Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden skal de prioritere det? Drop test av iPhone 4(s) har jo vært gjort mange ganger før, og skrevet om mange plasser.

 

Det er altså viktigere å skrive en haug med artikler om hvor mye iphone selger heller enn noe som faktisk forbrukerne har bruk for å vite når de skal finne ut hvilken mobil de skal velge? Fantastisk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ytre et uforandret på iPhone 4S. Salgstallene artikkelen var basert på var en nyhet. At du sitter å gråter hver gang amobil legger ut en artikkel om iPhone får så være.

Du får tipse redaksjonen sÅ lager de sikkert en artikkel om det. Men det kan jo hende de nevner det i testen av telefonen. De kommer sikkert også til å teste antennagate problematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig flott innlegg og er enig i det meste du skriver.

 

Men, jeg syntes du utelukker en viktig del og det er brukervennlighet.

(Hvis jeg ikke har skummet litt for fort da)

 

Apples Iphone er veldig enkel for de fleste aldersgrupper å bruke "rett ut av esken".

Andre telefoner kan virke mer vanskelig for folk, men igjen, dette kan være markedsføringen sin skyld siden andre telefoner kanskje er lettere å bruke enn iPhone.

Lenke til kommentar

Android er fult på høyde med iOS med tanke på brukervennlighet. Det er ikke mye som skiller. Tidligere har det heller vært sånn at iOS har manglet så mye funksjoner, at du kunne ikke rote deg bort med noe. Det var bare det elementære.

 

Ser forøvrig at 7/10 har stemt det øverste alternativet.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ytre et uforandret på iPhone 4S. Salgstallene artikkelen var basert på var en nyhet. At du sitter å gråter hver gang amobil legger ut en artikkel om iPhone får så være.

Du får tipse redaksjonen sÅ lager de sikkert en artikkel om det. Men det kan jo hende de nevner det i testen av telefonen. De kommer sikkert også til å teste antennagate problematikken.

 

Javisst er det ytre så å si uforandret. Men det er likevel tåpelig at amobil, for eksempel, finner det nødvendig å skrive et utall artikler om hvordan iphone selger (i løpet av et par små uker), mens man ikke hører et kvekk om hvordan mobilen faktisk presterer (for eksempel denne dropp-testen som er langt mer relevant enn noen salgstall). Salgstall sier null og niks om hvor bra en mobil faktisk er, men heller hvor mye blest produsenten har skapt om sitt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en forbruker har drop-testen mye mer å si enn salgstall helt klart. Men for teknologiinteresserte så er nyheter om salg også veldig relevant.

 

Javisst, helt klart. Men bortimot daglige oppdateringer? Og nettopp det går på trådens problemstilling; oppmerksomheten Apple får. En artikkel i ny og ne om salgstall er selvsagt helt greit. Men et litt mer edruelig artikkelslipp hadde vært sunnere enn hva vi har sett siste ukene. Se hvor mange artikler de slapp bare på rykter i forkant av Apples slipp av 4S. Se hvor mange artikler de slapp bare for å minne folk på slipp-datoen. Se hvor mange artikler de har sluppet i ettertid på så å si samme innholdet.

 

Så svaret mitt er et rungende JA, Apple får ufortjent mye oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt problemstillingen? Verdens mest solgte telefon. Redefinerte hele smart telefon segmentet når den kom. Er på nivå med "å google" bare for smart telefoner. Er den standarden alle smart telefoner måles opp mot. Kopieres og replikeres av alle konkurrenter - Hardware og software.

 

Oppfattet som den eneste telefon som er så stabil og enkel å bruke / sette opp at selv bestemor klarer det. Solgte mer på en helg enn de fleste konkurrentene klarer på ett år, med få unntak. +++

 

Hvorfor er dette en sak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haters make Apple famous! : )

 

Så sant, så sant :)

 

At jeg sitter med min iPhone og føler at jeg holder i noe som er godt bygd av gode materialer er et eksempel..

Jeg har flere venner som har f.eks S2 som den så ofte blir sammenlignet med, men har fått følelsen av at den er mer plastikk hva gjelder både skjerm (trodde den var plastikk) og resten av karossen som jeg ikke fikk følelsen var et kvekk bedre..

Jeg kjøpte min iPhone i sommer, og "prøvde" både flere Samsung´er og iPhones, men endte på iPhone av flere årsaker, deriblant kvalitetsfølelsen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haters make Apple famous! : )

 

Så sant, så sant :)

 

At jeg sitter med min iPhone og føler at jeg holder i noe som er godt bygd av gode materialer er et eksempel..

Jeg har flere venner som har f.eks S2 som den så ofte blir sammenlignet med, men har fått følelsen av at den er mer plastikk hva gjelder både skjerm (trodde den var plastikk) og resten av karossen som jeg ikke fikk følelsen var et kvekk bedre..

Jeg kjøpte min iPhone i sommer, og "prøvde" både flere Samsung´er og iPhones, men endte på iPhone av flere årsaker, deriblant kvalitetsfølelsen :)

 

Jeg elsker når epplegutta snakker om at iPhone4 og 4s har så god kvalitetsfølelse. De sitter på følelsen, mens vi sitter på resultatet av hvilket produkt som tåler mest påkjenning fra yttre omgivelser. SGS 2 viser seg overalt på å tåle mer, hvilket produkt er mest robust da? Tenk på mål, vekt og str.

 

Kvalitet skal jo måles opp i generell praktisk bruk og påkjenninger. Det er ikke generelt å miste mobiler daglig i bakken, men det forekommer ofte hos flere. Og når uhellet først forekommer, hvor er da kvaliteten hos iPhone?

 

Kvalitetsfølelsen er kun en følelse, som ikke gjenspeiler seg i det praktiske tilfelle. Og dette er allmennkjent, så hvorfor skryte av en følelse, når resultatene slår de rett tilbake? Jeg skjønner det bare ikke..

 

Er det også en god grunn til at iphone-brukere er de som oftest bruker case og andre beskyttelsemidler rundt mobilen?

 

Hvor behagelige er de skarpe kantene på iPhone 4/4s?

Kan du forklare noen praktiske fordeler den kvalitetsfølelsen du måtte føle?

 

Galaxy S II er tynnere, lettere og har betydelig større skjerm. Og denne tåler betydelig mer. Dette slår vel tilbake på denne følelsen når det bør være allmennkjent at SGS II er så mye mer robust. Gorillaglasset er også mindre utsatt for riper.

 

"Lesser minds talks about build-quality, smart minds knows better"

Endret av Open-Source
  • Liker 2
Lenke til kommentar
At jeg sitter med min iPhone og føler at jeg holder i noe som er godt bygd av gode materialer er et eksempel..

Jeg har flere venner som har f.eks S2 som den så ofte blir sammenlignet med, men har fått følelsen av at den er mer plastikk hva gjelder både skjerm (trodde den var plastikk) og resten av karossen som jeg ikke fikk følelsen var et kvekk bedre..

Jeg kjøpte min iPhone i sommer, og "prøvde" både flere Samsung´er og iPhones, men endte på iPhone av flere årsaker, deriblant kvalitetsfølelsen :)

 

Jepp, fenomenal kvalitetsfølelse på iphone. Men det hjelper egentlig lite når uhellet er ute og man oppdager at kvaliteten ikke var så god likevel:

http://www.dinside.no/880556/her-slipper-de-iphone-4s-og-galaxy-s-ii

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er den følelsen jeg sitter med, og følelser trenger da virkelig ikke å måtte begrunnes for noen andre enn meg selv.. Følelser er da abstrakt?

 

Ja, jeg bruker et bakdeksel på telefonen min, men det er for å personliggjøre den, og da har man mange tusen forskjellige muligheter, pluss at den beskytter telefonen som ved anledninger der det skal brukes f.eks dress kan ha en strøken telefon, eller som jeg har gjort et par ganger, kan colormatche telefonen til slipset jeg bruker ;)

 

Hva gjelder å miste telefonen i bakken så hører jeg jo mine kjente sier at man KAN bruke en iPhone om skjermen knuser, (har også sett det i noen tilfeller) mens GS2 så går visstnok ikke det..?

 

Jeg er forsiktig med telefonen min, selvom jeg har den med på alt, er mekaniker og har en sønn som får lov til å leke litt med den, men fortsatt ikke så mye som en ripe i skjermen eller andre plasser..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kan du forklare noen praktiske fordeler den kvalitetsfølelsen du måtte føle?"

 

Er den eneste grunnen at du kan matche dekselet med slipsfargen din?

 

"Er det også en god grunn til at iphone-brukere er de som oftest bruker case og andre beskyttelsemidler rundt mobilen?"

 

"Hvor behagelige er de skarpe kantene på iPhone 4/4s?"

 

Hvis du måler opp SGS II mot iPhone 4s. Praktisk sett, hvilken mobil imponerer mest mtp på robusthet?

 

jeg kan ikke se at den følelsen gjenspeiler seg med praktiske fordeler over SGS II...

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Kvalitetsfølelse er et weird begrep. Men personlig syntes jeg iphone4, selv om den føltes ganske eksklusiv når den var ny, er for tung og føles for skjør for vekten til at jeg personlig syntes den har noen spesielt bra kvalitetsfølelse. SGS2 er litt lett og man blir fort redd for at den bare skal snap in half siden den er så tynn, men den føltes (abstrakte greier ass) mer high quality ut enn iphone4 når sgs2 var ny og iphone4 var endel eldre.

 

Skjermen har sykt mye å si og på kvalitetsfølelse i mine øyne. Der skinner sgs2 like lyst som iphone, om ikke mer pga skjermstørrelsen og svartnivået.

 

N9 føles helt mongo superb though. Skjermen er noe av det bedre jeg har vært borti, muligens bedre enn SGS2, og byggkvaliteten av polycarbonate kjennes solid og smooth. N900 føltes også veldig awesome da jeg fikk den back in the day.

Lenke til kommentar

"Kan du forklare noen praktiske fordeler den kvalitetsfølelsen du måtte føle?"

 

Er den eneste grunnen at du kan matche dekselet med slipsfargen din?

 

"Er det også en god grunn til at iphone-brukere er de som oftest bruker case og andre beskyttelsemidler rundt mobilen?"

 

"Hvor behagelige er de skarpe kantene på iPhone 4/4s?"

 

Hvis du måler opp SGS II mot iPhone 4s. Praktisk sett, hvilken mobil imponerer mest mtp på robusthet.

 

Nei, det er bare en morsom greie som jeg har fått for meg, fordet jeg kan det..

 

Skarpe kanter? Jeg har ikke merka noe som helst til skarpe kanter..

 

Helt ærlig? Jeg slipper ikke telefonen min i gulvet/betongen så ofte, så det bryr meg pent lite..

Jeg har mista den et par ganger, men fortsatt uskadd takket være at jeg drar på den et deksel til 15 kroner før jeg går ned i garasjen for å skru.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kan du forklare noen praktiske fordeler den kvalitetsfølelsen du måtte føle?"

 

Er den eneste grunnen at du kan matche dekselet med slipsfargen din?

 

"Er det også en god grunn til at iphone-brukere er de som oftest bruker case og andre beskyttelsemidler rundt mobilen?"

 

"Hvor behagelige er de skarpe kantene på iPhone 4/4s?"

 

Hvis du måler opp SGS II mot iPhone 4s. Praktisk sett, hvilken mobil imponerer mest mtp på robusthet.

 

Nei, det er bare en morsom greie som jeg har fått for meg, fordet jeg kan det..

 

Skarpe kanter? Jeg har ikke merka noe som helst til skarpe kanter..

 

Helt ærlig? Jeg slipper ikke telefonen min i gulvet/betongen så ofte, så det bryr meg pent lite..

Jeg har mista den et par ganger, men fortsatt uskadd takket være at jeg drar på den et deksel til 15 kroner før jeg går ned i garasjen for å skru.

 

"Kan du forklare noen praktiske fordeler den kvalitetsfølelsen du måtte føle?"

Eller er det bare en følelse? jeg kan ikke se at den følelsen gjenspeiler seg med praktiske fordeler over SGS II...

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Det var med på avgjøre hvem telefon jeg skulle kjøpe...

 

Føler at jeg blir satt på tiltalebenken for å ha brutt noen lover fordet jeg kjøpte iPhone, men det var som jeg siterte på over her: You haters make Apple famous! :)

 

Jeg vil IKKE ha en for stor telefon, og kan igjen sitere ei venninne på et nachspiel med følgende kommentar:

 

Bedre liten og kjapp, enn stor og slapp ;)

 

Sikkert ikke snakk om telefon der men :p

 

Jeg regner med at jeg blir skutt fordet min telefon bare har en prossessor og er treigere, men det bryr meg svært lite da det aldri har vært noe problem for meg.

 

Jada, den er sikkert treigere, men jeg kan putte den i dockingstasjonen min som jeg igjen kan ta med både i garasjen/båten/på hverandaen og ha full styring med fjernkontrollen som følger med, eller få full tilgang til alt det nødvendige fra spilleren i bilen, også med fjernkontrollen som fulgte med der..

 

Jeg liker telefonen min, jeg liker ikke telefonen din..

Den setningen kan du få lov til å låne av meg så du kan skrive den i ditt neste innlegg til meg, så er vi enige :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...