å lesa om selskapet, og gjerne sjå filmen "Pirates of Silicon Valley". Der ser du korleis Apple og Microsoft har komme dit dei er i dag, alle tabbane dei har gjort igjennom åra, og geniale trekk. No er Apple verdas mest verdifulle selskap, og kan hauste fruktane av det ved å få "urettferdig" mykje merksemd i media. Det er akkurat som Open Source skriv, det handlar om renomme.

 

William :)

Lenke til kommentar
Du sier at det ikke er urettferdig med du begrunnet det ikke med annet enn å si at "sånn er verden" Og du har helt rett angående det utsanget. Hvis du hadde satt deg inn i spørsmålet som jeg stilte Geir angående LG og ny enhet. Kan du forklare hvorfor dette ikke skulle ha følt ut som et urettferdig bilde?

Enkelt og greit utifra hva jeg tidligere har sagt. Det hjelper lite å ha et bedre produkt når et produkt har skapt et marked og trend. Da er det såpass fokus på det av massen og media vil tjene penger - samtidig er media også endel av samme masse.

Apple har skapt et såpass salgbar media sirkus at det selger - folk (og media) liker sirkus og store overskrifter.

 

Sammenlign det med f.eks hundetrening. Hundeviskeren (CM) har fått mye oppmerksomhet selv om han bruker metoder ulovlige i Norge og endel ting som ikke er bra for en hund. (han gjør også noe bra) og folk får se klippet versjon og der ting fungere tilsynelatende kjapt. Folk får ikke vite hvorfor metodene kan være til langt større fare enn før f.eks - Det er heller ikke intensjonen. Hele poenget er å gi folk 'magien' som virker(der og da og kjappest mulig) og folk flest suger det til seg og tror han er guds gave til hundeeiere. Norsk TV viser altså metoder det er ulovlig å bruke i Norge ... det selger og kapitalen er det førende.

Hvor urettferdig er ikke det ovenfor vanlige hundetrenere som bruker metoder som er bedre for hundene og som er minst like gode som trenere .... men metodene blir for kjedelige å vise på TV, for de tar litt lengre tid og følger Norske lover. Seriene fins jo også, noen er allerede laget.

 

DET er bunnlinjen for alt, også mobilmarkedet. Lag sirkus(magi) og vis ting folk blir fenget av. Massen er ikke selvtenkende og logisk, de fleste mangler kunnskap og resten henger seg bare på. Menneskeheten i et nøtteskall.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
DET er bunnlinjen for alt, også mobilmarkedet. Lag sirkus(magi) og vis ting folk blir fenget av. Massen er ikke selvtenkende og logisk, de fleste mangler kunnskap og resten henger seg bare på. Menneskeheten i et nøtteskall.

 

Korrekt. Det er litt trist at folk egentlig ikke har mer kunnskap når det kommer til smartmobiler. Det er det best personlige vi bærer rundt på, samtidig så er smartmobilen det viktigste kommunikasjons-verktøyet vi bruker. Bruk dette på rett måte, og fordelene er mange.

 

Apple iPhone appelerer bra til massen(noe som er hele poenget), men telefonen er absolutt ikke favoritt hos ekspertene som tester mobilene. Ellers har jeg en sterk anelse at de gutta(og jenter) her på forumet, har kunnskap nok til å se gjennom design og simpelheten. forskning viser at det er vi forumfolk(spesielt interesserte) som skaffer oss mest informasjon om et produkt før vi kjøper. Er ikke det litt ironisk med tanke på at det er Kari og Per som egentlig burde ha skaffet seg tilstrekkelig informasjon før et kjøp av en mobil? Til syvende og sist så har media svært mye å si for hva strømmen følger.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Enig i at den får mye oppmerksomhet, men det er ikke så rart egentlig, fordi det er en / noen få modeller som har solgt så utrolig mange, i motsetning til med Android telefoner, hvor det samlede salget er langt større enn iPhone, men der er det fordelt over et utall modeller fra masse produsenter.

 

Det hjelper nok også på at iOS devicene til Apple har fått et ganske så massivt økosystem rundt seg, med App Store, og et utall tilbehør av alle slag.

 

Kombinert med at Apple produkter er ganske populært hos journalister og fotografer fra før av, så er det ikke så rart at det blir mye dekning. Og nettavisene gjør jo selvfølgelig alt for å få flest klikk på artiklene sine. (Jeg har selv sett skribenter på nettaviser skrive rett ut at de får mye flere visninger på Apple artikler enn artikler om andre merker.)

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Thomas:

 

Helt sant. Du presenterer sånn virkeligheten er, og som den vil forbli en god stund fremover. Men se på spørsmålet som jeg stilte Geir tidligere i tråden.

 

"La oss si at du Geir hadde jobbet i LG. Du hadde lansert en smartmobil som til og med hadde satt SGS II i skyggen. Smartmobilen som du hadde lansert hadde vært betydelig bedre enn alle andre på markedet, og favorisert av alle mobiljournalister og eksperter. Men igjen så hadde iPhone 4 fått 20 ganger så mye oppmerksomhet selv etter et helt år. Hadde ikke du tolket det som litt urettferdig, selv om du er fullt klar over hvorfor det er sånn? Jeg tror det fort kunne vært tilfelle, siden det ville vært helt naturlig å tenke på den måten."

 

Jeg føler jeg kan konkludere med at kommende generasjoner iPhone vil selge flere ganger mer en nærmeste konkurrent, selv om konkurrenten hadde vært bedre på nesten samtlige områder. Apple trenger ikke å komme med det beste produktet for å banke ut nærmeste motstander i salgstall, de trenger bare å være blant toppen for å oppnå dette. Tenk litt på dette når SGS III kommer ut, og se forskjellen på oppmerksomheten de får, selv om SGS III måtte være forut sin tid.

 

Forståelig, men merkelig verden vi lever i:)

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

iPhone 4s er prikk lik iPhone 4 utseendemessig, samme skjermstørrelse på 3,5". tykkelse og vekt. Ekspertene og svært mange på forumet er tydelig skuffet, samt andre forum verden over.

 

Men vent å se pressen nå. De kommer til å skrive å skryte over hvor fantastisk alt det nye er, men setter seg ikke inn i sammenlignet med andre totalt sett?

 

Husk at Galaxy S II ble presentert i februar 2011! iPhone 4s er side om side med denne. Nå kommer Prime med HD SAMOLED+ teknologi, Android 4.0 og andre rå specs, og ikke glem SGS III på nyåret! Men hvilken pressedekning får alt dette kontra en oppgradert iPhone4? Lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...