Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har veldig mye å gjøre med hvor skuffende iphone4s er.

 

Hele linja over forumet her snakker om apple. Fordi de lanserer et produkt som er... på linje med telefoner som kom for seks måneder siden.

 

Hvordan det ikke er übermariorelatert til denne tråden forstår ikke jeg i alle fall.

 

Enkle menyer og rent utseende? Prøv N9. Ut av alle OS store virker iOS som mest knotete i mine øyne. Kanskje med unntak av Symbian^3 Anna og tidligere versjoner.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det er nå vi virkelig vil se effekten av hvordan media omtaler en ellers så skuffende lansering av en ny iPhone.

 

Forum verden over, full slakt på twitter blant egne fans, aksjekursen gikk ned, eksperter og mobiljournalister virker ikke særlig imponert. De få bekjente som jeg kjenner som har iPhone 4 vil ikke oppgradere og var tydelig skuffet. Ta en titt på kommentarfeltet til Amobil.no på facebook osv.

 

itavisen.no tørr vel ikke å skrive om dette? og hvor stor mediadekning får denne i fremtiden? Tenk nå kommer snart Prime med HD Super Amoled 4,5" og Galaxy S III på nyåret. 2 enheter som kommer til å regelrett bæsje på leggen til 4s, men de 2 vil bare få en brøkdel av den samme oppmerksomheten i media.

Lenke til kommentar

Det kan se ut som mine spådommer tok feil?

 

effjie.jpg

Kun en brøkdel av missnøyen som har vært i media. Den ligger allikevel i posisjon til å nå nye salgsrekorder.

 

Ja den har fått en enorm publisitet, men denne gangen ble ikke alt bare fryd og godt fra første sekund. Dette er faktisk den lanseringen som har vært mest lunkne av alle blant media. Har reportere begynt å bli mer kresne, og ikke roser opp alt apple lanserer?

 

Jeg venter spent på å se kontrasten til lanseringen av Google Nexus Prime og Android 4.0 om ca en uke. Samsung som skal lansere en ny mobil for google, og en for seg selv på nyåret. De kan stjele markedsandeler nå. Alle vet at disse nye enhetene ikke vil nå iPhone 4s opp til ankelen uansett hvor mye bedre de eventuelt måtte være.

 

Selv om denne har vært en skuffelse i media og blant mange andre, så har apple som selskap et så enormt bra renommé, at de vil igjen ha full publisitet på neste generasjon iPhone.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Tror ikke det har så mye å gjøre med at reportere har blitt kresne, men at ryktene, og dermed også manges forventninger tilsa en iPhone 5 med større skjerm og ny formfaktor, og evt. en billig iPhone 4S. Derfor så ble de aller fleste skuffet, ikke nødvendigvis av det på innsida, men for at det ikke ble noen større skjerm, ny formfaktor. Så her ser man en annen vinkel der media er mektig, og fikk de aller fleste til å forvente en iPhone 5.

 

Bortsett fra denne flausen så må jeg jo si meg enig i at Apple er geniale når det kommer til markedsføring. Det har har faktisk kommet til det punktet at jeg ikke lenger tenker over det når det er Apple produkter det kryr av på lerrettet, men reagerer straks det er noen andre, f.eks. Sony.

 

Noe annet som hjelper på reklamen er alle produktene som skriker "Jeg støtter iPhone og iPod!!"

 

Fowl

Lenke til kommentar

Alle vet at Apple aldri kommenterer slike rykter, hverken bekreftelse eller avkreftelse. Om man kaller den iPhone 4S eller iPhone 5 er kun semantikk, en ny og kjempeforbedret iPhone ble uansett lansert for et par dager siden.

 

Merkelig fenomen, at når noen lanserer en telefon som er fullstendig ny og enormt mye oppgradert på innsiden, men med samme utvendige design, så er den "skuffende". Men når noen lanserer en telefon med stort sett samme innmat som tidligere modeller, men med ny innpakning utvendig, da er den "ny og spennende"...verden vil bedras, antar jeg...

 

Media er "skuffet" som umiddelbar reaksjon på tirsdagens presentasjon, fordi medias egne våte drømmer og spekulasjoner ikke ble innfridd...big deal...

Tenker vi venter til media, eksperter og publikum har gjort seg noen egne erfaringer og testet iPhone 4S grundig, før vi drar noen konklusjoner om hvorvidt den "fortjener" stor allmenn oppmerksomhet og nye rekordsalg. Etter det jeg har sett og vet så langt, så er iPhone 4S med iOS 5 og iCloud en spennende totalpakke som definitivt ikke gjør skam på Apples gode navn og rykte som ledende innovatør og integrator. Er 100% sikker på at den fortjener min daglige oppmerksomhet i bruk de neste 2-3 årene... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På denne filmen her henger reuters seg også opp i at apple lot ryktene gå så langt.

 

http://www.reuters.com/video/2011/10/04/new-iphone-fails-to-impress?videoId=222231308&videoChannel=6

 

Jeg skjønner jo skuffelsen godt etter at alle har sett den tynne, sexy mobilen som endelig så ut til å få en større skjerm som har vært etterlengtet lenge.. I steden for lanserer de en mobil som du ikke kan skille mellom den nest siste generasjonen. Min konklusjon er at du klarer deg mer en godt nok med å bare oppdatere 4 til iOS5. De få bekjente av meg som igjen har iPhone 4, har sagt at dette ikke var nok til at de ønsket å bruke nye 6000kr ca på å oppgradere. Og jeg skjønner dem.

 

Likevel tror jeg at denne setter nye salgsrekorder.

 

Se denne videoen etterpå, det er jo nesten skremmende

http://www.reuters.com/video/2011/10/04/new-iphone-fails-to-impress?videoId=222196275&videoChannel=6&refresh=true

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Jeg vurderer om jeg skal bruke 4890 på en iPhone 4s. Det som er greit med iPhone er jo at bruktprisen holder seg greit. I motsetning til desiren min som etter 3-4 måneder var umulig å få mer enn 1500 kr for. Sånn sett tror jeg faktisk det er billigere å bytte iPhone 1 gang i året enn HTC osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som alle sikkert kan være enig om, Apple's produkter får ekstremt mye oppmerksomhet. Det er det flere årsaker til, de er dyre så det er blitt "jappete" og trendy og eie slike produkter, de er dessuten også passe kule, de ser jo ganske bra ut?!

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at hovedårsaken selvsagt er at Apple er bortimot best i klassen i alt det foretar seg. Bare se på de bærbare mac-maskinene, de er totalt overlegne alle sine konkurrenter. Ingen musiker, eller fotograf/videoredigerer med respekt for seg selv, bruker noe annet enn MacBook pro. Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet at alle i nyhetsredaksjonen hos f,eks NRK bruker MacBook pro i sine sendinger. Det virker faktisk som om alle proffe, i nær sagt enhver profesjon, skaffer seg nettopp dette Apple-produktet.

 

Jeg har ingen erfaring med Imac, bortsett fra at jeg gjenkjenner systemet og derfor vet at den er helt overlegene komputere fra andre produsenter. Den skiller seg kraftig ut iom at det bare ser ut som en skjerm, men en titt på innholdslista viser at den er komputernes svar på romfergen Discovery. Og nå, etter innføringen av app-store også på datamaskinene, er hegemoniet ytterligere konsolidert.

 

Og det er jo dette app-fenomenet som gjør at Apple ser ut til å være helt utilbærmelig. De h a r virkelig en app for alt. Apple's apper er bedre, mer gjennomtenkte og brukervennlig enn konkurrentenes, og de

virker h e l e tiden. Noe man absolutt ikke kan si om f,eks Android's apper, eller Microsoft's programmer for den del. Jeg er overhodet ikke i tvil om at en produsent og gigant som Samsung er fullt ut kapabel til å produsere mobiler med like store og raske prosessorer og skjermer som matcher Apple's Iphone og som dessuten ser minst like pene ut MEN, hva hjelper det hvis ikke resten funker?

 

Det er INGEN i dag som bruker masse penger på en smarttelefon uten å ha forventninger om at det skal være mulig å innstallere apper som gjør den enda smartere, nyttigere og underholdende samt gi den sitt personlige preg. Idet øyeblikket den gjør det, blir den en del av eieren. En pålitelig og hjelpsom venn man har lyst å vise frem til andre. Derfor er det også desto surt når appene låser seg, man må kanskje tvangslukke dem, slette dem og legge de inn på nytt. Ofte blir mobilen derfor også ustabil og i stedet for en polert nyttig og hjelpsom venn, sitter man i stedet igjen med et stort irritasjonsmoment. Min erfaring tilsier at slikt omtrent aldri skjer med IPhone eller noen av de andre Apple-produktene, men titt og ofte med Android-mobiler.

 

Og jeg sitter faktisk med litt erfaring. Etter en periode med IPhone 3G og 3GS ble fristet til å prøve det mye, og svært så positivt, omtalte Android. Først skaffet jeg en lekker Samsung S, Samsungs 7" tab og senere det som da var verdens første mob med Tegra2, LG Optimus ll. I utgangspunktet flotte produkter, men jeg selvsagt over hvorfor alle de flotte appene jeg kjente fra Apple's app-store på Android nesten utelukket var light-utgaver. Omtrent like, men med en funksjon eller to mindre. Ikkeno Skype med videofunksjon og kjente GPS-apper som Tomtom og Navigon gjorde Android-mobilene ustabile. Dessuten, etter en tid gikk det ikke en dag uten at en eller annen app måtte "Forcecloses" eller som regel slettes og reinstalleres.

 

Når det blir slik hjelper det lite at mobilen er en 4,3" lekkerbisken med SuperAlomed+ eller kan skilte med Tegra2. Da holder jeg meg heller til det som

funker, h e l e tiden

Endret av Fruktelsker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
... kjente GPS-apper som Tomtom og Navigon gjorde Android-mobilene ustabile.

Fins TomTom på androide altså?

Forøvrig bør du sjekke endel iPhone og apple tråder her og se om du ser om ditt virker H E L E tiden stemmer .... litt fanboy uttalelse muligens?

Om hans virkar heile tida, så gjer det det - sjølv om andre har hatt problem med produkta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om hans virkar heile tida, så gjer det det - sjølv om andre har hatt problem med produkta.

Har virket ja, men alle ting har feil, også Apple produkter. Å holde seg til noe som virker H E L E tiden viser jo disse trådene at ikke stemmer - noe som virker hele tiden har ikke og får ikke slike tråder. Alle mine tlf har vært uten problemer også, så da kan man forvente at nokia, sony ericson, Samsung mm også virker H E L E tiden? Nehhh fanboy uttalelser som kun kan komme med slikt

 

Edit: så på det andre innlegget han har og ser da at dette stemmer

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Fruktelsker:

 

Det vært en enorm utvikling på stabilitet både hos smartmobilene og applikasjoner siden du kjøpte din LG. Det er ikke mye forskjell lenger på App Store og Android Market. Det begynner å bli utlignet. Det mest populære applikasjonene som er laget til iOS er også på Android Market, og er laget av de samme utviklerne. Du skal bla godt nedover i listene for å finne mindre gode apper nå. Ser du på en mobil som f.eks SGS II, så har jeg ikke en eneste bekjent som har rapportert noe som helst problem, til og med ikke de som tidligere hyllet iPhone. Du må inn å leite i forumtråden for å finne tilfeller. Du har vist frem din opplevelse, noe vi alle skal respektere. Det virker forøvrig som om du snakker for majoriteten, og da blir det kraftig feil.

 

Min Desire HD og min nåværende SGS II har jeg bare aldri hatt problemer med. Disse to high end devices er veldig stabile. Skjermstørrelsen samt teknologien bak denne på SGS II gjør rett og slett skam på iPhone, for å heller ikke snakke om surfeopplevelsen. Se link og film, så ser det jo ut som det knapt virker målt opp mot SGS II.

 

Når du snakker om mac, så står jeg helt og fullt bak påstandene dine. Du sier at applikasjoner til iOS er bedre enn konkurrentene, noe som også blir helt feil! Windows Phone stiller med de klart beste applikasjonene. De setter iOS og Android i skyggen på nesten samtlige områder.

 

Over til temaet igjen som er i førstepost. Legg merke til aviser som vg, dagbladet, aftenbladet osv. Se hvor mye de kommer til å skrive om Nexus Prime frem til lanseringen. Her snakker vi kanskje om årets råeste spec, samt en skjerm som setter aller andre i skyggen. Det blir også presentasjon av Android 4.0. Men hva skjer? Jo det blir lite publisitet rundt det. Urettferdig?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...